FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C3 (vuosimallit 1968-1982) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Rungon käsittely.. (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=4930)

energy 06.11.2006 18:34

Rungon käsittely..

Mitähän ihmiset ehdottavat. Runko rupee olee kohta siinä pisteessä että siihen pitäisi laittaa värit päälle. Mitä siis kannattaisi? Ensimmäisenä tulee mieleen pohjamaali,ruostesuojaus ja varsinainen maali. Onko järjestys oikeaa vai pitäisikö ruostesuoja vetää ensin? Ja mitä tavaraa näihin käyttää? Ja toki että mistä sitten nämä maalit kannattaisi ostaa?

MS 06.11.2006 18:48

Mä oon käsittänyt et järjestys olis jotenkin näin.
1. Ruostesuoja pohjamaali
2. Pintamaali
3. Ruostesuojaus

Tämä on kai se järjestys jos puhutaan ruostesuojauksesta oikeen sanan varsinaisessa merkityksessä tehtäväksi ruostesuoja-aineilla.

C372 06.11.2006 19:03

Entäpä jos kuumasinkitsisi alle ja sitten väriä päälle ( musta :D )menee tuo sinkki sinne koteloihin/palkkeihin sisälle ja lupailevat aika mukavia kestoikiä moiselle käsittelylle..muistelen että on joskus ollut puhetta aikaisemminkin.

energy 06.11.2006 19:05

Quote:

Originally Posted by C372
Entäpä jos kuumasinkitsisi alle ja sitten väriä päälle ( musta :D )menee tuo sinkki sinne koteloihin/palkkeihin sisälle ja lupailevat aika mukavia kestoikiä moiselle käsittelylle..muistelen että on joskus ollut puhetta aikaisemminkin.

Juu se voisi olla yksi vaihtoehto, kunhan ei käy niinkun nipa kerto et sit hukkuu 2 kk sinne sinkkialtaan pohjaan. :D

C372 06.11.2006 19:09

Quote:

Originally Posted by energy1610
Juu se voisi olla yksi vaihtoehto, kunhan ei käy niinkun nipa kerto et sit hukkuu 2 kk sinne sinkkialtaan pohjaan. :D

Oho, no tuo 2 kk on kyllä pitkä aika odotella, tais mennä pari viikkoa omalla kohdalla.

energy 06.11.2006 19:14

Quote:

Oho, no tuo 2 kk on kyllä pitkä aika odotella, tais mennä pari viikkoa omalla kohdalla.

Siis kyse oli kuulemma perävaunun rungoista ja se yksi runko oikeesti oli siellä sinkkialtaassa sen 2kk kunnes putsasivat allasta tms et jahas tänne olikin jotain jääny.. :D

C372 06.11.2006 19:22

Quote:

Originally Posted by energy1610
Siis kyse oli kuulemma perävaunun rungoista ja se yksi runko oikeesti oli siellä sinkkialtaassa sen 2kk kunnes putsasivat allasta tms et jahas tänne olikin jotain jääny.. :D

OK, no johan vähän ihmetytti,niitä on sitten varmaan ollut useampi kerralla kun ei yhden puuttumista ole huomattu,tuostahan kannattaa ottaa opiksi EI kannata viedä kymmeniä Veten runkoja kerralla ..:D

Pappatunturi 06.11.2006 19:46

No mites pulveri ? Ollaan oltu Tomiteeeen kanssa kyllä varsin tyytyväisiä. Kun olivat valmiit pulverista ruiskittiin sisälle vielä kotolomämmiä ihan huolella. Luulen ettei ihan heti ruostu. Pulverissa on se mun mielestä parasta se että tasoittaa mukavasti puhallus jäljet ym pienet röpöt.

MrT 06.11.2006 20:07

Quote:

OK, no johan vähän ihmetytti,niitä on sitten varmaan ollut useampi kerralla kun ei yhden puuttumista ole huomattu,tuostahan kannattaa ottaa opiksi EI kannata viedä kymmeniä Veten runkoja kerralla ..:D

Joo niitä vietiin sinne aina suunnilleen kymmen uutta valmiiden tilalle + muun malliset rungot ja hilut.
Mutta aiheeseen, vie sinkattavaksi/galvanointiin, kestää sitten tuleville lapsen lapsille asti ;)

Pappatunturi 06.11.2006 20:12

Quote:

Originally Posted by MrT
Joo niitä vietiin sinne aina suunnilleen kymmen uutta valmiiden tilalle + muun malliset rungot ja hilut.
Mutta aiheeseen, vie sinkattavaksi/galvanointiin, kestää sitten tuleville lapsen lapsille asti ;)

Oliko se + 15 kiloa lisää painoa se galvanointi? Entäs kaikki reiät / kierteet? Taitaa olla aika tukossa? Onko sulla MrT kuvia niistä rungoista ?

MrT 06.11.2006 20:20

Quote:

Originally Posted by Pappatunturi
Oliko se + 15 kiloa lisää painoa se galvanointi? Entäs kaikki reiät / kierteet? Taitaa olla aika tukossa? Onko sulla MrT kuvia niistä rungoista ?

Jotain tollasta luokaahan se Harri76 sanoi painon lisäyksen olevan, sen vou kuulemma jokainen hyväosainen poistaa vyötäröltä, toista se on meillä lähiönuorilla :(
Kuvia niistä ei ole enkä enää saakaan firma kun loppui olemasta jo pari vuotta sitten. Kierteet tosissaan menee über jumiin, kierre tapeilla ne sitten aina availtiin, tapit kesti kyllä. Jos meinaa olla näppärä ja ruuvaa pultit niihin kierteisiin ennen sinkkiä niin ei ainakaan ihan läpi edes kannata sitä pulttia vääntää ;) ;)

Dalton 06.11.2006 20:20

Quote:

No mites pulveri ? Ollaan oltu Tomiteeeen kanssa kyllä varsin tyytyväisiä. Kun olivat valmiit pulverista ruiskittiin sisälle vielä kotolomämmiä ihan huolella. Luulen ettei ihan heti ruostu. Pulverissa on se mun mielestä parasta se että tasoittaa mukavasti puhallus jäljet ym pienet röpöt.

Joo,

Pulveri on ihan hyvä HUOM! viimeiseksi käsittelyksi. Nyt väsyneenä muistelen, että vaatii kuitenkin kunnon pohjat, sitten sinkitys/galvanointi, sitten pulveri. Jos jaksaa ja lompakko riittää, niin runko kestää toiset n.30v paremmin kuin tähän asti.

Harri -76 06.11.2006 20:21

Quote:

Tuo on kuumasinkin ongelma... mut jos on hermoja ja haluaa oikeasti hyvää, niin suosittelen!... niin ja nyt tiedän et on olemassa ainetta jota voi laittaa kierteisiin ja koloihin joita ei halua sinkin alle!!!!

Harri -76 06.11.2006 20:21

Quote:

Originally Posted by matkop
Joo,

Pulveri on ihan hyvä HUOM! viimeiseksi käsittelyksi. Nyt väsyneenä muistelen, että vaatii kuitenkin kunnon pohjat, sitten sinkitys/galvanointi, sitten pulveri. Jos jaksaa ja lompakko riittää, niin runko kestää toiset n.30v paremmin kuin tähän asti.

Sanoisin 130v

Harri -76 06.11.2006 20:23

Quote:

Originally Posted by MrT
Jotain tollasta luokaahan se Harri76 sanoi painon lisäyksen olevan, sen vou kuulemma jokainen hyväosainen poistaa vyötäröltä, toista se on meillä lähiönuorilla :(
Kuvia niistä ei ole enkä enää saakaan firma kun loppui olemasta jo pari vuotta sitten. Kierteet tosissaan menee über jumiin, kierre tapeilla ne sitten aina availtiin, tapit kesti kyllä. Jos meinaa olla näppärä ja ruuvaa pultit niihin kierteisiin ennen sinkkiä niin ei ainakaan ihan läpi edes kannata sitä pulttia vääntää ;) ;)

Jos menette laittamaan vanhoja huonoja pultteja, vois inkkauksen ansiosta olla niin tiukassa, että avatessa menee poikki... syyyyyvällä kokemuksen rintaäänellä!

MrT 06.11.2006 20:26

Quote:

Originally Posted by Harri -76
Jos menette laittamaan vanhoja huonoja pultteja, vois inkkauksen ansiosta olla niin tiukassa, että avatessa menee poikki... syyyyyvällä kokemuksen rintaäänellä!

Tota pultti juttua joku kerran siellä kokeili ja voi juma mikä homma se availu oli, ne tosin oli vedetty ihan läpi asti. Että kyllä kierre tapin kanssa availulla helpolla pääsee. Jos sellasta antisinnki mömmöä voi kierteisiin laittaa niin aina helpompaa :cool:

Dalton 06.11.2006 20:27

Quote:

Sanoisin 130v

Osuit asian ytimeen, pulveri pelkästään ei riitä, mutta jos homman tekee kunnolla, se kestää. Hmm 130v, kukas meistä todistaa sitten, että toimiiko?

Edellinen oli vitsi!!!

MrT 06.11.2006 20:30

Quote:

Originally Posted by matkop
.... mutta jos homman tekee kunnolla, se kestää. Hmm 130v, kukas meistä todistaa sitten, että toimiiko?

Minä, mutta kenelle mä sitä sitten enää todistelen :confused:

Corvette63 06.11.2006 20:40

Quote:

Originally Posted by MrT
Minä, mutta kenelle mä sitä sitten enää todistelen :confused:

Lasten lapsille;)

MrT 06.11.2006 20:45

Quote:

Originally Posted by corvette63
Lasten lapsille;)

Niitten mummo on vielä löytymättä :(

Corvette63 06.11.2006 20:52

Quote:

Originally Posted by MrT
Niitten mummo on vielä löytymättä :(

Tästä mun ikkunasta mä nään jo 3 mummoa kävelemässä tästä himan ohi..:shock:

Pappatunturi 06.11.2006 20:53

Quote:

Lasten lapsille;)

Ne nauraa meille kumminkin...

Corvette63 06.11.2006 21:00

Quote:

Ne nauraa meille kumminkin...

Ei ne näillä p*skaläjillä tee mitään, kun ne ajelee vaan C9:llä ja Z38:lla (LS234781)\\:D/

MrT 06.11.2006 21:05

Quote:

Tästä mun ikkunasta mä nään jo 3 mummoa kävelemässä tästä himan ohi..:shock:

Sä vissiin ymmärtäny jotain väärin, mä en eti mummoa vaan mummoa lasten lapsille ;)
Siitä huolimatta meinaan että kannattaa sinkkauttaa se runko :)

Corvette63 06.11.2006 21:07

Quote:

Originally Posted by MrT
Sä vissiin ymmärtäny jotain väärin, mä en eti mummoa vaan mummoa lasten lapsille ;)

Ahaa, mä luulin, että sä nyt jo 90v mummoa etsit:cyclops:

Quote:

Originally Posted by MrT
Siitä huolimatta meinaan että kannattaa sinkkauttaa se runko :)

Ai mummon runko?:confused:

MrT 06.11.2006 21:10

Quote:

Ai mummon runko?:confused:

Vissii pikkusebn liian vahvoja ne sun Pepsi light ja battery sekotukset :confused:
Käsittääkseni tarkoitin Corveten runkoa :rolleyes:

Corvette63 06.11.2006 21:23

Quote:

Originally Posted by MrT
Vissii pikkusebn liian vahvoja ne sun Pepsi light ja battery sekotukset :confused:
Käsittääkseni tarkoitin Corveten runkoa :rolleyes:

Ahaa, no sitten se on asia erikseen..;)

Mutta aiheeseen. Kovin ovat kehuneet pulveri maalauksia, ja sellainen kai seon pintaan heitettävä tuohon C1:een, kun ollaan siinä vaiheessa:-k

MrT 06.11.2006 21:28

Quote:

Kovin ovat kehuneet pulveri maalauksia, ja sellainen kai seon pintaan heitettävä tuohon C1:een, kun ollaan siinä vaiheessa:-k

Siinä toinen oiva vaihtoehto :cool:

coupe74 06.11.2006 21:58

Quote:

Jos pultit kierteissä sinkkauksessa niin pillillä punaseks ennen irti ruuvausta, muuten helposti napsahtaa:-\"

Täältä ääni poralle ja kierretapille.

MikkoM 06.11.2006 22:08

Miten tuntuu että Corvette63lla ja MrTllä lähtee nää aiheet AINA jotenki lapasesta:confused:

MrT 06.11.2006 22:13

Quote:

Originally Posted by MikkoM
Miten tuntuu että Corvette63lla ja MrTllä lähtee nää aiheet AINA jotenki lapasesta:confused:

Nyt oli oikea termikin :thumleft:
Liikaa sokeri pitoisia juomia :confused:
Kierretappi liigaan kuulun Cuope74:sen kanssa

Harri -76 06.11.2006 22:19

tappisarja on ihan must näitä rakentaessa... mut muistaakseni se oli ammoniakkia, vai oliko sittenkin salmiakkia, mut jokatapaukses jotain -akkia se oli, niin sillä saadaan ohut sinkki sinne kriittisiin mummon rungon sopukoihin!

Corvette63 06.11.2006 22:41

Quote:

Miten niin? Eikö nipa79 muka kuulu joukkoon?\\:D/

MikkoM 06.11.2006 22:42

Quote:

Miten niin? Eikö nipa79 muka kuulu joukkoon?\\:D/

Anteeks unohdin ;)

Corvette63 06.11.2006 22:43

Quote:

Originally Posted by MrT
Nyt oli oikea termikin :thumleft:

:D

No mutta eiköhän kerätä kokikset pois tästä threadista, vakavasta aiheesta on sentään kyse;)

Corvette63 06.11.2006 22:43

Quote:

Anteeks unohdin ;)

Et saa\\:D/ ..No saat, tämän kerran;)

Teemu 06.11.2006 23:23

Aiheeseen liittyen ennen mahdollista maalausta, milläs se ikipaska ja ruostehilse saadaan rungon _sisältä_ pois. Rungon rei'istä kun tiirailee sisään niin kahden sentin mömmö on jokapuolella. Ei kai siitä varsinaista haittaakaan ole, mutta nihilistinen luonteenlaatu ei anna paskan jäädä rungon sisälle jos joskus tulee putsattua/irroitettua

Tuleeko sinkityksen mukana aina jokinlainen happokylpy, jossa lähtee kaikki skeidat litomaan?

Vet65:llä oli muistaakseni hyviä argumentteja pesun ja maalauksen puolesta (vs. sinkitys) kun joskus vinoparkissa turistiin.

TomiT 06.11.2006 23:46

Meillä tais pappiksen kanssa rungot saada seuraavan käsittelyn, vahvistusten / korjausten jälkeen...

- Puhallus, myös aisojen sisältä minkä vain sai ammuttua.

- Hiekkojen kolistelu / rungon pyörittely...( hikistä hommaa:mad: )

- Sinkki pulveri

- Musta pulveri

- Ruostesuojaus

janiv 07.11.2006 00:26

Löyty tämmönen aika hyvä sivu kuumasinkityksestä ja ihan suomeksi.

Kuvan mukaan kuumasinkitty Corveten runko kestäs jotain 10 vuotta ruostumatta meren pohjaan upotettunakin :)

vet65 07.11.2006 07:09

Quote:

Originally Posted by Teemu
Aiheeseen liittyen ennen mahdollista maalausta, milläs se ikipaska ja ruostehilse saadaan rungon _sisältä_ pois. Rungon rei'istä kun tiirailee sisään niin kahden sentin mömmö on jokapuolella. Ei kai siitä varsinaista haittaakaan ole, mutta nihilistinen luonteenlaatu ei anna paskan jäädä rungon sisälle jos joskus tulee putsattua/irroitettua

Tuleeko sinkityksen mukana aina jokinlainen happokylpy, jossa lähtee kaikki skeidat litomaan?

Vet65:llä oli muistaakseni hyviä argumentteja pesun ja maalauksen puolesta (vs. sinkitys) kun joskus vinoparkissa turistiin.

Oman rungon käsittely oli seuraava:

1 Rungon pesu

2 Teräsrouhepuhallus

3 Oikaisu

4 Hitsaukset/vahvistukset

5 Sisäpuolen hiekkapuhallus

6 Sinkkifosfaatti polyuretaani epoxi pohjamaalaus

7 Polyuretaani muoviepoxi pintamaalaus

Sinkkaushan on erittäin hyvä monessa tapauksessa, kuten uusien runkopalkkien kohdalla.

Ongelmana vanhoissa rungoissa on kuulemma mahdolliset sisäpuolen saumat joihin voi jäädä happoa pesuvaiheessa ja sinkkauksessa estää sinkin pääsyn joka paikkaan.

Myöskin ongelma on rungon "jäykistyminen" kuumakäsittelyssä ja sen jälkeen mahdollinen metallin löijaantuminen eli pehmeneminen ajan myötä.

Nämä asiat tuli ilmi kysellessäni sinkkausta vanhemmilta metallialan harrastajilta, alalla yli 30v.

Oman rungon maalauskäsittely on edullinen ja kestää helposti sen 40v,
ehkä siinä vaiheessa auton seuraava omistaja tekee jo body offin.

Corvette63 07.11.2006 08:29

Nyt tuli kullan arvoisia vinkkejä. Pitääpäs tallentaa ihan doc. muotoon omalle koneella!:study:

Macho 07.11.2006 08:58

Jännä että kaupunki-ilmasto on pahempi kuin meri ilmasto. Eli ykkönen on kaupunki meren rannalla.

janiv 07.11.2006 08:58

Miksei .htm tai jopa .pdf?

Toisaalta .doc on hyvä. Näitä vinkkejä, kun vähän aikaa keräilee ja sitten järjestelee ja muokkaa ja lisää kuvia niin sitten, kun on 101 sivua niin ne voi muuttaa .pdf muotoon ja lähettää kirjapainoon.

Kohta varmaan saammekin kaupasta kahdella kympillä kirjan "101 vinkkiä Corveten omistajalle" Toimittanut Corvette63, kirjoittanut Finnshark.com sitä ennen topsin ilmestyy "101 kysymystä Corvetesta jotka olet aina halunut tietää, mutta et ole koskaan kehdannut kysyä." Kirjoittanut Ippe73 ja Finnshark.com ;)

Pappatunturi 07.11.2006 09:02

Quote:

Älä! Aihe kun aihe niin heti sata lasissa:):):)

Juha 07.11.2006 09:04

Quote:

Ja aina sopivasti aiheen vierestä :-)

MrT 07.11.2006 09:11

Quote:

Quote:

Originally Posted by Juha
Ja aina sopivasti aiheen vierestä :-)

:) No ei noikaan kommentit varsinaisesti enää runkoon ja sen käsittelyyn liity [-X

coupe74 07.11.2006 09:25

Quote:

Originally Posted by MrT
:) No ei noikaan kommentit varsinaisesti enää runkoon ja sen käsittelyyn liity [-X

Niinpä, kun ei tämäkään

Quote:

Originally Posted by coupe74
Niinpä, kun ei tämäkään

Eikä tä-mä-kään:-\"

Corvette63 07.11.2006 09:40

Quote:

Mistä tämä Cola puhe lähtikään liikkeelle \\:D/

energy 07.11.2006 09:42

Quote:

Originally Posted by vet65
6 Sinkkifosfaatti polyuretaani epoxi pohjamaalaus

7 Polyuretaani muoviepoxi pintamaalaus

Onko noin suurinpiirtein hintaa mitä kustanti tuo ja missä tehtiin?

Corvette63 07.11.2006 09:44

Quote:

Originally Posted by ippe73
Kohta varmaan saammekin kaupasta kahdella kympillä kirjan "101 vinkkiä Corveten omistajalle" Toimittanut Corvette63, kirjoittanut Finnshark.com sitä ennen topsin ilmestyy "101 kysymystä Corvetesta jotka olet aina halunut tietää, mutta et ole koskaan kehdannut kysyä." Kirjoittanut Ippe73 ja Finnshark.com ;)

Vaikka näin itse sanonkin, niin tulihan siitä mun dokumentista aika hieno. Lisäsin vähän TomiT:n ja Pappatunturin projekti kuvia ja Vet65:n rungon kuvia siihen ja laittelin tekstin..:D

Hyvä idea, mutta Corvette63:n kirjailijan taidot ei taida vaan olla riittävät kirjan kirjoittamiseen..:( Tai no, voishan siinä välillä heittää stooria Colasta ja..ja \\:D/ Mulla olisi vielä yksi kysymys OT:na, mutta kun olen niin järjestyksen ystävä, niin en viitsi sekoittaa energyn threadia enempää;)

All times are GMT +3. The time now is 09:32.