FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C3 (vuosimallit 1968-1982) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Bensalinjat taas (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=8598)

ahne 22.12.2007 10:03

Bensalinjat taas

Lueskelin tuossa vanhoja viestejä aiheesta, mutta jäi askarruttamaan vielä. Tarkoitus olisi vaihtaa linjat nyt samalla järeämmiksi, vaikkei sille vielä varsinaista tarvetta olekkaan.
Huomasin, että muutamat ovat tehneet koko linjat letkulla ja an liittimillä, mutta jotenkin mielummin laittaisin kyllä tuon väliosan putkea alkuperäiseen tyyliin.
Suhtkoht helposti olisi saatavilla näitä millikokoisia ruostumattomia putkia 10mm ja 12mm, mutta saako noihin nyt sitten tulevaisuudessa kunnon liittimet kiinni?
Esim. an8 letkuillehan löytyy valmiita liitoskappaleita 1/2" putkeen.
Mikän olisi fiksuinta?

C372 22.12.2007 10:58

Kannattaa laittaa ainakin tuota 12mm putkea, kymppi on ehkä vähän pientä.Itsellä oli 10mm haponkestävää putkea mutta tuli pensa pula esim. varttia ajaessa,motti kuoli 3 vaihteelle, samoin kävi muistaakseni Fangiolla.Nyt on AN8 putkea koko linja ja hyvin on riittänyt, sähköinen Carterin pumppu ja siitä sitten AN8 putkella konehuoneeseen, sinne regu joka pudottaa paineen n.6-7 psi:hin ettei tulvi yli jos kaasari kone.Suodatin kannattaa laittaa heti tankin jälkeen niin ei sitten ole koko linja täynnä p*skaa ;)

Pappatunturi 22.12.2007 12:07

Quote:

Originally Posted by ahne
Lueskelin tuossa vanhoja viestejä aiheesta, mutta jäi askarruttamaan vielä. Tarkoitus olisi vaihtaa linjat nyt samalla järeämmiksi, vaikkei sille vielä varsinaista tarvetta olekkaan.
Huomasin, että muutamat ovat tehneet koko linjat letkulla ja an liittimillä, mutta jotenkin mielummin laittaisin kyllä tuon väliosan putkea alkuperäiseen tyyliin.
Suhtkoht helposti olisi saatavilla näitä millikokoisia ruostumattomia putkia 10mm ja 12mm, mutta saako noihin nyt sitten tulevaisuudessa kunnon liittimet kiinni?
Esim. an8 letkuillehan löytyy valmiita liitoskappaleita 1/2" putkeen.
Mikän olisi fiksuinta?

No fiksuinta on tietenkin käytää an liittimiä.Joko letkun tai putken kanssa.

12mm putkeen voi ainakin hitsata rosterisen 37 asteen jic pään. Niissä on sama kierre kuin AN liittimillä. Näin on helppo jatkaa eteenpäin letkulla.

zz-2 22.12.2007 14:00

Quote:

Originally Posted by Pappatunturi
12mm putkeen voi ainakin hitsata rosterisen 37 asteen jic pään. Niissä on sama kierre kuin AN liittimillä. Näin on helppo jatkaa eteenpäin letkulla.

Miksi toi pitää hitsata. Eikö siihen 12mm putkeen voi tehdä Jic päätä.
Käytännössä sama kun toi AN pääkin. Matsku vaan on terästä ja putket milli kamaa. Sitten kone huoneen puolelle voi näkösälle laitella niitä alumiini nippeleitä. Jotain tommosta kait haettiinkin mutta miksi hitsata?

Pappatunturi 22.12.2007 17:43

Quote:

Originally Posted by zz-2
Miksi toi pitää hitsata. Eikö siihen 12mm putkeen voi tehdä Jic päätä.
Käytännössä sama kun toi AN pääkin. Matsku vaan on terästä ja putket milli kamaa. Sitten kone huoneen puolelle voi näkösälle laitella niitä alumiini nippeleitä. Jotain tommosta kait haettiinkin mutta miksi hitsata?

Kylmäkoskella ruutu huurussa ;) ??

Otetaas uudestaan mitä tuli kirjoitettua; 12mm putkeen voi ainakin hitsata

Vielä en ole itse löytänyt millisiä an tube nutteja jolla sen tekisi ihan oikein (kts kuva ..) Siksi tuli mieleen liittää rosterinen "weld on bung" tig liimaattuna.

Rautainen JIC liitin traktorsupplystä ajaa varmansti asiansa. Mä en sekoittais rautaa ja happosta keskenään.

TomiT 22.12.2007 18:00

Papan kanssa näitä ollaan ruuvailtu jo jonkin aikaa ja oli TODELLAKIN ilo päästä eroon niistä vanhoista klemmari virityksistä...Päivääkään en ole katunnut valintaa.

Suositukseni.

Pappa vois jossainvaiheessa näyttää kuvien kera miten AN liittimet sitten kasataan ihan oikea oppisesti, itselläkin oli aluksi vähän opettelemista, kiitos Papalle oivista vanhuksen viisauksista :p

pirre 22.12.2007 18:11

Quote:

Originally Posted by TomiT
Pappa vois jossainvaiheessa näyttää kuvien kera miten AN liittimet sitten kasataan ihan oikea oppisesti

Tätä lessonia odotellessa, kohta samaa projektia edessä :santa:

poppamies 22.12.2007 19:08

Quote:

Originally Posted by pirre
Tätä lessonia odotellessa, kohta samaa projektia edessä :santa:

Keltsiinkö?

Pappatunturi 22.12.2007 19:10

Jos ei kiire ja oikeasti jotain kiinnostaa pidetään tallimiitti vähän keväämmällä.Nypläillään liittimillä ja letkuilla kaffen ja laittikokiksen voimalla.

Jamboree 22.12.2007 19:23

Hydrauliikkaliikkeestä kyseleen osia. Putkena vois käyttää vaikka HST-tarkkuusteräsputkea. Ei kai sitä 2 kankea (12 m) enempää saa hukattua vaikka kuinka kiemurtelee. Kupariputkentaivuttajalla tähän HST-putkeen saa ihan siistejä käyriä väänneltyä.

Hitsata kannattaa noi liittimet, niin tulee hyvä ja kaunis. Niitä löytyy saman alan liikkeistä hitsauspäillä olevia, jos vaan tuo kierre passaa.

pirre 22.12.2007 20:59

Quote:

Originally Posted by poppamies
Keltsiinkö?

Myös siihen...

pirre 22.12.2007 21:00

Quote:

Jos ei kiire ja oikeasti jotain kiinnostaa pidetään tallimiitti vähän keväämmällä.Nypläillään liittimillä ja letkuilla kaffen ja laittikokiksen voimalla.

Ei mitään hirveetä hätää, mä tulen paikalle opiskelemaan. Kait kahvi on vahvaa ?

Fangio13 22.12.2007 21:05

Quote:

Juu Pappatunturin ohjeilla tuli itsekin rakenneltua linjat uusiks toissa talvena; hyvin onnistu enskertalaiseltakin, kiitos vielä kerran!:bigsmurf:

jussi70 22.12.2007 21:20

Minunkin pitäis tuohon -84:een uusia polttoaine linjoja. Meinaan laittaa ulkoisen pumpun pa-pumpuksi... Mutta takaisin asiaan.
Aiemmin olen tehnyt noita polttoaine linjoja kupari putkesta. Onko se hyväksyttävä tapa? Minulla ainakin kesti silloisessa harrasteautossa. On helppo muovata ja voi käyttää liitoksissa vaikkapa lvi liikken kamoja, muttei tietenkään niin nättiä kuin rosterinen. Vai onko kyseisen materiaalin käytössä jokin tekninen ongelma, jos nyt se ulkonäkö unohdetaan?
-Jussi-

Pappatunturi 22.12.2007 21:40

Quote:

Originally Posted by jussi70
... Mutta takaisin asiaan.
Aiemmin olen tehnyt noita polttoaine linjoja kupari putkesta. Onko se hyväksyttävä tapa? Minulla ainakin kesti silloisessa harrasteautossa. On helppo muovata ja voi käyttää liitoksissa vaikkapa lvi liikken kamoja, muttei tietenkään niin nättiä kuin rosterinen. Vai onko kyseisen materiaalin käytössä jokin tekninen ongelma, jos nyt se ulkonäkö unohdetaan?
-Jussi-

Katukäytössä voi varmaan kestääkkin ja olen joskus nähnytkin. Kilpaosastolla ovat kiellettyjä kun ei kestä tärinää ts voi murtua.

Pappatunturi 22.12.2007 21:41

Quote:

Originally Posted by pirre
Ei mitään hirveetä hätää, mä tulen paikalle opiskelemaan. Kait kahvi on vahvaa ?

ääh tarkoittaaks toi pölliksen kielellä onks viina tarjoilua :rabbit:

pirre 22.12.2007 21:47

Quote:

ääh tarkoittaaks toi pölliksen kielellä onks viina tarjoilua :rabbit:

Ei tietenkään. Opiskelu tilaisuus. ;)

Pappatunturi 22.12.2007 21:53

Anteeks nyt kun tätä jauhan jo liikaakin mutta tässä jonkinlaista suuntaa miten itse halauaisin tehdä linjat seuraavaan vessaan. Ongelma -ainakin minulle- on just toi putken koko. Ei tunnu järkevältä tilata tuumaisia kokoja rosteriputkea jotta sai tube nutit toimimaan. Päiden hitsaus on mulle aina ulkoistettavaa hommaa sekin. Tossa on melkoisen järeät linjat koska moottorina 1500hp tuplaturbo.

janiv 23.12.2007 00:36

Joo ei näy pappiksen kuvat, kun Latera-g huutaa kirjautumista. Bensalinjojen liittimet kyllä vähän itteeniki kiinnostas. Jotain ihmeputkee Summitilta on hyllyssä oottelemassa, mut en tiiä mihin ja miten sitä laittas :(

Pappatunturi 23.12.2007 09:24

Korjattu!

poppamies 23.12.2007 10:15

1 Attachment(s)
Niin oliko noi alumiini putken sitten jotenki bannattu, niitä saa ainakin ihan puoli ilmaiseks, ihan tuuma kokoisinakin!

http://www.allstar-performance.com/product.htm?prod=318

Jamboree 23.12.2007 10:52

Olenkohan väärässä:-k

Putket ovat mitoituksiltaan samoja. Toiset ilmoittaa mitat tuumakoossa ja toiset mm-koossa.

1" = DN25, 1/2" = DN15; 3/8" = DN10 jne.

Pappatunturi 23.12.2007 12:54

Quote:

Originally Posted by Jamboree
Olenkohan väärässä:-k

Putket ovat mitoituksiltaan samoja. Toiset ilmoittaa mitat tuumakoossa ja toiset mm-koossa.

1" = DN25, 1/2" = DN15; 3/8" = DN10 jne.

Oisko noin? Itse en ole vielä suomessa törmännyt tuumaisiin vakiokokoihin.

Tälläisen mitoituksen löysin suomi24n ( :rolleyes: ) jostain keskustelusta noille DN mitoille. Onko DN mitoitus siis ulko vai sisä halkaisia?

DN mitat
10=17,2
15=21,3
20=26,9
25=33,7
32=42,4
40=48,3
50=60,3

Tässä taas pdf taulukko josta näkyy an mitoitus:

http://www.air-way.com/pdfs/ss37data.pdf

Macho 23.12.2007 13:36

Quote:

Niin oliko noi alumiini putken sitten jotenki bannattu, niitä saa ainakin ihan puoli ilmaiseks, ihan tuuma kokoisinakin!

http://www.allstar-performance.com/product.htm?prod=318

Mä tein tuumakokoisesta alsaputkesta ja an liittimistä pari putkea tohon omaani. Kyllä oli ilo tehdä ja tuli kerrasta tiiviit.
Kuparia olin koittanut aikaisemmin, mutta kyllä omasta mielestä alsa vei voiton. Suosittelen!

Jamboree 23.12.2007 14:27

Quote:

Oisko noin? Itse en ole vielä suomessa törmännyt tuumaisiin vakiokokoihin.

Tälläisen mitoituksen löysin suomi24n ( :rolleyes: ) jostain keskustelusta noille DN mitoille. Onko DN mitoitus siis ulko vai sisä halkaisia?

DN mitat
10=17,2
15=21,3
20=26,9
25=33,7
32=42,4
40=48,3
50=60,3

Tässä taas pdf taulukko josta näkyy an mitoitus:

http://www.air-way.com/pdfs/ss37data.pdf

Mitoitus on pääsääntöisesti aina ulkohalkaisijan mukaan. Seinämäpaksuus sitten ratkaisee aika paljon jos virtauksia samalla paineella lasketaan.

Kyllä ainakin teollisuusputkistot ovat aivan samoja ulkohalkaisijan suhteen oli esim. DIN-/ tai ASME-standardin mukaisia putket. Suomessa käytetään DIN:in mukaista järjestelmää. Tosin öljynjalostamo poikkeus Suomessa.

Toi Suomi24 taulukko ihan oikein, sieltä se tieto löytyy;)

Esim. puhutaan Suomessa tuumasesta putkesta, niin DN25 se on. Mitoituksen merkitsemistapa on pikkasen konstikas. Sen ajan myötä oppii, mitä esim DN25 todellinen ulkohalkaisija on (33,7 mm).

Jamboree 23.12.2007 14:42

1 Attachment(s)
Laitan yhden taulukon viä tänne josta selviää mitoitus. Ei ihan pikkupillejä ole. Täällä Latviassa työni puolesta parhaillaan (sharkkailun ohella:rolleyes: ) rakennamme biodieseljalostamolle putkistoja.

Pappatunturi 23.12.2007 16:05

Kiitos Jamboree asiatiedosta.Kyllä täällä tuntuu piisaavaa tietotaitoa ihan mistä vaan. Yhtä vaan en taas kerran tajua.Tossa taulukossa

DN10 = 17,2mm = 3/8" jne. Eli jos päältä mitataan niin kuinka 3/8" on 17mm ?

Jamboree 23.12.2007 18:04

Toi mitoituksen esitystapa tuumasissa ja DN tavalla on molemissa aika omituinen tosiaan. Paras apu tosta taulukosta mm-mitta. Se on ainoa oikea mitta jonka tönärillä/rullamitalla saa. Isot poijjaat on joskus päättäneet, että näillä mennään...

Elintarvikepuolella on sitten viä omat standardit, ja putkikoot pikkasen erilaisia.

Näiten kanssa kun töissä päivät pitkät pyörii, niin väkisin jää noi mitat muistiin. Sitten niitä hitsuutellaan vaihtelevalla menestyksellä yhteen viä.

Kyllä kun katselen Teidän autoharrastuskuvia ja -juttuja, niin olen valovuoden harrasteasioissa perässä.

Harri -76 24.12.2007 00:16

Quote:

Originally Posted by Macho
Mä tein tuumakokoisesta alsaputkesta ja an liittimistä pari putkea tohon omaani. Kyllä oli ilo tehdä ja tuli kerrasta tiiviit.
Kuparia olin koittanut aikaisemmin, mutta kyllä omasta mielestä alsa vei voiton. Suosittelen!

Pakko yhtyä tähän alsa-kannatustiimiin! On helppoa ja hyvää tavaraa!

zz-2 24.12.2007 13:35

Quote:

Kylmäkoskella ruutu huurussa ;) ??

Otetaas uudestaan mitä tuli kirjoitettua; 12mm putkeen voi ainakin hitsata

Vielä en ole itse löytänyt millisiä an tube nutteja jolla sen tekisi ihan oikein (kts kuva ..) Siksi tuli mieleen liittää rosterinen "weld on bung" tig liimaattuna.

Rautainen JIC liitin traktorsupplystä ajaa varmansti asiansa. Mä en sekoittais rautaa ja happosta keskenään.

Tais olla lukemisen ymmärryksessä vikaa. Miksi noi JIC nippelit (tube nut) ei siten ole ihan oikein? Systeemi on ainakin mun silmään kovin saman tapainen
kun AN systeemikin. Paikallinen hydro pulju taasen ei tuntenut tuumasia (putki) systeemejä, millisillä taasen jikki hommat sujus.
Se mikä tökkii on se että mutterit sika isoja noihin alumiinisiin nähden.
Tohon rauta rosteri hommaan, liekö noilla käytännön vaikutusta mihinkään,
epäilen?

ahne 24.12.2007 15:12

ihan kuin jossain olisi ollut adapteri holkkejakin, joilla millinen kierre muuttuu an yhteensopivaksi..
Hyvää keskustelua kyllä syntynyt. Kiitoksia!

zz-2 24.12.2007 15:36

Quote:

joilla millinen kierre muuttuu an yhteensopivaksi..
!

Mikähän tappaus se tuo on?
Kyse ei ole kierteestä vaan putken (bensa) ulkomitasta. Ainut mitä pitää puljata on se holkki ja ehkä mutteri jonka kuvan toi Mopopoika olikin jo laittanut. AN kierrehän ihan tavallinen UNF (ton kait kaikki jo tieskin) jota ei tartee peukaloida oli putki sit millinen tai tuumanen.

ahne 24.12.2007 23:20

No jos laittas siihen putkenpäähän tollasen leikkurengas liittimen?
http://www.fluidfinland.net/Sisallys...iliittimet.pdf

Pappatunturi 25.12.2007 23:29

Quote:

No jos laittas siihen putkenpäähän tollasen leikkurengas liittimen?
http://www.fluidfinland.net/Sisallys...iliittimet.pdf

Jaa miksei , mutta syy yleensä miksi noi "ei toimi" on just siinä mitä ZZ-2 totesi itsekkin.Ne on aika möhkäleitä.Trakvaattoreissa ja muissä rämmäleissä jyty rakenne ja koko on vaan plussaa.Puhumattakaan painosta. Mun silmään keltapassivoidut hydrauliikka liittimet on melkoinen nounou.

zz-2 27.12.2007 16:16

Quote:

. Mun silmään keltapassivoidut hydrauliikka liittimet on melkoinen nounou.

Keltapassivointi olis ihan jees. Paljon parempi kuin sinipuna rallimalli väritys.
Messinki näyttää hyvälle kans.
Pikkasen sirompi kokoluokka niin mulle kävis.
Ongelmat ne on hiirelläkin kun porttikonkissa heilu.

ahne 31.12.2007 16:05

Vähän kävin noita hydrauliosia katselemassa..
12x1 ruostumaton, meno sekä paluu.
liittimiksi löytyisi kaupasta tollaset haponkestävinä.

Macho 15.02.2008 14:02

Quote:

Originally Posted by zz-2
Keltapassivointi olis ihan jees. Paljon parempi kuin sinipuna rallimalli väritys.
Messinki näyttää hyvälle kans.

Joo kun näitä an liittimiä kattelee niin ne on melkein liiankin hienoja. Esim. tämäkin Y haaroitin, eikä summitilta edes löydy tämän karvalakimpaa versiota. Hinta 35 dollaria. :compress:

poppamies 15.02.2008 15:03

Quote:

Joo kun näitä an liittimiä kattelee niin ne on melkein liiankin hienoja. Esim. tämäkin Y haaroitin, eikä summitilta edes löydy tämän karvalakimpaa versiota. Hinta 35 dollaria. :compress:

No mutta mihkä hintaan ite tekisit moisen ;)

Macho 15.02.2008 15:17

Quote:

No mutta mihkä hintaan ite tekisit moisen ;)

En mä sillä, toivoin vaan linnupaskasta ja heinistä tehtyä versiota. :confused:

poppamies 15.02.2008 15:30

Quote:

En mä sillä, toivoin vaan linnupaskasta ja heinistä tehtyä versiota. :confused:

Ilman kanaverkkoa :shock:

edit: Pakko oli laittaa respectiä jätkälle noin nasevasta kommentista :salut:

Olli_ 23.03.2008 18:03

Täällä tuntuu olevan varsin asiantuntevaa porukkaa, joten esitän kysymykseni joka on askarruttanut hetkisen.

Autooni (Volvo 240) on tulossa Jaz-turvatankki, jossa liitäntöjä on 3 kappaletta. Alhaalla 2 lähtöä, jotka muistaakseni an8-kokoa tjsp. ja paluu ylhäällä, joka taisi olla vähän pienempi.

Alunperin oli tarkoitus tehdä bensalinjojen keskiosa kupariputkesta ja tähän olisi liittimetkin jo valmiina. Putkeksi kaavailin 10 millin sisähalkaisijalla ja millin seinämällä olevaa putkea. Päihin piti tulla muistaakseni 1/2" perusliittimet helmiliitoksin.

Nyt kuitenkin tuli mieleeni, että jos linjat vetäisikin esim. Us Partsin mainostamalla X-racer teräspunoletkulla ja an-liittimillä.

Kokonaisuudessaan linja koostuisi tankista, josta kaksi letkua lähtee suodattimille, näiden jälkeen kahdelle bensapumpulle, näiden jälkeen pitäisi saada Y-haara ja siitä eteenpäin paineensäätimelle, josta taas bensakiskolle.

Ensimmäisenä mieleen tulee kohdat, joissa liittimelle ei ole kierteitä vaan pelkkä kara, johon letku tulee päälle ja varmistetaan klemmarilla. Jos letku on kauhean kovaa materiaalia, niin nämä liitokset tuskin pitää.

Pumppujakaan en ole vielä ostanut, mutta monissa Boschin pumpuissa tuntuu imupuolella olevan pelkkä kara. Pitäisi tarkistaa kaikki liitoskohdat, jotta voisi suunnitella, mutta miten homma hoidetaan ammattimaisesti?

poppamies 23.03.2008 18:46

No partsin X-racer liittimet on ainakin ihan kuraa, joo oon nähny ja joutunu käyttään enkä todellakaan omaan laitteeseen.

Imu puolella varmasti klemmarikin pitää, mutta paine puolella kuulostaa melko kyseenalaiselta liitos tavalta :-k

Jazeis tosiaan toinen -8 on paluu linjalle, -6 on huohotusta varten.
Jos tarvit kaksi lähtöä ja paluun niin sitten tarvit esim XRP983206 liitimen ja 992406 mutterin

Earlsit, Aeroquipit, XRP ja Russelit on tuttuja kans noita kaikkii dillerinä järkkään varmasti sopivaan hintaan, kerrot vaan koot tai mieluummin osanumerot ;)

Pitävin noista on varmastikkin XRP :-k

Pappatunturi 23.03.2008 19:06

Quote:

Pitävin noista on varmastikkin XRP :-k

Jaa-a, vaikea sanoa onko pitävyydellä oikeasti eroa. AN käsite on hieman hämärtynyt halpis tarjoajien tultua markkinoille. Myös monilla valmistajilla on pari eri linjaa liittimissä hyvä ja vähän parempi. Mulla ei ole itsella kokemusta XRPstä . Mutta varmaa on se että aeroquip ilmoittaa sivuillansa seuraavat tahot asiakkaikseen:

Aerospace
-- Business and Regional Jets
-- Commercial Transports
-- General Aviation Aircraft
-- Space Vehicles

Defense and Military
Distributed Power Generation
Electronics
-- Customized fluid conveyance solutions
-- High-power equipment cooling

Itse suosin earlsin liittimiä.Pidän laadukkaimpina aeroquipin jälkeen.Myös väri tarjonta on harraste käyttöön ehkä kivempi. Se sini/puna väritys ei ole virallisissa liittimissä mitenkään sattumalta.

poppamies 23.03.2008 19:16

Quote:

Jaa-a, vaikea sanoa onko pitävyydellä oikeasti eroa..

Jäikin tarkentamatta että tarkoitin nimen omaan miten se letku pysyy siinä liittimessä ja kuinka se sinne puristuu, en siis viitannut itse an osien pitävyyteen

Juu Earlsin mustat tahi kirkkaat ovat kerta luokkaa tyylikkäämpiä kuin tivoli meininki :salut:

poppamies 23.03.2008 19:17

XRP tuleekin Uuesta seelannista, muuta lienevät jenkki/mexico linjalla ja halvimmat räkä liittimet rapistuvan kommunismin maasta :-k

Edittii edittii: Eipäs ookkaa XRP uudesta seelannista, my bad :neutral:
meni naksut ja raksut jossain kohtaa ihan sekasin :rolleyes:

Pappatunturi 23.03.2008 19:39

Quote:

XRP tuleekin Uuesta seelannista

Oho!:cool:

en-invest 23.03.2008 20:02

Quote:

XRP tuleekin Uuesta seelannista, muuta lienevät jenkki/mexico linjalla ja halvimmat räkä liittimet rapistuvan kommunismin maasta :-k

Piilomainontaa (X) RP :cool: :rolleyes:

poppamies 23.03.2008 20:34

Quote:

Originally Posted by en-invest
Piilomainontaa (X) RP :cool: :rolleyes:

katohan vain olit eka ku keksi ton :shock:

ahne 04.06.2008 00:00

Palataanpas aiheeseen. On tullut ihmeteltyä tätä linja hommaa tuon auton kasauksen yhteydessä pitkin kevättä ja nyt näyttäs, että liitoksiin on oikeat osat.
Linjat tehtiin siis haponkestävästä 12x1mm putkesta
putkeen voi tehdä 37 asteen jic pään ja liittimet saa myös haponkestävinä.

Putkeen ei siis tarvitse hitsailla mitään, eikä leikkuurengasliittimiäkään kannata käyttää.

liitoksesta tulee kyllä aika pitkä.

noinhan ne kasautuu, varsinainen pää tehdään vähän samaan tapaan kuin jarruputkien päät, onnistuu liittimiä myyvissä firmoissa. nämä siis vielä vaiheessa.

Mickey 04.06.2008 01:36

Meinaatko että 12mm riittää ???

All times are GMT +3. The time now is 02:46.