![]() |
C4 pukeille talveksi akseleista vai rungosta
Siinäpä se otsikossa tulikin. Pitäis nostaa auto Bilteman pukeille (1.5 tonnia kantokyky, punaiset kolmihaaraiset) ja mietityttää, tyrkkäänkö pukkien päälle runkopalkin vai akseleiden varaan. Onko asialla edes väliä? Renkaat vanteineen otan irti laakereita lepuuttaakseni. Auto palaa ajoon 30.04.2007 eli 7 kk menee aikaa.
Runkopalkeista kannattelun puolella olisi kai jousituksen lepo (mitä väliä, koska normaalistihan ne jouset on aina vähän kasassa) Akseleista kannattelun puolella olisi jousituksen pysyminen 'normaalitilassa'. Tai emmätiedä... :confused: |
Ero ei kyllä kovin suuri ole mutta kuitenkin. Kun pukit on rungon alla niin auto on tukevammin ylhäällä. Kun massa on jousitettu niin ei ihan niin tukeva.
|
Mitä käy, jos säilyttää auton maassa? Jumittaako kaikki laakerit paikoilleen ja renkaat pamahtaa neliön muotoseks?
|
Quote:
Hankala päästä auton alle. ;) Toi laakereiden lepo tarkoittaa C4:n pitkillä joustovaroilla sitä, että jos renkaat vanteineen olisivat kiinni ja pukit kannattelemassa runkopalkeista => laakereihin sivuttaisrasitusta. |
Quote:
Rungosta mä oon kannattanu, ei koe jousituksen päälle... |
Joskus juttelin noista laakereista yhden pitkän linjan metallimiehen kanssa, sanoi että seisoessa laakereihin kyllä painuu jäljet, mutta se on normaalia eikä jäljet alun jälkeen syvene. Eli seisoi sitten viikon tai kolme kuukautta, tilanne on sama. Oma auto seisoi paikallaan vuosia Floridassa mutta laakerit ovat toimineet hienosti senkin jälkeen, itse asiassa varmaan ainoat osat mitä ei ole tarvinnut vaihtaa.
|
tosiaan toi mun -63:n seisoi samoilla sijoilla noin 7v eikä siinä ainakaan tänä kesänä tullu laakereihin mitään feelua
|
Jos auto seisoo pyörillään, laakerit ovat 'normiasennossaan' pystyssä, mutta jos akselit roikkuvat vapaana, vääntöä tulee. Onko tuolla väännöllä sitten mitään käytännön merkistystä, lienee uskonasioita. Aika monelta suunnalta vaan suositellaan renkaiden poisottoa, jos nostaa pitkäksi aikaa auton ylös.
Varmistan renkaiden poisotolla itselleni yöunet. Ja jos ei siitäkään huolimatta uni tule silmään joka ilta, voi senkin miettimisajan käyttää erilaisten purkkaviritysten pohtimiseen. :D |
Quote:
No niinpä tietysti. Ja kun pitää yhtä ja toista nylpätä tuon auton kanssa talven mittaan, niin rungon varaan nousee. |
Voihan sitä autoa käydä pökkimässä tallissa muutaman sentin eteen ja taakse vaikka päivittäin jos tuo huolestuttaa.
Muutenkin tekee hyvää pyöritellä rattia koneen käydessä ja polkea jarrua ja räplätä kaikkia mahdollisia laitteita, vaikka auto seisoisikin lämpimässä tallissa. Käyttämättömyys on se joka kovettaa kumiosia ja hapettaa liittimiä. Mulla on tapana laittaa reilusti ylipainetta renkaisiin aina syksyllä. Saattaa auttaa hieman renkaiden pyöreänä säilymiseen. |
Quote:
|
Jos tekee jotain auton alla niin sama kai ne renkaat on ottaa pois jo valmiiks. Pääsee heti helpommin käsiks vetoakseleihin ja perään ja palloniveliin ja pusliin ja vaihdelaatikkoon ja ja jaja:p
|
Quote:
Mutta paljonko sitä vääntöä oikeasti tulee? Paljonko rengas painaa? Paljonko samaan laakeriin tulee vääntöä Alastaron mutkissa kun ajetaan pidon rajamailla ja laakeri pyörii koko ajan (metalli liikkuu metallia vasten). Vapaana seisoessaan kuormitus on täysin staattinen, en usko että tekee laakereille mitään jos renkaat ovat paikoillaan. Enemmän laakereita syö se kun sitten keväällä lasket auton alas ja rasvat ovat ehkä kuivuneet jostain kohdasta laakeriakun pyörä ensimmäisen kerran pyörähtää... ;) |
Quote:
Tai kun roikottaa perää sladissa radalla ja radan ulkopuolella ;-) Quote:
No niitähän pyöritetään etupäässä lihasvoimalla ja takana moottorilla parin viikon välein, kun autoakin käynnistellään. Ja itse asiassa tuon takia jää se akseleiden kohdalta kannattelukin pois mahdollisuuksien kirjoista :D |
Tuosta auton käynnistelystäkin taitaa olla kahta koulukuntaa. Toisten mielestä ei kannattas käynnistää talvella kertaakaan, koska jokainen käynnistys kuluttaa autoa ja toisten mielestä kannattas käynnistellä parin viikon välein, ettei ruostu kiinni.
Tiiä sit kummat on oikeessa, mut ladossa olevaa autoo en ainakaan menis käynnistelemään pakkasella ;) |
Jos autoa talven aikana käynnistelee, niin tulee se joka kerta käyttää lämpimäksi asti (termostaatti aukeaa). Silloin pääsee öljyn seassa oleva kosteus haihtumaan ja pakoputki kuivuu sisältä.
|
Quote:
Joo, tottakai lämpimäksi asti. Samalla ehtii vähän ilmastointilaitteen möhnätkin kiertää putkistossa pitämässä tiivisteet paremmassa kunnossa. Mainitaan vielä, että pulkka on lämpimässä tallissa (ainakin yli 10 astetta Celsiusta). |
Quote:
Mä oon kyllä käynnistelemisen kannalla, esim.moottorin tiivisteet säilyy paremmin. No tapansa kullakin.. |
Tuo on musta helppo ratkaista, ei sitä nimittäin tukevasti saa akseleista kiinni.
En ainakaan itse laittais akselien varaan, jos autoa meinataan vähänkään huoltaa tms. Voipi lipsahtaa. |
Jup, itse työn puolesta tapaturmien kanssa pelaavana katson koko pukeille laittoa tarkoin..en mene minkään huonosti tuetun alle. Oli sitten kyseessä auto tai joku muu. Tarpeeksi monta tapausta 'mahdottomiakin' tapaturmia on sattunut. Ihan sellaisia, missä on henki paennut.
Kannattaa niiden pukkien lisäksi (olivat missä kohden olivat ja minkälaiset olivatkaan) laittaa vielä semmoset pölökyt/topparit notta on fyysisesti mahdotonta joutua puristuksiin, vaikka joku pettäisi. Jos sielä alla meinaa ruveta jotain rappaamaan. |
En laittaisi missään nimessä tukivarsista/akseleista pukeille. Kun kuitenkin menet kuskin paikalle ja takaisin, niin auto keinuu jousien varassa ja akselit keinuu ja luistaa pukkien haarukassa. Ajatuskin kuulostaa huteralta... :hockey:
|
Quote:
|
Quote:
Paitsi että auto ei ole ladossa enää. Tosin nyky mesta yhtä kylmä. Jos mosa kerran kuussa tapahtuvaan kylmä starttiin hajoo niin hojokkoon. |
Quote:
sepä se, hyvä vaan jos hajoo talvella kylmäkäynnistyksessä niin kerkee vielä laittaa kesäksi kuntoon :cool: , ja jos siihen kylmä käynnistykseen on hajotakseen niin tuskin se sit olis sitä tulevaa kesääkään kestäny :) |
Quote:
Nyt sekin auto pääsi lämpimään talliin talvehtimaan:) |
Quote:
Ite oon aina renkaat viskannu kynnyskoteloitten alle, kun auto on pukkien varassa. Eipähän romaha maahan asti jos on pudotakseen. Ja on turvallisempi olo alla, kun pitää metrin varrella tempoa irti ruostuneita pultteja. Mahtavat hartialihakset pullistuu, ja puolentoistatonnin pulkka heiluu teräspukkien päällä... no joo. Heräsin jo. |
Quote:
|
Tuota :confused: mitenkäs sitten, jos säilytystila on reilusti pakkasen puolella, niin eikös kaikki nesteet tuppa jäätymään vai ootteko laittanu pelkkää glykolia jäähytysnesteeks. Vai haittaakos se ees mitään, jos jäähytin menee umpijäähän. Rikkooko syylärin tjsp.
|
Quote:
Huonompi homma jos nesteet menee jäähän. Hajoo syylari, letkut ja halkee lohko. Pelkkä glykoli ei sitten toimi. Se että ko. aineeseen saadaan pakkasen kestävyys täytyy se sekottaa veteen 50-50 suhteessa. |
siis jos ei käyttele auto talvella, ettei ole keittämis vaaraa, niin aika pliisukin seos riittää ettei nesteet jäädy hajottavalla tavalla
|
Quote:
Ei mulla ole varaa kun naapurin metsästä kaadettuihin visakoivuisiin pukkeihin. :( |
Eli kannattanee tarkastaa jäähdytysjärjestelmän pakkasenkestokin. Kesällähän ei glykolia tarvitse yhtään vaan pelkkä vesi riittää ja jäähdyttää paremmin.
|
Quote:
No enpä kesälläkään paljoa viittis pelkällä vodalla ajaa. |
Quote:
Onhan siinä litkussa suoja-aineita korroosiota vastaan. Tärkeitä ainakin alumiini-osille. Jos sä suunnittelet kosteudensyöjää talveksi autoon, niin etkait sä aja kesällä pelkällä vedellä :confused: |
Mulla on pelkkää tislattua vettä, ei pitäis olla korroosion kanssa ongelmaa senkään kanssa.
|
Quote:
Pelkkää tislattua vettä, ruostetta pukkaa? |
Quote:
|
Koitettiin tota Water Wetteriä moottoripyörässä kun kaveri ajoi super bikellä kilpaa. Ei mitää vaikutusta lämpöihin vaikka vaikutuksen piti olla suuri. Itselläni on pullo ko. ainetta ollut kohta 2 vuotta varastossa käyttämättömänä. Haihtuu ihan per***** kovalla vauhdilla vaikka on korkkaamaton.
|
Quote:
Erittäin hyvä pointti! |
Quote:
Pelkän veden käytössähän on se hyvä puioli että tulee myös vaihdeltua ne jäähdytysnesteet säännöllisesti kun ne voi dumpata suoraan lavuaarista alas. Toistaiseksi ei ole näkynyt jälkeäkään ruosteesta (taitaa olla nyt kolmas kesä menossa). Ehkä sitä water wetteriä vois laittaa korroosion estoon ja voiteluun, tiedä sitten kehtaako sitä enää käytettynä viemäriin kaataa... |
Aika jännä että ei ruostu! mihin se perustuu? Meinaan eikös se puhdas tislattu vesi saastu sillä hetkellä kun sen kaataa koneeseen ja ruostuminen alkaa?
|
Quote:
Ei kai niitä käytettyjä litkuja muutenkaan ole järkeä viemäriin kaataa. Ongelmajätteet kuuluu niiden keräyskeskuksiin, joita löytyy suunnilleen joka kylästä. Pari cruisinkia keräyskeskukseen kesässä riittää pääsemään vaihtolitkuista fiksusti eroon. Ja sitä paitsi, esim jokaisen öljyä myyvän liikkeen on lain mukaan otettava jäteöljyt "vaihdossa". Hitsi, että on aina nautinto viedä jäteöljykannu Anttilan autotarvikeosastolle! Joka kerta on myyjän ilme sen vaivan väärti! |
Quote:
|
| All times are GMT +3. The time now is 09:33. |