FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C5 (vuosimallit 1997-2004) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Kytkimen jaykkyys -> ei vakio? (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=11493)

veppe 28.09.2008 01:15

Kytkimen jaykkyys -> ei vakio?

Ymmartaakseni Z06:ssa pitaisi olla vakiota jaykempi kytkin, nain olen itseni antanut ymmartaa. Olen pariakin zetaa kaynyt koeajamassa, ja totesin, etta niissa on todella kevyt kytkin verrattuna omaani. Molemmat zetat oli kohtuuvahan ajettuja, toisessa vain 12 tuhatta mailia joten varmaankin oli vakiokamaa. Itsella taas on jo 70 kmiles, joten voipi olla, etta joku on kytkimenkin ehtinyt vaihtamaan.

Pitaisi vain itsella jalleen kerran vaihtaa, kun se tuntuu ravistavan, vai voisiko jaykempi kytkin vai olla sellainen, etta etenkin ykkosella liikkeelle lahtiessa ravistaa? Mulla ei varsinaisesti kokemuksia ole mistaan "viri"kytkimista, niin enpa tieda :p

CC-5 28.09.2008 01:21

Quote:

Originally Posted by veppe
Ymmartaakseni Z06:ssa pitaisi olla vakiota jaykempi kytkin, nain olen itseni antanut ymmartaa. Olen pariakin zetaa kaynyt koeajamassa, ja totesin, etta niissa on todella kevyt kytkin verrattuna omaani. Molemmat zetat oli kohtuuvahan ajettuja, toisessa vain 12 tuhatta mailia joten varmaankin oli vakiokamaa. Itsella taas on jo 70 kmiles, joten voipi olla, etta joku on kytkimenkin ehtinyt vaihtamaan.

Pitaisi vain itsella jalleen kerran vaihtaa, kun se tuntuu ravistavan, vai voisiko jaykempi kytkin vai olla sellainen, etta etenkin ykkosella liikkeelle lahtiessa ravistaa? Mulla ei varsinaisesti kokemuksia ole mistaan "viri"kytkimista, niin enpa tieda :p

Olisko sulla autoosi vaihettu tuollainen puoli sintteri levy(kytkin) Luistaako/ ottaako poljin kiinni vasta ylhäällä?

veppe 28.09.2008 01:25

Quote:

Originally Posted by CC-5
Olisko sulla autoosi vaihettu tuollainen puoli sintteri levy(kytkin) Luistaako/ ottaako poljin kiinni vasta ylhäällä?

Minusta se ottaa vasta kohtuullisen alhaalla, eika kylla luistakaan yhtaan. Nimittain joskus kay niin, etta jos ei huolella polkaise pohjaan, niin ei olekaan irrottanut kunnolla ja synkrot rusahtaa... :x
Edit: tulipa sanavalinta huono, siis tieten tuo kytkimen luistaminen/luistamattomuus ei suoranaisesti synkroihin vaikuta :)

Jostain kytkimen paikkeilta kuuluu myos liikkeelle lahtiessa sellaista "resonanssihelinaa/rahinaa", etta olen miettinyt, onko siella enaa kaikki ihan kohdillaan. Laatikko pitaisi muutenkin vieda huoltoon (ykkonen aantaa), niin samalla tuo kytkinkin tulisi tarkistettua, kun kasittaakseni kytkimen vaihtamiseksi naissakin pitaa irrottaa laatikko (vai riittaako kardaanin irrotus?)... :roll:

veppe 28.09.2008 01:29

Niin joo ja se jaykkyys siis on aika huomattava, koska tana aamuna kavin just ajamassa yhta zetaa, ja kun istahdin siita sitten heti oman auton puikkoihin, niin piti oikein voimalla polkea kytkinta :) Ja kun olen ymmartanyt, etta zetassa olisi jaykka, niin sitten olisi minulla kylla tosi jaykka :D

Muilla manuaaleilla en olekaan ajanut kuin tuolla omallani ja sitten tosiaan parilla zetalla. Pitaisi varmaan yrittaa saada vertailupohjaa :roll:

VetteC5 28.09.2008 11:33

Quote:

Originally Posted by veppe
Niin joo ja se jaykkyys siis on aika huomattava, koska tana aamuna kavin just ajamassa yhta zetaa, ja kun istahdin siita sitten heti oman auton puikkoihin, niin piti oikein voimalla polkea kytkinta :) Ja kun olen ymmartanyt, etta zetassa olisi jaykka, niin sitten olisi minulla kylla tosi jaykka :D

Muilla manuaaleilla en olekaan ajanut kuin tuolla omallani ja sitten tosiaan parilla zetalla. Pitaisi varmaan yrittaa saada vertailupohjaa :roll:

Koitappas ilmata se kytkin ensin, että muuttuuko se mihinkään suuntaan. Omaan autoon vaihdettiin LS7 kytkin ja asennus vaiheessa jäi pikkusen ilmaa kytkinjärjestelmään ja liikkeelle lähdettäessä kytkin ottaa melko alhaalla ja pakki on joskus melko kinkkerä laittaa päälle, mutta korjaantuu kytkimen ilmauksella, mutta taitaa omalla kohdalla jäädä ensi keväälle.

Pekka Berkeles 30.09.2008 19:20

Lues ny vielä tää artikkeli:

http://www.rangeracceleration.com/Clutch_Care.html

Ilmeisesti paskainen kytkinneste saattaa aiheuttaa myös jäykkyyttä (voipi olla ettei sille ole sitten enää tehtävissä mitään).

Itse muuten käytin menestykseekkäästi tätä logiikkaa ilmaukseen, on nimittäin niin hankalassa paikassa ilmausruuvi ettei ole tosikaan (pakoputket pitää muistaakseni ottaa irti ja sitten pitää olla sopivasti taivutettu kiintoavain):

"With the engine off, pump the clutch pedal rapidly and strongly 20-30 times. This action causes fluid in the clutch hydraulics to circulate, blending the new and old fluid, and revealing the color of the blend. It also helps scour residue from the actuator (slave) and displace upward into the reservoir any air trapped in the hydraulics ."

jarvis_fi 15.03.2009 03:36

Koeajo ja kevyt kytkin

Kavinpa juuri koeajamassa elamani ensimmaista kertaa Z06. Ja olihan se suu leveassa hymyssa ajon jalkeen.

Pari asiaa jai mietityttamaan, yksi niista kevyt ja ylhaalta ottava kytkin. Mitaan vertailupohjaa ei ole Veteista joten kommentit tervetulleita.

Mitaan ravistuksia tai luistoa en huomannut. Onko kytkin siis kilometreihin (39000 mailia) nahden ok kunnossa?

veppe 15.03.2009 04:11

No, itsellani on tosiaan vertailupohjana oma + pari Zetaa. Molemmissa Zetoissa oli huomattavan kevyt omaan verrattuna.. Toinen niista oli 12 000 mailia ajettu (luotettavan tuntuiset mailit, oli nimittain virheeton auto), eli lienee viela "tehdasuusi" kytkin. Minulla ottaa kylla todella alhaalta vasta kiinni. Jos ei kunnolla polkaise kytkinta pohjaan, niin kylla rutisee :mad: Muutenkin mulle on sattunut sellainen takkuileva laatikko, ainakin toisessa noista Zetoista vaihteet vaihtui todella pehmeasti ja sujuvasti. Olisko jotain tekemista minun short shift kitilla, jos sen mekanismi takkuilee :confused:

Nyt mulla on vaihdettu jarrunesteet, olikos ne kytkinnesteet samasta sailiosta vai pitaako ne erikseen vaihtaa? (entisessa Mersussani ne taisi ainakin olla samasta sailiosta..)

jarvis_fi 15.03.2009 04:26

Menee offtopic

menee vahan offtopic:

mutta kuinka helkkarin kovat pakoaanet pitaisi olla vakio Z06:ssa?
-- koeajamassani yksilossa piti melkein tulppia etsia, startatessa meni halyttimet vieressa paalle... :)

Entapa virtalukko; minusta se on hyva esimerkki kertomaan kilometreista; loystyyko se helposti vetessa?
-- myonnetaan, toisilla on tapana roikottaa sixpakkia avaimista ja loystyyhan se....

ajattelin vain...

Finnshark 15.03.2009 22:35

Quote:

Originally Posted by jarvis_fi
Kavinpa juuri koeajamassa elamani ensimmaista kertaa Z06. Ja olihan se suu leveassa hymyssa ajon jalkeen.

Pari asiaa jai mietityttamaan, yksi niista kevyt ja ylhaalta ottava kytkin. Mitaan vertailupohjaa ei ole Veteista joten kommentit tervetulleita.

Mitaan ravistuksia tai luistoa en huomannut. Onko kytkin siis kilometreihin (39000 mailia) nahden ok kunnossa?

Oliko C5 vai C6? Parhaan vertailupohjan saanet kun käyt muutaman auton testaamassa. Ilmeisesti olet vielä siellä rapakon toisella puolella? Siellä testattavia yksilöitä riittänee moneen tarpeeseen ja saa hiukan valitakin mitä ostaa. C6:ssa virtalukko lienee huono kohde tutkiskella kun riittää että avaimet ovat taskussa, ei siis normikäytössä tarvitse virtalukkoa laisinkaan! ;)

All times are GMT +3. The time now is 10:00.