FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C4 (vuosimallit 1984-1996) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   mitä öljyä koneeseen (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=2132)

morgan_kane 19.09.2005 18:55

mitä öljyä koneeseen

Alkais olla aika öljynvaihdolle ennen talviseisokkia. Mitähän öljyä koneeseen kannattaisi laittaa? Tiedän että tämä on ikuinen väittelynaihe, mutta en löytänyt haulla paljoakaan asiasta.

Ilmeisesti ei ainakaan mitään synteettisiä? Edellinen omistaja oli käyttänyt 20W50 öljyjä.

ZL1 20.09.2005 08:49

Quote:

Originally Posted by morgan_kane
Alkais olla aika öljynvaihdolle ennen talviseisokkia. Mitähän öljyä koneeseen kannattaisi laittaa? Tiedän että tämä on ikuinen väittelynaihe, mutta en löytänyt haulla paljoakaan asiasta.

Ilmeisesti ei ainakaan mitään synteettisiä? Edellinen omistaja oli käyttänyt 20W50 öljyjä.

Ai miksei synteettistä? Mulla on synteettistä 5W50 ollut jo kolme vuotta...siis kuitenkin jo 3 kertaa vaihdettu:lol:

WBBC 20.09.2005 09:02

Jos kone on sisältä puhdas eikä ole kulunut niin synteettinen rules.

Kovin ohut öljy ei kuitenkaan oikein tahdo pysyä paljon ajetussa mosassa.

Jos taas kone on karstainen niin mitään "peseviä" öljyjä ei pitäisi käyttää.
Jos ne kivettyneet kokkareet lähtee liikkeelle niin saattaa tukkia ja hajoittaa paikkoja.

Mutta näistä asiosita on yhtä monta mielipidettä kun on käyttäjiä.
Yhtä oikeaa valintaa ei taida olla.

Masa 20.09.2005 09:07

Mitäs käyttöohjekirja sanoo ?

Macho 20.09.2005 09:14

Kaikki on öljyt on nykyään peseviä, kokeilkaa vaikka. Minusta ei ole mitään syytä olla käyttämättä synteettisiä.

Masa 20.09.2005 09:26

Samat sanat , täyssynteettiset sinne vaan...Esim. Mobil Ralliformula on huippuöljy ja sitä saa välillä tosi edullisesti jostain tarjoustalosta...muistaakseni GM suosittelee just tota ?

coupe74 20.09.2005 09:27

Quote:

tässä meikäläisen mielipide..

vaihdat öljyt(ja suod. ei se niin paljoa maksa) juuri ennen seisontaa niin saat happamat moskat pois..kandee varmaan vähän käytellä et uusi öljy leviää joka paikkaan.. sit keväällä pienen lenkin jälkeen taas uudet öljyt(ja suod) et saa talven vanhentuneet öljyt pois..

voi kuulostaa hätävarjelun liioittelulta mut pysyy ainakin paikat puhtaana, eikä se niin kallista ole kuitenkaan.. arvaattekin että tuolla "säilytys öljyllä" ei niin väliä ole et mitä se on..eli halpista kehiin...luulisin :)

Teemu 20.09.2005 14:20

Quote:

Originally Posted by coupe74
vaihdat öljyt(ja suod. ei se niin paljoa maksa) juuri ennen seisontaa niin saat happamat moskat pois..kandee varmaan vähän käytellä et uusi öljy leviää joka paikkaan.. sit keväällä pienen lenkin jälkeen taas uudet öljyt(ja suod) et saa talven vanhentuneet öljyt pois..

voi kuulostaa hätävarjelun liioittelulta mut pysyy ainakin paikat puhtaana, eikä se niin kallista ole kuitenkaan.. arvaattekin että tuolla "säilytys öljyllä" ei niin väliä ole et mitä se on..eli halpista kehiin...luulisin :)

Kuulostaa hiukan harrastamiselta harrastamisen iloksi ;)

Ei kai se öljy talven aikana juuri miksikään mene? Ajossahan se vain ottaa siipeensä, kun happamia pakokaasujäämiä pääsee öljytilaan männänrenkaiden ohi...

KTM 20.09.2005 15:01

Quote:

Originally Posted by Vette64
Mitäs käyttöohjekirja sanoo ?

Kyllä vuoden 1964 käyttöohjekirja suosittelee niin paskoja öljyjä, että niitä ei varmaan enää saa edes halpakaupan poistohyllystä :dwarf:

Öljyjen API-luokat on vähän nousseet viime vuosikymmeninä. Nyrkkisääntönä kannattaa pitää, että vanhaa mosaan mistä ei tiedä mitään ei kannata laittaa peseviä öljyjä. Vasta remontoituun puhtaaseen koneeseen voi sitten laittaa melkein mitä tahansa. Oikein vanhat tiivisteet ei kestä nykyisiä syntisenpeseviä hyper super öljyjä.

morgan_kane 20.09.2005 15:07

jep, ikuisuuskysymyshän tämä näyttää olevan. Tuli nyt sitten laitettua ne 20W50 mineraaliöljyt koneeseen. Katselee sitten keväällä, josko laittais jotain parempaa..

MikkoM 20.09.2005 15:10

Mulla käytetty aikaisemmin 15W-40, ja menin laittamaan 5w-40, lisäillä joutuu jonkin verran ja tarkoitus olis palata takasin tuohon 15w-40een.
Siinäkin riittää varmasti ominaisuudet tällaiseen sunnuntai ajeluun!

coupe74 20.09.2005 16:10

Duunissa kuultua :D

-kyllähän näillä nykyöljyillä voi 30 000km ajaa...

-eihän sitä suodatinta kannata jokakerta vaihtaa...

-shell ei pysy koneessa...

-castrol ei pysy koneessa...

-mobil ei pysy koneessa...

-neste ei pysy koneessa...

-kaikki ne on samaa tavaraa, kyllä minä tiedän..pistä sitä halvinta..

-pistä mobilia, se pysyy koneessa, muut ei..

-pistä nestettä, se pysyy koneessa, muut ei..

-pistä king oilia,se pysyy koneessa, muut ei..

-pistä sitä mineraalia,se pysyy koneessa, muut ei..

ja klassikkona pohjalla pari kuolematonta 8)

-ohops meni vähän pitkäks mut ei oo yhtään syöny öljyä(esim:vanha hiace,ajettu 4*suositus)

-ohops meni vähän pitkäks mut oon lisänny niin paljon et vaihtuuhan se silleinkin, paskaa öljyä tuo * (*=joku yllä mainituista) kun mun moottori kuluttaa sitä...

groovyjay 20.09.2005 16:51

Loppujen lopuksi on aivan sama mitä öljyä käyttää, jos käyttää ylipäänsä mitään kunhan vaan muistaa lisätä moottoriin MotorUp-tuotetta! :cool:

pirre 20.09.2005 17:07

Quote:

Originally Posted by groovyjay
Loppujen lopuksi on aivan sama mitä öljyä käyttää, jos käyttää ylipäänsä mitään kunhan vaan muistaa lisätä moottoriin MotorUp-tuotetta! :cool:

Ja voit sitten ajaa ilman öljyä. Ihan totta. Mä olen nähnyt telkkarissa...:rolleyes:

Dalton 20.09.2005 17:30

Koko ajan, mitä Vette on ollut itselläni, niin olen käyttänyt synteettisiä. Öljyt kestää koneessa koko vaihtovälin (minkä "viisas" tietokone ilmoittaa). Ainut, mikä on hieman epäilyttänyt, on aika korkeat öljynpaineet kuumanakin->mittari hieman 3/4:san yläpuolella matka-ajossa, tyhjäkäynnillä vaihde päällä jarrulla paikallaan n. puolessa välissä (tomaatti).

morgan_kane 20.09.2005 20:04

Quote:

Originally Posted by matkop
Koko ajan, mitä Vette on ollut itselläni, niin olen käyttänyt synteettisiä. Öljyt kestää koneessa koko vaihtovälin (minkä "viisas" tietokone ilmoittaa). Ainut, mikä on hieman epäilyttänyt, on aika korkeat öljynpaineet kuumanakin->mittari hieman 3/4:san yläpuolella matka-ajossa, tyhjäkäynnillä vaihde päällä jarrulla paikallaan n. puolessa välissä (tomaatti).

Mulla öljynpaineet koko ajan 400 kpa kieppeillä, myös lämpimänä tyhjäkäynnillä. Ihmettelen itse, ettei paineet eroa kuumana/kylmänä, eikä myöskään tyhjäkäynnillä.

Öljypisteen kaveri suositteli vaihtamaan vetteen öljyt 5000km välein, riippumatta siitä onko synteettiset vai ei. Kuulemma öljytilavuus on niin pieni, että oljy menee nopeasti huonoksi.

Ihmettelin muuten sitä, ettei punainen varoitusvalo öljynpainemittarissa syttynyt, kun auto käynnistettiin uusilla öljyillä, ja paineet otti hetken ennen kuin nousi. Onkohan tuon valon tarkoitus yleensä toimia ja millä viiveellä? Siis -87 vette ja digimittarit. Jos jollain olisi noista valoista muutenkin tietoa niin kiinnostaisi, kun itsellä ei käyttöohjekirjaa ole. Esim kierroslukumittarissa on "iso D" valo, joka mulla ei pala milloinkaan. Lämpö- ja öljynpainemittarissa on punainen valo, joiden en ole koskaan nähnyt palavan. Lisäksi kiekkamittarin yläpuolella on "upshift for best fuel economy" valo, joka toimii siten, että kun ajaa pikku d:llä kovempaa tasaista, niin syttyy "upshift", mutta "for best fuel economy" ei syty. Olisikohan joku tilanne, jossa tuokin palaisi? Pikku juttuja, mutta mukava olisi tietää miten tuo mittaristo toisilla toimii.

Dalton 20.09.2005 20:57

Quote:

Mulla öljynpaineet koko ajan 400 kpa kieppeillä, myös lämpimänä tyhjäkäynnillä. Ihmettelen itse, ettei paineet eroa kuumana/kylmänä, eikä myöskään tyhjäkäynnillä.

Öljypisteen kaveri suositteli vaihtamaan vetteen öljyt 5000km välein, riippumatta siitä onko synteettiset vai ei. Kuulemma öljytilavuus on niin pieni, että oljy menee nopeasti huonoksi.

Ihmettelin muuten sitä, ettei punainen varoitusvalo öljynpainemittarissa syttynyt, kun auto käynnistettiin uusilla öljyillä, ja paineet otti hetken ennen kuin nousi. Onkohan tuon valon tarkoitus yleensä toimia ja millä viiveellä? Siis -87 vette ja digimittarit

Tuota noin mistähän aloittaisi (Viisaammat korjatkaa!):

1. Minun mielestäni ajossa pitäisi olla kovemmat öljynpaineet kuin tyhjäkäynnillä? -> Tästä päätelmä, että voisi olla jotain outoa, ettei öljyjen vaihdon jälkeen varoitusvalo palanut. Ok 90 ja 87 voivat käyttäytyä eritavalla, mutten oikein usko siihen.

2. Itselläni Oil Change valo syttyy noin 7500 km jälkeen, joten "öljymiehen" puheisiin en hirveästi luottaisi, kun vaihtohetkellä öljyt ovat vielä aika terveen (kirkkaan) väriset.

3. Miten sulla on normaalisti kun käännät virrat päälle, syttyykö öljynpaineen varoitusvalo?

Anakonda 21.09.2005 07:21

Quote:

Esim kierroslukumittarissa on "iso D" valo, joka mulla ei pala milloinkaan.

Olikos niissä manuaali vehkeissä jokin vaihtovalo ?

WBBC 21.09.2005 07:31

Kaikkein paras on Nilsiän Öljysheikin MAN-Oil

Se sopii myös lääkkeeksi ja ruuanlaittoon ja tehoaa jopa aidsiin.

Saakohan sitä kaupasta, vai pitääkö tilata suoraan Nilsiän sheikiltä?

coupe74 21.09.2005 07:52

Quote:

Itselläni Oil Change valo syttyy noin 7500 km jälkeen, joten "öljymiehen" puheisiin en hirveästi luottaisi, kun vaihtohetkellä öljyt ovat vielä aika terveen (kirkkaan) väriset.

köhöm.. longlife volskissa se syttyy 30 donan kohalla ja joo... kyllä näyttää pumppusuutin dieselin öljy hyvältä..

eli ei kannata sokeesti uskoa noihin tietokonenäyttämiin vaikka kuinka haluaisi uskoa niiden oikeellisuuteen, taitaa olla c4 ohjekirjassakin huomautus että vaihtoväliä on syytä tiuhentaa jos vetää asuntovaunua yms :D eli jos erikoisen kovaa tennaria tai kovin pölyiset olosuhteet..

tietysti jos aina vaan sunnuntai ajelua niin homma on silloin eri..

eli pointtina tsekkailkaa niitä öljyjä miltä ne näyttää! jos ne on mustat niin vaihtakaa ne vaikka ei olis ajettu ku 10km.valkea lateksimallin kumihanska on aika ihanteellinen tuossa touhussa, näkee hyvin pikeenttuneet paskakokkareet oljyn seasta..

tai no sama se mulle..motorúp rules
t:katkera öljymies :)

Dalton 21.09.2005 08:25

Quote:

eli ei kannata sokeesti uskoa noihin tietokonenäyttämiin vaikka kuinka haluaisi uskoa niiden oikeellisuuteen, taitaa olla c4 ohjekirjassakin huomautus että vaihtoväliä on syytä tiuhentaa jos vetää asuntovaunua yms :D eli jos erikoisen kovaa tennaria tai kovin pölyiset olosuhteet..

eli pointtina tsekkailkaa niitä öljyjä miltä ne näyttää! jos ne on mustat niin vaihtakaa ne vaikka ei olis ajettu ku 10km.valkea lateksimallin kumihanska on aika ihanteellinen tuossa touhussa, näkee hyvin pikeenttuneet paskakokkareet oljyn seasta..

tai no sama se mulle..motorúp rules
t:katkera öljymies :)

Sori, jos osui kohdalle!!

En itse luota näihin nykyöljyjen kestoihin vaan esim. käyttiksessä vaihtoväli on tietokoneen laskelmien mukaan n. 25-26 tkm, niin olen aikaisemmissa tehnyt 12-13 tkm kohdalla väliöljynvaihdon. Huomasin aikoinaan, että kun tuli kerran ajettua n. 23 tkm samoilla, niin venttiilikoneisto alkoi pitämään normaalia enemmän ääntä -> öljyt vaihtoon ja ääni hävisi (Siis ei Vette).

Hmm. Asuntovaunu Veten perässä, mielenkiintoinen ajatus: Voisi olla näky takaapäin kun vaunu poistuu liikennevaloista sinisen savunpilven jäädessä paikalleen.

MotorUp: Tälle olisi kiva saada perusteluita,

nm. TV-Shop tuotteisiin varauksella suhtautuva.

coupe74 21.09.2005 09:08

Quote:

Sori, jos osui kohdalle!!

ei hätä,ei tässä niin tosissaan

Quote:

En itse luota näihin nykyöljyjen kestoihin vaan esim. käyttiksessä vaihtoväli on tietokoneen laskelmien mukaan n. 25-26 tkm, niin olen aikaisemmissa tehnyt 12-13 tkm kohdalla väliöljynvaihdon. Huomasin aikoinaan, että kun tuli kerran ajettua n. 23 tkm samoilla, niin venttiilikoneisto alkoi pitämään normaalia enemmän ääntä -> öljyt vaihtoon ja ääni hävisi (Siis ei Vette).

öljy varmaan kestää mut pointti on nuo epäpuhtaudet mitä öljyn sekaan pääsee eli polttoaine, noki,palamisjätteet yms. mitkä pilaavat öljyn, tukkivat suodattimen yms.. venttiilikoneiston naputus johtunee juuri tuosta liasta (paskakokkareista) jotka tukkivat hydraulisen nostimen öljykanavan ja silloinhan öljynpaine ei pääse poistamaan välystä. uusi öljy taasen pystyy jossain määrin "pesemään" tuota likaa itseensä ja paikat aukee.. (tuohon on muuten ihan oikea ainekkin olemassa mikä pesee öljytilaa tehokkaasti ja toimii)

Quote:

Hmm. Asuntovaunu Veten perässä, mielenkiintoinen ajatus: Voisi olla näky takaapäin kun vaunu poistuu liikennevaloista sinisen savunpilven jäädessä paikalleen.

vois kerätä hiukan katseita karavaani alueella kun kurvais taunuksien ja mersujen väliin :)

Quote:

MotorUp: Tälle olisi kiva saada perusteluita,

nm. TV-Shop tuotteisiin varauksella suhtautuva.

niin olis.. kaikenlaisia litkuja nykyään markkinoilla, jotkut jopa tietyllä varauksella joissain ropleemissa auttaakin..henkimaailman juttuja nuo,en käsitä..

Masa 21.09.2005 09:37

Öljynvaihtoväli: valmistajan suosittelema kilometriraja TAI kerran vuodessa ! Eli ihan sama mitä litkua siellä on , kerran vuoteen uudet voiteet.

MikkoM 21.09.2005 09:47

Noista lisäaineista. Fortea oon kuullu kehutavan monessakin yhteydessä, sillähän on mm. monen autotehtaan hyväksyntä(tai liekö niin merkitystä), mutta yks tuttu mekaanikko sanoi että ovat saaneet monen dieselin päästöt rajoihin sen avulla :o Vaan sitä ei kai myydä muuta kun korjaamoille:confused:
Onhan noita monenlaisia lupaajia:mad: , mutta mullakin on muutamia positiivisia kokemuksia näistä "ihmeaineista", joten kaikkia en pidä humpuukina ;)

morgan_kane 21.09.2005 12:25

Quote:

Tuota noin mistähän aloittaisi (Viisaammat korjatkaa!):

1. Minun mielestäni ajossa pitäisi olla kovemmat öljynpaineet kuin tyhjäkäynnillä? -> Tästä päätelmä, että voisi olla jotain outoa, ettei öljyjen vaihdon jälkeen varoitusvalo palanut. Ok 90 ja 87 voivat käyttäytyä eritavalla, mutten oikein usko siihen.

2. Itselläni Oil Change valo syttyy noin 7500 km jälkeen, joten "öljymiehen" puheisiin en hirveästi luottaisi, kun vaihtohetkellä öljyt ovat vielä aika terveen (kirkkaan) väriset.

3. Miten sulla on normaalisti kun käännät virrat päälle, syttyykö öljynpaineen varoitusvalo?

Öljynpaineen valo (jos se edes on se, punainen valo öljynpaine/oljynlämpömittarin vieressä) syttyy, kun virrat kääntää päälle, palaa silloin kun mittari tekee check-upin eli kaikki valot päällä. Sen jälkeen sammuu, vaikka auto ei olisi käynnissä. Paineet kyllä lähti heti öljynvaihdon jälkeen nousemaan mittarin mukaan normaalisti, joten uskoisin mittarin olevan kunnossa.

En tiedä missä tilanteessa tuon valon kuuluu palaa. Käyttöohjekirja olisi kova sana. Olisikohan jollain vaikkapa scannausmahdollisuutta, saisi kovasti respectiä. En viitsisi tilata jenkeistä pelkkää ohjekirjaa.

Pilot 21.09.2005 12:32

Oletko kysynyt Finnvettestä?
03-6870427

coupe74 21.09.2005 12:47

Quote:

Originally Posted by MikkoM
Noista lisäaineista. Fortea oon kuullu kehutavan monessakin yhteydessä, sillähän on mm. monen autotehtaan hyväksyntä(tai liekö niin merkitystä), mutta yks tuttu mekaanikko sanoi että ovat saaneet monen dieselin päästöt rajoihin sen avulla :o Vaan sitä ei kai myydä muuta kun korjaamoille:confused:
Onhan noita monenlaisia lupaajia:mad: , mutta mullakin on muutamia positiivisia kokemuksia näistä "ihmeaineista", joten kaikkia en pidä humpuukina ;)

Fortesta motor flush (eli tuo öljytilan puhdistus tärpätti) on ainut mitä ei saisi myydä ulos..syystä että väärinkäytettynä saattaa pannu lojahtaa.. jotkut sitäkin kyllä myy ulos..

jos vika johtuu liasta kannatta litkuja kokeilla ja mielellään semmosia mitkä on ammattikäytössä hyväksi todettu..

VetteMan 21.09.2005 13:10

Quote:

Originally Posted by MikkoM

Forten moottorinpesua on joskus tullut kokeiltua kasikoneessa, aikanaan malibun nostajat vähän naputti, kun katoin venttiilikoppien alle niin sai kaivaa noin litran pikeä ja muuta skeidaa kummankin kopan alta, Ehkä sitä oli vähän öljynkierrossakin mukana ;) Perusöljyt ja Forte koneeseen, korotetulla tyhjäkäynnillä jonkin aikaa ja litkut pois. Hävisi nostajien naputus ;) Täällä ainakin autotarvikeliikkeet myy fortea 25e/purkki.

coupe74 21.09.2005 13:22

Quote:

Originally Posted by VetteMan
aikanaan malibun nostajat vähän naputti, kun katoin venttiilikoppien alle niin sai kaivaa noin litran pikeä ja muuta skeidaa kummankin kopan alta, Ehkä sitä oli vähän öljynkierrossakin mukana ;)

huh!!! tommosissa tilanteissa kannattaa melkein tsekata noi venakopat ja putsata kaikki mitä vaan saa irti ja sama juttu öljypohjaan, irti ja pesuun.. sitten pari purkkia mf.ää uusiin halpisöljyihin(+suod) ja riittävän pitkä käyttö jonka jälkeen antaa litkujen olla vielä yön yli ja pieni käyttö,sit uudet ölpät ja suod..

JT-7 21.09.2005 14:42

Valvolinen maxlife on toistaiseksi toiminut moitteetta.. Paineet ajossa: 350-420 ja tyhjäkäynnillä: 110-130

Vaihto joka syksy.. en sitten tiedä olisiko parempi vaihtaa keväällä mutta kivempi laittaa seisomaan kun on uudet öljyt eikä ainakaan kerry mitään paskoja talven aikana!

VetteMan 21.09.2005 15:41

Quote:

huh!!! tommosissa tilanteissa kannattaa melkein tsekata noi venakopat ja putsata kaikki mitä vaan saa irti ja sama juttu öljypohjaan, irti ja pesuun.. sitten pari purkkia mf.ää uusiin halpisöljyihin(+suod) ja riittävän pitkä käyttö jonka jälkeen antaa litkujen olla vielä yön yli ja pieni käyttö,sit uudet ölpät ja suod..

Sillä ei viittiny alkaa purkamaan ;) Kone tais maksaa joskus markka-aikana n 1000mk ilman apulaitteita. Hyvin se toimi sen aikaa ainakin mitä mulla oli. Vetten en ehkä samalla tavalla tekis :D

All times are GMT +3. The time now is 09:52.