![]() |
Rungon käsittely..
Mitähän ihmiset ehdottavat. Runko rupee olee kohta siinä pisteessä että siihen pitäisi laittaa värit päälle. Mitä siis kannattaisi? Ensimmäisenä tulee mieleen pohjamaali,ruostesuojaus ja varsinainen maali. Onko järjestys oikeaa vai pitäisikö ruostesuoja vetää ensin? Ja mitä tavaraa näihin käyttää? Ja toki että mistä sitten nämä maalit kannattaisi ostaa?
|
Mä oon käsittänyt et järjestys olis jotenkin näin.
1. Ruostesuoja pohjamaali 2. Pintamaali 3. Ruostesuojaus Tämä on kai se järjestys jos puhutaan ruostesuojauksesta oikeen sanan varsinaisessa merkityksessä tehtäväksi ruostesuoja-aineilla. |
Entäpä jos kuumasinkitsisi alle ja sitten väriä päälle ( musta :D )menee tuo sinkki sinne koteloihin/palkkeihin sisälle ja lupailevat aika mukavia kestoikiä moiselle käsittelylle..muistelen että on joskus ollut puhetta aikaisemminkin.
|
Quote:
Juu se voisi olla yksi vaihtoehto, kunhan ei käy niinkun nipa kerto et sit hukkuu 2 kk sinne sinkkialtaan pohjaan. :D |
Quote:
Oho, no tuo 2 kk on kyllä pitkä aika odotella, tais mennä pari viikkoa omalla kohdalla. |
Quote:
|
Quote:
OK, no johan vähän ihmetytti,niitä on sitten varmaan ollut useampi kerralla kun ei yhden puuttumista ole huomattu,tuostahan kannattaa ottaa opiksi EI kannata viedä kymmeniä Veten runkoja kerralla ..:D |
No mites pulveri ? Ollaan oltu Tomiteeeen kanssa kyllä varsin tyytyväisiä. Kun olivat valmiit pulverista ruiskittiin sisälle vielä kotolomämmiä ihan huolella. Luulen ettei ihan heti ruostu. Pulverissa on se mun mielestä parasta se että tasoittaa mukavasti puhallus jäljet ym pienet röpöt.
|
Quote:
Mutta aiheeseen, vie sinkattavaksi/galvanointiin, kestää sitten tuleville lapsen lapsille asti ;) |
Quote:
Oliko se + 15 kiloa lisää painoa se galvanointi? Entäs kaikki reiät / kierteet? Taitaa olla aika tukossa? Onko sulla MrT kuvia niistä rungoista ? |
Quote:
Kuvia niistä ei ole enkä enää saakaan firma kun loppui olemasta jo pari vuotta sitten. Kierteet tosissaan menee über jumiin, kierre tapeilla ne sitten aina availtiin, tapit kesti kyllä. Jos meinaa olla näppärä ja ruuvaa pultit niihin kierteisiin ennen sinkkiä niin ei ainakaan ihan läpi edes kannata sitä pulttia vääntää ;) ;) |
Quote:
Joo, Pulveri on ihan hyvä HUOM! viimeiseksi käsittelyksi. Nyt väsyneenä muistelen, että vaatii kuitenkin kunnon pohjat, sitten sinkitys/galvanointi, sitten pulveri. Jos jaksaa ja lompakko riittää, niin runko kestää toiset n.30v paremmin kuin tähän asti. |
Quote:
Tuo on kuumasinkin ongelma... mut jos on hermoja ja haluaa oikeasti hyvää, niin suosittelen!... niin ja nyt tiedän et on olemassa ainetta jota voi laittaa kierteisiin ja koloihin joita ei halua sinkin alle!!!! |
Quote:
Sanoisin 130v |
Quote:
Jos menette laittamaan vanhoja huonoja pultteja, vois inkkauksen ansiosta olla niin tiukassa, että avatessa menee poikki... syyyyyvällä kokemuksen rintaäänellä! |
Quote:
|
Quote:
Osuit asian ytimeen, pulveri pelkästään ei riitä, mutta jos homman tekee kunnolla, se kestää. Hmm 130v, kukas meistä todistaa sitten, että toimiiko? Edellinen oli vitsi!!! |
Quote:
|
Quote:
Lasten lapsille;) |
Quote:
|
Quote:
Tästä mun ikkunasta mä nään jo 3 mummoa kävelemässä tästä himan ohi..:shock: |
Quote:
Ne nauraa meille kumminkin... |
Quote:
Ei ne näillä p*skaläjillä tee mitään, kun ne ajelee vaan C9:llä ja Z38:lla (LS234781)\\:D/ |
Quote:
Siitä huolimatta meinaan että kannattaa sinkkauttaa se runko :) |
Quote:
Ahaa, mä luulin, että sä nyt jo 90v mummoa etsit:cyclops: Quote:
Ai mummon runko?:confused: |
Quote:
Käsittääkseni tarkoitin Corveten runkoa :rolleyes: |
Quote:
Ahaa, no sitten se on asia erikseen..;) Mutta aiheeseen. Kovin ovat kehuneet pulveri maalauksia, ja sellainen kai seon pintaan heitettävä tuohon C1:een, kun ollaan siinä vaiheessa:-k |
Quote:
|
Quote:
Täältä ääni poralle ja kierretapille. |
Miten tuntuu että Corvette63lla ja MrTllä lähtee nää aiheet AINA jotenki lapasesta:confused:
|
Quote:
Liikaa sokeri pitoisia juomia :confused: Kierretappi liigaan kuulun Cuope74:sen kanssa |
tappisarja on ihan must näitä rakentaessa... mut muistaakseni se oli ammoniakkia, vai oliko sittenkin salmiakkia, mut jokatapaukses jotain -akkia se oli, niin sillä saadaan ohut sinkki sinne kriittisiin mummon rungon sopukoihin!
|
Quote:
Miten niin? Eikö nipa79 muka kuulu joukkoon?\\:D/ |
Quote:
|
Quote:
:D No mutta eiköhän kerätä kokikset pois tästä threadista, vakavasta aiheesta on sentään kyse;) |
Quote:
Et saa\\:D/ ..No saat, tämän kerran;) |
Aiheeseen liittyen ennen mahdollista maalausta, milläs se ikipaska ja ruostehilse saadaan rungon _sisältä_ pois. Rungon rei'istä kun tiirailee sisään niin kahden sentin mömmö on jokapuolella. Ei kai siitä varsinaista haittaakaan ole, mutta nihilistinen luonteenlaatu ei anna paskan jäädä rungon sisälle jos joskus tulee putsattua/irroitettua
Tuleeko sinkityksen mukana aina jokinlainen happokylpy, jossa lähtee kaikki skeidat litomaan? Vet65:llä oli muistaakseni hyviä argumentteja pesun ja maalauksen puolesta (vs. sinkitys) kun joskus vinoparkissa turistiin. |
Meillä tais pappiksen kanssa rungot saada seuraavan käsittelyn, vahvistusten / korjausten jälkeen...
- Puhallus, myös aisojen sisältä minkä vain sai ammuttua. - Hiekkojen kolistelu / rungon pyörittely...( hikistä hommaa:mad: ) - Sinkki pulveri - Musta pulveri - Ruostesuojaus |
Löyty tämmönen aika hyvä sivu kuumasinkityksestä ja ihan suomeksi.
Kuvan mukaan kuumasinkitty Corveten runko kestäs jotain 10 vuotta ruostumatta meren pohjaan upotettunakin :) ![]() |
Quote:
Oman rungon käsittely oli seuraava: 1 Rungon pesu 2 Teräsrouhepuhallus 3 Oikaisu 4 Hitsaukset/vahvistukset 5 Sisäpuolen hiekkapuhallus 6 Sinkkifosfaatti polyuretaani epoxi pohjamaalaus 7 Polyuretaani muoviepoxi pintamaalaus Sinkkaushan on erittäin hyvä monessa tapauksessa, kuten uusien runkopalkkien kohdalla. Ongelmana vanhoissa rungoissa on kuulemma mahdolliset sisäpuolen saumat joihin voi jäädä happoa pesuvaiheessa ja sinkkauksessa estää sinkin pääsyn joka paikkaan. Myöskin ongelma on rungon "jäykistyminen" kuumakäsittelyssä ja sen jälkeen mahdollinen metallin löijaantuminen eli pehmeneminen ajan myötä. Nämä asiat tuli ilmi kysellessäni sinkkausta vanhemmilta metallialan harrastajilta, alalla yli 30v. Oman rungon maalauskäsittely on edullinen ja kestää helposti sen 40v, ehkä siinä vaiheessa auton seuraava omistaja tekee jo body offin. |
Nyt tuli kullan arvoisia vinkkejä. Pitääpäs tallentaa ihan doc. muotoon omalle koneella!:study:
|
Jännä että kaupunki-ilmasto on pahempi kuin meri ilmasto. Eli ykkönen on kaupunki meren rannalla.
|
Miksei .htm tai jopa .pdf?
Toisaalta .doc on hyvä. Näitä vinkkejä, kun vähän aikaa keräilee ja sitten järjestelee ja muokkaa ja lisää kuvia niin sitten, kun on 101 sivua niin ne voi muuttaa .pdf muotoon ja lähettää kirjapainoon. Kohta varmaan saammekin kaupasta kahdella kympillä kirjan "101 vinkkiä Corveten omistajalle" Toimittanut Corvette63, kirjoittanut Finnshark.com sitä ennen topsin ilmestyy "101 kysymystä Corvetesta jotka olet aina halunut tietää, mutta et ole koskaan kehdannut kysyä." Kirjoittanut Ippe73 ja Finnshark.com ;) |
Quote:
Älä! Aihe kun aihe niin heti sata lasissa:):):) |
Quote:
Ja aina sopivasti aiheen vierestä :-) |
Quote:
:) No ei noikaan kommentit varsinaisesti enää runkoon ja sen käsittelyyn liity [-X |
Quote:
Quote:
|
Quote:
Mistä tämä Cola puhe lähtikään liikkeelle \\:D/ |
Quote:
Onko noin suurinpiirtein hintaa mitä kustanti tuo ja missä tehtiin? |
Quote:
Vaikka näin itse sanonkin, niin tulihan siitä mun dokumentista aika hieno. Lisäsin vähän TomiT:n ja Pappatunturin projekti kuvia ja Vet65:n rungon kuvia siihen ja laittelin tekstin..:D Hyvä idea, mutta Corvette63:n kirjailijan taidot ei taida vaan olla riittävät kirjan kirjoittamiseen..:( Tai no, voishan siinä välillä heittää stooria Colasta ja..ja \\:D/ Mulla olisi vielä yksi kysymys OT:na, mutta kun olen niin järjestyksen ystävä, niin en viitsi sekoittaa energyn threadia enempää;) |
| All times are GMT +3. The time now is 09:32. |