FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   Yleistä keskustelua (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Maalipinnan myllyttäminen (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=14083)

Mr Tena 29.07.2009 01:41

Maalipinnan myllyttäminen

Moi!

Onko kokemusta moisesta, siis maalipinnan myllyttämisestä paremman kiillon saamiseksi.

Millaset välineet olisi hyvä olla?
Entäs kemikaalit?

Mistä tarvittavat tavarat on hyvä hankkia, jne.

Millainen on itse kiiloitustyö?
Mitä juttuja täytyy varoa, onko niitä?

Kerro ihmeessä, sillä tiedoista on varmasti suuri apu.

Tarkoituksena tehdä maalipannasta kiiltävä ... :cool:

:D

Q11 29.07.2009 01:54

kunnon kone, mutta jos meinasit vain yhden auton myllyttää niin bilteman kone piisaa siihen hommaan hyvin (itse hain biltemasta ja hyvin toimii) itse olen käyttänyt fareclaa löytyy motonetistä kuin myös laikat. pienehköillä kierroksilla liikkeelle vaan. itse ku ensimmäistä kertaa tein niin kokeilin ensin toiseen pintaan minkälaista homma on. ja hommahan etenee siten että ensin päätät teetkö kuivana vai märkänä, märkänä homma paljon helpompaa. ja sitä tahnaa ei tartte tosiaankaan paljoa eli se pikkutuubi riittää jo pitkälle. voin huomenna pistää kuvalliset ohjeet miten loihditaan volvon konepeltiin uutta kiiltoa.

nimimerkillä: tein tätä vähän aikaan autoliikkeessä sijaismyllyttäjänä.

ceevee 29.07.2009 02:05

Mulla kokemusta vain pienillä pinnoilla. Pienikierroksinen kone ja maalipinnan laadun huomioon ottava aine. Itse olen pärjännyt ihan Autoglymin restore-aineella. Fareclahan on aina hiova eli sitä sen mukaan (numeroitu hionnan mukaan) kuinka vakava tuo maalipinta on.
Jos maalipinta on tosi himmeä niin tasainen työn tekeminen on tärkeää eli joka kohdasta yhtä paljon.
Kulmathan ne suurin ongelma on.

Corvette63 29.07.2009 02:06

Itse unohtaisin kaikki biltema baskat (paitsi se kopio cyclo on ihan jees :D), motonet on kanssa vähän kyseenalainen paikka. Aineet Meguiarsilta, 3M:ltä, Prestalta ja Mirkalta.. Ihan käyttäjästä kii mitä tykkää käytellä.

Älä paina tarpeettoman kovaa konetta, mutta pidä hyvin kiinni, ettei lähde juoksentelemaan maalipinnalla. Muista oikean kokoinen laikka koneen backplatea varten ja liimata se suoraan, että masiina pysyy paremmin tasapainossa. Kannattaa arvioida hyvin tarkkaan miten karkeita kamoja käyttelet, villalaikat on yleensä vihonviimeisiä (ainakin jos multa kysytään) mustalle maalipinnalle. Vaahtomuovillakin saa pinnat paskaks, jos kone pääsee haukkaamaan.

Muista pitää kone kokoajan liikkeessä.

Kannattaa tosiaan kastella laikka vaikka lähdevedellä ennen myllyttämistä. Kastele laikka, pistä kierrokset täysille (mutta älä laske maalipinnalle) ja pyöräytä ylimääräset vodat pois. Sen jälkeen vaan tahnaa laikkaan ja cruisailemaan :cool:

Hyvin onnistunut myllytys on sellainen, kun ei ole saanut tehtyä pintaan myllytyksen aikana enempää vaurioita :D

Siinä tärkeimmät ohjeet.. Jos tuntuu liian vaikealta, niin kannattaa harkita ihan ammattimiestä fiksaajaksi.

Yorcci 29.07.2009 02:11

Quote:

Originally Posted by Corvette63
Jos tuntuu liian vaikealta, niin kannattaa harkita ihan ammattimiestä fiksaajaksi.

Itse henkilökohtaisesti en viitsisi yhden auton takia lähteä edes opettelemaan hommaa. Käytännössä rahaa menee melkein sama määrä ja hirveä vaiva. Ja jos homma kusee, vastuu on jonkun muun harteilla. Päteviä tekijöitä löytyy, eivät vaan ole (välttämättä) niitä halvimpia.

Corvette63 29.07.2009 02:13

Quote:

Originally Posted by ceevee
Itse olen pärjännyt ihan Autoglymin restore-aineella.

Jos puhut siitä pinkistä kamasta niin se pitäis kieltää lailla!

Q11 29.07.2009 02:14

joo ite oon tosiaan käyttäny fareclaa mutta se olikin vain naarmujen ja muiden jälkien poistoon, töissä käytin paikan omia aineita eli prestaa tai autoglymiä riippuen minkälainen pinta. jos ei naarmuja niin hyvä vahaus zainolla tai jollain vastaavalla riittää mutta jos haluaa paremman niin koneella vaan, turhaa ei tartte arkailla ei se vaikeaa ole, mutta tummien pintojen kanssa pitää olla varovainen ettei pilaa maalipintaa. pelkässä kiillotuksessa ei tarvitse painaa konetta turhaan, vähän syvempien naarmujen poistossa sitten kovemmilla kierroksilla ja voi painaa konetta vähän, mutta kuitenkin kohtuuden rajoissa:D tämä edellyttää toki että konetta pitää liikuttaa vähän vilkkaammin. tosiaankin pistä huomenna kuvia tosta hommasta kun en ainakaan itse ole semmoisiin täällä törmännyt.

Corvette63 29.07.2009 02:16

Quote:

Originally Posted by Yorcci
Itse henkilökohtaisesti en viitsisi yhden auton takia lähteä edes opettelemaan hommaa. Käytännössä rahaa menee melkein sama määrä ja hirveä vaiva. Ja jos homma kusee, vastuu on jonkun muun harteilla. Päteviä tekijöitä löytyy, eivät vaan ole (välttämättä) niitä halvimpia.

Naulan kantaan..

Jos detailerin uraa harkitsee, niin mikä ettei, mutta kanntaa ostaa kerralla laadukkaat tarvikkeet!

Corvette63 29.07.2009 02:20

Quote:

Originally Posted by Q11
mutta tummien pintojen kanssa pitää olla varovainen ettei pilaa maalipintaa.

Kannattaa toki vaaleidenkin.. Hologrammin kuvat ja jääkiekkoraidan saa aikaiseksi aika helposti, jos on huolimaton.. Oli pinta ihan mikä vaan!

Quote:

pelkässä kiillotuksessa ei tarvitse painaa konetta turhaan, vähän syvempien naarmujen poistossa sitten kovemmilla kierroksilla ja voi painaa konetta vähän, mutta kuitenkin kohtuuden rajoissa:D

Kannattaa huomioidan myös maalipinnan (/lakka) kovuus ja paksuus. Ei tarvi ihan hulluna painaa kuitenkaan. Tehoa myllystä saa vaihtamalla kovempaa laikkaa ja tehokkaampaa ainetta. Jos on pehmeä laikka ja kova aine, niin tehoa ei tule vaikka kiekat oiskin kaakossa.

ceevee 29.07.2009 02:21

Corvette63:lle
Ei villalaikat pienissä pinnoissa ole ollenkaan huonot, mutta isoissa kaiketi sen keräämän kuonan takia vihonviimeisiä -> ne kun kerää kaiken sen p****n itseensä. Vaihtamalla usein voisi auttaa -> lisää kustannuksia.

All times are GMT +3. The time now is 10:30.