![]() |
Dampperin merkitys?
Kertokaapas viisaammat mikä LS koneissa on dampperin funktio koneen värinöiden / painotuksen kannalta.
Mulla on vulkanointi jotenkin pettänyt LS3 Dampperista, ulko-osa vipottaa. Nyt tarvis tuo saada jotenkin korjattua parin seuraavan arkipäivän aikana. Ts saako tuon tehdä kiinteäksi? Siis kumi pois, holkkia tilalle, hitsaus... |
Quote:
Tyyppivika. Miten pahasti vipattaa? Itelle on noita damppereita tulossa mutta ei oo rahtipekkaa näkynny... |
Quote:
paljonko se kärsii vipattaa normaalisti ja millä metreillä se yleensä hajoaa. tietäs vaan tarkkailla . |
Millin verran vipattaa "vapaana"
Tää tuli mulle eteen siinä kohtaa kun oon koittanut ihmetellä miksei ahtimen remmi pysy päällä. Varmaan kovemmilla kierroksilla / rasituksella vipottaa enemmän ja alkaa hihna hyppimään. Seuraava säätöaika maanantaina ja kisakauden alkuun kolme viikkoa, siksi pikku hoppunen... |
Mulla vipatti viime keväänä varmaan tuon millin verran kun tyhjäkäynnillä taskulampun kanssa katsoi. Välillä kuului kummallinen kolkuttava ääni.
Kun dampperin otti käteen, niin ei käsivoimin heilunut ollenkaan. US-Partsista löytyi ainakin silloin heti hyllystä Dormanin vakiokokoista damperia ja ARP;n pulttia. Vähän toista sataa muistaakseni maksoi. . |
Quote:
Ts saako tuon tehdä kiinteäksi? Siis kumi pois, holkkia tilalle, hitsaus. Ei tietenkään. Dampper on yksi moottorin tärkein osa ja ahdetussa eritoten, Suojaa kampiakselia tietyn taajuden värinöiltä, jakopäätä unohtamatta! Itsellä Atin fluid ;) |
Quote:
Eli kumpi? http://www.atiracing.com/products/da...amper_tech.htm Yleensä remmiahdetussa on pienempi tarve dampperille, koska kampiakselin etupäästä otetaan enemmän tehoa ulos remmillä ja siksi akselin etupää värisee vähemmän. Samasta syystä isojen roots ahdinten kanssa ei välttämättä käytetä dampperia ollenkaan. En silti keskipakopumpun kanssa jättäisi dampperia pois. Jos sen vulkanoinnin tilalle laittaa holkin niin ei enää ole värähtelynvaimennin vaan vauhtipyörä. |
Tuossa varmaan sekotetaan kahta eri asiaa kun puhutaan kampuran etupään värähtelyistä ja niiden tappamisesta dampperilla. Käsittääkseni dampperin toiminta tähtää isosti myös kiertosuuntaisten voimien hallintaan. Voin toki olla väärässä.
|
Ok, uskotaan, tarvii vaimennuksen. Mullahan ei vielä pyöritä tuo muuta kuin pientä 40a laturia 4 uraisella hihnalla, ja vesipumppua + ahdinta 6 uraisella. Muut apulaitteet karsittu pois.
Ja jos jollain on tässä kohtaa tarjota Veten offsetilla ehjää dampperia niin YV:tä kehiin. Teen huomenna soittokierroksen kotimaisille kauppiaille. Hommaan ton fluidin kun aikataulu ja budjetti sallii, jälkimmäinen on ylitetty jo niin monella tonnilla tän kevään osalta että ei jumalaut meinaa raaskia enää mitään :( |
Quote:
![]() |
| All times are GMT +3. The time now is 07:10. |