FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   Yleistä keskustelua (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Hiekkapuhalluksen hinta? (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=2643)

Finnshark 06.01.2006 09:40

Hiekkapuhalluksen hinta?

Nyt kun on tullut autosta osia rapsittua pois niin pitäähän niitä samalla maalata. Tuntuu vain tuskaselta tuo putsaustyö jokaiselle pienellekin nipelille.

Millähän hintaa hiekkapuhallusta suoritetaan? Ja löytyykö Tampereen lähistöltä puhaltajia?

bulldog's 06.01.2006 09:53

Nykyään rupee olemaan monissa metallipajoissa/ammatti kouluilla erilaisia raepuhallus kaappeja.
Kannattaa kysellä sellaisista.
Tai sitten multa löytyy, kärräät osat tänne ja puhallat itse.
Löytyy lasikuulaa, aluminioxidia ja piikarbidia.

KapaTheMan 06.01.2006 11:38

Ylöjärvellä on yks paikka kun vaan en muista nimeä... kun kaveri puhallutti siellä iskaritolpat niin ei maksanun juurmitään, mut tais jäädä kuittikin saamatta, tai jotain sinnepäin.

Paikka on siellä missä on se entinen Perlos niin sen vieressä on se teollisuusalue. olikohna se joku hopeatie tai joku tämmöinen missä se oli.

Voin viellä kysäistä kaverilta että mikä firman nimi on...

groovyjay 06.01.2006 12:39

Quote:

Originally Posted by bulldog's
piikarbidia.

:confused: MItäs tavaraaa toi on?

zz-2 06.01.2006 12:58

Quote:

Originally Posted by groovyjay

Piikarbidia. Se on sellasta kovaa ainesta jonka murusia sekoitetan sideaineeseen ja mössöstä tehdaan hiomalaikkoja. Hiomaineksia löytyy sitten muitakin kuten alumiinioksidi, booronitridi (boratson), timantti, SG. Ja mitä kaikkee muuta liekin ja sitten erilaisia sekoituksia. Kaikki noi on tarpeen kun on erilaisia materiaaleja hiottavana.

Pappatunturi 06.01.2006 13:11

Quote:

Originally Posted by corvettemies
... on yks paikka kun vaan en muista nimeä... kun kaveri puhallutti siellä iskaritolpat niin ei maksanun juurmitään, mut tais jäädä kuittikin saamatta, tai jotain sinnepäin.

Voin viellä kysäistä kaverilta että mikä firman nimi on...

Hyvät neuvot ja vinkit palveluista ja työsuorituksista on aina paikallaan - varsinkin sellaiset jotka ei ole sieltä kalliimmasta päästä. Mutta EI KOMMENTOIDA julkisesti jos joku viitsii jeesaa harrastajaa ja tehdä firrana.Kateellisten maassa on pienemmästäkin saatu aikaiseksi verotarkastuksia ym joiden jälkeen ne pikku puhallushommat ei olekkaan enää halpoja tai yleensä edes mahdollisia.

Ottakaa vakavasti,ei kusta omille kintuille näissä jutuissa!

Finnshark 06.01.2006 19:01

Tuo Bulldogin ehdotus itse puhaltamisesta kuulostaa houkuttelevalta, samalla oppisi itsekin hiukan tuotakin taitoa...

Mutta pitänee ensin kysellä hiukan hintoja muualta, tietää sitten kannattaako uhrata omaa aikaa opetteluun. Corvettemies, voit heittää kyseisen puljun nimen mulle vaikka privana. ;) Pappatuna puhuu asiaa, parempi kun ei täällä vahingossa aiheuteta ongelmia kenellekään!

Pappatunturi 06.01.2006 20:43

Quote:

Originally Posted by Finnshark
Tuo Bulldogin ehdotus itse puhaltamisesta kuulostaa houkuttelevalta, samalla oppisi itsekin hiukan tuotakin taitoa...

Bulldogin tarjous on todelle reilu. Ammattireiska puhaltimet maksaa tuhansia ja hyvin harvalla niitä riittää kotitarpeisiin ja kavereiden käyttöön.

Puhalluskaappi hommissa on erityisen tärkeää että kamat ovat rasvapuhtaita. Eli huolellinen painepesu ensin. Tämä syytä muistaa varsinkin kuin vie osia puhallettavaksi. Kukaan ei halua tukkia kaappiaan ylimääräisellä skeidalla.

Rokka 07.01.2006 12:58

Mä olen puhalluttanut kaikki osat ihan täs Hyvinkään lähellä.
Kaveri myös maalaa ja uunittaa osia puhalluksen jälkeen jos on tarvetta. Esim mun jarrusatuloista tuli todella hienot tuolla!!!

Koli 019-463015 sano että olet Corvette harrastaja ja multa terveiset.

KTM 07.01.2006 20:04

Quote:

Originally Posted by bulldog's
Tai sitten multa löytyy, kärräät osat tänne ja puhallat itse.

Argh, tuon legendaarisen lausunnon olen kuullut jossain? Ai niin kaverini totesi 1800kg puhallettua puhallushiekkaa sitten tuon jutun.

Jos kaapissa pääsee puhaltamaan, niin se on ihan yes hommaa. Pikkupakkasessa ulkona kolmet haalarit päällekkäin puhaltaessa (kuten tänään) tuo aina mielenkiintoa harrastukseen. Seuraava kysymys onkin, kannattaako kaikki kilkkeet maalata? Olen käyttänyt aika suuren osan puhalletusta materiaalista sinkkaamossa. Ei keltaista, ei kirkasta, mutta sinihopea pinta on aika kiva. Väri on käytännössä tavallisen kirkkaan sinkin näköinen, mutta siinä on todella kylmä sinervä vivahde.

KapaTheMan 07.01.2006 22:31

Onko tuolle sinisselle sinkille jokin nimi millä erityisesti voi kysyä paikallisesta niklaamosta? Ainakin Tampereen teollisuus niklaamo on sellainen paikka että pitää olla tosi tarkkaan kerrottuna mitä haluaa tai muuten ei saa ikinä valmista...

ehkä hyväkin ettei tartte kinata vääristä pinnotteista.

bulldog's 08.01.2006 09:14

Quote:

Originally Posted by groovyjay

Joo, kuten aikaisemminkin todettiin niin mustaa pirun kovaan ja terävää... Erinomainen ruosteen poistoon mustalta raudalta... Ei pölise lainkaan...

bulldog's 08.01.2006 09:18

Quote:

Originally Posted by KTM
Argh, tuon legendaarisen lausunnon olen kuullut jossain? Ai niin kaverini totesi 1800kg puhallettua puhallushiekkaa sitten tuon jutun.

Jos kaapissa pääsee puhaltamaan, niin se on ihan yes hommaa. Pikkupakkasessa ulkona kolmet haalarit päällekkäin puhaltaessa (kuten tänään) tuo aina mielenkiintoa harrastukseen. Seuraava kysymys onkin, kannattaako kaikki kilkkeet maalata? Olen käyttänyt aika suuren osan puhalletusta materiaalista sinkkaamossa. Ei keltaista, ei kirkasta, mutta sinihopea pinta on aika kiva. Väri on käytännössä tavallisen kirkkaan sinkin näköinen, mutta siinä on todella kylmä sinervä vivahde.

Joo, toi pihalla puhaltaminen on kyllä ihan hanurista, aina on liian kylmä tai kuuma... :)
Mielellään vähän maksaa jollekkin että puhaltelee noi isommat osa...
Jotain outoa tossa hiekkapuhaltajan ammatissa on silla kaikki kauemmin puhaltaneet tuntuvat olevan veljeksiä, sillä niin samanlaisen olosii kaverit on, puhaltaa ne missäpäin suomea vain... :D

ilmapumppu 08.01.2006 10:30

Ostin oman kaappini pari vuotta sitten uutena. Maksoi 1300 ja on suodattimella ja sinne mahtuu vaikka 17 tuumanen vanne renkaineen. Rakeen vaihto vaikka hiekkaan kestää 5 minuuttia, mutten ole tarvinnut kuin lasia. Vetteni on siinä samassa tallissa parin metrin päässä mutta tarttee ainakin kankaan päälle kun kaappia aukaistaessa aina pölähtää. Säkki lasia maksaa n. 40 ¤ ja riittää kymmeniksi tunneiksi riippuen käytetyistä paineista. Kerralla lataan säiliöön puoli ämpärillistä, eikä muuta ole tullut tuhottua, kuin kuplan lattiamatto - vähän kupli liiasta paineesta. Pikkukompura ei riitä.

vet77 08.01.2006 11:50

Quote:

Onko tuolle sinisselle sinkille jokin nimi millä erityisesti voi kysyä paikallisesta niklaamosta? Ainakin Tampereen teollisuus niklaamo on sellainen paikka että pitää olla tosi tarkkaan kerrottuna mitä haluaa tai muuten ei saa ikinä valmista...

ehkä hyväkin ettei tartte kinata vääristä pinnotteista.

Olisiko tuo sinisävyinen sinkkaus sinikromatointi? Tuollaisen nimen näin jossain.
Ei tarvi olla enää tarkkana tuon teollisuusniklaamon kanssa. On nimittäin pistänyt lapun luukulle, jatkaa ilmeisesti toimintaansa muualla? Soittelin sinne tuossa välipäivinä ja näin kertoilivat. Vuosi sitten teetin sinkkausta siellä ja olosuhteet olivat kyllä "hieman" karuhkot... Teetin sitten tuota keltapassivointia (keltakromatointi?) nyt Loimaan Kromaus nimisessä firmassa. Hyvin sujui ja hintakin oli mielestäni kohdallaan.

KTM 08.01.2006 17:24

Quote:

Onko tuolle sinisselle sinkille jokin nimi millä erityisesti voi kysyä paikallisesta niklaamosta?

Olen tässä projektissa käyttnyt Rova-Sinkki nimistä firmaa. Siellä ainakin palvelu on ok, eli kun kerroin asian puhelimessa mistä kyse niin suoraan annettiin sinnkarin puhelinnumero. Keskustelin kaverin kanssa ja kerroin nähneeni yhdellä tutulla heillä tehtyä siniseen vivahtavaa pintaa. Kaveri mainitsi nimeksi "sinihopea". Sinkkari totesi, että selvä sitä laitetaan.

Kuvassa kaverin Cudan osia, eli ei minun Metwurstinsta. Kuitenkin sinkattu samassa paikassa ja samalla sävyllä. Kuvassa sinisyy vaan ei nouse kunnolla esiin.

Finnshark 08.01.2006 21:40

Tuo sinihopea tai sinikromatointi kuulostaa oikeastaan aika mielenkiintoiselta. Sopisi muutenkin auton sävyihin... Pitääkin tuumia mitä osia tekee millä värillä... ;)

Pappatunturi 09.01.2006 09:00

Quote:

Originally Posted by KTM
Keskustelin kaverin kanssa ja kerroin nähneeni yhdellä tutulla heillä tehtyä siniseen vivahtavaa pintaa. Kaveri mainitsi nimeksi "sinihopea". Sinkkari totesi, että selvä sitä laitetaan.

Toi "sinihopea" on mulle ihan uusi. Uskallan väittää että kyseessä on ihan tavallinen "kirkas" passivointi.Toiselta nimeltään"sähkösinkkaus" Taitaa olla termit joka kiskassa hieman omansa. Yleisesti tehdään kuitenkin vain kahta. Joka keltapassivointia tai kirkasta(sinertävää). On näppärä keino fressata kaikki outot raudat,kiinnikkeet ym pultit.Soveltuu kaikkeen mahdolliseen mutta ei jousiin tai koviin karkaistuihin pultteihin. Kerrasta hienoa ja kestävää pintaa. Osia voi myös "musta kromauttaa" eli sama kuin sinkkaus mutta pinta on musta. Käsittääkseni kaikista käsittelyistä vahvin on keltapassivointi.Esim kaikissa trakvaattoreissa ym näkyy käytetyn.

KTM 09.01.2006 09:05

Quote:

Originally Posted by Pappatunturi
Toi "sinihopea" on mulle ihan uusi. Uskallan väittää että kyseessä on ihan tavallinen "kirkas" passivointi.Toiselta nimeltään"sähkösinkkaus" Taitaa olla termit joka kiskassa hieman omansa.

Mahdollista, mutta kun vertasin aikaisemmin kirkkaaksi sinkattuja osia näihin "sinihopea" osiin niin sävyssä on ero. Yleensä kirkas on kirkas tai aavistuksen kellervä kirkkaassa valossa. Nämä ovat aivan selkeästi sinervät. Selvitetään pinalle se oikea nimi.

Pappatunturi 09.01.2006 10:12

Quote:

Originally Posted by KTM
Mahdollista, mutta kun vertasin aikaisemmin kirkkaaksi sinkattuja osia näihin "sinihopea" osiin niin sävyssä on ero. Yleensä kirkas on kirkas tai aavistuksen kellervä kirkkaassa valossa. Nämä ovat aivan selkeästi sinervät. Selvitetään pinalle se oikea nimi.

Totta , siitä on hyötyä kaikille. Kauan sitten sinkatessa 79sin osia kahden satsin osat oli selkeästi erisävyisiä. Kun kysyin syytä kertoivat vaaleampien olleen vanhoissa liemissä uineita ja selkeästi sinisemmät tuoreissa uineita?

ToniH 09.01.2006 11:12

Harrastajan pikkutarpeisiin riittää usein ammattimiehen mittarissa aika avuttomatkin kamat. Itse vähän aikaa puhaltelin semmosella painepesurin lisälaitteella (märkäpuhallus). Kuulostaa lelulta mutta meni ihan sujuvasti kuplan konepellistä läpi :wink: huonona puolena letkujen helppo tukkeutuminen. Sittemmin olen ostanut Bilhelveten 2.5hp/24ltr siirrettävän pikkukompuran remppahommiin ja ostin siihenkin hiekkapuhallusvermeet. Hyvin silläkin on saanut puhallettua jarrunosat ja grillinarinat vaikka onkin pikku jumppaa mukana: hiekkapurkkia saa täyttää vähän väliä mutta siitä kai pääsis letkusyötöllä esim. ämpäristä. Mun tarpeet ovat senverran harvoin ja vähän, etten ole viitsinyt virittää moista.

Mutta, se ulkona puhaltaminen on ihan karseeta hommaa! Ihan sama millaiset suojavarusteet on niin silti tulee puhallettua myös oma naama, kaula, ranteet jne. Ja mitkään suojalasit eivät tunnu pitävän hiekkaa pois silmistä. Kun joskus saan tallin pystyyn niin vällittömästi teen tai ostan sinne puhalluskaapin.

All times are GMT +3. The time now is 09:40.