![]() |
Tarviiko muutoskatsastaa 255/60/15
Vai löytyykö joltain paperi jolla osoittaa konttorilla, että tehdas on käyttänyt jo uutena kyseistä kokoa takarenkaina?
|
Tämä nyt ei ole virallinen mutta 78-82 se oli optiorengas (=sen pystyi ruksaamaan auton ostovaiheessa lisävaruste/optiolistalta) eikä autoissa ollut mitään muutoksia sen vuoksi. Jopa sama vanne.
Esim. vuonna 1978 255/60-15 -rengasoption koodi oli QBS ja tämän option hinta oli $216. Käsittääkseni kaikki 4 rengasta olivat tuota kokoa eikä vain takanakit. Tosin, tehtaalla vähän sheivattiin lokareita optioautoihin, jotta etukummit mahtuivat kääntymään. Se, että vaatiiko katsuri muutoskatsastuksen tehtaan vaihtoehtoiselle rengastukselle on katsurista kines. Niuho voi vaatia, koska 255 on paperilla yli tuuman leveämpi kuin 225. Jos kohdalle osuu järkijätkä niin sille voi mennä läpi "hei, merkataas nämä tehtaan optiokumit kanssa otteeseen!". ;) Korkeudessa niissä on eroa vain alta sentti. Ps. mulla oli '77:ssa aina 255-60-15:t eikä niistä kukaan mutissut koskaan mitään. |
Mistä nykäsit tuuman. Eikös rengas saa olla 30 mm leveämpi kuin otteessa, eli ei tarvi muutoskatsastusta.
Mulla otteessa lukee 275 mm, mutta siinä on virhe. Alkuperäinen takarengas on 285 mm, nyt on alla 315 mm, ei ole tarvinnut muutoskatsastusta. Kerran on k1 katsuri kysynyt asiasta, näytin oven tarrasta mikä on original koko, sen jälkeen ei kysellyt. |
Mulla on kanssa -77 255/60/15 eikä mitään ongelmia katsastuksissa ole ollut ko. rengastuksen kanssa
|
Quote:
|
Quote:
|
Rekkariotteessa vaihtoehtoiset erikois leveät on mainittu here. Näin vois joku katsoa C3.
C4: Taakse 315/35 R17 (Oli kyl aika tyylikkäät Michelin Sport läskit mut poltin pois ennen kun joku kävi puhkasemassa tapaus..) Eteen 255/40/17. Nyt on noi kaikki. Sport Pilotit. Haki vähän liian leveillä.. Hyvä vertailla. |
Quote:
Taitaa mennä leveys ja halkaisija sekaisin. Minusta se on aina ollut niin että jos halkaisija muuttuu enemmän kuin tuuman, pitää muutoskatsastaa. Jos leveys muuttuu enemmän kuin 30 mm, pitää muutoskatsastaa. |
Quote:
|
Jos menette Saksaan, niin siellä pitää olla auton alla sellaiset renkaat , mitkä on merkitty otteeseen !
|
| All times are GMT +3. The time now is 08:44. |