![]() |
Takajarrut jumittaa
Vette vm.-88 takajarrut jumittaa. Palat on aivan loppu mutta yrittäessäni vaihtaa niitä, mäntä ei liiku tarpeeksi että uudet palat mahtuis tilalle.
Mahtaakohan vika olla jarrusylinterissä vai pääsylinterissä? Taas olis hyvät neuvot tarpeen. |
Taitaa vika olla jarrusatuloissa. Ne pitää herkistää. Todella yleinen vika todella monessa automerkissä. Irti ja putsaamaan ja voitelemaan. Voi olla liu'ut jumissa (yleensä muutaman vuoden välein) tai sitten mäntä jumissa.
|
herkistely toimii ok, tosin kun on kerran jääny jumiin, saa herkistellä joka kevät...
|
Riippuu siitä missä kunnossa ne liu'ut ovat ja mitä sinne pistää liukasteeksi. Ite olen käyttänyt jarrurasvaa mutta kuparitahnakin on kaiketi hyvää - ehkä jopa parempaa. Ja ne liukujen kumit pitäis kanssa olla kunnossa.
Talvella ajaminen ja suola ne yleensä pistää jumiin. |
En tiedä onko tuuria mutta mulla ei ikinä jarrut ole jumitellu. Vaihdan nesteet usein ja ajelen reippaasti.
|
Quote:
Tulikin vaihdettua pariin vetteen jarrunesteet viime talvena ja aika kuraa ne oli, toi on hyvä ottaa tavaksi edes joka toinen vuosi... jos vaan vehkeillä ajelee :rolleyes: |
Quote:
|
Joo, jarrunesteiden vaihtelu on ihan hyvä tapa mutta liukujen jumittumiseen se ei auta. Jos männät ovat ruostuvat niin siihen kyllä.
Jarrunesteethän pitäis myös vaihtaa joka ratapäivän jälkeen jos on yhtään tullut kovasta vauhdista jarruteltua. |
Tänään menin jarrut läpi omasta autosta. Takarenkaiden ulommat jarrupalat olivat ruostunut täysin kiinni satuloihin. Kaikista pyöristä oli tosiaan männät jumissa niitä hetkuttelin ja nesteet vaihdoin. Oli nesteet muuten aika tummaa tavaraa, olikohan koska viimeksi vaihdettu.
Niin ja tosiaan tänään hain siirtokilvet ja ekaa kertaa kokeilin autoa. Jarrut on kyllä tosi pehmeet ei oikein kunnon tuntoa polkimessa. Mitenkäs teillä muilla on? Itse en ole vielä uusia jarrupaloja saanut hommattua. Vanhat voi olla aika kovaa tavaraa ja silta osin vaikuttaa negatiivisesti. Muuten oli tosi kiva ajella, kaikki vaihteetkin pelasi:) |
Männät oli tosiaan jumittanu kiinni oikeen huolella. Purku, putsaus ja nyt pelaa!
|
| All times are GMT +3. The time now is 05:31. |