FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C3 (vuosimallit 1968-1982) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Alustan parantaminen (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=5191)

mussette 05.12.2006 00:42

Alustan parantaminen

Yritin lukea viisautta vanhoista topiceista, mutta sitten ajattelin tehdä uuden aiheesta jos uutta viisautta on päässyt kertymään foorumilaisille.
Eli miten tekisit alustan urheilulliseen ajamiseen. Ylätukivarren vaihto eteen, composiitti jousi taakse, paksumpi vakaaja taakse, jousitornien yhdistäjä eteen?????? Löytyiskö vinkkejä niiltä jotka ovat hyvän/pareman alustan saaneet synnytettyä C3:een. Ecklerin gataloogissa oli valmiita paketteja, mutta saisko halvemalla (tai samalla hinnalla) parempia:confused:

energy 05.12.2006 01:31

Jos alustan purat kokonaan niin tästä on hyvä alottaa.. Jäykistyshitsaus saumoihin jotka siltä näyttävät että kaipaavat lisää tavaraa.. Ja sitten kolmiopaloja tämmösiin ainakin.. Kallistuksen vakaajissa monella ei ole mutta ei haittakaan ole.. Ihan takana olevat kolmiot on rungon alaosassa koska muuten tulee tankki vastaan.

Ja sitten vaan tämmöstä..

Pappatunturi 05.12.2006 08:23

Energy on 100% oikeassa . Ihan kuten kaikessa rakentamisessa,perustukset kuntoon ensimmäisenä. Rungon preppaus onkin änärjiin toimesta käyty tässä:
http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=4823

Mutta sitten kannattaakin miettiä tarkaan.Hirveästi ei ole iloa vaihtaa tukivarsia myöten kaikki jos et ole panostamassa isompiin vanteisiin ja matalempiin renkaisiin. Sen mitä saat uusilla vakaajilla,puslillä,jousilla,iskareilla kadottaa helposti 15" korkeaprofiilisiin renkaisiin. Entinen konsti oli valita jäykintä mitä katalookista sai jotta pystyi kompensoimaan kumipallojen "ominaisuudet" nykyään 17"+ vanne/rengas paketilla kannattaa satsaa löysempiin jousiin,hyviin pusliin,kunnon vakaajiin,cambertankoihin,säädettäviin iskareihin ja huolelliseen nelipyörä suuntaukseen. Varsinkin toi sun moottori mahdollistaa mukavan ja samalla toimivan "handling" alustan rakentamisen.

mussette 05.12.2006 09:22

Jaa... Meneekö tässä vielä vanteetkin uusiksi...... Rungon jäykistys hitsaukset olenkin edestä tehnyt aiemmin, pitää tehdä nyt taakse kun on nyt niin helppo homma. Eli nyt lähinnä pitäisi saada tietoa bolt on osista mitä laittelis, vai onko tämä semmonen homma jossa toista on hieman hankala neuvoa kun makuja on niin monia.

MrT 05.12.2006 09:30

Quote:

Originally Posted by mussette
Jaa... Meneekö tässä vielä vanteetkin uusiksi......

Näköjään, mitäs sitä nyt ei parempien ajo-ominaisuuksien eteen tekis :)

Quote:

onko tämä semmonen homma jossa toista on hieman hankala neuvoa kun makuja on niin monia.

Kivireestä nyt tuskin kukaan diggaan eikä näitä ihan rättishitikka alustaisiksikaan kukaan kai halua että eiköhän täällä kaikki olla aika samoilla linjoilla

V-P 05.12.2006 12:21

Quote:

Yritin lukea viisautta vanhoista topiceista, mutta sitten ajattelin tehdä uuden aiheesta jos uutta viisautta on päässyt kertymään foorumilaisille.
Eli miten tekisit alustan urheilulliseen ajamiseen. Ylätukivarren vaihto eteen, composiitti jousi taakse, paksumpi vakaaja taakse, jousitornien yhdistäjä eteen?????? Löytyiskö vinkkejä niiltä jotka ovat hyvän/pareman alustan saaneet synnytettyä C3:een. Ecklerin gataloogissa oli valmiita paketteja, mutta saisko halvemalla (tai samalla hinnalla) parempia:confused:

Sun on parempi tietää heti, että mä en ymmärrä alustan rakentamisesta juuri mitään, ja se vähä, jota luulen tietäväni perustuu pojilta kuultuihin juttuihin ja mutuun.
Laitanpahan kuitenkin listan, mitä mulla on.
Hyvät uretaani puslat joka paikassa,missä puslia käytetään.
Kaikki väljät pois
Koni classicit joka kulmaan (eteen jäykäksi ja taakse vähemmän jäykäksi)
Eteen paksu kallistuksenvakaaja taakse ohut riuku.
Taakse medium jäykkä kuitujousi (käsittääkseni vakio jäykkyys)
Eteen sopivan mittaiset jäykät jouset.
Eteen ( rata ajoa varten ainoastaan ) kunnolliset jarrut+ teräspunos jarruletkut.
17 vanteet + hyvät renkaat ( mulla 45 profiililla edessä 255 takana 275 )
Kaikki tukivarret alkuperäisiä.
Pyöräkulmien säätö käyttötarkoitukseen sopivaksi hyvillä vehkeillä.
Siis ei mitään hi tech kamaa tai radikaalia mulla.
Noi jarrut tossa luettelossa oli se, joka kirpasi kaikkein pahiten, mutta kun muuten siitä radalla ajosta ei vaan kertakaikkiaan tullut yhtikäs mitään! En ole katunut, että ostin Movit:it! Kaikki jarruongelmat katosivat kerralla! Ja niin hirveästi kun mäkin jouduin tappelemaan niiden niiden kanssa aikanaan. Orkkis jarrut ei kestä niitä kovia lämpöjä, vaan alkavat kiehua, ja sitäkautta muuttuvat pumppujarruiksi.
Työn iloa! Tee viisaita ostoksia!;)

Mickey 05.12.2006 16:11

Kaikki normaali on jo tossa aikaisemmin listattu mutta tärkein on unohtunut jokaiselta, ehkä siksi että on asia jota normaali harrastaja ei ikinä pysty osaa mittaa.
Itse lähtisin (C2/C3) Vettessä Bump Steerin poistosta eli raidetanko suoraksi linjaan alatukivarren kanssa. toinen on taasen perän Vetarien paikka eli autolle persiissä ei oikeestaan voi muuta kun Madaltaa Madaltaa ja lisää madaltaa.
Kyllä tostakin vessasta ajettavan saa jos on tietoa ja vapaat kädet, Zoralla kädet oli sidottu selän taakse aika monasti.

coupe74 05.12.2006 16:21

Quote:

Originally Posted by Mickey
toinen on taasen perän Vetarien paikka eli autolle persiissä ei oikeestaan voi muuta kun Madaltaa Madaltaa ja lisää madaltaa.

Kerro tästä lisää!

teme01 05.12.2006 16:31

Quote:

Originally Posted by coupe74
Kerro tästä lisää!

nimeen omaa :study:

poppamies 05.12.2006 16:37

noin ohimennen mainitsen että VBP:llä on alennusmyynti menossa monissa palikoissa, kohta aattelin sieltä tilata :) että ilmotelkaa jos sieltä kaipaatte sieltä jotain

kai se pitää itellekin kuitua laittaa taakke

mhj 05.12.2006 16:58

Tuntuu aika nihkeeltä VBP:n toiminta tähän asti. Tilaus sisään 23/11, pari sekavaa mailia on tullut joltain Patti nimiseltä böönalta, liekö edes oikeasti töissä siellä. Sen jälkeen ihan hiljaista. Eikä näy tilaus lähteneen vielä liikkeelle. Myöhemmin tilatut Zipin kamat tuli jo. No, pommitetaan toista osoitetta, jos vaikka Patti on hermolomalla.

poppamies 05.12.2006 17:01

Mystitä :confused: no ainakin se floridan hessu on sieltä saanut tavarat toimitettavaksi siinä kuin muualtakin

Teemu 05.12.2006 17:09

Quote:

Originally Posted by nipa79
noin ohimennen mainitsen että VBP:llä on alennusmyynti menossa monissa palikoissa, kohta aattelin sieltä tilata :) että ilmotelkaa jos sieltä kaipaatte sieltä jotain

kai se pitää itellekin kuitua laittaa taakke

Jos ei oo huomiselle iltapäivälle parempaa tekemistä, niin tuu puukkosahan kanssa Tuusulaan talkoisiin ottamaan vanhat takatukivarret gedauttiin

Tehdään samalla takakilkkeistä ostoslista VBP:lle :cool:

mhj 05.12.2006 17:09

Quote:

Originally Posted by nipa79
Mystitä :confused: no ainakin se floridan hessu on sieltä saanut tavarat toimitettavaksi siinä kuin muualtakin

No, katotaan vastaako ne Sales-osoitteesta, siellä luulis olevan jonkun agressiivisen myyntijannun toisessa päässä. Oisko joku inhimillinen tekijä tossa taustalla, kyseli multa tämä Patti, että onko hän mailaillut mulle aiemmin, ja jos on, niin mitä tuli sanottua. Sitten laittaa mulle mailia ja kysyy, että mikä mun mailiosoite on :shock:

Sorry OT, mutta liittyyhän tää noihin alustakäikäleisiin sentään.

Ja edittiä pukkaa: tais auttaa kysely, alko tapahtumaan :D

Mickey 07.12.2006 15:08

Quote:

Originally Posted by teme01
nimeen omaa :study:

Pistäkää auto istumaan niin että lepoasennossa vetarit on suorassa maahan nähden. Siten vältättä sen että jousituksen toimiessa myös Vetarit toimisi oikein eikä repis aurauksia aivan persiilleen....tämä sama pätee raidetankoon etupäässä.
Näin on esim C4 sesta lähtien....

teme01 07.12.2006 16:55

takaraivossa on.
jaa c4:ssä eli kohta myös c3:ssa.
pitäis aloittaa hirmu akselin vaihto rojekti kun vaan tästä joutaa..

mhj 07.09.2007 22:07

Onkos kellään raatilaisella kokemusta noista putkesta tehdyistä aftermarket-ylätukivarsista? ainakin VBP ja Vansteel noita tekee. Ideana olisi saada lisää casteria, noissa on "valmiina" ainakin valmistajan mukaan jo 6 astetta. Orkkiskamoilla ei tahdo saada yläpalloa tarpeeksi taakse ainakaan omassa autossa. Lisää suuntavakautta ja parempaa palauttamista kadunkulmissa olis haussa.

poppamies 08.09.2007 01:14

Quote:

Originally Posted by mhj
Onkos kellään raatilaisella kokemusta noista putkesta tehdyistä aftermarket-ylätukivarsista? ainakin VBP ja Vansteel noita tekee. Ideana olisi saada lisää casteria, noissa on "valmiina" ainakin valmistajan mukaan jo 6 astetta. Orkkiskamoilla ei tahdo saada yläpalloa tarpeeksi taakse ainakaan omassa autossa. Lisää suuntavakautta ja parempaa palauttamista kadunkulmissa olis haussa.

On tossa 63:ssa VBP yläset, kivasti on nyt Casteri asetukset, ei 77:ssa pääse millään samoihin asetuksiin vaikio ylätukivarrella

groovyjay 11.09.2007 18:37

Quote:

Mussette,

papparaistunska naulas jo suurimmat viisaiden kivet. Yks mitä sun kannattaa ehdottomasti pitää mielessä on sun uus LS1 mjoottori, joka on huomattavasti jo itsessään köykäisempi kuin se stock cast iron sontakasa. Tämä siis vaikuttaa suoraan jousen jäykkyyksiin. Yksi kiva näppärä paketti on esimerkiksi toi Jim Meyersin Coil Over set up tai Van Steelin vastaava. Hyvänä näissä molemmissa on tietysti se, että saat itse valita mieleisen jousen omaan autoosi. Ja uusi jousi setti (esim vertailun vuoksi) ei ärpeessä maksa juuri mitään...

Jim Meyer's http://www.jimmeyerracing.com/cv7.html

Van Steel http://www.vansteel.com/index.cfm?fuseaction=shop.ProductList&SubGroup=193 5

V-P on todistanut oman kombinaationsa todella hyvin toimivaksi radalla, kello sen kertoo. Mutta olen silti pt:n kanssa samalla suunnalla ton handlinging ja riden kanssa, ei tartte enää nykyään olla kivireki, että autolla voi taittaa mutkaan, isot pyörät ja matalat profiilit jo itsessään on se suurin mullistus mitä näihin vanhoihin sukkalaatikoihin voi tehdä. Itse hakisin mahdollisimman löysää jousta tohon coil over settiin, säätäisin noi QA1:set sopiviin säätöihin, mikä on helppoa, senkun vääntää namiskoista.

Sitten aika reilua vakaajaa siihen kaveriksi. Mielummin ontto, esim speedwayn räätälöity yksilö...

Mulla on yks tollanen Jimin paketti hyllyssä, jos tarttet ;)

Taakse sitten, joka Guldstrandin 5-linkki http://www.guldstrand.com/scripts/pr...p?idproduct=80

Ton saa kanssa coil overeilla, säädettävyys on 10! Ainoa ns. oikea lääke tohon C2/3 paskaan takapäähän... Mulla on yks tollainenkin hyllyssä jos tarttet...

Toinen vaihtoehto mitä saattais kuvitella ja sopis tollaiselle fabricator handymanille on toi ACP:n coil over setti: http://acp-euskirchen.de/fahrwerkec3.html

Noilla alkuun! :thumleft:

mussette 19.09.2007 22:51

Groovylta löytyy kaikkea hyllystä :confused:

Tällä hetkellä eniten kaipaisin kunnon etutukivarsia. Runko on jäykistetty, 18" vanteet laitettu kera matalaprofiilisten renkaiden, uretaani puslia hommattu QA1 joka nurkkaan ostettu ja laitettu, etu coil overit vielä paikalleen laittamatta, mutta laitetaan sitten kun saa uudet tukivarret. Tällä hetkellä autossa onkin lähes off road alusta ja ajo-omituisuudet sen mukaiset:D

Corvette63 19.09.2007 22:57

Quote:

Poppikselle on löytynyt kilpailija varaosa puolella.. ;)

Harri -76 20.09.2007 09:32

Quote:

Tällä hetkellä eniten kaipaisin kunnon etutukivarsia. Runko on jäykistetty, 18" vanteet laitettu kera matalaprofiilisten renkaiden, uretaani puslia hommattu QA1 joka nurkkaan ostettu ja laitettu, etu coil overit vielä paikalleen laittamatta, mutta laitetaan sitten kun saa uudet tukivarret. Tällä hetkellä autossa onkin lähes off road alusta ja ajo-omituisuudet sen mukaiset:D

Miten tuo QA1 coil over sen korkeuden kanssa sattuu... ja millainen säätövara niis on korkeuden suhteen?

ahne 09.10.2007 19:49

Nyt on tuo alustahomma jo aika ajankohtainen ja näitä kirjoituksia on tullut luettua jonkinverran. Näyttää olevan alustan osia(mm. niveliä ja puslia) vaikka kuinkapaljon erilaisia ja erihintaisia markkinoilla. Miten näistä nyt sitten osaa valita ne hyvät osat? Lähtökohta on laittaa kaikki oleellinen uusiksi ja saada autosta jopa vähän parempi ajettava...

Pappatunturi 09.10.2007 20:35

Quote:

Originally Posted by ahne
Nyt on tuo alustahomma jo aika ajankohtainen ja näitä kirjoituksia on tullut luettua jonkinverran. Näyttää olevan alustan osia(mm. niveliä ja puslia) vaikka kuinkapaljon erilaisia ja erihintaisia markkinoilla. Miten näistä nyt sitten osaa valita ne hyvät osat? Lähtökohta on laittaa kaikki oleellinen uusiksi ja saada autosta jopa vähän parempi ajettava...

Vuosien saatossa on tullut todettua että Moogin nivelet on ihan omaa luokkaansa ja energy suspensionin puslat laadukkaimmat.

Vettebrakesin puslista ainoat mitkä mielestäni toimivat on takatukivarsien ja vakaajien uretaanipuslat. Eteen sitten tukivarsiin energyt.

MrT 09.10.2007 21:01

Quote:

Tällä hetkellä eniten kaipaisin kunnon etutukivarsia.....mutta laitetaan sitten kun saa uudet tukivarret.

No vet65 kun vaan ilmottaa millon voin hakea niitä niin heti haen ja laitan sulle tulemaan, Pirrelle kans ja kenelle muulle, itekin kaipaan :-k

MrT 09.10.2007 21:02

Quote:

Originally Posted by Harri -76
Miten tuo QA1 coil over sen korkeuden kanssa sattuu... ja millainen säätövara niis on korkeuden suhteen?

varsin reilu on säätövara oisko 15cm, jousista pystyy viel napsimaan pois jos ei vakio pitusilla tarpeeks alas saa

V-P 11.10.2007 11:12

Oletteko tulleet miettineeksi pyörien pistopainoja?
Mulla oli lainassa 4- piste vaaàt, ja kauhistuin tulokksia!
Mun kärryhän oli moottoripyörä! Se kulki kahdella pyörällä, ja kaksi oli apupyörinä.
Vasen taka, ja oikea etupyörä kantoi suurimman osan auton painosta!
Lyhensin oik. etujousta, ja säädin takaa niin, että se on taas nelipyöräinen.
Alastaron ajasta putosi pari sekunttia pois, ja muutenkin mukavampi ajettava.
Tämä tarina on tosi, ja sitä saa hyödyntää ne, ketkä haluavat.
Puntaroikaa.

Juha 11.10.2007 11:15

Quote:

Originally Posted by V-P
ja säädin takaa niin, että se on taas nelipyöräinen.

Mitäs säätöjä käytännössä teit?

ZL1 11.10.2007 11:25

Quote:

Originally Posted by Juha

varmaan pyöritti sitä mutteria:rolleyes:

V-P 11.10.2007 11:31

Quote:

Siis alustahan on säädetty jo aikaisemmin kulmiltaan sellaiseksi, että sillä on kiva ajaa rataa.
Perän korkeuden säätöpulteilla pystyy muutaman kilon eron tekemään ilman että niitä tarvii aivan epäsymmetriseksi kiristellä. Ei perän säädöillä pelkästään mitään tasapainoa ainakaan mun autoon pystynyt säätämään. Rälläkkää siinä tarvittiin.

Juha 11.10.2007 11:32

Quote:

Originally Posted by ZL-1
varmaan pyöritti sitä mutteria:rolleyes:

No niinpä tietysti, mutta onko jotain muuta mitä siinä voi säätää kuin jousen korkeutta?

V-P 11.10.2007 11:34

Quote:

No niinpä tietysti, mutta onko jotain muuta mitä siinä voi säätää kuin jousen korkeutta?

Camber ja auraus.

Juha 11.10.2007 11:35

Quote:

Originally Posted by V-P
Camber ja auraus.

Ja noi siis vaikuttaa myös siihen kulmapainoon?

V-P 11.10.2007 12:52

Quote:

Ja noi siis vaikuttaa myös siihen kulmapainoon?

No ei millään.
Mä en varmaankaan tajua sun kysymystäsi.
Niillä pitkillä pulteilla voidaan vaikuttaa piste painoon muutamia kiloja, mutta ei kovinkaan paljoa. Mielestäni ei ole tarkoituksenmukaista vetää esim toinen puoli kireälle ja toinen aivan löysäksi. Silleen saadaan vaaàn numerot toki paremmiksi, mutta ei ajettavuutta.
Sitäpaitsi jousi on kyllä ihan samassa muodossa koko ajan. Korin korkeutta tolla säädetään. Toki jousenkin korkeus maahan nähden muuttuu, kun kori on alempana tai ylempänä. Jousen muoto ei muutu miksikään, kun koria nostetaan tai lasketaan symmetrisesti molemmin puolin ja kun auton paino sitten on jousen varassa.
Että pitikin alkaa selittelemään.

Juha 11.10.2007 13:48

Quote:

Originally Posted by V-P
No ei millään.
Mä en varmaankaan tajua sun kysymystäsi.
Niillä pitkillä pulteilla voidaan vaikuttaa piste painoon muutamia kiloja, mutta ei kovinkaan paljoa. Mielestäni ei ole tarkoituksenmukaista vetää esim toinen puoli kireälle ja toinen aivan löysäksi. Silleen saadaan vaaàn numerot toki paremmiksi, mutta ei ajettavuutta.
Sitäpaitsi jousi on kyllä ihan samassa muodossa koko ajan. Korin korkeutta tolla säädetään. Toki jousenkin korkeus maahan nähden muuttuu, kun kori on alempana tai ylempänä. Jousen muoto ei muutu miksikään, kun koria nostetaan tai lasketaan symmetrisesti molemmin puolin ja kun auton paino sitten on jousen varassa.
Että pitikin alkaa selittelemään.

Sori mä vaan kysyin epäselvästi, mun moka, mutta sain silti sulta vastauksen :-) Eli kysymys oli vaan, että miten tuota pistepainoa voidaan säätää (eli onko siinä jotain muutakin säätämismahdollisuutta kuin siitä jousen pultista), ja siihen sain vastauksen!

Teemu 11.10.2007 13:55

Pitää myöntää, että itselläkin meni hetki yrittäessä hahmottaa VP:n vastausta.

Summa summarum, eli pyöräpainoa pystyy säätämään ainoastaan 'jousituskorkeutta' säätämällä. C3:ssa takajousipultin korkeus ja edessä rälläkkää jouselle?

Vois kuvitella, että jos C3 runko on hiukankin potkurilla, se vaikuttaa aika rajusti noihin kulmapainoihin. Mitenkähän moni näistä jeesuksenaikaisista katiskoista on täysin suora rungoltaan?

V-P 11.10.2007 18:06

Quote:

Originally Posted by Teemu
Pitää myöntää, että itselläkin meni hetki yrittäessä hahmottaa VP:n vastausta.

Summa summarum, eli pyöräpainoa pystyy säätämään ainoastaan 'jousituskorkeutta' säätämällä. C3:ssa takajousipultin korkeus ja edessä rälläkkää jouselle?

Vois kuvitella, että jos C3 runko on hiukankin potkurilla, se vaikuttaa aika rajusti noihin kulmapainoihin. Mitenkähän moni näistä jeesuksenaikaisista katiskoista on täysin suora rungoltaan?

Ei pysty muuten säätämään mun ymmärtääkseni.
Etupään jousen lyhentäminen toki vaikuttaa kulmittain vastaavan takapään kulmapainoa vähentävästi sekä muita kulmapainoja lisäävästi. Kokonaismassahan pysyy vakiona. Elikkä kun yhdestä kulmasta paino vähenee, niin paino siirtyy jonnekin muualle.
Ja vielä ton takapään säädöistä, että niillä ei todellakaan voi eikä kannata isoja heittoja säätää, vaan etujouset on se primääri paikka.
Mun auto on kuskin ( 100kg ) kanssa 48kg "vasemmistolainen" eli vasemmanpuoleisten pyörien summa on 48 kg suurempi kun oikeanpuoleisten. Asia, joka pitää vaan hyväksyä.
Josta päästään siihen, että sekä taka- että etu pyöräparien painoero (vas./oik.) pitäisi olla n. 24 kg.kun painojakautuma on 50/50. Siis vas. etup. on 24kg painavampi kuin oik. etup. ja vas. takap. 24 kg. painavampi kuin oik. takap.
Kandee ottaa huomioon, jos joku vaikka innostuisi noita painoja entrailemaan.
Kannatta ehdottomasti säätää on mun mielipiteeni!

Juha 12.10.2007 08:16

Mistähän löytyis tollasia vaakoja lainaan, millä sais mitattua kulmapainot?

V-P 12.10.2007 10:46

Quote:

Joillain rata kisateameilla niitä on. Mä sain lainaksi yhdeltä lentokonemekatsulta, mutta ei taatusti lainaa muille. Sorry.:(

Pappatunturi 12.10.2007 11:37

Quote:

Sarlin racing mittaa sulle varmasti -toki korvausta vastaan.

http://www.sarlinraceteam.fi/

Meinasin jo aiemmin kommentoida mutta Teemu sen jo sanoi. Noi paino "ongelmat" koskee 99% vaan vanhoja vessoja joissa on kaikki alustan mitat ja rungot potkurilla. Sun autossa -jos ei kolairoitu- on jo ihan eri tarkkuus korin / rungon mitoissa .

Juha 12.10.2007 11:40

Quote:

Originally Posted by Pappatunturi
Sarlin racing mittaa sulle varmasti -toki korvausta vastaan.

http://www.sarlinraceteam.fi/

Meinasin jo aiemmin kommentoida mutta Teemu sen jo sanoi. Noi paino "ongelmat" koskee 99% vaan vanhoja vessoja joissa on kaikki alustan mitat ja rungot potkurilla. Sun autossa -jos ei kolairoitu- on jo ihan eri tarkkuus korin / rungon mitoissa .

Joo ei oo kolaroitu mun pulkka. Mutta oon laskenut korkeutta noista jousien pulteista ja nyt kun koitan tiputtaa mun romun painoa, niin ajattelin et ois hyvä tarkistaa sen jälkeen noi kulmapainotkin. Lueskelin vähän jenkki foorumeita, niin kyllä noita kulmapainoja paljon säädellään C5:ssakin.

Teemu 12.10.2007 11:47

Quote:

Originally Posted by V-P
Mun auto on kuskin ( 100kg ) kanssa 48kg "vasemmistolainen" eli vasemmanpuoleisten pyörien summa on 48 kg suurempi kun oikeanpuoleisten. Asia, joka pitää vaan hyväksyä.

Älä lähde kompromissien tielle... Akun siirto repsikan puolelle ja apulaitteiden paikoitukset uusiksi, esim. laturi koneen oikeaan kylkeen ;)

Kuskin massa on elintasokysymys ja siitä ei kannata tinkiä!

V-P 12.10.2007 11:53

Quote:

Joo ei oo kolaroitu mun pulkka. Mutta oon laskenut korkeutta noista jousien pulteista ja nyt kun koitan tiputtaa mun romun painoa, niin ajattelin et ois hyvä tarkistaa sen jälkeen noi kulmapainotkin. Lueskelin vähän jenkki foorumeita, niin kyllä noita kulmapainoja paljon säädellään C5:ssakin.

Mulla toi painojan mittaus sai kipinän siitä, kun yksi vanha ratakettu kertoili miten ennenvanhaan nopeita rata-autoja tehtiin. Se oli muuten tasaväkisten autojen kesken ratkaiseva tekijä. Jonkinlaisena salaisuutenakin sitä pitivät. Kaverit ei voineet ymmärtää, miksi niiden auto "kulki" niin hyvin.

zz-2 12.10.2007 18:07

Paras puoli tuntinen mitä olen oman Cevyni kanssa tehny oli kun säädin auraukset haritukselle. Vahingossa tosin mutta tulipa kotterosta ihmeen rauhallinen ja jämäkkä ajettava. Onneksi tutkin säätöjä vasta koe ajon jälkeen. Sykyilevä ohjaus oli tipo tiessään. Liekö kukaan muu kokeillut moista säätöä? Hommahan on varsin helppo ja nopea kokeilla, merkit vaan raidetankoihin ja jos ei miellytä kääntää takasin vanhoihin asetuksiin.

V-P 12.10.2007 22:04

Quote:

Originally Posted by Teemu
Älä lähde kompromissien tielle... Akun siirto repsikan puolelle ja apulaitteiden paikoitukset uusiksi, esim. laturi koneen oikeaan kylkeen ;)

Kuskin massa on elintasokysymys ja siitä ei kannata tinkiä!

Tai sittenhän mä voisin laihduttaa 48 kg.:-k

Steelnose 12.10.2007 23:21

Quote:

Originally Posted by zz-2
Paras puoli tuntinen mitä olen oman Cevyni kanssa tehny oli kun säädin auraukset haritukselle. Vahingossa tosin mutta tulipa kotterosta ihmeen rauhallinen ja jämäkkä ajettava. Onneksi tutkin säätöjä vasta koe ajon jälkeen. Sykyilevä ohjaus oli tipo tiessään. Liekö kukaan muu kokeillut moista säätöä? Hommahan on varsin helppo ja nopea kokeilla, merkit vaan raidetankoihin ja jos ei miellytä kääntää takasin vanhoihin asetuksiin.

Kerkisit hieman ennen kertomaan mikä on halvin tapa parantaa ajo-ominaisuuksia aika ratkaisevasti,
(tähän liittyy eräs veto chevy2:sen ja possu 924:n kanssa (meniköhän noi numerot oikein))
lisäisin tähän oikeestaan vaan jousittamattoman massan pienentämisen sekä raideleveyden kasvattamisen, sekä tietysti aikaisemmat vihjeet.

VP:n faktoihin ei tarvitse kommentoida muuten kuin pistopainojen osalta.
Radan rotaatiosta riippuen jommankumman puolen pistopainoista on jopa etua ja jos mennään nyannsseihin, niin ilmanpaineillakin saadaan hieman advansea.

T:KJA

Motörhead 12.10.2007 23:49

Quote:

Originally Posted by V-P
Tai sittenhän mä voisin laihduttaa 48 kg.:-k

Saavutetuista linjoista ei luovuta.

V-P 13.10.2007 09:22

[

Radan rotaatiosta riippuen jommankumman puolen pistopainoista on jopa etua ja jos mennään nyannsseihin, niin ilmanpaineillakin saadaan hieman advansea.

T:KJA[/quote]

Täysin samaa mieltä! Edellisten lisäksi esim. erisuuruiset camberit, mutta nämä jutut menevät jo ihan tavallisen kuluttajan kannalta hifistelyksi.:)

zz-2 14.10.2007 16:10

Quote:

Originally Posted by Steelnose
Kerkisit hieman ennen kertomaan mikä on halvin tapa parantaa ajo-ominaisuuksia aika ratkaisevasti,

Oliskin outoa jos ei olis ollu kokeiltu juttu. Kumma ettei kukaan auktoritettia omaava asista ole maininnu mitään. Kaikki säätö ohjeet taitaa pysytellä aurauksen puolella, korkeitaan +/-0.

MrT 14.10.2007 21:36

niin onkos zz-2 ikinä tarkistuttanu että kuinka paljon sulla nyt sitä haritusta on, kun ajotuntuma on great?

All times are GMT +3. The time now is 00:03.