![]() |
Vyöt selkänojista läpi
Olisko toteuttamiskelpoinen idea -75 vetessä tehdä läpiviennit penkkien selkänojiin nelipistevöille? Kyseessä siis orkkismallin penkit.
Assembly manuaalista katselin, että convertible malleissa on tuollainen ”Guide hole” systeemi selkänojassa ja näissäkin penkeissä olis etupuolella ”aihiot” reikiä varten. Verhoilija sais tehtyä takapuolelle varmaan jonkun hyvän ratkaisun. Nykyisessä systeemissä on ongelmana se, että vyöt ottavat kiinni selkänojien sivuihin ja todennäköisesti ajanmittaan kuluttavat verhoilua. |
1 Attachment(s)
onko tuosta apua... eli on mahdollista!
|
Hyvin näyttää istuvan tuossa kuvassa! Eli ei muuta ku toimeks vaan. Mun tapauksessa homma on sikäli vielä helppo, että vyöt ovat 2" leveät tuuninkimallit ja sopivat siten siitä muovikehyksestäkin läpi.
Tuota kuvaa katselle tuli mieleen, että vaatii ilmeisesti pikakiinnikkeet ylempiin kiinnityskohtiin että saa penkin kaadettua kunnolla. No, se ei ole iso ongelma. |
Quote:
Kieltämättä toi takatilan käytö hieman hankaloituu. Ja mulla on vöiden kiinnitys aina takaseinässä asti. Tosin en suosittele laittamaan takaseinään vöitä kiinni ilman vahvistusta. Siitä ei katsastusmieskään pidä. Mutta itse laminoin takaseinään noin 5mm lisää kuitua ja tein vahvike raudat taka- ja etupuolelle. Takapuolella raudat ovat noin 50X25cm ja ovat 3mm rautaa. Niiden tekeminen on kanssa hieman haasteellista kun takaseinä on muodoltaan kevyt pyramidi! Mutta se tuo valtavasti jäykkyyttä. Vaikka miten kiskoin tämän jälkeen kiinnikkeistä liinan avulla ja jaloille otin tukea penkkien takana olevasta pienestä pystyseinästä, niin en saanut edes takaseinää liikkumaan. |
Niin ja se velä... että suosittelen tekemään. Itse tykkään aivan älyttömästi. Jos tarkitus ei ole tehdä museota.
|
Tuo kiinnityshomma mulla onkin jo tehtynä valmiiksi, eli poikittainen tanko penkkien takana joka on pultattu kiinni alkuperäisiin kiinnityspisteisiin.
|
Elvytetäänpä vanhaa keskustelua.
Ajattelin tuollaista tankoratkaisua myöskin penkkien taakse. http://www.vetteworksonline.com/shar...e%20007web.jpg OK. Homma selkeä, mutta noiden vöiden kanssa olen vähän ihmeissään. Pitäs olla olkavöiden kiinnitykset ton putken ympäri (wrap around) ja alakiinnitykset sitten pultattavat. Lisäksi pitäs olla pikalukolla ja lukon pitäisi jäädä kiinni toiseen sivultatulevaan vyöhön. Muita vaatimuksia olis vielä 3" leveys ja musta väri. Mistähän tollaset löytys, jotenkin aika hankalasti löytyy netistä inffoa. Oliskohan jollain enemmän ymmärrystä näistä? |
Quote:
Esim. tämä täyttää kaikki nuo vaatimukset: http://store.summitracing.com/partde...5&autoview=sku Kuvassa näkyy nuo pulttikiinnikkeet myös olkavöissä, mutta ne saa pois, koska vöiden päät ovat avoimet. Vastaavia pitäis kyllä löytyä melkein mistä tahansa varaosapuljusta. Jos vyöt tulee katuautoon, niin kannattaa kyllä miettiä kahteen kertaan, ennen kuin tuollaiset hommaa. Nuo raskaat metalliosat alkavat helposti häiritä, kun ne kolhivat sisustaa ja ovat välillä ovien välissä yms. Vaikka tuo vetteworksonline mainostaa, että vyöt toimivat suoraan alkuperaispenkkien kanssa, niin se ei kyllä käytännössä pidä paikkaansa. Tai kyllä ne toimii, mutta ne pitää vetää ihan tajuttoman tiukalle ja silloin kuluu selkänojasta ja kuskista nahat pilalle. Jos ne jättää löysälle, niin se on sama kuin pelkillä lantiovöillä ajelis. Eli käytännössä pitää hommata esim. kuppipenkit tai modifioida alkuperäisiin läpiviennit olkavöille. Itse laitoin aika pian kiertoon nuo vyöt ja hommasin tilalle nämä hieman käytännöllisemmät 2":n 4-pistevyöt: http://www.autoracing.fi/images/tuot...a505_black.jpg |
Ahaa, elikkä ne päät saa irti. no sittenhän valikoima tosiaan laajenee. Thanks.
|
Muistakaas että jossain veeseiskassa tms oli mainos RULLA Y vöistä! Eli siis "nelipistevyöt" jossa rulla takana. Rullan vois pistää kiinni takarontin läpi runkopalkkiin kuten tein joskus 69ssäni. Varmasti toimii ja on turvallinen. Penkkejä voi säätää ja kääntää entiseen malliin.
|
Mullakin on edessä toi että pitäis keksiä miten tekee läpiviennin selkänojaan noille 4-pistevöille. selkänojien ulkolaidoilla on jo reijät valmiina mut sisä laitoihin pitäis keksiä kuinka ne sais siististi ja silleen ettei lähtin takapuolen verhoilu ratkeemaan jos vyö vähän vetää.
|
Quote:
Mulla on juuri kyseinen rojekti etenemässä siinävaiheessa, että seuraavaksi pitää käydä neuvottelemessa verhoilijan kanssa miten tuo takaosa hoidetaan. Ideoita on kyllä jo valmiiksi mietittynä, mutta melkein pakko käyttää hieman verhoilijan palveluksia, kun tuo selkänojan verhoilu on purettava pois jotta pääsee tekemään tarvittavt modifioinnit. Reikäaihiot oli kyllä edessä, mutta sisällä olevassa metallirungossa niitä ei ollut(-75), eli joudutaan tekemään myös hieman metallihommia. Ajatus olisi päästä verhoijijan juttusille ihan lähipäivinä. Laitan infoa ja kuvia aiheesta heti kun saadaan jotain näkyvää aikaiseksi. |
Mä koitan selvitä tästä "ihan ite" eli lopputulos on kanssa sitä...](*,)
Mutta kokeillaa, en kyllä rupee noita penkkejä reijittää ennenku vyöt on mulla kotona. Jep olis kiva nähdä miten verhoilija ammattimiehenä ton toteuttaa. |
1 Attachment(s)
Tossa tommonen toteutus.
|
Quote:
Miten sulla on kiinni tuo lannevyö. Tai varmaan alkuperäisessä kiinnikkeessä kardaanitunnelin puolella, mutta entä se toinen puoli? se alkuperäinen paikkahan on siellä penkin alla :confused: Meneekö alkuperäistä reittiä vai onko sulla joku osa tehtynä sinne? Amerikan Joe on tehnyt noiden Sharkbaarien mukaan uudet kiinnikkeet penkin jalkojen alle, mutta ne ei kyllä mun mielestä pidä mitään jos johonkin sattuu oikeesti törmäämään. |
Quote:
Olisiko -70 sitten erilainen, kun sun vehkeessä? Mä voin vielä huomenna tutkia ja vaikka kuvata sulle sen ovenpuoleisen lantiovyön kiinnityksen, kun en sitä aivan selvästi muista. |
Mulla on tossa 71 mallissa paikat kardaani tunnelissa ja toisella puolella kynnyksessä. Ne joihin se alkuperänen lannevyö tulee kiinni.
Mistä kohtaa se poikkipalkin pultti tulee läpi? Toi olis ainakin tukeva kiinnitys eikä tarvitsis ruveta perä seinää vahvistamaan. |
Maalaisjärjellä selviää asennuspisteidein paikoista. Tärkeintä on ymmärtää ettei kiinnitä niitä olanyli meneviä kuten tossa kuvassa on isolla ruksittu. Tollaisia asennuksia on muutamat tulleet vastaan jossain C3sissa :o !!!
Vielä itse itseäni toistaen jos ei ole tarkoitus laittaa sitä "shark baria" tms sen tyylistä poikkitankoa kulkemaan penkkien taakse niin ihan rontin perältä vain 12mm reikä lattiasta ja sen bensatankin edessä olevan palkin läpi ja siitä vahva pultti kunnon aluslevyillä. Varmana kestää ja toimii hyvin vaikka vähän alaviistoon kiinnityksen viekin. Ja toi kuva ei siis tietenkään ole corvetesta |
Quote:
Punaisten rastien kohdilta. Juuri ennen "peräseinää" - Se on vihonviimeinen paikka. Kannatta pistää vaikka korilaattoja sitten ton palkin ja lattian väliin ennen kuin kiristät. ![]() Tälläinen "nostosilmukkamutteri" sitten pultin päähän kierreliiman kanssa. ![]() |
Quote:
Mulla on just tolleen kiinni ja myöskin toi silmukka on asennettuna. Ton silmukan alkuperäinen tarkoitushan on se, että vyöt on helppo irroittaa kaikista kiinnityspisteistä noihin vöihin kuuluvalla avaus-salvalla. ( avattava ja suljettava lukkomekanismi vöiden kiinnitys päissä ) |
Quote:
|
Kuhan hölisen mutta jos näkee vaivan, että pistää "pistevyöt" niin eikö kantsis sitten samantien pistää 5 pistettä? Siis olettaen, että ne vyöt laitetaan turvallisuussyistä. Vetten ajoasento on usein kohtuu letkeä ja se on omiaan lisäämään "submariningia" eli sitä, että mällissä kuski lipsahtaa lannevyön alitse sinne jalkatilaan. Ns. munavyö estää tämän.
Mun yhdellä kaverilla oli autossa semmoset takarullalla varustetut vyöt joskus. Siellä takarullassa oli vielä joku sähkökytkentä ja solenoidilla tms. lukittiin rulla. En muista enää oliko munavyötä. Jos joku on moisista kiinnostunut niin voin kysellä mitkä ne oli. |
Quote:
Jep elikkä -72 poikkeaa tässä, koska siinä on se rulla siellä penkin alla ja siis myös kiinnityspiste. ![]() vyö kääntyy ohjausraudan ympäri siten ylöspäin. näkyy kuvassa. Tuo olkavöiden palkki kiinnitys on ehdottomasti vahvin tapa. Se sharkbar tyyppinen kiinnitys houkuttaa siksi, että kattopaloja varten jäisi vielä tavaratilaa ja jopa takalasin teline tavaratilassa mahtuisi toimimaan. Sharkbarin kiinnitys tuossa kaupallisessa versiossa kyllä vaikuttaa heppoiselta. |
Quote:
Tee koko haibaari ihan itse.Tulee -ehkä jopa 14 kertaa- parempi.. |
Quote:
Elintasomittari ei ole kohdallaan, jos ali luiskahtaa! |
Quote:
Oikeissa kisapenkeissähän noi hommat luonnistuu helposti, koska niissä on valmiina kaikki. |
Quote:
Sen munavyön voi muuten lisätä 4-pistesettiinkin jälkikäteen. Olen joskus nähnyt samoja vöitä myytävän 4-pisteisenä ja 5 pisteen optiolla. Egubeltin ei tarvitse välttämättä lukittautua lantiovyön solkeen. Riittää, että siinä on yläpäässä lenkki josta lantiovyön toinen puoli sujautetaan läpi ennen lukitsemista. Vinkki: munavyö kantsii valita/tehdä 2 kapeammasta (6-piste) tai yhdestä leveästä vyöstä ettei tule epämiellyttävää painetta tiettyihin kahteen palleroon pysäyksessä. Quote:
Quote:
|
Quote:
No ei kyllä tulis mieleenkään tollasta tilata.. Vastaavan periaatten omaavan tangon kiinnitys on silti haasteellinen. 6 pistettä tuntuu vähän yliampuvalta, kun ei korikehikko muuten kestä mitään kunnon mälliä. |
Rullalliset pistevyöt: Schroth Autocontrol II ja III
EDIT: kysyin kaverilta ja kommentti oli, että se rullajuttu oli vaikea asentaa koska painoi niin hemmetisti. Mutta, ehkä vettessä ei niin haittaisi kun asennuspaikka on jokatapauksessa jossain siellä taka/alakulmassa. Joku toinen malli missä ei ollut tota sähköhärdelliä ja jotka asennettiin normivöiden "viereen" oli sitten kuulemma paljon parempi hänen mielestään. |
Quote:
Nonii, "lähipäivinä" lienee suhteellinen käsite, mutta nyt homma on nytkähtäny eteepäin ja kuskin penkki alkais oleen viimeistelyä vailla. Päädyin kuitenkin tekeen homman itse. Tuota verhoilun takaisinasennusta lähinnä pelkäsin, mutta ei se ollu lopulta mikään kovin paha homma.:cheers2: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Apparin puoli on vielä tekemättä, mutta täytyy varmaan jättää se syksyyn. Tossa hommassa menee kuitenkin useampi ilta. |
Quote:
Erittäin siisti toteutus :thumleft: :cool: |
| All times are GMT +3. The time now is 05:54. |