FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C5 (vuosimallit 1997-2004) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   C5 projekti part 2 (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=5891)

sevy.8 20.02.2007 23:31

C5 projekti part 2

Juu...eli lähes sama projekti kuin Juhalla edessä.
Koetan vähän pitää hommasta "päiväkirjaa" jos sattui olla jollekin apua.
Niin ja suurin homma on se et tarvin itekin apua.
Vaihdettavat pääosat:
nokka + heepelit siihen, imusarja, öljypumppu, Blackwing putsari.

1.Aja autolla -28 pakkasessa kesäpalloilla sopivaan asennuspaikkaan
varusteet:
-lumikola
-lapio
-hietaa
-lämmintä vaatetta

Sit asiaan:

Homman aloitin heivaamalla konepeiton pois.
1) Kaasuiskareiden yläpäästä lukitukset auki
2) Konepeiton valoliitin irti alapäästä
3) Kiinnikkeiden alapään merkkaukset (asennusta varten)
4) Kaveri apuun pitään konepeittoa auki ja kaasuiskarit veke
5) mutterit irti ja konepeitto sivuun (valmistele laskupaikka valmiiksi)

Sitten putsarin/imupuolen irrotus:

1) Sähköliittimet irti 3 kpl
2) klemmari auki throttle bodyn päästä
3) Kangota ruuvarilla irti 2 kpl muovi/kumikiinnikettä jotka pitävät
kiinni runkoa
4) Poista ilmaputsarin sisältä suodatin
5) Irrota putsarin sisältä 2 torx ruuvia
6) Nosta koko häkkyrä pois

Sitten venakoppien muovisuojat pois (lähtee ihan nyppäämällä)

Sitten pitäisi saada bensiinin tulolinja irti fuel railista ja siihen homam nyt pökkösikin, kun ei ollut pihtejä ko hommaan.
Eli onko jollain tietoja onnistuuko tuon liittimen purkaminen käsikonstein, en viitsinyt väkivalloin kiskasta irti.
Eli se on joku GM fuel line quick connect fitting (metal).
Fotojakin yritän ottaa mut kamera jäi kotiin.

PS. Kiitoksia Juhalle hyvistä neuvoista

Corvette63 20.02.2007 23:40

Hienoa, paitsi, että kuvat puuttuu [-X ;)

CC-5 21.02.2007 07:44

Älä yritä ottaa bensa linjoja väkisin ,menee rikki .siihen on oma työkalu . usaparts muistaakseni myy,hartolassa Kauno koskinen oy myy myös.googleta kd tools 3321 itse ostin Mac tools sarjan koska joudun omassa projektissa vaihtamaan bensapumpun (samat liittimet sielläkin)

Juha 21.02.2007 07:47

Quote:

Originally Posted by sevy.8
Sitten pitäisi saada bensiinin tulolinja irti fuel railista ja siihen homam nyt pökkösikin, kun ei ollut pihtejä ko hommaan.
Eli onko jollain tietoja onnistuuko tuon liittimen purkaminen käsikonstein, en viitsinyt väkivalloin kiskasta irti.
Eli se on joku GM fuel line quick connect fitting (metal).
Fotojakin yritän ottaa mut kamera jäi kotiin.

PS. Kiitoksia Juhalle hyvistä neuvoista

Vastasinkin sulle jo YV:llä, että ei noihin hommiin tarvii tota bensan tulolinjaa ottaa irti. Imusarjan vaihdossa se koko fuelrail systeemi lähti imusarjan päältä yhtenä kappaleena irti (suuttimet siinä kiinni) ja bensan tulolinjaa ei tarvinnut irroittaa vaan sitä letkua riitti senverran että sai sen pois tieltä.

Juha 21.02.2007 07:48

Niin vai oliko sulla sevy.8 joku muu syy miksi toi bensan tulolinja pitäis saada irti tosta fuel railista?

CC-5 21.02.2007 07:50

Quote:

Originally Posted by Juha
Vastasinkin sulle jo YV:llä, että ei noihin hommiin tarvii tota bensan tulolinjaa ottaa irti. Imusarjan vaihdossa se koko fuelrail systeemi lähti imusarjan päältä yhtenä kappaleena irti (suuttimet siinä kiinni) ja bensan tulolinjaa ei tarvinnut irroittaa vaan sitä letkua riitti senverran että sai sen pois tieltä.

Oman imusarjan vaihdoin irrottamatta bensalinjoja. Onnistuu!

sevy.8 21.02.2007 08:20

Kiitos neuvoista. Mielenkiintoisen liittimen ovat keksineet...
Mutta irrotan sen koko fuel rail kokonaisuuden kun siinä sitä piuhaa on sen verran. Mutta on se nyt hyvä tietää et ei ala tuota millään ruuvimeisselillä kangottaa:rolleyes:
Yritän tehä jonkinmoiset "step by step" ohjeet koko projektista.
Tänään pitäis kiskoo syyläri irti :pirat:

Juha 21.02.2007 08:27

www.ls1howto.com löytyy hyvät ohjeet ja kuvat lontoon kielellä, ihan vaan vinkiksi jos ei tuo linkki oo osunut aiemmin silmään.

MrT 21.02.2007 11:04

Quote:

Originally Posted by CC-5
Älä yritä ottaa bensa linjoja väkisin ,menee rikki .siihen on oma työkalu . usaparts muistaakseni myy,hartolassa Kauno koskinen oy myy myös.googleta kd tools 3321 itse ostin Mac tools sarjan koska joudun omassa projektissa vaihtamaan bensapumpun (samat liittimet sielläkin)

Mä ku oikein aloin muisteleen niin taitaa tota T-kalua saada muualtakin ;)

Pappatunturi 21.02.2007 18:41

Quote:

Originally Posted by CC-5

Juuri näin! Hienoa että satsataan kunnon "kaluihin" .

Tästä aasin silta,löytyisköhän mac tai snap on miestä kenenkään tutuista joka jaksais diilaa vaikka jonkun kimppa tms tilauksen huokeesti ?

MrT 21.02.2007 20:18

Quote:

Originally Posted by Pappatunturi
Juuri näin! Hienoa että satsataan kunnon "kaluihin" .

Tästä aasin silta,löytyisköhän mac tai snap on miestä kenenkään tutuista joka jaksais diilaa vaikka jonkun kimppa tms tilauksen huokeesti ?

Meinaakko ettei KD:lla pärjää :confused:
Kuinka paljo noita sitten tarvittais 14kpl onnistuu parin viikon päähän reilusti alle 20¤/kpl :-$

pirre 21.02.2007 22:03

Quote:

Originally Posted by MrT
Meinaakko ettei KD:lla pärjää :confused:
Kuinka paljo noita sitten tarvittais 14kpl onnistuu parin viikon päähän reilusti alle 20¤/kpl :-$

Mulle mulle mulle. Tarvetta on !!! Sama kalu käy varmastikkin puukiilaankin (2 kärpästä samalla laukauksella). Sanoinko jo että otan.

MrT 21.02.2007 22:07

Quote:

Originally Posted by pirre
Mulle mulle mulle. Tarvetta on !!!

sulle sulle sulle, huomen lähtee ABC:lle ;)

Quote:

Sanoinko jo että otan.

Taisit sanoa, vai sanoikko sittenkään :-k

groovyjay 21.02.2007 22:21

Aika kivasti jengi puuhastelee kaiken ikäisten vettejensä kanssa! :cool:

Juha 23.02.2007 08:59

Onkos sevy.8 projekti jo edennyt, saitkos purettua edestä jo kaikki osat pois?

sevy.8 24.02.2007 19:35

Kaksi iltaa nyt huhkittu ja tänään melkein koko päivä.Nyt alkoi kaljahammasta kolottaan ;)

Eli on tehty tilaa noka irrottamiselle ja poistettu erinäinen määrä heepeleitä.LS1Howto.com oli hyvä linkki josta löyty paljon ohjeita.

Nyt homma pökkäs damperin irrotukseen.Lisäksi tais mennä pakosarjat uusiksi kun vanhat oli ihan kauheen näköset jo päältäpäin. En tohdi ees miettiä kanavien kuntoa....Ma soitto RP:lle taas....

Hitto miten näitä kuvia saa liitettyä...

Ohessa compin tavaraa + muuta roipetta laatikollinen mikä pitäis iskee kiinni:

Lattia alkaa pilkistää:

Sitten välillä kansien kimppuun ->sytyskiskot seuraavaksi irti

Ja imusarja veks:

Tähän malliin jäi nyt.Jouset alkaa pilkistää.

Kuva vakio pakosarjoista...aika heikkoa ropellusta sanon minä.....
Tuli taaas RP:n maanantaina soitto

Damperin pultti irtosi jo... mutten löytänyt vielä sopivaa ulosvetäjää.Onko se kartiolla ja kiilalla kiinni vai ihan suora akseli ja kiilalla?????

MrT 24.02.2007 20:53

Quote:

Ihme että noin ahtailla rööreillä pysyy edes käynnissä ;)

sevy.8 24.02.2007 22:26

Lisää kyssäreitä

Niin...mitäs olette käyttäneet jäähdytin nesteenä...onk tuolla dex-coolilla jotain erityisominaisuuksia vai onko sama lyödä ihan normaalit liemet sisään?

Suosituksia pakosarjoiksi? (dynotuloksia...)

Hitto ku pääsis ruuvaan :)

CC-5 24.02.2007 22:31

Quote:

Kaksi iltaa nyt huhkittu ja tänään melkein koko päivä.Nyt alkoi kaljahammasta kolottaan ;)

Eli on tehty tilaa noka irrottamiselle ja poistettu erinäinen määrä heepeleitä.LS1Howto.com oli hyvä linkki josta löyty paljon ohjeita.

Nyt homma pökkäs damperin irrotukseen.Lisäksi tais mennä pakosarjat uusiksi kun vanhat oli ihan kauheen näköset jo päältäpäin. En tohdi ees miettiä kanavien kuntoa....Ma soitto RP:lle taas....

Hitto miten näitä kuvia saa liitettyä...

Ohessa compin tavaraa + muuta roipetta laatikollinen mikä pitäis iskee kiinni:

Lattia alkaa pilkistää:

Sitten välillä kansien kimppuun ->sytyskiskot seuraavaksi irti

Ja imusarja veks:

Tähän malliin jäi nyt.Jouset alkaa pilkistää.

Kuva vakio pakosarjoista...aika heikkoa ropellusta sanon minä.....
Tuli taaas RP:n maanantaina soitto

Damperin pultti irtosi jo... mutten löytänyt vielä sopivaa ulosvetäjää.Onko se kartiolla ja kiilalla kiinni vai ihan suora akseli ja kiilalla?????

Pelkkä tiukka reikä ja akseli ,kysäse juhalta minkälaisella ulos vetäjällä se lähtee.

pirre 24.02.2007 22:43

Quote:

Niin...mitäs olette käyttäneet jäähdytin nesteenä...onk tuolla dex-coolilla jotain erityisominaisuuksia vai onko sama lyödä ihan normaalit liemet sisään?

Alulohko eli sitä punasta, ja itsekäytän suhteessa 1:1 puhtaan veden kanssa. Kestää Suomen pikkupakkasetkin sitten ;)

Juha 25.02.2007 08:05

Joo dex-coolia vaan 50/50 suhteessa veden kanssa. Lueskelin tosta aiheesta viime kesänä, eikä oikein muita vaihtoehtoja edes tarjottu kuin tuo dex-cool.

Oman dampperin sain irti ihan tavallisella Motonetin 3-jalkaisella ulosvetäjällä. Tosin varovainen sai olla, ettei vaan riko sitä dampperia mitenkään. Tosta löytyy lisäinfoa mun projektiketjusta.

Juha 25.02.2007 08:13

Quote:

Suosituksia pakosarjoiksi? (dynotuloksia...)

Luotettavia dynotuloksia ei oikein löydy pelkkien pakosarjojen osuudesta. Sehän on vähän niin, että pakosarjoista saavutettu hyöty tulee esiin sitä mukaa kun vähän kaikkea muutakin virittelyä tekee. Jos vakiomottiin vaihtaa pelkät pakosarjat LS1:ssä niin ei kovin suurta tehohyötyä tule.

Jos noi pakosarjat vaihtaa, niin kannattaa laittaa longtube pakosarjat. Samalla sit menee vaihtoon katit ja muukin osa putkistosta cat-backia lukuunottamatta. Mulla Dynatechin longtube pakosarjat, katit ja x-pipe ja tyytyväinen oon kyllä ollut.

pirre 25.02.2007 08:48

Quote:

Joo dex-coolia vaan 50/50 suhteessa veden kanssa. Lueskelin tosta aiheesta viime kesänä, eikä oikein muita vaihtoehtoja edes tarjottu kuin tuo dex-cool.

Käykö kone oikeesti Suomeessa niin kuumana että tuota tarvitsee käyttää, vai onko vain ideana viimesiä heppoja repiä aavistuksen viileemmästä koneesta?? Kilpakäytössä aineen käytön ymmärrän.

Juha 25.02.2007 09:04

Quote:

Käykö kone oikeesti Suomeessa niin kuumana että tuota tarvitsee käyttää, vai onko vain ideana viimesiä heppoja repiä aavistuksen viileemmästä koneesta?? Kilpakäytössä aineen käytön ymmärrän.

Siis toi dex-coolihan on sitä samaa punaista tavaraa mitä säkin suosittelit, ihan tavallista jäähdytinnestettä?

pirre 25.02.2007 09:29

Quote:

Siis toi dex-coolihan on sitä samaa punaista tavaraa mitä säkin suosittelit, ihan tavallista jäähdytinnestettä?

Ah joo, eli tuo oli (penzoil) nimenomaan jäähdytysnestettä eikä sitä toista mikä ei kestä pakkasta. Lukasin nyt tuoteselosteenkin nyt niin mukavasti 50/50 suhteella kestää 37 astetta pakkasta. :cool:

Juha 25.02.2007 09:45

Quote:

Ah joo, eli tuo oli (penzoil) nimenomaan jäähdytysnestettä eikä sitä toista mikä ei kestä pakkasta. Lukasin nyt tuoteselosteenkin nyt niin mukavasti 50/50 suhteella kestää 37 astetta pakkasta. :cool:

Jep. Toi 50/50 suhde on mitä GM suosittelee, mutta vesihän vissiin paremmin jäähdyttää, joten joku 30/70 vois olla parempi jos ei talvella ajele.

MrT 25.02.2007 10:23

Quote:

Mulla Dynatechin longtube pakosarjat, katit ja y-pipe ja tyytyväinen oon kyllä ollut.

Ja ovat ehdottomasti parhaimman näköset ja paikalleen sopivimmat mitä oon ikinä nähny/kuullu

sevy.8 25.02.2007 12:19

Jaha hallille pitäs suunnata taas.Mitä luokkaa noin suurinpiirtein tuli toi dynatechin satsi maksaan= Mulla on jo magnaflown catback , joten tuo etupuoli vaan...:clown:

groovyjay 25.02.2007 12:21

hyvänoloista toimintaa sevy8! :cool:

Juha 25.02.2007 13:22

Quote:

Jaha hallille pitäs suunnata taas.Mitä luokkaa noin suurinpiirtein tuli toi dynatechin satsi maksaan= Mulla on jo magnaflown catback , joten tuo etupuoli vaan...:clown:

Oiskos toi ollut jenkeissä jotain 1500-1600 dollarin luokkaa. On niitä muitakin hyviä vaihtoehtoja, mutta niistä mulla ei oo kokemusta joten en voi niistä oikein mitään kommentoida.

sevy.8 25.02.2007 21:29

Joo eteni taas vähän :)

Miksi muuten dampperi pitää merkitä....kun sehän on tasapainoitettu??
Aika ihmellistä ettei siellä ollut kiilaa.

Joka tapauksessa:

Nokkaketju näkyvissä:

Pakosarja veks

Vanhat keinut ja työntötangot riviin:

Originaali pakosarja sisältä.Huomaa pykälä !!

Ja pientä kokovaihtelua pakosarjan reikä / kannen reiät.

Kansien irrotusta vaille:

Soitelinkin jo Juhan kanssa kun iski pikku takapakki....
Kun aioin vaihtaa nokka-akselin ja rullanokat ilman kansien
irtiottoa.Noh...selvishän se nyt sitten et tän LS1 kanssa
pitää ottaa kannet poies nokkien vaihdon takia.
No....himputti .Alkoi harmittaan et kun kannet on pois ja ei oo uutta tilalle.
Ja budjetti ei anna myöden uusille kansille ->
Päätin porttauttaa kannet ettei niitä nyt ihan turhia irti oteta.

Huomenna tilaileen sit lisää osia.

Tarinan opetus jo tässä vaiheessa:

Vaihda samalla kertaa nokan kanssa myös kannet & peltisatsit.
Pääsee PALJON vähemmällä kun ei tarvi joka talvi aukoa konetta.
Niin..tiedän...€€€ :bounce:

MrT 25.02.2007 21:35

Quote:

Miksi muuten dampperi pitää merkitä....kun sehän on tasapainoitettu??.

Väitän että se on painotettu nollaan, että ei paniikkia asennosta

Quote:

Ja pientä kokovaihtelua pakosarjan reikä / kannen reiät.

Noin päin se sentään ei ole ihan niin vakavaa, estääpähän sarjojen epäsymmetrisyydestä johtuvien takaspäin virtausten menemisen takaisin sylinteriin tehokkaasti ;)

Quote:

Tarinan opetus jo tässä vaiheessa:
Niin..tiedän...¤¤¤ :bounce:

Mainio opetus :)

sevy.8 25.02.2007 22:02

Joo kun tossa toisessa threadissä vaan käskettiin merkata damper.
Siinä oli selvät tasapainotus poraukset et ei sitä tarvi munkaan mielestä merkkailla.No merkkasin kumminkin..heh
Eli ymmärtääkseni kampiakseli tasapainotetan nollaan ja samaten damper.
Kumminkin aika jännä et ei liitosta ole varmistettu kiilalla tai kartiolla??

Yritän ottaa kuvia kannesta ennen ja jälkeen käsittelyn.Löysin paikallisen virtuoosin joka suostui käsitteleen kannet.Kun oikein paniikki isti et kannet pitää repiä irti ja jotain niille pitää tehdä...Itellä ei knowhow riitä kuin kohdistamiseen ja tärsien poistoon.

On tää karmeeta 35tuhatta ajettu auto ja mylly paloina lattialla :rolleyes:
Elämä on...

CC-5 26.02.2007 00:05

Quote:

Joo kun tossa toisessa threadissä vaan käskettiin merkata damper.
Siinä oli selvät tasapainotus poraukset et ei sitä tarvi munkaan mielestä merkkailla.No merkkasin kumminkin..heh
Eli ymmärtääkseni kampiakseli tasapainotetan nollaan ja samaten damper.
Kumminkin aika jännä et ei liitosta ole varmistettu kiilalla tai kartiolla??

Yritän ottaa kuvia kannesta ennen ja jälkeen käsittelyn.Löysin paikallisen virtuoosin joka suostui käsitteleen kannet.Kun oikein paniikki isti et kannet pitää repiä irti ja jotain niille pitää tehdä...Itellä ei knowhow riitä kuin kohdistamiseen ja tärsien poistoon.

On tää karmeeta 35tuhatta ajettu auto ja mylly paloina lattialla :rolleyes:
Elämä on...

Nyt olis vapaana kiilan poraus rikka dampperiin jos joskus tarvii varmistaa ettei dampperi pyöri akselin kanssa eri tahtia.Vai riittääkö vapari?

Juha 26.02.2007 07:45

Joo ei tarvii merkata dampperia, se on tasapainotettu.

Juha 26.02.2007 07:48

Quote:

Kun aioin vaihtaa nokka-akselin ja rullanokat ilman kansien
irtiottoa.Noh...selvishän se nyt sitten et tän LS1 kanssa
pitää ottaa kannet poies nokkien vaihdon takia.

Siis tarkoitat varmaan nostajia :-) Nokka-akselin saa vaihdettua ilman kansien irtiottoa, mutta nostajia ei.

Quote:

Niin..tiedän...¤¤¤ :bounce:

Peltisatsit saa mun mielestä hyvin vaihdettua ihan muutenkin, koska siinä ei tarvii purkaa paljon mitään moottorista. Mutta kannet ois tosiaan mennyt hyvin siinä samalla...

sevy.8 26.02.2007 08:00

My mistake...nostajia tarkoitin juu ;)

Juha 26.02.2007 08:02

Quote:

My mistake...nostajia tarkoitin juu ;)

Vauhdilla on toi purku homma sulla edennyt :thumrigh: . Millaset nostajat sulle tuli, onko compcamssin osanumeroa?

sevy.8 26.02.2007 09:11

Tommoset nokanseuraajat ajattelin iskeä kiinni.

Comp 850-16

http://www.compperformancegroupstore...Category_Code=

Juha 26.02.2007 09:36

Quote:

Ok! Laitahan sitten kuvia siitä kun laittelet noista nostajia paikoilleen! Mitkäs kannent tiivisteet ja kannen pultit valitsit?

sevy.8 26.02.2007 10:49

-Kannentiiviste FEL 1041
http://www.sdpc2000.com/catalog/575/...ad-Gaskets.htm
-Kannenpultit by Pirre ;)

pirre 26.02.2007 12:17

Quote:

-Kannenpultit by Pirre ;)

GM orggis pultit.

Juha 26.02.2007 12:18

Quote:

GM orggis pultit.

Ok. Mitäs kannen pultteja pirre itse on käyttänyt (sori lievä offtopic)?

pirre 26.02.2007 13:05

Quote:

Ok. Mitäs kannen pultteja pirre itse on käyttänyt (sori lievä offtopic)?

LPE suosittelee tohon ihan GM omia pultteja ja pahveja mutta koneen kasaajan kanssa päätettiin pikkasen muuttaa reseptiä ja vaihdettiin ARP:in pultit ja Cometic:in MLS pahveja. Syyn näät stripillä enskesänä ;)

Macho 27.02.2007 10:08

Quote:

Syyn näät stripillä enskesänä ;)

Isompi räjähdys? Se täytyy nähdä! :bounce:

Juha 27.02.2007 10:10

Quote:

Originally Posted by Macho
Isompi räjähdys? Se täytyy nähdä! :bounce:

Joo, kannattaa pirre varata lavetti mukaan :-)

J.J 27.02.2007 11:53

Quote:

Joo ei tarvii merkata dampperia, se on tasapainotettu.

Kyllä se dampperi pitää merkitä ja laittaa samaan asentoon corveten ls1 koneessa, esim. camaron ls1:ssä asennolla taas ei ole väliä!

Juha 27.02.2007 12:02

Quote:

Originally Posted by J.J
Kyllä se dampperi pitää merkitä ja laittaa samaan asentoon corveten ls1 koneessa, esim. camaron ls1:ssä asennolla taas ei ole väliä!

Mä en oo tollasesta kumma kyllä lukenut mistään ohjeista. Mikäs tuohon on syynä, jos dampperi kerran on tasapainotettu?

J.J 27.02.2007 12:10

Quote:

Mä en oo tollasesta kumma kyllä lukenut mistään ohjeista. Mikäs tuohon on syynä, jos dampperi kerran on tasapainotettu?

Tossa vähän tietoa tehtaan ohjeista...
Important:

• Note the position of the crankshaft balancer before removal, Corvette only. The balancer does not use a key or keyway for positioning. Mark or scribe the end of the crankshaft and the balancer before component removal. The crankshaft balancer must be installed to the original position. If replacing the crankshaft balancer, note the location of any existing balance weights, if applicable. Install new balance weights into the new crankshaft balancer, if applicable. Crankshaft balancer weights must be installed into the new balancer in the same location as the old balancer. A properly installed balance weight will be either flush or below flush with the face of the balancer.

• The Camaro/Firebird crankshaft balancer is balanced as an individual component. It is not necessary to mark the balancer position prior to removal.

• Do not use the crankshaft balancer bolt again. Install a NEW crankshaft balancer bolt during final assembly.

• Make sure that the teeth of the flywheel holding tool mesh with the teeth of the engine flywheel

Juha 27.02.2007 12:17

Ok, kyllä se sit kannattaa merkat tarkkaan ja laittaa samaan asentoon. Mä en itte merkannut tota kovin tarkkaan, laitoin sen vaan suurinpiirtein samaan asentoon takaisin. Saas nyt sit nähdä et tuleeko ongelmia tulevana kesänä. Pitää sit tarvittaessa korjata.

All times are GMT +3. The time now is 07:23.