![]() |
Rungon etupään vahvistus hitsaukset
No nyt homma hitsausvaiheessa ja on tullut tuota Chevyn "race" opusta ja vanhoja keskusteluja luettua, mutta muutamaa vinkkiä uupuu.
Yhtenä ongelmakohtana näyttäisi olevan kallistuksenvakaajan kiinnitys kohdat tai oikeastaan koko rungon päät, joista toinen ainakin mulla on aavistuksen murtunut. Chevyn opus neuvoo "boxaamaan" palkin, mutta tuntuu turhan radikaalilta toimenpiteeltä tässä tapauksessa, eikä toimenpiteestä ole oikein kunnon kuvaakaan. Mitähän tuolle nyt kannattaisi tehdä? Toinen ongelma on noiden moottorinkannakkeiden vahvistus kolmiot, myöskään niistä ei ole kunnon kuvaa missään ja ilmeisesti ohjauslaitteet tulee aika lähelle. Rungon lisäksi meinasin vielä hitsuutella takatukivarsien saumoja ja etutukivarsien vakaajan kiinnikkeitä. |
niin sillon ku sulla vielä oli ohjaus systeemit kiinni niin olis kannattanu katella paljon sitä matskua mahtuu lisäileen ;)
Kuskin puolelle moottorin tuki töröön ei ainakaan takapuolelle mahdu kovinkaan montaa milliä :rolleyes: Tai mahtuu monta milliä muttei sentään senttejä ;) |
Ne moottorin korvakkeiden vahvistukset on ehkä enempi omaksi iloksi kuin hyödyksi mutta se etupään "boxaus" on kyllä perusteltua . Riittää jo kun vedät 10-15cm levet laput siihen vakaajan kohdalle rungon sisäreunaan.
|
1 Attachment(s)
Ainakaan mulla ei mahtunut toinen rungon etupään tuki olemaan paikallaan syylärin alavesiletkun lähdön takia. Nyt on sitten toinen boksattu ja toinen ei.
Siis toi just kun kuvassa: Attachment 5440 |
Quote:
Just noin! |
Täytynee ite laitta jotain liitetiedosto 5440 settiä omaan runkoon kans :-k
|
Quote:
|
Quote:
Eiks sul oo sitä ennen yks lokari etittävänä....:| |
Quote:
Olenko ihan hakoteillä... mut eikö poikkituki tekisi kutaa etupäälle! Ja lisäis kestoa. |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Pitääkö tässä polkasta vielä tunska syksyn sateissa käyntiin ja tulla sitä jahkaa opettamaan sinne kervoon ? |
Quote:
|
Quote:
hmm. mulla on se repeytymä tossa reiän kohdalla, siis juuri tuon punaisen akselipukin kohdalla olevan reiän. Sitä tuo ei vielä pelasta. ilmeisesti moottorinkannakkeiden etupuolelle mahtuu huoletta laput, kun ei tule laatikon lauditinputkiakaan enää. Kun teillä tuntuu näitä hyviä kuvia löytyvän, ni olis valaisevaa nähdä vielä hyvin tehty perän etukiinnike? |
Quote:
http://www.corvette-restoration.com/frame_repair.htm Kattele vaikka tuolta noita vahvistuksia. Kannattaa huomioida, että joitain kiinnikkeitä toikin kaveri joutui myöhemmin muokkaamaan, kun eivät mahtuneetkaan olemaan sen kokoisina, kuin oli ensin tarkoitus. Oiskohan Vettemanin topicissa sen perän etukiinnikkeen vahvistuksen kuva esmes? |
Quote:
Tuolla Energyn threadissa on näköjään perän hiukan keskeneräisen etukiinnikkeenkin kuva: http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=4823&page=5 |
very hyviä kuvia. thanks
tossa oli tuo rungon etupääkin tuettu kolmiopalalla. taidan tehdä noin. |
laitoin sen sitten noin.
![]() |
Quote:
:thumrigh: |
Tämmönen tuli siitä mun perämurikan kiinnityspisteestä lopullisesti. Kuva otettu kun pohjamaali on päällä.
![]() |
Sori ot , mutta mistä löytys netistä hyvä "pura ja kasaa" kuva keulasta rungon osalta ?
|
Quote:
oletko ihan itse hitsannut noi kulmapalat? Olisi sitä ihan täydet virrat saanut päälle laittaa ei se sähkö niin kallista ole....toi palikkahan varisee ales ekassa töyssyssä...lähinnä tuo runkoa vasten oleva sauma näyttää enemmän kuin kylmältä. |
Quote:
Juuri tuollaisia kulmapaloja kannataa käyttää. Mitä sanoo Finnshark, lujuusopin guru? Hitsauksesta; kun hitsaatte, niin levittäkää sitä saumaa, eli älkää vetäkö suoraa "narua", vaan (MIG)/MAG-poltinta tai puikkokolvia sivuittaissuuntaista siirtoa. Voi tuntua turhattavalta neuvolta, mutta kerron kuitenkin... |
Vielä lisää hitsauksesta: Hitsatkaa ns. ympärihitsauksella kaikki minkä voitte. Jos ei ole hitsattu ympäri, niin repeytymät alkaa juuri näistä hitsauksien aluista tai lopuista... Voin mielelläni antaa lisävinkkejä, jos on kysyttävää.
|
Quote:
|
Quote:
Mikillä sitä on aina niin hieno FinnSharkki asenne joka juttuun.. |
Quote:
Ehdotankin lantakakkuja :) |
Mikillä on vissiin käyny se kuuluisa sininen sähkölintu kakkimassa muroihin ja se sen takia äksyilee
![]() |
Minusta kyllä näyttää ihan ok saumoille, vaikkei kovin leveitä olekkaan. Vaatii kyllä melkosta silmää tollasista kuvista lähtee arvioimaan sauman laatua sen enempää.
Mickeyhan vois laittaa parit ITSE hitsatut mallisaumat näytille. Mähän olen vaan harrastelija ja konekkin on ainakain 20 vuotta vanha, joskus sauma on nättiä ja joskus ei. Paranee kyllä harjottelemalla. Vähän olis suunnitelmissa TIG-kone jos vaikka putket tekiskin ihan ite. |
Quote:
Mutta mä joko masennan tai nauratan sua ja kaikkia muitakin ens viikolla kun ite hitsaan runkoa ja ehkä laitan kuviakin siitä :rolleyes: |
Quote:
En halua arvostella kenenkään hitsisaumoja. Työni kautta olen tekemisessä hitsauksen kanssa. Onneksi Vettessä ei juurikaan ole hitsattavaa kuin rungossa. Kaveri rakentaa vm. -65 fb mussea. Sen peltitöihin olemme pähkäilleet sopivaa menetelmää hitsaukseen. Aika nopeasti löytyi menetelmä joka ei peltejä lämmöllä vetele. Autokorjaaamot käyttävät nykyisin samaa menetelmää. |
Quote:
Mää voisin viel kuvata kaikkien Vettesaumat kun hommaatte RTG-kuvauslaitteet (kurssit käyty ja luvat on) Alan kaupoista saa ostaa kemikaaleja joilla voi tarkastaa hitsisaumojen laadun, mm, spraypullon, siinä on tarkat käyttöohjeet, oon käyttänyt, kun on saumassa vikaa niin alkaa kuplimaan.:cool: |
Quote:
Heh, kaukana olen lujuusopin gurusta. ;) Mutta hyvältä tuo nurkkapala näyttää, jäykistänee mukavasti tuota nurkkaa! |
Quote:
Mitä juttuja lukee, niin alkaa tuntua että melkoinen multi osaaja kyseessä(ja me muuthan ei mitään osatakaan)... |
Quote:
Taitaa olla nuo hitsausluokat muutama vuosi sitten muuttuneet EN - mukaisiksi. Kuitenkin moni kurssikeskuskus pitkän aikaa tulkitsi vanhoja normeja, materiaaleissa ja hitsaukseen liittyvissä määreitteissä. Ei tämä nyt kauheesti Vetten touhuihin vaikuta... |
Quote:
Niin ja tietysti tikitaalisena. Varmaan moni hitsaaja tietää että päällepäin hyvän näköinen sauma ei tarkota sitä että se pitäis yhtään mitään...:rolleyes: |
Quote:
|
Quote:
Tarpeeksi kun :study: niin melkein jokaisesta voi tulla osaaja jos ymmärtää hiukkan sitä pipon kireyttä säätää.:-k |
Quote:
Samoilla värkeillä edelleen kuvataan tietääkseni. Nykyisin toi RTG on muuttunut RT -muotoon. Luokituksia on oikeestaan vaan kaksi, hyväksytty tai hylätty. Tosin mikä on vaatimustaso, niin se kertoo millaisia virheitä sallitaan ja kuinka paljon. |
Quote:
Olis hienoa jos vaikka "tallimiitin varjolla" tms vastaavassa tilanteessa pitäisit tunnin esitelmän totaalisille amatööreille. Mua kiinnostaisi kyllä ettei aina tarvitse joka kikkaretta käyttää tallin ulkopuolella. Esim poppamiehen rungoissa riittäis esimerkin aihetta ?? |
Quote:
Saisi se sauma edes olla kiinni siinä rungossa....kun Näkyy kuvassakin olevan irti. |
Quote:
EI IKINÄ autossa täyttä saumaa ellei halua lämmön tekevän täyttä tuhoa on sitten kyseessä pelti tai runko. Hämmästelen aidosti että annat täällä tällaisia neuvoja edes kun on toisten hengistä kyse jopa kun radalla leikkivät ajoittain. Niin enhän mä mitään tiedä,, turvakaaria joskus väsäilin ammatikseni ja muutama on luokiteltukkin... |
Quote:
Jos FS asenne tarkoitta sitä että tehdään suht. kaikki mutulla ja luullaan että joku on hyvin ja oikein jonka jälkeen taputellaan kavereiden selkään jotka tuntee samoin niin sitten (NOT). Samaa merkkikerhojen asiantuntemusta löytyy ihan joka merkkikerholta..sitten kun samat jannut alkaa ajamaan esim. kilpaa ne tulee parkumaan että mitä nyt pitäis tehdä kun ei pelitä vaikka oon tehnyt kaikki oikein...sitten kun meet katsomaan niin ok kaikki on kiiltävää ja hienoa mutta tärkeimmät jutut kokonaan laiminlyöty tai täysin päin ********ä. Ja uskotkos että kun on itsellä tuttavapiirissä sitten näitä "motorsport" iltamia/kauden päättäjäisiä että näitä muistellaan ja naureskellaan, tosin ymmärryksellä mutta hymähdellen että miksei tajunnut jo rakentaessa... Muistan eräänkin yökisan kuin yksi punainen C2 coupe ( 63/64) kiihdytteli Alastarolla ja aikansa omistaja siinä sitten kun mentiin vähän kyselemään mitä tehnyt autolle paasasi (lähinnä koneelle...haukotus) että mitä kaikkea on tehty niin huomatun Erittäin nousuviskissäni ( 1 plo southernia sisällä jo) yhdestä Erittäin tärkeästä turvallisuuteen liittyvästä jutusta että oletkos varmistanut sen ? Omistaja oli ilmeeltään kuin pölkyllä päähän lyöty Huuhkaja kun sanoin mikä ja missä ja kokeile itse että varmaan on irti ellei ole jo tippunut kokonaan pois. Tovin hän siellä peräpään alla räpellsi ja nousi lakananvalkoisena alta ja totesi että irti se on juu..enpä ole ikinä tuota tullut ajatelleeksikaan. Totesin että tuo on ENSIMMÄINEN toimenpide mitä tehdään kun talutetaan auto radalle on sitten kyseessä vaikka vain strippikin, jotkut tekee tämän jo katupolkemiseen. Niin koskahan viimeiset yökisat oli...uskon että ko. foorumilainen tunnistaa itsensä. |
Quote:
Lämmöntuonti tosiaan on ongelma. Kuten kerroin Mussesta jonka peltityöt kaveri teki. Siinä käytettiin kovajuotetta. MIG-/MAG -koneella "hitsataan", suojakaasuna argon. Lisäaineen koostetta en nyt muista. Periaatehan että juottamisessa perusaine ei sula, kuten hitsauksessa. Jos hitsataan ja lämmöntuonnista johtuvaa vetelyä tai vastaavaa ongelmaa, niin silloin järki mukaan. Hitsausjärjestys tärkeää. Kunnolla heftattu ja ei paahdeta kolvilla yhteen suuntaan. Hitsataan pätkä ja vastakkaiselta puolta taas pätkä. Työlämpötilaa pitäisi tarkkailla, jotta perusaine ei liikaa lämpene. Välillä nortin mittainen tauko. Edelleen olen sitä mieltä että ympärihitsausta kannatta tehdä. Repeämät tasan tarkaan alkaa jos on katkohitsattu, juuri näistä aloitus-/lopetuskohdista. En mä hitsari ole. Valvon ja vastaan hitsauksesta miten se tehdään, ja suoritetaan tarpeelliset tarkastukset. |
Quote:
riippuu millä ja mitä juotetaan...mutta nyt oli kyse Ferrosta eikä jalometalleista. Quote:
juuri näin...joskus kun oli oikein tarpeen kuten CroMo kaarissa jäähdytyksenä käytettiin vettä eli apupoika oltava mukana. Quote:
Mitattu on useasti täyssaumoja ja pätkittyjä Quote:
En minäkään enää ole mutta viimeksi kesällä hitsasin offiveneen rattiputken akselin (Senna kävi mielessä sitä tehdessä)...harrastuksen takia olen opetellut näitä ja hyppinyt tutkinnoissa. |
Tere täältä Latviasta!
Kertokaas mites tänne saa skannatun lehtileikkeen näytille? Tuosta peltitöhin paremmin sopivasta kovajuottamisesta voisin Hitsaustekniikkalehden artikkelin vuodelta 2002 laittaa jos se onnistuu ja on luvallista. Uskon että asia voi kiinnostaa useita harrastajia, jotka ehkä muitakin kuin Vettejä puuhastelee. |
Quote:
Tuollahan se ohje majailee Yleistä keskustelua -alueella stickynä: http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=2904 |
Quote:
Kiitos! Yritän huomenna saada tietoa tuupattua foorumille. |
Mickeylle; miksi käytätte CrMo -materiaalia turvakaarissa? Ei kai kabiinissa ole niin lämmin, että hiiliteräksen lujuusominaisuudet oleellisesti laskevat? Samaan materiaaliin liittyen, eikö kyseisen perusaineen hitsauksessa ole tärkeää maltillinen esilämmitys ja jäähdytys?
Lankaa ei kovin kauheasti mene vaikka hitsaa kaikki, ja jos viä rälläköi pois "pahimmat kohdat",niin ei sitä painoa kovin paljoa lisää tule. Viä koulutuksesta, hitsaajan pätevyystodistus on kaksi vuotta voimassa kun 1/2 -vuosittaiselle jatkolle on mahdollisuus. En nyt enempää aiheesta... |
Quote:
Autopläkkärin koulun käyneenä ja -70 ja -80 luvulla pläkkärin töitä tehneenä niin kyllä täysi sauma vedetään näin ehkästään ruostuminen ja kori on täysin ehjä kun vedetään täysi sauma. Joskus lämmöstä on hyötyä esim. jos iso pala hitsattavaa/juotettavaa ja on semmonen kohta missä paljon muotoja niin voi samalla pläkätä uuden plootun oikeaan muotoon. Jätä sä Mickey vaan saumat kokonaan hitsaamatta nii varmasti lähtee ruostumaan ja teet saman duunin uudestaan ja isommalta alueelta. |
| All times are GMT +3. The time now is 06:26. |