FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C3 (vuosimallit 1968-1982) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   C3 rattilukko / virtalukko (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=31678)

Zakke 06.03.2024 08:24

C3 rattilukko / virtalukko

Moi,

Nyt tarttisi kokeneempien apua.

-74 on rattilukko toiminut moitteitta, mutta nyt ei avain lähde virtalukosta pois, ja vaikuttaa ettei rattilukko loksahtaisi paikoilleen, eli avain ei käännyt siihen ns. ensimmäiseen asentoon. Auto lähtee kyllä käyntiin, joten "park-asento" vaihdelaatikossa tuntuisi toimivan, tätä epäilin jos pakkanen estää jotenkin ettei park menisi kunnulla päälle.
Ainut mitä olen tehnyt niin vaihdoin siihen rattiputkenpäähän sen "rätti" nivelen, voiko tämä vaikuttaa vai mistä voisi ruveta vikaa etsimään?

Kiitos avusta.

Rimfire 06.03.2024 12:16

En nyt muista estääkö jarrujen pääsylinterin luona oleva virtalukkoon liittyvä vivusto avaimen irtoamiseen. Olet kuitenkin häärinyt siellä päin vaihtaessasi rättiniveltä. Hmm.. se vivusto/vaijeri "johtaa" vaihdelaatikkoon josta saa tiedon onko P-päällä.

Tutki onko sieltä irronut joku osa ja koita vaikka käsin kääntää vipua eri asentoihin, joku niistä sitten on se P-asento.

Zakke 06.03.2024 14:13

Moi,

Kiitos vastauksesta, täytyypi tutkia, eli periaatteessa kylmäilma (pakkanen) voisi siis vaikuttaa tähän jos on vaijeri juttu ja tietty kaikki nivelet ja vivut on jähmeessä kunnossa.

Kiitos kovasti:D

Quote:

Originally Posted by Rimfire
En nyt muista estääkö jarrujen pääsylinterin luona oleva virtalukkoon liittyvä vivusto avaimen irtoamiseen. Olet kuitenkin häärinyt siellä päin vaihtaessasi rättiniveltä. Hmm.. se vivusto/vaijeri "johtaa" vaihdelaatikkoon josta saa tiedon onko P-päällä.

Tutki onko sieltä irronut joku osa ja koita vaikka käsin kääntää vipua eri asentoihin, joku niistä sitten on se P-asento.

Zakke 06.03.2024 17:21

Kiitos Rimfire

Kyllä ongelma oli / on vaijerissa tai tässä tapauksessa se on varmaan pikkaisen jäässä ja ehkä säätökin on vähän tarkalla.
Otin vaijerin irti rattiputkesta ja nostin vivun kädellä ylös ja rattilukkohan toimikin. Vaijeri liikkuu kyllä vaihde kepistä, mutta jää n.10 mm vajaaksi.

Paljon kiitoksia avusta.
Saku

Quote:

Originally Posted by Rimfire

Markus79 09.04.2024 08:09

Estääkö sähköjen irroitus myös avaimen poissaannin? Tallista ilmoitettiin ettei avain lähde irti (akku on irroitettu).

En pääse itse katsomaan kun on reilu 9000km matkaa tässä välissä niin koitan vaan valmistautua shokkiin jos ajokelpoisuuden sijaan odottaakin remontti 🥶

jyrkita 09.04.2024 21:09

Quote:

Originally Posted by Markus79
Estääkö sähköjen irroitus myös avaimen poissaannin? Tallista ilmoitettiin ettei avain lähde irti (akku on irroitettu).

En pääse itse katsomaan kun on reilu 9000km matkaa tässä välissä niin koitan vaan valmistautua shokkiin jos ajokelpoisuuden sijaan odottaakin remontti 🥶

No ei estä jos on kyse C3

groovyjay 10.04.2024 10:01

Quote:

Originally Posted by Markus79

Eihän vaan olis niin simppeli homma, kuin se että avain tulee ulos vain oikeassa asennossa ja oikeaan asentoon sen saa painamalla avainta virtalukossa sisään samalla kuin kääntään virtoja pois?

VetteMan 10.04.2024 13:50

Tai toisena vaihtoehtona että vaihdekeppi on jossain muussa asennossa kuin park tai manuaalissa pakki.

LT-1 10.04.2024 18:09

Quote:

Originally Posted by groovyjay
Eihän vaan olis niin simppeli homma, kuin se että avain tulee ulos vain oikeassa asennossa ja oikeaan asentoon sen saa painamalla avainta virtalukossa sisään samalla kuin kääntään virtoja pois?

Eikö siinä ole samalla tavalla kuten C4, kun käyntiasennosta sammutetaan kone eli käännetään vastapäivään nolla-asentoon, niin jos avainta kääntää vielä yhden pykälän ohi nolla-asennosta vastapäivään, silloin avainkaan ei tule ulos sekä akku tyhjenee nopeammin.

En tiedä mikä tuo virtalukon asento on nimeltään mutta itse sanon sitä radio-asennoksi koska silloin radiota voi kuunnella vaikka käyntivirrat ei olekaan päällä. Uudemmissa autoissa vastaava virtalukon asento voi aktivoida myös turvatyynyn ja pyyhkijät eli kyttäyskeikalla hyvä. Tuossa minun -73 retrokärryssä myös virta-avain kääntyy nolla-asennon ohi taaksepäin ja avain ei tule ulos..

groovyjay 13.04.2024 23:03

Quote:

Originally Posted by LT-1
Eikö siinä ole samalla tavalla kuten C4, kun käyntiasennosta sammutetaan kone eli käännetään vastapäivään nolla-asentoon, niin jos avainta kääntää vielä yhden pykälän ohi nolla-asennosta vastapäivään, silloin avainkaan ei tule ulos sekä akku tyhjenee nopeammin.

En tiedä mikä tuo virtalukon asento on nimeltään mutta itse sanon sitä radio-asennoksi koska silloin radiota voi kuunnella vaikka käyntivirrat ei olekaan päällä. Uudemmissa autoissa vastaava virtalukon asento voi aktivoida myös turvatyynyn ja pyyhkijät eli kyttäyskeikalla hyvä. Tuossa minun -73 retrokärryssä myös virta-avain kääntyy nolla-asennon ohi taaksepäin ja avain ei tule ulos..

On joo

All times are GMT +3. The time now is 04:50.