![]() |
PCV:n toiminta?
Service Manualissa kerrotaan tuosta kampikammion tuuletuksesta oikein kuvien kera seuraavaa:
![]() ![]() Ja jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin kuskinpuoleisen venakopan kautta imetään 'haitalliset' kaasut imusarjaan ja 'raitisilma' tulee läppärungosta ennen läppiä apukuskinpuoleisen venakopan kautta, mutta kuvan mukaan (nuolet kahteen suuntaan) sieltä pitäisi tulla myös noita haitallisia kaasuja. Mulla ei oikein nyt riitä ymmärrys tuohon, että miten tuolla apukuskinpuoleisessa putkessa voisi liikkua kaasut (yhtä aikaa?) kahteen suuntaan? Vai tarkoittaako tuo sitä, että kun läpät on kiinni, niin imusarjassa on iso alipaine, joka imee kaasut kuskinpuoleisen venakopan kautta ja raitis korvausilma kampikammioon tulee ilmanputsarilta apukuskinpuoleisen venakopan kautta. Sitten, kun läpät on selällään, niin imusarjan alipaine pienenee sen verran, että virtaus läppärungon kohdilla tekee apukuskinpuoleiseen venakoppaan isomman alipaineen? Mutta jos on näin, niin mistä korvausilma tulee kampikammioon, koska kuskinpuoleisen letkun takaiskuventtiili estää virtauksen siihen suuntaan? Kaikki tämähän juontaa siihen, että Stealthissa ei ole valmista paikkaa tuolle kuskinpuoleiselle letkulle (jossa on se takaiskuventtiili). Apukuskinpuoleinen letku laitetaan tietty alkuperäiseen paikkaansa läppärunkoon. Joten tehdäänkö Stealthiin vaan yksi alipaineliitos lisää ja tyrkätäänkö kuskinpuoleinen letku takaiskuventtiileineen siihen? Toimiiko systeemi oikein tuollaisella virityksellä? Tietysti tuohon imusarjaan menevään letkuun olisi tulossa öljysumun erotuspurnukkakin (ennemmin tai myöhemmin), mutta ensin pitäisi ymmärtää toi kokonaissysteemin toiminta, ettei tule tehtyä sutta ja sekundaa. |
Paljon on vaihtoehtoja, voi toteuttaa monella tapaa.
Tarkoitushan tällä järjestelmällä on saada moottorista pois sisäinen kosteus ja kaikki ohipuhallus palamiskaasut pois, ettei tule sitä vesiharmautta esim. siihen öljykorkkiin. Itse pitäisin parhaana imaista molemmista venakopista höyryt pois, ja korvausilma laaksoon. Näinkin on toteutettu, toisesta kopasta imetään PCV valven kautta pois ja toisesta kopasta korvausilma tilalle, läpän kahtapuolen letkut kuitenskin, (imari ja putsari linjat). PCV ventiili voi olla myös letkussa imariin, missä kohtaa tahansa, vaikka siinä erotus purnukassakin. |
Mihinkäs kohtaan se letku apukuskin puolelta menee, kaasuläpän eteen vai taakse? Jotta onkohan se letku siinä vaan sen takia, että siitä on hyvä paikka ottaa raitista ilmaa moottorin ilmansuodattimen jälkeen. Ei tarvita erillistä ilmansuodatinta suodatinta venakoppaan.
Siis niinku näin. ![]() C3:ssahan homma toimii esim. näin. ![]() |
Raitista ilmaa menee kampikammioon vain tyhjäkäynnillä ja osakaasulla kun imusarja on alipaineen puolella. Läpät selällään kaasujen suunta on vain kampikammiosta imusarjaan päin. Siksi nuolet kahteen suuntaan.
|
Quote:
Mistä se korvausilma sitten tulee sinne kampikammioon läpät selällään? Ja toimiiko toi mun esittämä suunnitelma? |
Quote:
|
Quote:
No joo... Tuo tuli mieleen itsellekin joskus illan pimeinä tunteina, ettei ne männänrenkaat kuitenkaan ihan täysin tiiviiksi sulje sitä sylinteriä. :oops: :oops: :oops: |
Quote:
|
Quote:
Minkä ihmeen MAFin? :confused: Ei tossa mun autossa mitään tuollaista ole koskaan ollutkaan... |
Quote:
|
| All times are GMT +3. The time now is 01:22. |