![]() |
Pientä rassausta ja muutamia kysymyksiä
2 Attachment(s)
Olen askartelemassa tuollaista pienimuotoista talvihuoltoa Vetelle ja muutamia kysymyksiä heräsi...
Millä olette laittaneet nuo ovitiivisteet paikalleen? Ja onko liima pitänyt märkänä jännitettynä olevan tiivisteen paikallaan? Itse olen tuolla Cascon SuperFixillä ( http://www.casco.fi/_upl/news/Superfix%20info.pdf ) laittanut noita tiivisteitä paikalleen, mutta vaatii aika luovaa mielikuvitusta, että nuo tiivisteet saisi pysymään siihen asti, että liima kuivaa. Puristimet meinaa luistaa pois tiivisteen päältä ja oveakaan ei ehdi kiinni laittamaan. Eikös noi ikkunan karmit ole joillakin ollut aika rumassa kunnossa? Itselläni oli hieman pelko noista, mutta olivat erinomaisessa kunnossa :). Mahtaako nuo suojamössöt olla tehtaalta vai onko joku jenkkilässä tajunnut suojata nuo (kts. liite) ? Kaikki paneelit on kyllä uusittu joskus 90-luvun lopulla (päätellen osien vuosiluvuista). Entä millä tuon tuulettimen ohjaimen (toisessa topicissa taisi olla virallinenkin nimi) saa helpoimmin paikalleen? Auto on pukeilla ja aloin miettimään, että saisikohan alta päin pujotettua, jos ottaisi kallistuksen vakaajan pois (kts. toinen liite)? Vai riittääkö yläkautta, että ottaa tuon tuulettimen propellin pois? Jarmo |
Ei mainittu kumia tuossa esitteessä lainkaan.
|
Quote:
Mustalla 3M Super Weatherstrip Adhesive:lla http://www.autobarn.net/3mweatad5ozt.html |
Minä pistelin omassa tiivarit kiinni jollain mustalla sika liimalla. Teippasin maalarin teipillä oikeaan paikkaan .Teippiä käytin reilusti. Hyvä tuli.
|
Quote:
Olettaen että -79 kehikko on samantyylinen kuin -72, niin tohon ei taida olla mitään helppoa konstia. En usko että se alakautta onnistuu, kehikko on leveämpi kuin ylätukivarsien väliin jäävä tila. Yläkautta pujotellessakin se kehikon alareuna on vaikea saada menemään ylätukivarsien ohi. Omassani en keksinyt muuta keinoa kuin irrottaa jäähdyttäjän kehyksen pultit ja kipata jäähdyttäjää+sen kehikkoa eteenpäin. Pelkkä ropellin irroitus ei siis ainakaan mulla riittänyt. |
Quote:
No juu, eipä ole kieltämättä mainittu, mutta on tuolla samalla mössöllä kyllä mm. konepeiton tiiviste laitettu kiinni ja pysyy kuin HIV ihmisessä. Ei oikein parin tiivisteen takia viitsisi useiden kymppien liimoja ostella.. etenkään jos ei niistäkään tiedä etukäteen, miten hyvin pitää märkänä. Tuossa siis ongelmana nimen omaan se, kun tuota ovitiivistettä joutuu hieman venyttämään ja tiiviste tykkää liukua pois heti, joten liiman pitäisi tarrata heti ja kovasti. Noh, mitäpä tuota tarkemmin selostamaan, kun onhan täällä noita asenneltu. :) Jarmo |
Quote:
Auton iän olisin tietty voinut kertoa. Eli auto on -76 ja itse muutaman vuoden tuoreempi, mutta oletettavasti lähempänä se on 76:ssa samanlaista. Pitänee itsekin ihan mittailla tuota. Tuon propellin nyt varmaan myös jouduit irrottamaan? Entä muuta? Pitikö nesteet laskea pois? Jarmo |
Quote:
No joo, eihän noi näköjään omaisuuksia maksakaan :). Mistähän tuota voisi löytyä (hyllytavarana)? Itse Pirkanmaalta, mutta kai tuon tarvittaessa tilatakin voi. Jarmo |
Quote:
Maalarinteippiä yritin myöskin itse, mutten uskaltanut hirveästi teippailla, kun pelkäsin, että maalipinta kärsii, kun tuo ei varsinaisesti ole mihinkään autokäyttöön tarkoitettu. Jarmo |
Quote:
Suomesta hyllytavarana ainakin täältä: http://www.oitracon.fi/ Mutta hinta on aivan kohtuuton, jotain 25-30 eur :( On kysytty ... Kannattaa melkeinpä tilata itse :pr: Tai vaikka RP:n kautta, kun näemmä Eckler'skin tuotetta myy. http://www.ecklers.com/product.asp?p...dept%5Fid=1519 |
Quote:
Joo propelli oli irti, en ole ihan varma onko vesiletkuja pakko ottaa irti, mulla ne oli. |
Mulla on hatara mielikuva että olisin ottanut omastani "tuulitunnelin" pois siten että vain ropelli oli irti. Hikijumppaa se taisi sillä tavalla olla, mutta tällainen muistikuva on jäänyt.
Muutamat tiivisteet laitoin kiinni 3M:n kontaktiliimalla. Siinä on hyvä puoli se että tarraa samantien kiinni. Toisaalta se taas on vaikeus kun tiivistettä ei enää liikuteta milliäkään sen jälkeen kun liimapinnat ekan kerran kohtaavat... |
Quote:
|
Jees, kiitoksia vastauksista. Eiköhän tuosta tiivistehommasta selvitä... on tässä humalapäissään saanut ehkä liiankin ongelman tuosta (vaikka humalan kai pitäisi vain helpottaa :D). Täytynee käydä rautakaupasta hakemassa vaikka tuota kontaktiliimaa ja testata sillä. Muistelen joskus katsoneeni, että litran purkki maksoi kympin kantturoissa ja tuolle on periaatteessa muutakin käyttöä..
Ja kai mä tuon kallistuksenvakaajan annan olla paikallaan, ruuvailen tuulettimen irti ja aloitan hikoilun ja noitumisen. Ei tuossa kyllä lämpöongelmaa ole, mutta kun on vielä tuo museointi hieman ajatuksissa ja siinä vaiheessa tarvinnee olla paikoillaan. Jarmo |
Quote:
Komppaan Pappaa! Samat metkut oli minullakin tiivisteiden laitossa. Ensiksi ruuvasin ovitiivisteiden etu- ja takareunat oveen kiinni, siis ne metallivahvistetut kohdat. Sitten Sikalla ja maalarin teipillä tiivisteet loppumatkalta kohdilleen ja lopuksi ovi kiinni yöksi. Aamulla tarkistus ja teipit pois. Toimii! |
Quote:
Mulla oli vielä pitkiähylsyjä painamassa tiivaria paikoilleen. Hyvin toimi. :bounce: |
Mustaa sikaa sen täytyy olla, jos meinaat että pysyy!
|
Mitäs virkaa tuolla konepeiton sähkökytkimellä oikein on? Oletettavasti on liittynyt ainakin hälytysjärjestelmään, mutta se on autosta revitty pois, jos on sitten koskaan ollutkaan paikallaan (lukkopesä kyllä on kyljessä).
Ts. onko tuolla muuta virkaa:confused: Katselin, että tuo on p***ana ja ajattelin laittaa uuden. Siinä sitten mittaillessa tutkailin, että molemmat kytkimelle tulevat karvat ovat maissa eli eipä ole paljoa virkaa kytkimellä (ellei toista karvaa sitten maadoiteta jonkun muun kytkimen kautta). Sähköpiirustuksista katselin, mutten löytänyt koko kytkintä (tai sitten olen melkoinen puusilmä:rolleyes: ). Jarmo |
Käsittääkseni sillä kytkyttimellä ei ole muuta virkaa kuin varashälyttimen ohjaaminen. En ainakaan omassani ole sille muuta virkaa keksinyt. Joku varmasti osaa tarkentaa jos sillä ohjataan jotain muutakin...
|
Quote:
oNKOS toinen sille apuvalolle? |
Quote:
3M:n tiivisteliimaa on hyllyssä tmi Seppo Nimensivulla 0400 - 591428. On aivan ehdottoman hyvä aine ja maksoikohan tuubi jotakin 20 Eur? |
Quote:
|
Quote:
Jotain valoja yritin itsekin aluksi keksiä mutten mitään löytänyt. "Sille" kuulostaa sille, että jossain pitäisi olla? Mulla oli samanlainen kytkin itselläni pyörimässä ja mietin, että mistäs se on mulle keksinyt ja sitten vasta älysin, että varashälyttimestä. Noi molemmat kytkimelle tulevat piuhat, kun todellakin on maissa ja menee suoraan sellaiseen johtonippuun sisään, niin eipä noita paljoa seurailla... Noh, pitä laittaa kytkin kiinni, vaikka rekvisiitaksi... ;) Jarmo |
Quote:
Oletettavasti typo ja Porin Niemensivua tarkoitit (http://www.yritysopas.com/tiedot/tmi...mensivu.html)? Edelleenkin saa kertoa, jos joku tietää ko. tököttiä jossain Treella myytävän, kun saattaa olla, että joutuu tuota jossain vaiheessa hommaamaan. Kontaktiliimalla noi on nyt kiinni ja kohtalaisesti kestää, mutta toi oven alapuolen tiiviste on vähän irtoillut. Hyvin toi nyt tiivistää ja pitää sitten askarrella paremmin, kun ei ole muuta tekemistä tuossa... tosin eipä tuossa nippuun, ajooon ja (museo:cool:)leimalle saattamiseksi tarvitse enää kuin penkit restauroinnista takaisin, muutama pikkunippula paikalleen ja hieman siistimistä :rolleyes:. Jarmo |
Quote:
Mikä vuotinen auto olikaan kyseessä? Toi valo tais tulla vasta 77.... http://www.zip-products.com/Zip/productr.asp?pf%5Fid=E%2D805&gift=False&0=dept%2Ea sp%2Cdept%5Fid%3D3656%26menu%5Fid%3D%26Tree%3D%2C7 7%2D82%20Underhood%20Lamps&HSLB=False&mscssid=5803 BD0B5F904828B333AA9429B38ABD |
Quote:
Joo, no toi on -76. Mut nyt mä otan muutaman ölperin ja lähden tästä talliin vaihteeksi autoa rassaamaan... :rolleyes: |
1 Attachment(s)
Olin jo ihmetellyt, miksi toi auto puoltaa kohtalaisen reilusti vasemmalle ja taisi löytyäkin aika selvä syy. Alkoi viime kesänä jossain vaiheessa puoltamaan ja johtunee siitä, että kallistuksenvakaajasta puuttui yksi levy. Jossain vaiheessa pusla oli sitten päässyt tuon "reikäholkin" päälle ja vakaajalla ei enää ollut paljoa virkaa.
Ajo-ominaisuuksien olen tiennyt olevan syvältä, mutta itselläni on varmaan ollut vähän syvemmältä kuin olisi pitänyt. Jarmo |
ei pitäisi kyllä puoltaa vakaajan takia..:confused:
|
Quote:
Sen verran on tutun näköinen tuubi, että tuon varmaankin olen Eclersillä nähnyt. Onko tietoa, missä toi firma on? En sivuilta löytänyt pikaisella etsimisellä. Jarmo |
Quote:
Aloin muuten itse miettimään samaa viestin lähetyksen jälkeen, että kuuluukohan tuon vaikuttaa puoltamiseen. Oletko varma, ettei tuo voi vaikuttaa, jos toinen pää on ollut käytännössä kokonaan irti? Sen puolesta olen kuitenkin vielä toiveikas, että selkeästi tuossa kuitenkin sai sorkkaraudalla toisella kädellä avittaa, että pultin paikalleen sai, kun tuon levyn lisäsin... Noh, hetken päästä on viisaampi sen suhteen, että auttoiko yhtään. Kuitenkin järkeilin, että tuon pitäisi nyt nostaa kuskin puolta hieman vai tyrmääkös joku nyt mun odotusinnon ihan varmasti :confused: Jarmo |
Quote:
Mulla puolsi kans vasemmalle ja säädin siitä tehostajan ruuvista niin alkoi kulkeen suoraan. Siitä oli juttua aiemmin jossakin C-kolme topikissa.:p |
Quote:
Juu, luin tuon joskus ja pidin jo varmana, että tuosta johtuisi. Kuitenkin renkaat pysyivät suorassa, kun etupää oli ilmassa ja auto käynnissä. Tuollahan nyt tietty voisi pistää vähän puoltamaan vasemmalle, mutta se olisi vähän sellaista vian vierestä korjaamista. Ei tuossa nyt mistään älyttömästä puoltamisesta ole kyse, joten voi johtua myöskin väärin kuluneista etukumeista. Itse kulmat ovat aiemman omistajan toimesta säädätetty, mutta renkaat kaipaisi jossain vaiheessa uusimisen. Täytynee koittaa muistaa kirjoittaa tänne sitten, kun selviää oliko tuolla kallistuksenvakaajalla mitään vaikutusta. Jarmo |
no mun mielestä se voisi puoltaa jos vakaaja vääntäs sitä autoa vinoon suoraan ajettaessa eli olis erimittaset riipukkeet. jos toinen pää liikkuu vapaasti ei koko tangolla ole mitään virkaa.
tossa se vissiinkin liikkuu toiseensuuntaan vapaasti ja toiseensuuntan ei. eli mutkan suunasta riippuen vakaaja toimii tai ei. |
Quote:
Eikös tuo kuitenkin ole kahdesta kohtaa keskeltä rungossa kiinni? Noi ylä- ja alakiinnikkeet menivät siis puslan paksuuden verran liian lähelle toisiaan levittäessä taas stoppasivat normaalisti ylimpiin ja alimpiin pusliin. Lepotilassa (kuten kuvassa) nuo osat heiluivat ihan vapaasti. Kyseessä siis kuskin puoleinen kiinnitys ja vasemmalle ohjautui... ja kohtuullisesti vispasi, kun ajoi "ässää". Pitää varmaan könytä auton alle taas joku ilta tutkiskelemaan, että mitenkäs toi toimii. Onkos tuo nyt sitten kovastikin epänormaalia, että tuota pulttia sai alareunasta avittaa arviolta parin kymmenen kilon voimalla ylöspäin, että yläpäähän sai mutterin kierrettyä, kun puslat ja levyt olivat oikein? :scratch: Vai pitäisikö noiden olla auton ollessa normaali asennossa ihan ilman forcea kierrettävissä? :-k Jarmo |
Tuota omaa projektia kasatessa ei ainakaan tarvinut etuvakaajan pulttien kanssa mitään voimankäyttöä. Nätisti käsin pyöritellen meni paikalleen.
|
voihan se auto olla aavistuksen vinossa ni joutuu pikkasen voimaa käyttämään, mutta jos kaikki on suorassa ja riipukket yhtäpitkät, niin kyllä se sinne sukkana menee paikalleen.
|
Quote:
Jep, mutta nuo kiinnikkeet ovat vain puslia jonka läpi tanko menee. Tanko siis pyörii puslien sisällä vapaasti. Kuten jo muut totesivatkin, teoriassa pitäisi mennä nätisti paikoilleen ilman forcea. Mutta jos auto ei ole ihan vaaterissa tai jostain muusta syystä jousitus ei ole ihan samassa kohdassa tulee ongelmia. Olisi saattanut auttaa jos olisit tönäissyt kiinnistettävää kulmaa hiukan alaspäin lokarin päältä, tai sitten toista kulmaa... Näyttää muuten siltä että puslat on lähiaikoina uusittu! Ihan kuin osat vielä kiiltäisivät... Onko samalla muitakin puslia vaihdettu alustaan? Tuo vakaajan kiinnityksen hajoaminen noin voi vaikuttaa siihen että auto kääntyy hiukan eri tavalla oikealle ja vasemmalle. |
Quote:
Autotallin lattiassa on kaatoa tehty muistaakseni 1 sentti metrille. Ei oo oikein suhtellisuuden käsitystä tuosta vakaajasta, että minkä verran voi vaikuttaa.. No, kumien vaihdon yhteydessä täytyy vielä uudelleen säädättää auraukset ja näkee sitten, jos se vaikka auttaisi. Ainakin tuon keulan luulisi nyt vähän jämäköityvän :). |
Quote:
Etupäästä oli aiemman omistajan mukaan vaihdettu kaikki puslat, osa ilmeisesti jenkkilässä ja osa hänen toimestaan. Takaa jotain kai pitäisi vielä vaihtaa. Itse vaihdoin takaa camber-tangon (vai alatukivarsiko se nyt on:confused: ) päistä. Jotkut takapään puslat mulla pyörii vielä hyllyssä, mut en oo vielä tutkinu, mihin tulevat (hyvällä mallilla tää tietämys:rolleyes: ). Jarmo |
Quote:
Tänään sit tuli ajokausi avattua ja aika varmaksi sanoisin, että hieman tuo kallistuksenvakaajan fiksaus vaikutti puoltamiseen, muttei ikävä kyllä poistanut sitä kokonaan. Etupää kyllä jämäköityi ihan pirusti! Uutena vikana ohjaukseen on tullut sellainen vähemmän mukava ominaisuus, ettei oikein meinaa palauttaa rattia suoraksi, kun ratista irroittaa. Arvaan, että olen kiertänyt liian kireälle tuon ohjaussimpukan ruuvin, josta poistetaan klappia ratista (saattaa tosin tämä vaikuttaa siihen, ettei puoltamista enää tunnu niin paljoa). Paikallaan etupää ylhäällä mitään jäykkyyttä ei kylläkään huomannut. Jarmo Btw. Määräaikaiskatsastus meni huomautuksitta tänään läpi. Myöskin museorekkariin meni eli talven puunaukselle sai vähän vastinetta :rolleyes: . Museosedältäkään ei tullut juurikaan muita kuin positiivisia kommentteja:cool: |
Quote:
Onnea läpäistystä museotarkastuksesta :thumrigh:. Hienoa että tulee lisää mr-kuminaamoja :cool:. Ohjauksen palautukseen vaikuttanee tuo kiristys. Kannattaisiko kuitenkin vielä tarkistuttaa pyörankulmat, jos puoltaa? Ainakin omassani vakautti menoa (ei toisin ennenkään puoltanut)... |
Quote:
Kiitoksia! :) Juu, testautan ne vielä samalla, kun vaihdan etukumit jossain vaiheessa. Kulmat on kyllä säädätetty auton tultua Suomeen 2006, mutta eivät ehtineet enää pelastamaan pieleen kuluneita renkaita. Ennemminkin veikkaisin noita väärin kuluneita renkaita, mutta jos on pienikin epäilys kulmista, niin kyllä nekin tulee samalla säädätettyä. Pintaa olisi vielä mukavasti, mutta sisäreunoista on sakkorajoilla. Jarmo |
| All times are GMT +3. The time now is 06:36. |