![]() |
Kutosvaihde ei mene päälle manuaalivaihteisessa
Pari viikkoa sitten löysin vihdoinkin auton joka miellytti. 1997 sininen manuaali coupe. Viikonloppuna tein perushuollot eli vaihdoin moottoriöljyn ja suodattimen (Kendall GT-1), peräöljyn (Kendall special limited slip gear oil), vaihteistoöljyn (Mobil ATF 320), ilmansuodattimen (alkuperäinen) ja moniurahihnan. Ajattelin että näillä huolloilla uskaltaa lähteä ajelemaan vapuksi Kajaanista Helsinkiin ja hyvin tuntuu toimivan. Pelkkä peräöljyn vaihtokin tuntui tekevän hyvää autolle.
Mitäs vaihteistoöljyjä muut ovat käyttäneet? Foorumeilla surffailun perusteella synteettiset (kuten Mobil 1 ATF) voivat aiheuttaa ongelmia pitkässä juoksussa, mutta tuo ATF 320 ilmeisesti on mineraaliöljyä? Vaihdelaatikon kanssa on yksi ongelma johon tarvitsen hieman apua konkareilta. Tietty jäykkyys ja varsinkin ykkösen pullahtaminen pois päältä helpottui öljyn vaihdolla, mutta kutonen ei meinaa mennä päälle edelleenkään. Keppi kyllä tuntuu menevän oikeaan asentoon, mutta kytkimen nostaessa joko alkaa kuulua synkrojen rahinaa (kai?) tai ei kuulu mitään eikä vaihde ota kiinni. Kerran tai pari olen saanut kutosen päälle vahingossa, mutta en saa sitä toistettua. Välillä tuntuu vähän siltä kuin keppi ei menisikään ihan perille asti. Jos sitä vetää peremmälle niin se muuttaa/lisää kuuluvaa rahinaa. Kauheasti en ole kehdannut kokeilla etten pilaa synkroja jos ne vaikka olisivatkin vielä ehjät. Oiskohan kyseessä shift linkage ongelma? Onko muilla kokemuksia vastaavasta? Muut vaihteet toimii ihan ok. Autolla on ajettu vasta 54 000 km joten tuntuis siltä että itse laatikko ei välttämättä vielä ole sökönä. Onko kuinka moni vaihtanut kytkimen nesteet ja jos on mistä on löytynyt DOT 3 jarrunestettä? Kannattaisikohan sekin tehdä varmuuden vuoksi? Vähän nimittäin näyttää tummalta. |
Quote:
EHDOTTOMASTI kytkinnesteet ensin uusiksi, sitten taas uusiksi analyysit. Joka huoltamolta ja tarvikeliikkeestä saa kytkinnestettä, ihan normiaine. |
Pitääpä laittaa nesteet uusiksi. Onko tietoa paljonko sitä menee? Huolto-oppaassa ei ollut mainintaa jarru- tai kytkinnesteen määrästä. Dot 3:sta tuntuu olevan vähän vaikeampi löytää ainakin meillä päin.
|
Kieltääkös joku laittamasta sinne parempaa eli 4:sta tai 5.1:stä? Nehän on yhteensopivia 3:sen kanssa, mutta suurempi kiehumispiste. (Dot 5:sta älä laita, se on silikonipohjainen ja sakkautuu tms. sekoitettuessa muihin)
Ite oon käyttäny C4:ssa 4 tai 5.1:stä kumpaa nyt on sattunu olemaan. Viimeksi laitoin Motul RBF600:sta, kun sitä jäi sopivasti yli jarrunesteiden vaihdon yhteydessä. Ihan hyvin tuo kytkin on toiminut kolmisen vuotta. |
Quote:
Komppaan tätä mutta kyllä DOT 4:kin toimii :cheers2: |
Huolto-oppaan mukaan kytkinnesteen vaihdon yhteydessä pitäisi vaihtaa korkki ja tiiviste, oletteko havainneet sen tarpeelliseksi?
Motul ei näemmä käy yhteen mineraalipohjaisten nesteiden kanssa joten pitäisi järjestelmä huuhtoa ensin täysin. Vois olla vaan helpompaa jos löytyis jostain DOT 3:sta niin ei tarttis jännätä että tuleeko ylläreitä. |
Quote:
Kyllä DOT 3;sta saa. Itse ostin Jari Mäki Oy;ltä Koskenkorvalta, mutta luulis löytyvän muiltakin jenkkiosia myyviltä firmoilta. US-parts ? |
Onko autossasi short shifter? Mulla oli ykkösen kanssa ongelmia, kun ei aina meinannut saada vaihdetta silmään, mutta ongelma korjaantui, kun short shifterin sääti kohdilleen. Ainakin mun tapauksessa oli niinkin yksinkertainen, että avasi pari pulttia, joilla short shifter kit oli kiinni (siinä vaihdekepin juuressa), sääti sellaiseen kohtaan jossa sekä 1-3-5, että 2-4-6 vaihteet meni hyvin päälle, ja kiristi siihen. Toki tuohon operaatioon piti irrottaa ensin keskikonsoli, jotta pääsi noihin pultteihin käsiksi.
|
Mulla on alkuperäinen shifter, mutta epäilen että voi olla samanlaisesta ongelmasta kyse. Pitää vaihtaa ne kytkinnesteet ja kokeilla säätää se shifteri kohdalleen niin josko se auttaisi.
|
Kytkinnesteet vaihdettu ja shifteri säädetty uudelleen kohdalleen, mutta kutonen se ei vain mene päälle. Edelleenkään ei aina edes kuulu synkrojen rahinaa vaan tuntuu niin kuin olisi vapaalla vaikka keppi on selkeästi kutosella.
Olisko ne sittenkin ne synkrot menneet? Tai onko kellään muita ajatuksia? Tietääkö kukaan Kainuun tai Pohjois-Suomen alueella hyvää paikkaa missä voisi vaihteiston huollattaa? |
Kuulostaa vaihteensiirtäjävialta, eli haarukka poikki. Veten T56:ssa ovat alumiinia ja joissakin muissa T56:ssa terästä. Jos ainoastaan kutonen mättää, pääsee helpolla kun purkaa lootasta vain hännän niin oikea osa jo näkyykin.
|
Quote:
Eikös vitonen ja kutonen ole samalla haarukalla?. Meinaan notta myös vitosen päälle pano ja pois otto oireilis, jos huarukka katki poikki olis... |
Niinpa taisi ollakin.. Ja vitosen-kutosen ja pakin siirtäjät ovat rautaa. 1-4 ovat alumiinia. Jos siirtäjä olisi taipunut, menisi vitonen päälle normaalia lyhyemmällä liikkeellä..
Mutta synkrovika se ei ole jos kerran siirtäjä liikkuu (vaihde on ikäänkuin päällä) mutta veto ei välity. Oletko kokeillut laittaa kutosen päälle paikallaan ilman että kone pyörii ja sitten kokeillut vaikka valuttaa alamäkeen tarkastaaksesi menikö vaihde oikeasti päälle? |
jep. siinä on 4haarukkaa
pakki 1-2 3-4 5-6 eli haarukassa se ei pitäisi olla. mutta voi olla esim 5-6-rewerse shift railissa ja niin ku juhatee kirjoitti nii ei pitäisi olla syncroissa eikä syncro keyssa samalla kannattaa kyllä vaihtaa noi syncro keyt ja 3-4 teräshaarukka. ne on t56 sen yleisimmät viat. mulle pitäisi ens viikolla lähteä tilaus tulemaan tännepäin. et ilmoita jos tarttee jotain osia edit: juhatee kerkes jo vastaa välis =D |
Quote:
Nyt on tuotakin kokeiltu ja vaihde ei mennyt päälle. Mikä tuo reverse shift rail on ja paljonkohan moinen osa maksaa, onko kellään tietoa? |
En tiedä paljonko maksaa mutta voi olla sokka vaan poikki. mulla on irrallaan pari sellaista. on melko vahvanoloinen se tanko.
|
Ei muuta kuin laatikko pöydälle ja hutkimaan.. tutkimaan.. sillähän se selviää??
Irroitaminen ei ole kauhean iso juttu, ainakaan C6:ssa ja samallahan se kannattaa tsekata kokonaan läpi että vastaavuudessa olisi huolettomia kilometrejä. Ihmetuttää että noilla kilsoilla on tuommoinen vika. C6:ssa lienee sama T56?? Onko C5/C6 T56:set identtisiä? Kukas Suomessa noita tekee, siis oikeasti tekee?? |
Quote:
Tarkoitatko synchro keytä? Quote:
Muuten olisi jo muroina, mutta kun mulla ei ole paikkaa mihin voisi jättää laatikon levälleen. Talli on käytössä muutaman tunnin kerrallaan. C5:n ja C6:n T56 ei taida olla aivan samanlaisia. C6:n versio taitaa olla vähän vahvempi? Jos joku tietää kelle kannattais laatikko viedä huollettavaksi, niin saa vinkata. Finnvette on vähän turhan kaukana. |
Quote:
Mites uusi laatikko tilalle? Näyttäisi maksavan noin 3 k taaloissa? Kesä edessä ja auto pajalla, osia ei varmasti löydy keneltäkään hyllystä, ainakaan uusia. Jotenkin voisin kuvitella että korjaaminen on muutaman viikon prosessi nopeissakin pajoissa kotimaassa.. vai kuvittelenko vain? Uuden asentaa kuitenkin suunnilleen saman päivän aikana.. |
Siinä shift railissa on yks sokka joka voi mennä poikki. mulla on laatikko joka on ajettu 30.000 miles. ainoa vika että pitää vaihtaa rewerse syncro ja ratas. Kuoret lasikuulapuhalsin ja uudet Stefat löytyy
Noita osia saan tilattua uuteen laatikkoon tulee lisähintaa noin 300 + työt jos vaihtaa noi keyt ja haarukka |
Quote:
Mikäs toi shift rail on? Olen jo räjäytyskuvia katsellut, mutten tuon nimistä osaa löytänyt. Tai sitten pitää mennä optikolle. Mistä meinasit osia tilata? Katselin itsekin jo pari puljua mistä sais. Edit: En mielelläni ihan heti alkais koko laatikkoa vaihtamaan. Vian korjaaminen tulee ehkä halvemmaksi noin vähän ajetulla laatikolla. |
Quote:
Niin ja samalla kun sen laittaa kannattaa vaihtaa noi nikken ehdottamat palikat. Ja samalla kun sieltä laatikon tiputtaa kannattaa vaihtaa perään hiukan palikkaa. Ja tietty kun hommaa jatkaa niin vaihtelee ahdinta ym muuta "pientä" kivaa... |
No mutta kysymys: Jos auto on 50k ajettu niin miten siinä voi olla tommoinen vika? Ymmärtääkseni kuitenkaan ei ihan yleistä?? Mikä ton aiheuttaa??
Kuhan mutustelen vaan itsekseni.. Okei, mulla on 60 k mittarissa ja 3/4 synkat vetää viimeisiään :D :D |
Quote:
Hmm.. Mitäs sinne perään kannattaa tehdä? Viriviri-juttuja vai ihan vahvennusta? Ja kas näin se mopo lähtee käsistä... Quote:
Elä muuta sano. On aika mystistä. Vieläkin mietin sitä että olisko se vaihteen siirtäjä vaan väärillä asetuksilla. Pitäis varmaan kokeilla säätää uudestaan. Mutta anyway, oli vika mikä tahansa niin ajattelin tehdä seuraavat päivitykset joka tapauksessa sitten kun laatikko otetaan irti: - synchro keyt vahvemmiksi (billet steel?) - teräksinen 3-4 vaihteen haarukka alumiinisen tilalle - shift fork padeja en ajatellut vaihtaa pronssisiksi, kun en niin paljoa radalla/äärirajoilla ajele - Blocking/synchro rings hiilikuituisiksi/kevlar (näistä en ole vielä löytänyt puljua joka myy, tietääkö joku?) Onko muita ajatuksia/suosituksia? Kannattaisko samalla tehdä couplereitten (limpuiksi myös kutsuttu?) vaihto vahvemmiksi? |
Quote:
Mielestäni kyllä, Prothaneista hyvä kokemus sekä samalla laakereiden vaihto kardaaniin. 60 K ajetussa mulla taaemmat veteli viimeisiään.. (äänti melko paljon) Lisäksi sydämmellisesti suosittelen vaihtamaan Pfadt laatikon kannakkeen samalla, voi seivata monta juttua (wheelie hob nolla ainakin C6:ssa) jos tykkää sikailla ;) |
Quote:
No niin mustakin, kyllähän vehkeen ku vehkeen saa rikki mutta kutonen, se ihmetyttää.. :confused: aihetta en hirveästi tunne mutta toi säätäminen ei pure muhun. En jaksa uskoa siihen.. |
onko vaihdekepissä sit paljon väljää? ihme vika kyllä..
kuva siitä http://www.google.fi/imgres?q=t+56+s...9,r:4,s:0,i:77 täältä tilaan. 3-4 haarukka oli out of stock mutta pitäisi tällä viikolla tulla kuulemma. http://www.thegearbox.org/home.html mä vaihdan noi kaikki keyt, 3-4 haarukka, stefat ja mainshaftin pieni laakeri ( joutuu irroittaa ku vaihtaa lukot) pääsee helpolla kun on käyttämätön MN12 laatikko. laatikkoon kannattaa vaihtaa 300m akseli ja z06 jousiprikat. akseli maksaa noin 300 ja niit prikkoja mulla on. 15e kpl homman tekee tunnissa ainii ja ton ikäinen laatikko ei kuulemma kestä synteettisiä öljyjä.. 2000 vai oliko 2001 eteenpäin kestää |
Quote:
Justjoo:) Kenen mukaan? T56:ssa kun ei ole edes yhtään paperitiivistettä tai muitakaan antiikkisia osia joiden kanssa uusimmat öljyjen lisäaineet olisi kysymysmerkki. Se synteettisyys vaihteistoöljyssä kun ei vaikuta sen ominaisuuksiin pätkääkään, vain siihen että ne ominaisuudet säilyvät pidempään samanlaisina. Siinä laatikon kyljessä lukee kyllä mitä sinne pitää pistää: Dexron ATF III. OT: Wiseco suosittelee ajamaan sisäänajon mineraaliöljyllä.. Wisecon teknisen tuen kertomaa: Synteettisillä renkaat eivät kulu, joten tiivistyminen jää valmistustoleranssien varaan. Mineraaliöljyllä rengas kuluu nopeasti muotoonsa käytössä. Wiseco ei varmaan mieti että se öljy pitää voidella muuallakin kuin siellä männänrenkailla. |
97-2000 on paperia blocker ringsien sisällä kun uudemmissa hiilikuitua.
tässä esimerkiksi yksi keskustelu ( jossa rpm transmissions on vastannut) http://forums.corvetteforum.com/c5-t...bon-fiber.html joku oli kysynyt suoraan tremeciltä ja sieltä saanut vastauksen että vain early -97 ois paperia. tiedä sitten. ja tremecin mukaan ei saisi käyttää synteettistä kun on " brass blocker rings" |
RPM:lla tuntuu olevan jokin fiksaatio mineraaliöljyihin, olen huomannut aiemminkin.. Tremecin pronssirenkuloidenkin vieroksuntaa synteettisiä kohden ihmettelen kun sana synteettinen ei kerro öljyn ominaisuuksista oikeastaan mitään, kuten ei myöskään mineraali.
Vähän niinkuin kehottaisi käyttämään vain Motonetin varaosia mutta ei täsmentäisi että mitä niistä. |
En kuulu "öljyuskovaisiin", ja vastoin yleistä 'tietämystä', jopa Mobil 1 on mun mielestä varsin kelpo tuote.
Mutta tämä tavara toimii oman kokemuksen mukaan hemmetin hyvin Vetten lootassa: http://www.royalpurple.com/products/...mission-fluid/ Mutta jos lootassa on joku vika, niin ei se kyllä öljyllä korjaannu. |
myydäänkö sitä royal purple suomessa jossain?
|
Quote:
Ei siinä kovin paljoa ole, mutta olen ajanut tiukemman tuntuisellakin. Ihme vika johon on varmaan joku ihme ratkaisu. Quote:
Miksikäs se akseli kannattaa vaihtaa? Gearboxista ajattelin itsekin osat tilata. Voi kyllä olla että heitän laatikon Finnvetelle lomaviikolla ja toivon että saan auton loman aikana takaisin. Ehjättynä mielellään. Prkl kun ei tahdo kunnon tallia löytyä täältä... Hieman offtopic, mutta menkööt. Sen verran nitisee ja natisee alusta että taitaa puslat mennä vaihtoon. Prothane, VBP vai joku muu, onko suosituksia? Riittääkö esim. tommonen setti: http://www.ebay.com/itm/Prothane-97-...29c418&vxp=mtr vai tarviiko jotain muutakin? |
Quote:
No vakaajat ja coiloverit tietty :rock: Niin ja vakaajien kanssa tietty end linkit ne kun on aivan kuraa vakiona. |
Quote:
Racers Place myy |
Vaihdelaatikon osia odotellessa aloin uudelleen miettimään että mitäs muuta sitä voisi tehdä ja kas, kytkinhän se tuli mieleen.
Kun auton käyttö on perus kaupunki- ja enimmäkseen matka-ajoa niin onko tarvetta/hyötyä vaihtaa järeämpää kytkintä, esim. tuplalevy (vaimikäsenytolikaan)? Tästä autosta ei ole tarkoitus tehdä mitään 500hp hirmua. Ilmanoton ja putket vaihdan jossain vaiheessa ja se saa riittää toistaiseksi. Olisko jokin hyvä, mutta ei liian hyvä (eli mulle liian RACE) kytkin joka menis heittämällä paikalleen vai kannattaisko pysytellä vakiossa? Mites toi LS7:n kytkin? |
Quote:
LS7 kytkin+vauhtipyörä on toimiva paketti mihin tahansa ei ahdettuun laitteeseen. |
Quote:
Juupa juu. Ittellä loppui 6 vaihde menemästä pesään kun vaihdoin RP:stä GM:n suosittelemaan "oliiviöljyyn". Harmittelin radalla muutamaan otteseen kun ei löytynyt kutosta mutta loppujen lopuksi ratkaisu löytyi: auktorisoitu huoltoyhtiö vaihtoi alemman graden öljyt pois ja pani tilalle Royal Purple. Täällä Ruotsissa en tiedä toimittaja mutta Norjalainen yhtiö vastaa huolloista. Eli suomeksi: Be careful out there, vettä öljyn tilalle voi tapahtua kenelle hyvänsä... tapahtui minulle myös... |
| All times are GMT +3. The time now is 08:22. |