FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C3 (vuosimallit 1968-1982) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   C3 oven säätö (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=15898)

KooJii 03.05.2010 11:57

C3 oven säätö

Kertokaapas vanhemmat säätäjät noviisille, mistä kannattaisi lähteä seuraavassa tapauksessa liikkeelle.

Eli kuskin ovi istuu hienosti paikallaan, mutta apukuskin ei. Etureuna on aika hyvä, kuten tästä kuvasta näkyy. Yläreunassa hieman leveämpi rako, josta voisi päätellä oven painuneen pikkusen.

Takareunasta katsottaessa ovi näyttäisi olevan puolisen senttiä liian alhaalla. Väsyneet saranatapit vai kenties jotain muuta? Eikä ole maalari perhana kiinnittänyt asiaan huomiota rajaa vetäessään. Jos ovea nyt nostaa, niin hopeiseen raitaan tulee porras. Voi olla paremman näköinen kun ei edes yritä korjata.

Sama ovi näyttää alempaa tältä, ja tälle toivon jotain olevan tehtävissä. Ovi on todellakin lyöty kunnolla kiinni. Tuon paremmin se ei mene. Rakoa jää keskikohdasta pahimmillaan vajaan sentin verran.

Tuosta sitten taas seuraa se, ettei tunnistustappi painu tarpeeksi pohjaan, vaan "Door Ajar" valo palaa koko ajan. Ja sekös ärsyttää.

Eli millaisilla toimenpiteillä nyt kannattaisi lähteä hommaa ratkaisemaan. Onko toivoa saada ovi istumaan paremmin, vai hommaanko karmipuolelle pitemmän tapin. ;)

VetteMan 03.05.2010 12:41

Ensimmäisenä tarkista saratappien ja holkkien kunto ja vaihda ne tarvittaessa.
Sitten säädä oven etureuna oikealle korkeudelle. Vertaa alareunasta oven korkeutta etulokariin. Sillä saat tuota etureunan yläosan rakoa pienennettyä.
Sitten tietty takareuna pitää saada kohdalleen. Saranoistahan sekin säädetään. Vastatappi sitten vaan oikealle kohdalle kun muut säädöt kohdallaan.
Säätö olisi kyllä kannattanut ennen maalausta tehdä, noita ovia ja luukkuja omassa tuli hierottua aika monta iltaa..
Ja kyllä ne tehtaalta lähtiessäänkin on ollut vähän miten sattuu.

groovyjay 04.05.2010 20:42

Mä istuin pari vuotta sitten Carlislessa luennolla, jossa shimmattiin C3:n kori paikoilleen ja istutettiin ovet. Aivan mieletön projekti ja harva edes frame offin tekijöistä tekee ko. vaihetta ajan kanssa, tai edes tietää miten shimmailla. Noita sun rakoja saa pelattua pienemmäksi kanssa shimmeillä...

Haukkis 04.05.2010 21:09

Quote:

Originally Posted by groovyjay
Mä istuin pari vuotta sitten Carlislessa luennolla, jossa shimmattiin C3:n kori paikoilleen ja istutettiin ovet. Aivan mieletön projekti ja harva edes frame offin tekijöistä tekee ko. vaihetta ajan kanssa, tai edes tietää miten shimmailla. Noita sun rakoja saa pelattua pienemmäksi kanssa shimmeillä...

... mut eipä niillä pelkillä shimmeillä saa korjattua virheitä jotka aiheutuu suurista valmistustoleransseista. Taitaa olla enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että liukuhihnalta lähtiessään nuo raot ovat vähän miten sattuu. Korjatkaa jos olen väärässä :study:

Toki oikein shimmaamalla saa siedettävämmän, muttei silläkään valmistusvirheitä poisteta. Jossain vaiheessa omastakin pulkasta pitää pari kohtaa oven seudulta fiksailla kuidun avulla....

Jaakon faija 04.05.2010 21:57

Quote:

Originally Posted by Haukkis
... mut eipä niillä pelkillä shimmeillä saa korjattua virheitä jotka aiheutuu suurista valmistustoleransseista. Taitaa olla enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että liukuhihnalta lähtiessään nuo raot ovat vähän miten sattuu. Korjatkaa jos olen väärässä :study:

Toki oikein shimmaamalla saa siedettävämmän, muttei silläkään valmistusvirheitä poisteta. Jossain vaiheessa omastakin pulkasta pitää pari kohtaa oven seudulta fiksailla kuidun avulla....

Yhdyn kyllä haukkiksen kommenttiin. Omassa ennen kuin poistin ovet maalausta varten, maalasin hopealla pulttien kantojen reunat (kiinnityslevyyn)jotta näin missä kohtaa pultit oli ennen irroitusta.
Nopeutti ja helpotti asennusta pirusti.
Kyllä silti oli haettava kultainen keskitie rakojen suhteen koska näki
selvästi että ei se istunut täydellisesti tehtaalta lähtiessäkään.
Itselläni pirullisempi ongelma on saada ovien ikkunat säädettyä kohdilleen.

ahne 05.05.2010 15:11

Mulla on kanssa kuskin ovessa mielenkiintoisia asioita tapahtunut joskus. näyttäisi, että kuskin ovea on takareunasta hieman lyhennetty. Kunhan saan saranat kunnostettua ja pääsen uudestaan sovittamaan täytyykin pistää kuvia..:)

obelix 05.05.2010 17:10

Ovet on valmistettu mun mielestä hieman miten sattuu. Ei auttanu vaiks muutama päivä niitä simmailtiin ja koppa kaljaakin meni per päivä. Laitettiin raot about joka suuntaan hyviks ja siihen tyydyin...
Ainahan ne vituttaa kun niitä alkaa läheltä kyttäilemään. :mad:

Pantse 21.05.2010 13:55

Mulla kanssa "roikkuu" nuo ovet joka taas aiheuttaa sen, että ne ei sulkeudu kunnolla. Varsinkin kuskin ovea kun sulkee niin kuuluu narinaa ja ovi jää melko paljon ulos.

Onko muuten urbaani leganda että myös noi korin kiinnityspuslien kunto/ shimmien määrä vaikuttaisi ovien istuvuuteen?

VetteMan 21.05.2010 13:59

Ei ole urbaani legenda. Niillä on aika paljon vaikutusta.

groovyjay 22.05.2010 16:06

Quote:

Originally Posted by VetteMan
Ei ole urbaani legenda. Niillä on aika paljon vaikutusta.

Kyllä on juurikin näin! :cool:

All times are GMT +3. The time now is 02:07.