![]() |
86' 5.7TPI käynnistys ongelmia??
Terve
Vette ei tahdo lähteä kunnolla käymään kuumana tai haaleana. Kylmänä lähtee aina avainta näyttämällä. Tai lähtee joka kerta käyntiin mutta käy sekunnin pari tyyliin 200 kierrosta/min. mikähän tällaista vois aiheuttaa? tulpat uusia? ei kyl niiden vanhat pitäs olla. Vika koodeja ei tule paitsi koodi 32 joskus harvoin, EGR ei muuta imusarjan alipainetta. mutta tuon ei kaiketi pitäs olla missään tekemisissä käynnistyvyyden kanssa? Hyviä neuvoja, kiitos:confused: |
Suuttimet vuotaa:confused:
|
Niin se taitaa olla kun MikkoM sanoi
|
voiko vika olla suuttimissa jos kulutus on ok noin 11 matkas ja muutenkin pelaa hienosti? Millähän sen vois todeta että suuttimet vuotaa? vai pitäskö ostaa ensin jotain ihmeparannus ainetta bensan sekaan:p
|
Quote:
Tottakai voi. Eikös kaasarikoneissa aikanaa kylmäkäynnistyksessä ollut usein hyväksi painaa vähän poljinta ennen käynnistystä (ruiskauttaa palotilaan vähän bensaa?), mutta auta armias, jos menit painamaan kaasua kuumaa konetta käynnistettäessä. Sit odoteltiin varttitunti, kun tulpat kastuivat. Quote:
Eiköhän siihen jokin testi löydy. Manuaalista ainakin, itse olen 150 km:n päässä omasta manuskasta vielä pari päivää. Quote:
Ei. Ei auta. |
Quote:
|
Voihan sitä testailla, ainakin jos on bensanpainemittari, jolla kattoo, lähteekö paineet heti sammutuksen jälkeen laskemaan kun lehmän häntä.
Voit myös kokeilla sahata sitä käyntiin kaasu pohjassa, jolloin saa ilmaa enemmän ja pitäis lähteä teoriassa vähän paremmin käyntiin rikkaalla seoksella. |
Quote:
Rohkenen olla eri mieltä, toisinaan noista on apua. Aineella on väliä, Forten fuel system cleaner on hyvä valinta. |
Suuttimien vuototesti autolle, joka käynnistyy seistyään hetken huonosti:
1. istu autoon 2. paina kaasupoljin pohjaan ja pidä 45 sekkaa pohjassa 3. päästä poljin 4. ota avain taskusta ja käynnistä auto Jos tämän testin kanssa käynnistyi hyvin niin vuotavat. Toi polkimen pohjassapito avaa kaasuläpän ja vuotanut bensa pääsee haihtumaan, jolloin sen aiheuttama käynnistysongelma haihtui sen mukana. Suuttimet voivat myös mennä osin tukkoon, jolloin seuraa muuta ongelmaa tai niiden sähköt menevät rikki ja taas kaikenmoista hauskaa. Eli eritt. tärkeitä osia koneen toiminnalle. |
Suuttimet tai vakuumivuoto. Mulla oli joskus radikaali suuttimen vuoto kun 0-rengas levisi. Sen haistoi, mutta huomasi myös kulutusmittarista. Tyhjäkäynnillä 87 litraa....
|
taitaa kaikki viitata vuotaviin suuttimiin. mikä osa niistä menee yleensä "rikki"? vai onko ne aina vaihtotavaraa? Pikkuveljellä on ylimääräset suuttimet ilmeisesti 5.7TPI camarosta pitäs olla toimivat(numero kyljes 5235302). aattelin et voisin koittaa niitä? millanen homma toi suuttimien vaihto on? Hyvät niksit ja mitä muuta osaa tarviin tiivisteitä yms? Bensa tosiaan välillä haisee ei nyt paljon mutta kumminkin, no en aina bensakone benslle haisee, ainkain noi vanhemmat sotakoneet:cool:
Tyhjäkäynti on myös aavistuksen ontuva, tiedä sitten johtuuko se taas noista sähköhimmeleistä, ilmastoinnista jne. kompura kyllä pysyy tyhjäkäynnillä koko ajan päällä. sahaa 500-700rpm väliä, välillä 800:kin??? |
Onks tässä topikissa vähän samansuuntasia ongelmia ollu. Ratkaisukin näköjään löytyi suuttimien vaihdosta.
|
hyvin samalta tuo kuulostaa, siis lähtee käymään vajailla pytyillä. ja saa pysymään käynnissä pikkusen kun härnää kaasua niin alkaa käymään kunnolla. mutta milainen tuo suutinten vaihto on työnä? onko jotain huomioitavaa? tänä aamuna kun taas töihin menin niin tuntus että kulutus mittari on ruvennu näyttämään vähän enemmän. pelais ny ******* kun joka päivä tarvii ajaa melkeen 200 kilsaa ainakin pari viikkoo.:(
|
Quote:
|
Quote:
Eipä mikään kovin paha homma ole vaihtaa jos multakin onnistui. Runnerit/plenum pois, bensalinja irti ja nostaa bensakisko pois. Siitä ne sitten pitäisikin jo saada napsauteltua irti (varovasti niiden kiinnikkeiden kans, on aika ohutta tavaraa). Ehkä samalla kannattaa varata koko yläpään tiivistesarja, niin samalla kannattaa ainakin kurkata ettei imusarjan tiiviste vuoda mistään (mulla oli pari pulttia melkein käsin väännettävissä auki). Kamat takaisin kasaan ja taas kulkee. Siellä läppärungon alapuolella on se IAC-sensori (uskoisin ainakin että -86ssakin on) joka säätää sitä tyhjäkäyntiä. Samalla kun osat on irti niin kannattaa kurkata kuinka siistissä kunnossa se on, samoin kuin läppärunko kannattaa kans puhdistaa kunnolla. P.S. joko sait ristikon vetariin? |
Eli tommonen tiivistesetti kannattaa hommata, niin samalla sen imusarjankin kattoo momenttiin (uuden tiivisteen kera)
http://www.ecklers.com/product.asp?p...7&dept_id=1261 |
no juu eipä näytä tiivistesarjan hintakaan pahalta. jos sais suomen maasta alle 50 euron. sain ristinivelet lauantaina illalla Niemensivun Sepolta. hyvää palvelua, sai auton taas liikenteeseen. Eilen vaihdoin kuskin puolelle varuiks kans ristikot. Onneksi sato vettä kaatamalla eikä ollut tallia ja pakko oli saada vette nippuun että pääsi töihin. Noo, eipä tullu edes kipeeksi ainakaan vielä vaikka vähän kastukin:D kai pitää joku ilta ens viikolla vaihtaa suuttimia. mistähän tiivisteitä kannattas kysyä? Toisin sanoin mistä saa halvimmalla:)
|
Quote:
|
Quote:
Quote:
Sitkun niitä suuttimien AMP junior power timer liittimiä saat rikki niin niitä saa lisää esim. VPV:ltä ja Vaasan elektroniikkakeskuksesta. t: C3-mies joka ei oo C4:sen konepeiton alle nähnytkään ;) |
oon nyt ajanu tankillisen bensaa ja Valvolinen fuel system cleaneriä ja tuntus et toimis paremmin. Jos ei sit oo vaan toive ajattelua, ennen sitä tosin meinas kerran jo jäädä parkkipaikalle kun ei tykänny millään lähteä mutta sitten sai kun vaan uskalsi kaasua painaa käynnistäessä. nyt tuon mömmön jälkeen tuntus et toimii mut ei se vika kyllä vielä poiskaan ole lähtenyt. Ja tuo tosiaan auttaa kun pitää kaasua pohjas ennen starttausta. Tuolloin kun ei meinannu lähtee käymään niin pistin tunniks vessapaperi paketin kaasun päälle ja menin takasin kauppaan:) eli suuttimet vuotaa mut ne makso 121¤/tsibale us-partsilla? Aika hapokasta. vai huolletaanko niitä jossain, paikallinen koneistamo ei tienny mitään bensakoneen suuttimista! Ugh, olen puhunut:rolleyes:
|
Quote:
|
Quote:
http://www.mamotorworks.com/corvette...rame=3.139.792 http://www.mamotorworks.com/corvette...rame=3.139.791 |
Quote:
Entäs käytetyt? Oiskohan noi sopivat. Miekun en C3:sen omistajana tiiä mitään tommosista ihme suuttimista. Tosin mistäpä noitten käytettyjen kunnosta koskaan tietää. Voikos suttimista muuten vuotaa pelkät tiivisteet? Eikös niissä jonniilainen O-rengas ole? Ainiimut eikai niistä sit vuotas bensa vaan ilma :confused: |
Ja toi Madinkin hinta on vielä riistoa (Vette-tax). Olen ostanut 2 sarjaa uusia ja hinnat oli jotain USD 200-250 luokkaa.
Pesuaineet ei muuten auta vuotamiseen ja muistan lukeneeni jostain opuksesta, ettei niitä oikein sais Vetten myllyyn edes tunkea. Ps. en nyt jaksa kaivella vuosimallia mutta ainakin 90-91 käytössä olevia Multecceja ei voi rempata. Muut mallit on rempattavia mutta uudet saa melkein halvemmalla jenkkilästä. Remppoja tekee http://www.alppilanautohuolto.fi/ "Huoltaa" ne muuten multecitkin mutta se on turhaa rahan menoa. |
En muista mistä tuli, mutta nyt on Ford Racingin suuttimet niin maksoi muistaakseni $199 setti. Hyvin on toiminut, vaikka oli Fordin logo paketissa 8-[
|
Tossa muutama vuosi sitten hommasin suuttimet hestec hariselta(toijalan autosähkö) Teki vielä pienen sorvauksen jotta menivät heittämällä vanhoihin paikkoihin ja ei mun mielestä silloin maksanut mansikoita...
Ja Harisella on suuttimen testauspenkkikin, jos haluu testauttaa... miten toimii. Ja jonkin moista huoltoo niihin voi tehdäkkin, mut tarkemmin en tie että mitä. |
1 Attachment(s)
Quote:
Mun eka satsi oli itseasiassa Mustangin 19# suuttimet vakiokoneeseen ja toka Ford Racingin 24#:t. Ford ilmoittaa noi virtaukset eri paineella kuin GM, joten ne vastaa hieman isompia GM suuttimia. |
Quote:
No mitähän täs sit pitäs tehä? Oisko noi foorttin suuttimet halpoja/kova sana? ja minkä malliset kantsis ostaa jos hiukan sais samalla lisäpotkua ni ei niin kovaa harmittais pistää vähiä rahojaan vakio-osiin :D Mun kones on käytännös vakio, peltisarjat ja putkisto, katti poistettu. Mistä alan kyselemään noita voorttin suuttimia? Muistaako nipa mistä hommasit omas? |
Suuttimilla ei tipu lisätehoa vrt ehjät vakiot eli siitä ei kannata huolehtia.
Noi ekat ostin tuolta: http://www.fiveomotorsport.com/ Maksoi itseasiassa muistaakseni alle 200 mutta on vissiin nostanut hintojaan kun on alkanut kauppa käydä. |
Quote:
Taisi olla www.madvet.com tai www.zip-corvette.com mistä aikoinaan tuli. En nyt ehtinyt laskunippua selailla. Madilla ei enää ollut kuin $65/kpl mutta zipillä näyttäis olevan $330 Accelin 21 tai 24. Mulla on kans noi siniset Fordin 24:set. |
No niin. Kukaanhan mua ei usko mutta pääasia että itse uskon:D Valvolinen ostos-tv esson-baari ihmeparannus aineen jälkeen joka kerta lähtenyt hyvin käymään kylmänä ja kuumana ainakin toistaiseksi. 5 päivää ajeltu reilu 800 kilsaa eikä mitään ongelmia. :rolleyes: Ei nyt sitten vielä viitti mitään suuttimia ruveta hommaileen kun kerran toimii taas.
Kulutus on kyllä silti jostain syystä koholla. 11 menee matkas mut eikö tällä pitäis aika helposti päästä alle kymppiin? Pistän tästä tietokoneen kiinni jahka kerkiän ja kattelen vähän anturien arvoja jos niistä jotain selviäis. |
Mie uskon ;) Mie en tiiä yhtään miten suuttimet toimii, mut jokuhan siellä varmaan avautuu ja sulkeutuu. Oisko ne vaan voinu mennä niin paskasex, että ei oo päässy kokonaan sulkeutumaan ja sit vaan vuotaa tai jotain:confused: Puhtaus on puoli ruokaa joten miksei kaasutin- ja suutinpuhdistusaineet toimis ja auttas jotain?
No pääasia, että taas toimii:cheers: |
Asia ei ole niin yksinkertainen. Kyse on pinnoitteista. Esim. kaasarinputsausaine pesee kaasuläpistä, IAC:sta ja happianturista pinnoitteet pois ja varsinkin jälkimmäisten kohdalla se voi olla kohtalokasta (riippuen aineesta). Suuttimien putsausaineet voivat tehdä samaa.
Tästä syystä tehdasmanuaalissa erikseen varoitetaan niistä ja joku kaasarinputsausaineen ainesosa kiellettiin erikseen (mainittakoon, että itse luin tämän kohdan sen jälkeen kun olin putsannut IAC:n ja se yllättäen meni romuksi laakista. Kantapään kautta sitä viisastuu). Muistakaa, että jopa tiivistesilikonit piti valita niin, etteivät ne riko antureita ja niitä ei edes tungeta aktiivisesti sinne imuvirtaukseen. Päätä saa siis käyttää. Bubba ja syväjokimiesten kansanviisaudet (tää toimi ukin Zetorissaki vuonna 1900) ja mutut kannattaa jättää himaan näiden kanssa leikkiessä ;) |
Quote:
Vähän off-topic, mutta itselläni isommilla suuttimilla ja isommalla koneella keskikulutus tippui 10,5 litraan. Valitettavasti ei pidä paikkansa vaan ECM laskee kulutuksen väärin kun suutin on vähemmän aikaa auki normaalilla kaasujalalla. |
Minä tilasin tämän setin jossa on kaikki tarvittava: http://www.mamotorworks.com/corvette...rame=3.139.794
Tuli muuten alle viikossa kotiin. Aika hyvin kun ajattelee että tavara tuli Jenkeistä. |
Quote:
Riippuu kai vähän perästä, mutta ei sillä nyt helppo oo kymppiin päästä. Tosin ittellä koneen mukaan 9,9 nyt :) rauhallinen kuski ku oon :rolleyes: |
Quote:
Kyllä pitäis. Mulla on (2.59 perävälityksellä) reilun 3000 km:n ajolla keskikulutus 11.6 l/100 km, mutta sisältää myös aika paljon kokolailla reipasta kaupunkiajoa. :twisted: Matka-ajossa tuolla aavikkoperällä pääsee 8 l tuntumaan, kyllä 3.07 perävälitykselläkin pitäisi alle kymppiin mennä matka-ajossa. |
Joo, tosiaan mätkä jos ajat Vaasa-Kiimajärvi väliä niin kyllä siinä pitäis kulutusmittarin näyttää 7-9 välillä. Mullakin on 8 paikkeilla uudella 3.07 perällä
|
Joo kyl mulla kulutus mittari vaihtelee matkas 10-13 litran välillä. joku pielessä. tosin edes tiedä koska tohon on edes tulpat vaihdettu. Satasessa nelosella 1800rpm. Kolmosella on jotain 2300rpm. veikkaisin et perä on 3.08 tai sinnepäin.
|
Kato RPO koodit sieltä hanskalokerosta, koodi G44 olis "Rear axle 3.07 ratio" ja voi olla vielä G92 "Performance Axle Ratio (3.07:1)" ni tiedät mikä perä siinä pitäs olla.
Nuo mun autosta löytyy ja on -86 |
Quote:
|
Quote:
Vaikea sanoa RPO koodien perusteella: Nehän vain kertovat, miten auto on lähtenyt tehtaalta. Joku on voinut tehdä aikasemmin muutoksia, jotka sitten yllättävät!!! Tästä on kokemuksia! Toi kulutus kyllä vaikuttaa oudolta (mittarivika / todella jossain vikaa). Lähtisin kyllä aluksi tulppien, sytkäjohtojen, sytytyskannen ja -pyöriän vaihdot tekemään ja jos ei tapahdu muutosta, niin sitten vikaa etsimään muualta? Tietysti myös ajotavalla on merkitystä, mutta tiedän viritittyjä L98:a, jotka matka-ajossa vievät n. 9 l / 100 km pintaan. |
Kannattaa myös tarkistaa kiekkamittarin paikkaansapitävyys vaikka skannerilla. C4 kiekkamittareille joku 200-400 kiekan heitto johonkin suuntaan ei olis yhtään yllättävää. Jos tach filtteri on lepo niin heitto voi olla ihan mitä vain.
Ja kuten jo sanottiinkin: jos suuttimet eivät ole orkkikset niin kulutusmittari näyttää puutaheinää. |
Quote:
|
Juu pitäs tarkastaa ainakin toi sytytysennakko. Joitain piuhoja varmaan pitää irrottaa jakakasta ettei tietokone yritä sitä säätää samalla? kö?
tosiaan todellinen kulutus oli 12.8 kun tankkasin viimeks, oikeestaan pelkkää matka-ajoo eli kyllä sitä johonkin menee ylimääräistä. Kai tohon saa ton perus setin uusia eli tulpat, johdot, pyörijä ja jakajan kannen. näin alkuun |
Näyttää ihan hyvältä kokoonpanolta...
Quote:
Moi! Mitä kaikkea tuohon settiin oikeen kuuluu??:confused: |
Ihan törkee bensan kulutus...
Tarttis tehdä jotakin???:D
Kulutus maantiellä tollaset 13 l/100lla ja kun nurkissa revittelee sellaiset 16 l/100lla. Tankillisella pääsee rapiat 250 km. Ajeluhan on hauskaa, no senhän tietää muutkin. Millaisia tiiviste settejä on tarjolla? Entäs mitä muuta siihen tarvitaan? Ois tarkoitus purkaa ja putsata talvenaikana imusarjaa. Kun putsin tuon läppärungon niin silloin ilmeni että imusarja oli aivan musta sisältä. Samalla täytyy katsoa niitä suuttimia ja niiden kuntoa tarkemmin. Mitä muuta kannattaisi tehdä? Onko vinkkejä. Palaillaan asiaan...;-) |
Quote:
|
Anteeks tyhmä kysymys? Vai onko niitä ollenkaan
Mikä on Stroukki? ja mitä tolla tarkoitetaan?:confused:
|
Quote:
Jos konehuoneessa on VECI-tarra (Vehicle Emission Control Information) tallessa, niin siitä löytyy ohjeita ja säätöarvot. Tarra on mulla jäähdyttimen koteloiden vasemman puoleisessa päädyssä. Quote:
|
| All times are GMT +3. The time now is 09:40. |