FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   Yleistä keskustelua (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Englanti-suomi autosanasto (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=5097)

Juha 26.11.2006 19:11

Englanti-suomi autosanasto

Löytyykös netistä jostain englanti-suomi autosanastoa? Koitin jo vähän googlettaa mutta eipä löytynyt.

Corvette63 26.11.2006 19:17

Quote:

Originally Posted by Juha
Löytyykös netistä jostain englanti-suomi autosanastoa? Koitin jo vähän googlettaa mutta eipä löytynyt.

Alfameristä ja akateemisesta saa muistaakseni autosanastoisia suomi-englanti-suomi sanakirjoja. Ne on sellasia muutaman sentin paksuisia, ja sanoja löytyy enemmän kuin tarpeeksi. Netti käännöksiin ei aina kannata luottaa, nimimerkillä kokemusta on..

Corvette63 26.11.2006 19:18

Quote:

Originally Posted by corvette63
Alfameristä ja akateemisesta saa muistaakseni autosanastoisia suomi-englanti-suomi sanakirjoja. Ne on sellasia muutaman sentin paksuisia, ja sanoja löytyy enemmän kuin tarpeeksi. Netti käännöksiin ei aina kannata luottaa, nimimerkillä kokemusta on..

Ainiin, ainakin Akateemisessa oli ko. kirjoja viikko sitten, kun siellä kävin..

Juha 26.11.2006 19:20

Quote:

Joo mulla on ollut tollanen pieni autosanasto sanakirja, mutta oon johonkin hukannut sen, täytyy vissiin ostaa uusi :-( . Lueskelen noita ulkomaalaisia palstoja aika paljon, joten ois vaan kätevä jos netistäkin löytyis jonkunlainen sanasto, niin se ois aina silloin saatavilla kun sitä tarttee.

Corvette63 26.11.2006 19:24

Quote:

Joo mulla on ollut tollanen pieni autosanasto sanakirja, mutta oon johonkin hukannut sen, täytyy vissiin ostaa uusi :-( . Lueskelen noita ulkomaalaisia palstoja aika paljon, joten ois vaan kätevä jos netistäkin löytyis jonkunlainen sanasto, niin se ois aina silloin saatavilla kun sitä tarttee.

Mä aina suunnilleen saan Suomennettua ihan peruskattavan sanakirjan avulla noita Jenkki foorumin tekstejä, mikäli epäselvyyksiä on. Ne autosanasto kirjat on kanssa ihan hyviä, ja mä ajattelin myös sellaisen hankkia lähiaikoina ;)

Juha 26.11.2006 19:28

Quote:

Mä aina suunnilleen saan Suomennettua ihan peruskattavan sanakirjan avulla noita Jenkki foorumin tekstejä, mikäli epäselvyyksiä on. Ne autosanasto kirjat on kanssa ihan hyviä, ja mä ajattelin myös sellaisen hankkia lähiaikoina ;)

Mulla siis ongelma on sellainen, et mä kyllä ymmärrän noita jenkkipalstojen tekstejä hyvin, mutta en sitten tiedä erinäisille autotermeille suomenkielistä vastinetta, kuten tuossa mun projekti topicissa oli tuo end-link. Tiedän, että se on engl. end-link ja tiedän mitä sillä tehdään, mutta en sen suomenkielistä termiä. Samaten meni jonkun aikaa ennenkuin mulle selvisi, että throttle body on suomeksi läppärunko. Noita termejä ei tavallisesta sanakirjasta löydy :-(

Corvette63 26.11.2006 19:35

Quote:

Mulla siis ongelma on sellainen, et mä kyllä ymmärrän noita jenkkipalstojen tekstejä hyvin, mutta en sitten tiedä erinäisille autotermeille suomenkielistä vastinetta, kuten tuossa mun projekti topicissa oli tuo end-link. Tiedän, että se on engl. end-link ja tiedän mitä sillä tehdään, mutta en sen suomenkielistä termiä. Samaten meni jonkun aikaa ennenkuin mulle selvisi, että throttle body on suomeksi läppärunko. Noita termejä ei tavallisesta sanakirjasta löydy :-(

Suomenkielisiä kovin kattavia autotermi sanastoita ei taida olla netissä, ja aika vähissä ovat kirjallisenakin.. Voin alkaa kyllä olemaan ihan kannattava duuni tekemään suomenkielistä Corvette-kirjaa ja erilaisia sanastoja. Tässä alkaa kuitenkin olemaan näitä harrastelijoitakin niin paljon.

janiv 26.11.2006 20:10

Pitää kattoo mitä miun tekniikan CD-sanakirjasta löytyy kuhan kotio pääsen. Muistelen, että siinä oli ainaski "intake manifold" joka oli miulle just tommonen sana, että tiiän mikä osa, mutten tiiä suomenkielistä sanaa.

throttle bodyä ja end-linkiä ei löydy, mutta esim. näitä löytyy

throttle = kuristusläppä
intake manifold = imusarja
exhaust catalyst = pakokaasukatalysaattori
exhaust gas supercharger = pakokaasuahdin
exhaust manifold = pakosarja

venttiilin ohjain = valve guide
venttiilivuoto = valve leakage
mäntä = piston
männäntappi = gudgeon pin, piston pin, wrist pin
tasauspyörästö = differential, differential gear
ruiskutusmoottori = fuel injection engine, fuel-injection motor

ja tärkeimpänä tietysti ruiskupuristus = injection moulding :)

Se on Euro Translator premium ja siinä on vain Suomi-Englanti-Suomi. En tiiä onko tää sinnepäinkään. Ei oo ainakaan hinnalla pilattu, mut laajuudesta ei mitään tietoa.

Juha 28.11.2006 13:58

Oukei. Jos joku tietää mitä kallistuksenvakaajien "end-link" on suomeksi niin saa kertoa :-)

poppamies 28.11.2006 14:07

koiranluuna se tunnetaan, no oisko päätylinkki/linkit virallisempi

Juha 28.11.2006 14:14

Quote:

Originally Posted by nipa79

Ok, tämä selvä! Onkos studille mitään suomenkielistä vastinetta?

Pappatunturi 28.11.2006 14:15

Quote:

Tai nivelvarsi .

mhj 28.11.2006 14:22

Quote:

Originally Posted by Pappatunturi
Tai nivelvarsi .

No tuo oli ihan uusi mulle ainakin. Ihanko naa puslazydeemitkin menis tolla nimella?

No anyway, toi vetari\spindle-terminologia on kanssa aika sekavaa. Kun jenkeilla on naa half shaftit ja sitten se spindle. Meilla vaan vetaria koko hoito peran yokelta pyoralle asti kait.
Mikahan ton half shaftin nimi ois suomeks ihan kielitoimiston mukaan? Puoli-jorma?

Pappatunturi 28.11.2006 14:24

Quote:

Originally Posted by mhj
No tuo oli ihan uusi mulle ainakin. Ihanko naa puslazydeemitkin menis tolla nimella?

No anyway, toi vetari\spindle-terminologia on kanssa aika sekavaa. Kun jenkeilla on naa half shaftit ja sitten se spindle. Meilla vaan vetaria koko hoito peran yokelta pyoralle asti kait.
Mikahan ton half shaftin nimi ois suomeks ihan kielitoimiston mukaan? Puoli-jorma?

No ihan itse suomensin.Ja muistan tolla nimellä niitä joskus kutsutun. Päätylinkki on tietenkin loogisin mutta onko edes suomea?

Pappatunturi 28.11.2006 14:25

Quote:

Ok, tämä selvä! Onkos studille mitään suomenkielistä vastinetta?

Pinnapultti

mhj 28.11.2006 14:30

Quote:

No ihan itse suomensin.Ja muistan tolla nimellä niitä joskus kutsutun. Päätylinkki on tietenkin loogisin mutta onko edes suomea?

Kallistuksenvakaajan paa (pilkut tohon niinku paalle), sellasen oon ainakin kuullut. Paatylinkki on kylla suomea, mutta haiskahtaa just suoraan kaannetylta. Ainakin mulle kylla kelpaa sekin.

Juha 28.11.2006 14:30

Hienoa, sain pinnapultille tuplavarmistuksen pappikselta ja T72:lta :-)

Mikäs "air bridge" on suomeksi, siis se osa mikä on MAF:n ja läppärungon välissä? Tuskin sekään on ilmasilta?

janiv 28.11.2006 14:36

Mie oon aina pitäny half-shaftia vetoakselina ja drive-shaftia kardaaniakselina. Spindleä pyörän akselina. Tiiä sit mitä ne oikeesti on.

Eikös stud ole pultti?
link = nivel
shaft end = akselinpää

Joten oisko se link end sitten nivelen pää tai päätynivel?

Edit: Joo ainaskii Saab-foorumilaiset on puhunu etuvakaajan päätynivelestä.

Pappatunturi 28.11.2006 14:37

Quote:

Hienoa, sain pinnapultille tuplavarmistuksen pappikselta ja T72:lta :-)

Mikäs "air bridge" on suomeksi, siis se osa mikä on MAF:n ja läppärungon välissä? Tuskin sekään on ilmasilta?

No kyllä se ilmasilta on.Nimensä saanut kun "ylittää" syylarin. Eli ihan pelkkä imuputkihan se on mutta tossa kohtaa saanut lempinimen käytännön syystä.

Pappatunturi 28.11.2006 14:38

Quote:

Originally Posted by mhj
Kallistuksenvakaajan pää .

No niin onkin!

mhj 28.11.2006 14:41

Quote:

No niin onkin!

Kiitti pilkuista! (s**n norskit)

Oho, OT :rolleyes:

poppamies 28.11.2006 14:42

Quote:

Päätylinkki on tietenkin loogisin mutta onko edes suomea?

Se onkin keravaa

poppamies 28.11.2006 14:45

Quote:

Originally Posted by mhj
Kallistuksenvakaajan pää

on vakaajan pää eikä suinkaan ,käytettäköön nyt sitten alkuperämaan termiä, endlink ;)

mhj 28.11.2006 14:46

Quote:

Se onkin keravaa

Ja mie menin kaik suomeks tilloomaan :eek: Mitahan sielta tulee...

poppamies 28.11.2006 14:46

Quote:

Originally Posted by mhj
Ja mie menin kaik suomeks tilloomaan :eek: Mitahan sielta tulee...

...yllatyksia :twisted:

Juha 28.11.2006 15:51

No mitäs on suomeksi se osa, mihin jarrusatula tulee kiinni, engl. se on vissiin caliper bracket tai sinne päin.

mhj 28.11.2006 15:58

Quote:

No mitäs on suomeksi se osa, mihin jarrusatula tulee kiinni, engl. se on vissiin caliper bracket tai sinne päin.

no satulan kiinnike :D

Juha 28.11.2006 16:30

Quote:

Originally Posted by mhj
no satulan kiinnike :D

Heh, sepä se :) Mut mikäs on virallinen termi?

mhj 28.11.2006 16:37

Quote:

Heh, sepä se :) Mut mikäs on virallinen termi?

No jarrusatulan kiinnityskorvake? Onko tolla nyt ton virallisempaa nimea edes? Mihin sa noita "virallisia" nimia tarviit oikein? Menee vaan rasvaspedet hämilleen :D

Juha 28.11.2006 16:42

Quote:

Originally Posted by mhj
No jarrusatulan kiinnityskorvake? Onko tolla nyt ton virallisempaa nimea edes? Mihin sa noita "virallisia" nimia tarviit oikein? Menee vaan rasvaspedet hämilleen :D

En mä niitä mihinkään tarviikaan ainakaan just nyt, mut ihan mielenkiinnosta haluun vaan tietää, et osais sit puhua oikeilla termeillä. Ettei aina tarvis kauheesti selitellä mitä osaa tarkoittaa. Toivottavasti ees joku rasvaspede tietäis täällä :-) Tää kysely on nähkääs itsensä sivistämistä :-)

janiv 28.11.2006 19:10

brake caliper = jarrusatula
bracket = kiinnike (syn: kannatin; kannake; kiinnike; kiinnitin; pidike; pidin; ripustin)

Ainakin joku varaosakauppa myy jotain tuotetta nimikkeellä jarrusatulan kiinnikke.

Kuningasidea. Tehdään itse Suomi-Englanti-Suomi autosanakirja CD:llä, jossa osan kuva jokaisesta sanasta. Täällä on 700 rekisteröitynyttä joten jos jokainen tietää vaikkapa 35 sanaa niin saadaan 24500 sanaa :)

Air bridge - Ilmasilta

Juha 28.11.2006 19:48

On se air bridge sitten vaan ilmasilta. Ei ilmasilta kyllä kuulosta yhtään auton osalta :-)

Kootaan ippe nyt aluksi ainakin tähän ketjuun näitä käännöksiä. Mulle tulee varmaan joka päivä joku uusi sana eteen, mille en tiedä (tai en oo varma) suomenkielistä vastinetta. Kyllähän noita osaa suoraan suomeksi kääntää, mutta aina kun ei suora käännös ole se oikea.

Teemu 29.11.2006 13:42

Quote:

Originally Posted by ippe73
Mie oon aina pitäny half-shaftia vetoakselina ja drive-shaftia.

Näin minäkin, tosin ainakin C3 korjausmanuaalissa puhutaan vetoakselin tumpeistakin 'drive-shafteina'.

All times are GMT +3. The time now is 08:25.