![]() |
Z06 ja kytkin
En tiedä onko ko. ongelmaa, ja tässä laajuudessa, perus C6:sessa mutta Zetassa on.
Kesäkuussa ajattelin mennä vetää Hyvinkään street slideen varttia ja mikäs siinä, liukas rata ja harjoittelua kuinka lähdetään rivakasti C6 Z06:sella. Odotukset oli korkealla. Eka veto ja melkein dumpparin auton viivalle. Tappiona kaljakori. Toka veto, enemmän kierroksia ja parempi lähtö mutta aika jäi edelleen surkeaksi Kolmas veto ja mitä ihmettä. Kytkinpolin jäi heti startissa pohjaan. Kääk, meni kroppa vikasieto tilaan ja annostelin kaasua vain sen verran että pääsin muiden alta pois ja varikolle ihmettelemään. Pomppe siihen heti tulikin masentamaan että näissä tyyppivikana jää poljin pohjaan. Ja ongelmaan voi antaa pika apua vaihtamalla nesteet.No, pessimistisenä vette harrastajana mukana olikin kalut ja nesteet, nesteen vaihto ja lineuppiin takas. Sade keskeytti session ja homma jäi siihen. Lueskelin vähän asiasta kotona ja pistin kummiskin uuden kytkin pääsylinterin tilauseen. Tiltonin säädettävän. Vaihtelen sitten talvella kun on aikaa nythän on ne puhtaat nesteet järjestelmässä. Yksi vkl ajelin kaverin partyihin mutkasta asfaltti tietä ja perillä yksi rallikuski hönölästä halus koittaa true american sports caria. No mikäs siinä, korkkasin bissen ja hyppäsin kartturiksi. Siinä sahattiin pätkää ees taas ja päässä käännettiin kaasulla piirtäen mustaa reippaammin. *******. Kytkin jäi pohjaan. Ei jäänyt varmaan mitään kybä kuvaa Corvetesta kaverille. Siinä sitten lipittäessa kymmenettä sakua päätin että tää pelleily saa riittää, otinkin masterin vaihdon tehtävä listalle korkeammalla prioriteetillä. Ainoa vaan, kokoajan mietittänny, miksi miksi miksi se poljin jää pohjaan. LS7 kytkinta, slavea oon pyöritelly ennenkin käsissä ja ei vaan mee jakeluun mikä mättää alkuperäisessä setissä. Jokainen joka ymmärtää kytkimen toiminta periaatteen, tajuaa että jos poljin jää pohjaan niin jotain on mennyt rikki mutta tässä se lähtee hetken päästä toimimaan niin ettei mitään. Nyt tässä alkuviikosta tein homman pois ja voin sanoa, nyt ymmärrän. Kyseessä on monen muuttujan summa. -levyn kuluneisuus (tai koko asetelman) -nesteen kunto -systeemin lämpötila (yhdessä edellisen kanssa) -mielestäni suunnittelu virheellinen kytkimen master cylinder (muovia jne) -kytkimen palautusjousi (jos pääsee poljin liian pohjaan, siitä tulee "imu" jousi palautin jousen tilaan) -agressiivinen kytkimen käyttö (tunnustan) Nyt lähden koeajamaan uutta settiä, palaan asiaan. |
Ikävä juttu. Pääsylinterin kumit kulahtanu?
|
Ainakin Stingray427:lla oli muistaakseni kesä tai muutama sitten samaa ongelmaa seefemmassa (ja jos en ihan väärin muista, niin siinä oli C6 Z06:n kytkinpaketti)
|
Tuossa asiasta on ainakin juttua: http://www.rangeracceleration.com/Clutch_Care.html
|
Quote:
Tässä toinen, Z06 foorumin sticky: http://forums.corvetteforum.com/c6-z...-and-cure.html |
Quote:
Olikin näköjään sama Ranger kyseessä. |
Ongelma piilee C5 ja C6 mallien kytkimen työsylinterissä vaikka se C6:ssa uusittiinkin erilaiseksi (LS7 kytkinpakettia C5:ssa käytettäesä käytetään edelleen C5 työsylinteriä). Pääsylinteriin on tarjolla muitakin vaihtoehtoja mutta se ei auta koska ongelma ei ole siellä.
Ongelmaa voinee vähentää vaihtamalla nesteet usein. Ilman speed bleederia homma on hankalaa ja siksi se jää monelta tekemättä. Itse vaihdan vähintään kerran kesässä, yleensä kaksikin kertaa eikä ongelmia ole (vielä) ollut. Työsylinterissä oleva nestemäärä on kovin pieni eikä se vaihdu sieltä mihinkään kun sitä pumpataan vain edestakaisin. Sijainti on todella kuumassa paikassa eikä hommaa auta se että kytkinpölyä on akselin liukupinnalla. |
Ei ole mullakaan ikinä muuta ongelmaa ollut kuin katkennut polkimen palautusjousi. Pääsylkky vakio vanha, työ uusi OEM ja kytkin Certerforce DYAD..
Kympin verran näillä kykällä ja työsylkyllä ajettu, nesteitä ei oo vaihdettu. |
Pikkasen olin vetänny pääsylinterin akselin pitkäksi, tunnistin ei tunnistanut kytkintä pohjaan ja auto ei startannu. Pari kierrosta takas ja avot. Miksikö niin tiukalle? Haluan että kytkin ottaa suht ylhäällä välttääkseni tuon palautus jousi ongelman.
Hyvän jäykkä tulikin. Taajamassa pienillä nopeuksilla mahdoton ajaa pehmesti jossei luistata kykää paljon. GREAT. Pikkasen annoin kenkää (suljetulla alueella), ei probleemia. Tiltoninin masteri ![]() Taidanpa satsata uuteen kytkin settiinkin, ostelen sen valmiiksi hyllyyn ja vaihdan sitten kun tarvitsee Monsterin level kakkonen taitaa riittää omaan käyttöön, ei ole kallis setti... |
Quote:
Tämä jää nähtäväksi, itse uskon että pääsylinterin vaihto auttaa asiaan. Ja toki pitää pitää ne nesteet puhtaana myös että ominaisuudet säilyvät. |
Mulle tuli femmaan tuo sama Tiltonin säädettävä pääsylinteri manuaali askin asennuksen yhteydessä. Se tuli Tick Performancelta ja sieltä tulleessa asennusohjeessa käskettiin heivata pois koko palautinjousi ja niin sitten teinkin, vaikka kovasti ihmetyttikin.
Varmaankin syynä kyseiseen ohjeeseen juurikin tuo polkimen jääminen pohjaan jos levy pääsee kulumaan. Kun kytkimeen tuli kaikki uutta, niin laitoin 5.1 nesteet, eikä ainakaan vielä ole mitään murhetta ollut. Asetelma ja levy mulla on Monster Clutchin Level1 , joka pitäis kestää jonkun 100lbs enemmän vääntöä kuin Ls7; n kytkin. Kannattaa asentaessa huomioida pari juttua; - vaikka ohje väittää ettei ole tarvetta shimmille, niin Tickin sivuilla löytyi ohje shimmaukseen ja tarve olikin 6mm, eli olis saattanut tulla ongelmaa jossain vaiheessa. - asetelmasta löytyi 30g heittoa, vaikka Monsterilta väitettiin että jokainen osa painotetaan ennen toimitusta. Mitään painotuksen jälkiä ei asetelmassa ollut. . |
Pitäsköhän kattoa talvella myös tota minun pulkan kytkintä? Oon huomannu vähän samaa ominaisuutta, kun kytkimen päästää rivakammassa startissa...
|
Quote:
|
Quote:
Kutosesta en ole varma, mutta femmassa ainakin on jousi polkimen varressa. Ja kun sylintrin varsi on irrallaan niin polkimen kun painaa pohjaan niin tuo jousi lukitsee sen sinne. Käsittämätön viritys...:confused: |
Quote:
Sehän onnistuu. Asennus bissee ja nosturi. Eli pitäs tehdä niin että pääset ajamaan Lahteen ennen ajokauden päättymistä. Voidaan tilata kamat valmiiks, tuolta samasta paikasta (tick) otan ton kytkin setinkin kun tässä kerkeen. |
Quote:
Sama kutosessa ![]() |
Quote:
Ihan saman näköinen. Ja tuon laitoin Tickin ohjeen mukaisesti hyllyyn jemmaan :rolleyes: |
Tuo jousi on siellä juurikin auttamassa kytkimen käyttöä kun kaikki on kunnossa. Jos työsylkky reistaa, se vaan tuo ongelman helpommin esille.
|
Onks kukaan ottanu tota jousta pois ja kokeillu, että miten kytkintuntuma ja tarvittava poljinvoima muuttuu tai mitä tapahtuu kytkimen alasjumittumiselle?
|
Minun huussissa oli aikoinaan vika just tuossa pääsylinterissä. Sylinterin seinämät oli syöpyneet (ruostuneet) siten että ei tiiviste enää pitänyt kunnolla. ACT:n tuplalevyinen kytkytin oli muistaakseni käytössä.
Joitain kertoja mailinvedoissa kävi niin että vitoselle vaihto onnistui vielä normaalisti, sitten maalissa huomasin että kytkinpoljin oli vetäytynyt matkan aikana ihan kiinni lattiaan. |
Quote:
|
Quote:
Ihan sama tuntuma on se siellä tai ei. Ajoin puoli vuotta ilman. |
Ilmiselvä upgrade paketin paikka... Vaijeri! :rolleyes:
|
Tick asennusta
Asentelen nyt Tick masteria, jonka ostin jo 2011, mutta vasta viime kesänä jäi poljin lattiaan niin nyt piti ryhtyä toimeen. Ongelma on nyt, että mukana tullut musta o-renkainen kartiolla oleva letkuun tuleva pikaliitinsovite ei mahdu originaaliin mustaan muoviliittimeen. Originaalin masterin alumiinisen kartion suora osuus on 8,97 mm paksu ja minun uuden liittimen paksuus on 10,96 mm. Mikä tässä mättää ja mistä saisi letkuun ja liittimeen sopivan sovitteen? Tick ei viime viikon aikana vastannut nettikyselyyn.
|
Tilasin Hawk motrorsportilta uuden koko kitin ja eilen laitoin paikalleen puuttuvat osat. Tick vastasi myös eilen, että minun palikat on suoraan letku slaveen ja se on parempi. Nyt on sitten ylimääräinen kitti, jos joku tarvii.
|
| All times are GMT +3. The time now is 12:58. |