FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C5 (vuosimallit 1997-2004) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Auto lähti käsistä (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=22662)

vausti 26.08.2013 22:10

Auto lähti käsistä

Eilen satuin stadissa liikennevaloissa viivalle samaan aikaan 911 porschen kanssa (veljen auto) ja kun ensimmäisinä oltiin niin päätettiin vähän kisata :rolleyes:
Mun autoon aina välillä ilmestyy Active Handlingin, Traction systemin ja ABS:n virhekoodit ja ajotietokone sanoo, että pitäisi viedä huoltoon. Nämä kaikki siis syttyvät samaan aikaan ja lähtevät pois kun moottorin sammuttaa ja pitää pienen tauon. En ole antanut noiden sen enempää häiritä ja hölmönä ajattelin, että kyllä nämä ominaisuudet edelleen toimivat vaikka vähän herjaa..
Takaisin tarinaan. Eli nyt sattui olemaan nämä kaikki virhekoodit päällä. En antanut niiden häiritä vaan vihreän tullessa lähdin täydellä kaasulla liikkeelle. Kun oli nopeutta noin 40km/h niin huomaan, että auto alkaa kääntymään poikittain siinä ahtaalla kadulla (Runebergin katu) eikä vastaa enää ohjaukseen. Renkaat oli siis sudittanut kokoajan heti lähdöstä alkaen, enkä sitä adrenaliinihuumassa tajunnut :???:
Auto onneksi ei kääntynyt Porscheen päin vaan katukorokkeelle päin, jonka vieressä oli puita (noin metrin päässä). Keula nousi korokkeen päälle ja olin varma, että nyt rysähtää puuhun !! Ihan paria senttiä ennen osumaa puuhun, pito palasi renkaisiin ja auto kääntyi voimakkaasti takaisin tielle. Pamautin vielä pääni tukipilariin.
Täytyy sanoa, että oli kyllä kylmä hiki vähän aikaa.. :(
Ihme kyllä mitään vahinkoa ei näyttänyt autolle tulevan vaikka se keula nousi sen lähes 20 cm korkealle katukivetykselle ja rengas luullakseni oli vielä kivetyksen kanssa samansuuntaisesti, kun koitin korjata auton luisua. Ihme, ettei hajonnut. Auto kulkee ihan normaalisti.
Onneksi en painanut jarrua siinä kohtaa kun meinasin törmätä puuhun. Jos ABS:kään ei toimi niin jarruttamalla auto olisi varmasti törmännyt.
Täytyy sanoa, että oli aika opettava kokemus. Ei pidä kikkailla liikaa, ainakaan stadissa ilman luistonestoa :D
Onko kenellekään käynyt samantapaista?
Vielä kysymys: Mistä nämä auton virhekoodit johtuvat ja miten vika korjataan?

Cosa 26.08.2013 22:18

Ensimmäiseksi, jäikö se Porsche? ;) Ja vakavasti. Onneksi ei käynyt mitään kenellekään.

Maalaisjärjellä ajateltuna vikojen syy lienee samasta lähteestä. Viisaammat kertovat, mistä johtuu ja miten korjautuu.

suojasto 26.08.2013 22:26

Muillakin on varmaan hyviä ideoita -- mutta itsellä oli ihan saman suuntaisia kokemuksia kun kuvailit -- eli kaikki kolme vikaa tulee tauluun ja valot sytttyy --

Mulla oli muutama probleema :
1. Iskarit oli loppu -- aiheutti pohjausta
2. Takalaakerista tuli jotain jurinaa -- ei saatu selvää kumpi puoli vaikka ajettiin pukeilla ja kuunneltiin stetoskoopilla

Vaihdoin ensin iskarit ja mielestäni se vakio pompuista tuleva joulukuusi ilmiö väheni merkittävästi. Oletan että jossain on joku anturi joka antaa Body Control Modulille tässä pohjauskohdassa jonkun hälytyksen joka siis poistaa traction controlin sekä ABSn käytöstä.

Vaihdoin myös pyöränlaakerit taakse ja samalla puhdistin etu- ja takapään ne pyörimisanturin connectorit --- näissä oleva kontaktihäiriö aiheuttaa myös saman ilmiön koska pyöriminopeudet eivät pysy enää TCS modulin symkassa. Sama ilmiö -- jos ratin SWPS sensori väärin kuten allekirjoittaneella oli kesäkuussa.

Tossa on nyt kolme kohtaa joita voisi miettiä potentiaalisina vikakohteina:
1. ne ABS johtoliitokset
2. laakerit
3. iskarit

Juhatee 26.08.2013 22:31

Ahdistaa lukea tätä keskustelua. Ei siksi että suditellaan tai on läheltä piti-tilanteita vaan siksi että autossa on se DIC (Driver Information Display) juuri siksi ettei tarvitsisi arvailla vikoja ja vaihdella osia fiiliksen perusteella. Lukekaa ne vikakoodit niin pääsette huomattavasti helpommalla.

suojasto 26.08.2013 22:37

Quote:

Originally Posted by Juhatee
Ahdistaa lukea tätä keskustelua. Ei siksi että suditellaan tai on läheltä piti-tilanteita vaan siksi että autossa on se DIC (Driver Information Display) juuri siksi ettei tarvitsisi arvailla vikoja ja vaihdella osia fiiliksen perusteella. Lukekaa ne vikakoodit niin pääsette huomattavasti helpommalla.

Sorry sorry -- mulla oli se pirun DIC kevääseen asti rikki joten ei päässyt koodeihin käsiksi. No kaikki noi kohdat on joka tapauksessa ihan potentaalisia vikoja siihen samaan vikatilanteeseen.
Samaa mieltä osien turhasta vaihdosta -- mulla oli ne iskarit kuitenkin loppu ja samoin jompikumpi laakeri jurisi --- no summa summarum ajo parani ja joulukuusi hävisi ....

YellowRiver 26.08.2013 23:11

Quote:

Originally Posted by vausti
Eilen satuin stadissa liikennevaloissa viivalle samaan aikaan 911 porschen kanssa (veljen auto) ja kun ensimmäisinä oltiin niin päätettiin vähän kisata :rolleyes:
Mun autoon aina välillä ilmestyy Active Handlingin, Traction systemin ja ABS:n virhekoodit ja ajotietokone sanoo, että pitäisi viedä huoltoon. Nämä kaikki siis syttyvät samaan aikaan ja lähtevät pois kun moottorin sammuttaa ja pitää pienen tauon. En ole antanut noiden sen enempää häiritä ja hölmönä ajattelin, että kyllä nämä ominaisuudet edelleen toimivat vaikka vähän herjaa..
Takaisin tarinaan. Eli nyt sattui olemaan nämä kaikki virhekoodit päällä. En antanut niiden häiritä vaan vihreän tullessa lähdin täydellä kaasulla liikkeelle. Kun oli nopeutta noin 40km/h niin huomaan, että auto alkaa kääntymään poikittain siinä ahtaalla kadulla (Runebergin katu) eikä vastaa enää ohjaukseen. Renkaat oli siis sudittanut kokoajan heti lähdöstä alkaen, enkä sitä adrenaliinihuumassa tajunnut :???:
Auto onneksi ei kääntynyt Porscheen päin vaan katukorokkeelle päin, jonka vieressä oli puita (noin metrin päässä). Keula nousi korokkeen päälle ja olin varma, että nyt rysähtää puuhun !! Ihan paria senttiä ennen osumaa puuhun, pito palasi renkaisiin ja auto kääntyi voimakkaasti takaisin tielle. Pamautin vielä pääni tukipilariin.
Täytyy sanoa, että oli kyllä kylmä hiki vähän aikaa.. :(
Ihme kyllä mitään vahinkoa ei näyttänyt autolle tulevan vaikka se keula nousi sen lähes 20 cm korkealle katukivetykselle ja rengas luullakseni oli vielä kivetyksen kanssa samansuuntaisesti, kun koitin korjata auton luisua. Ihme, ettei hajonnut. Auto kulkee ihan normaalisti.
Onneksi en painanut jarrua siinä kohtaa kun meinasin törmätä puuhun. Jos ABS:kään ei toimi niin jarruttamalla auto olisi varmasti törmännyt.
Täytyy sanoa, että oli aika opettava kokemus. Ei pidä kikkailla liikaa, ainakaan stadissa ilman luistonestoa :D
Onko kenellekään käynyt samantapaista?
Vielä kysymys: Mistä nämä auton virhekoodit johtuvat ja miten vika korjataan?

Minulle kävi suunnilleen samanlainen juttu kun olin juuri ostanut auton.
Olin menossa konetilan pesuun, ja autossa oli vikaa ABS moduulissa ostaessa, joten luistonesto ja ABS ei toiminut. Koodi taisi olla C1214

Poika oli ekaa kertaa kyydissä, ja sanoi että paina nyt edes vähän sitä poljinta. Tie oli kostea ja auto poikittain heti kun vähän näytin pedalia. Ajattelin jo että tolppaanhan se menee, mutta viime tipassa sain sen oikaistua.

Olin lukenut CF:llä näistä vioista, joten irrotin sen modulin ja laitoin sen menemään ABS Fix:erille Ämerikkaan. http://www.absfixer.com/

Sieltä se tuli nopeasti takaisin ja sen jälkeen on toiminut hienosti. :rock:

pekka 26.08.2013 23:41

Eikö enää osata ajaa perinteisesti vaan pitää olla kaikenmaailman turvasysteemit ja hömpöttimet.Muuten mopo karkaa käsistä.Ei ollut ennen noita hömpöttimiä kun opittiin ajamaan ja vieläkin se onnistuu että tarvitsisi tietokonetta ajamaan autoa.

Pappatunturi 27.08.2013 08:11

Kyllä sen auton pitää irrota valoista ihan hallitusti ilan mitään lapsellisia avustimia. Eli veikkaanettä alustassa on jotain vikaan jos heti kampeaa jonnekkin muualle kuin haluttuun suuntaan. Toki jos tosen puolen fillarit mukulakivillä tai raitsikkakiskoila on asia sitten ihan eri.

Pieni sudittelu ja leikkimielinen valosta rykiminen kuuluu ehdottomasti lajiin:cool:

vausti 27.08.2013 08:38

Kyllä se Porsche meni edelle kun sillä ei renkaat sutineet. Yleensä molemmat kiihtyvät lähes täsmälleen samaa tahtia kun ollaan kokeiltu. Veljellä vuoden 2002 911.
Tuohon aikaan ei onneksi ollut jalankulkijoita, joten ainoastaan puu olisi ottanut hieman osumaa :)
Täytyypä lukea ne virhekoodit DIC:istä.

ZL1 27.08.2013 09:12

Quote:

Originally Posted by pekka
Eikö enää osata ajaa perinteisesti vaan pitää olla kaikenmaailman turvasysteemit ja hömpöttimet.Muuten mopo karkaa käsistä.Ei ollut ennen noita hömpöttimiä kun opittiin ajamaan ja vieläkin se onnistuu että tarvitsisi tietokonetta ajamaan autoa.

Mistä mun C3seen saa sen luistoneston päälle:confused: ;)
Kyllä mulla sutii sen 400 metriä yleensä valoista kuin valoista ja kaasun asennolla sitä auton etenemiskulmaa on säädeltävä, nuo syväuraiset kadut on pahimpia.

T72 27.08.2013 10:27

Quote:

Originally Posted by ZL1
Mistä mun C3seen saa sen luistoneston päälle:confused: ;)

Sun "poliisien kommentteja" ketjuun kirjoittaman viestin perusteella sanoisin että apparin penkiltä :p.

Sharkou 27.08.2013 11:20

Quote:

Originally Posted by T72
Sun "poliisien kommentteja" ketjuun kirjoittaman viestin perusteella sanoisin että apparin penkiltä :p.

Misä se 'TYKKÄÄ' nappi on? :razz:

myky 27.08.2013 11:24

Minä annoin tylyn oppitunnin ihan uudelle RS6 Audille moottoritiellä. Harvinainen sattuma kun sellainen nähdään mutta kun tulee vielä viereen haastamaan (!) niin PAKKOHAN se on. Vette meni vakaasti ilman vaaratilanteita, KOSKAAN ei noussut vauhti tietenkään yli sadan, ei koskaan.

:razz:

Vet 27.08.2013 11:38

Yleensä auttaa, jos nostaa kaasua. Oikenee aivan varmasti. Ja niitä Vettejä, jotka oikeasti kuivalla asfaltilla karkaavat käsistä on perin harvassa.

pekka 27.08.2013 11:44

Ottakaapas tästä opiksi miten ajetaan.Kuopion corvette meetinkiin ajettiin letkassa tampereen,jämsän ja jyväskylän porukoiden kanssa niin kuopion moottoritiellä 80v mummeli ajaa toinen mummeli kyydissään seatilla koko letkan ohi ja morjestaa mennessään meidän jäädessä katsomaan mummon takavaloja moottoritiellä. No letkaa veti yksi vastuuntuntoinen kaveri jyväskylästä jolle rannelma taisi antaa palautetta satamassa myöhemmin.Kukahan se oli....en sano.

Yorcci 27.08.2013 12:04

Quote:

Originally Posted by pekka
Ottakaapas tästä opiksi miten ajetaan.Kuopion corvette meetinkiin ajettiin letkassa tampereen,jämsän ja jyväskylän porukoiden kanssa niin kuopion moottoritiellä 80v mummeli ajaa toinen mummeli kyydissään seatilla koko letkan ohi ja morjestaa mennessään meidän jäädessä katsomaan mummon takavaloja moottoritiellä. No letkaa veti yksi vastuuntuntoinen kaveri jyväskylästä jolle rannelma taisi antaa palautetta satamassa myöhemmin.Kukahan se oli....en sano.

Minä sanon. Se olin minä.

Syynä tuohon hitaaseen marssivauhtiin oli se, että kun nostin nopeuden motarilla, niin letkassa taaempana ei ihan kaikissa vanhemmissa autoissa ajo-omituisuudet riittäneet kuskin taitotasoon ja siellä pudotettiin nopeutta. Kun sain letkan kärkeen viestin, että letka katkesi, niin pudotin nopeutta tarpeeksi, että letka pysyy kasassa.

Ai miksi näin? Pääosin sen takia, että kukaan muu siinä 25 auton letkassa ei älynnyt printata Saaristokaupungin lenkin ajo-ohjeita mukaan ja piti varmistaa, että kaikki pääsevät maisemarundille mukaan.

Ja jos se vauhti tuntui liian hitaalta, niin siinähän oli se ohituskaista olemassa. Eikun hanaa vaan ja omaa suoritusta, jos ei marssinopeus riitä (tai ei itsetunto kestä sitä, että joku menee motarilla ohi). Letkaa vetäessä tarvii vaan ottaa huomioon ne hitaammat ja sovittaa nopeus sen hitaimman mukaan...

Vet 27.08.2013 13:40

Quote:

Originally Posted by Yorcci
kaikissa vanhemmissa autoissa ajo-omituisuudet riittäneet kuskin taitotasoon

Olen ollut pitkään tätä mieltä:driving:

ZL1 27.08.2013 13:47

:-$ :jocolor:
Quote:

Originally Posted by T72

vausti 21.09.2013 20:25

Koodit

Taas lopetti luistoesto ja ABC toiminnan. Tämmöiset koodit ajotietokone kertoi:

28-TCS C1214
BO-RFA C2100
BO-RFA C2105
BO-RFA C2110
BO-RFA C2115

Keksittekö missä vika?

vausti 21.09.2013 20:30

Nuo neljä viimeistä eivät taidakkaan liittyä tähän ongelmaan. Ymmärtääkseni rengaspaineantureista ei saada singnaalia.

Juhatee 22.09.2013 08:40

Rele abs boksissa ei saa maita tai siellä on kosketushäiriö. Pelkkä boksin purku vaatii jo keskimääräistä enemmän osaamista ja yleensä noissa tilanteissa boksi lähetetään korjattavaksi niille joilla on kokemusta.

suojasto 22.09.2013 09:22

28-TCS C1214
tämä on siis C1214 Sol Valve Relay Contact or Coil CKT Open. Jenkkifoorumissa tulee usein vastaan oheinen jupina sen ECBM boardin juotosten osalta.

http://forums.corvetteforum.com/c5-t...r-fleabay.html

Eli ilmeisesti tuon ohjeen mukaan elektroniikkamies kyllä korjaa sen.

JuhaTee-- oliko muita mahdollisia vikoja vai oletko sitä mieltä että automaattisesti sinne ABS pajalle korjaukseen vaan ?

BO-RFA C2100
BO-RFA C2105
BO-RFA C2110
BO-RFA C2115
Nämä kaikki 4 liittyvät pyörien TPM sensoreihin ja siihen että niissä olisi joku toimintahäiriö. Onko sulla ne paineanturit renkaissa kiinni ?

C2100 Left Front TPM Sensor Malfunction
C2105 Right Front TPM Sensor Malfunction
C2110 Right Rear TPM Sensor Malfunction
C2115 Left Rear TPM Sensor Malfunction

Juhatee 22.09.2013 17:30

En minä muitakaan keksi. Nuo abseihin liittyvät näyttävät useimmiten olevan juuri tuollaisia pätkiviä vikoja jotka voivat olla pitkäänkin poissa palatakseen taas. Boksin korjauttamiseen tuskin saa takuuta mukaan mutta onpahan se ainakin sitten jollakin tasolla läpikäyty.

Jarke 27.09.2013 16:39

BBA Reman
http://www.bba-reman.com/content.asp...tips#chevrolet

Korjaa mm. abs bokseja, hinta on halpa verrattuna siihen jos joutuu ostamaan uuden.
Ainakin siellä palvelu toimii, yhden Saabin boksin olen siellä käyttänyt korjattavana. Siinä boksissa oli niin paha vika että sitä ei voinut korjata, mutta jos se olisi ollut se tyypillinen sen auton Bosch boksin vika, niin kaikki kulut, korjaus+postitukset olisivat ollut luokkaa 200-300 euroa. Silloin jouduin ostamaan uuden joka maksoi puoltoista tonnia.
Avasivat boksini ja ilmoittivat että ei voi korjata, ei veloitusta, ja lähettivät sen sitten pyynnöstäni takaisin hintaan n. 30 euroa.
Vika oli sellainen että välillä käynnistyksen jälkeen abs valo + muut vikavalot syttyi, abs eikä tcs toimineet. Välilla taas toimi. Puhutaan siis siitä boksista joka ottaa niitä impulsseja vastaan siltä hydrauliyksiköltä mihin jarruputket tulee.

Jani 28.09.2013 10:37

Tuolta kannattaa kysyä myös.
www.sercap.fi
Korjasivat työkaverin audin abs-boksin juotokset, maksoi 140¤ ja vuosi takuuta.

vausti 21.10.2013 21:53

Nyt on taas lähes kuukauden toiminut luistonesto ja ABS :D

Kummallista :lol:

vausti 24.07.2014 21:07

Löytyykö Helsingistä korjaajaa? Nyt vikakoodit ovat päällä lähes jatkuvasti

All times are GMT +3. The time now is 03:46.