FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   Yleistä keskustelua (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Englanti-suomi autosanasto (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=5097)

Juha 26.11.2006 19:11

Englanti-suomi autosanasto

Löytyykös netistä jostain englanti-suomi autosanastoa? Koitin jo vähän googlettaa mutta eipä löytynyt.

Corvette63 26.11.2006 19:17

Quote:

Originally Posted by Juha
Löytyykös netistä jostain englanti-suomi autosanastoa? Koitin jo vähän googlettaa mutta eipä löytynyt.

Alfameristä ja akateemisesta saa muistaakseni autosanastoisia suomi-englanti-suomi sanakirjoja. Ne on sellasia muutaman sentin paksuisia, ja sanoja löytyy enemmän kuin tarpeeksi. Netti käännöksiin ei aina kannata luottaa, nimimerkillä kokemusta on..

Corvette63 26.11.2006 19:18

Quote:

Originally Posted by corvette63
Alfameristä ja akateemisesta saa muistaakseni autosanastoisia suomi-englanti-suomi sanakirjoja. Ne on sellasia muutaman sentin paksuisia, ja sanoja löytyy enemmän kuin tarpeeksi. Netti käännöksiin ei aina kannata luottaa, nimimerkillä kokemusta on..

Ainiin, ainakin Akateemisessa oli ko. kirjoja viikko sitten, kun siellä kävin..

Juha 26.11.2006 19:20

Quote:

Joo mulla on ollut tollanen pieni autosanasto sanakirja, mutta oon johonkin hukannut sen, täytyy vissiin ostaa uusi :-( . Lueskelen noita ulkomaalaisia palstoja aika paljon, joten ois vaan kätevä jos netistäkin löytyis jonkunlainen sanasto, niin se ois aina silloin saatavilla kun sitä tarttee.

Corvette63 26.11.2006 19:24

Quote:

Joo mulla on ollut tollanen pieni autosanasto sanakirja, mutta oon johonkin hukannut sen, täytyy vissiin ostaa uusi :-( . Lueskelen noita ulkomaalaisia palstoja aika paljon, joten ois vaan kätevä jos netistäkin löytyis jonkunlainen sanasto, niin se ois aina silloin saatavilla kun sitä tarttee.

Mä aina suunnilleen saan Suomennettua ihan peruskattavan sanakirjan avulla noita Jenkki foorumin tekstejä, mikäli epäselvyyksiä on. Ne autosanasto kirjat on kanssa ihan hyviä, ja mä ajattelin myös sellaisen hankkia lähiaikoina ;)

Juha 26.11.2006 19:28

Quote:

Mä aina suunnilleen saan Suomennettua ihan peruskattavan sanakirjan avulla noita Jenkki foorumin tekstejä, mikäli epäselvyyksiä on. Ne autosanasto kirjat on kanssa ihan hyviä, ja mä ajattelin myös sellaisen hankkia lähiaikoina ;)

Mulla siis ongelma on sellainen, et mä kyllä ymmärrän noita jenkkipalstojen tekstejä hyvin, mutta en sitten tiedä erinäisille autotermeille suomenkielistä vastinetta, kuten tuossa mun projekti topicissa oli tuo end-link. Tiedän, että se on engl. end-link ja tiedän mitä sillä tehdään, mutta en sen suomenkielistä termiä. Samaten meni jonkun aikaa ennenkuin mulle selvisi, että throttle body on suomeksi läppärunko. Noita termejä ei tavallisesta sanakirjasta löydy :-(

Corvette63 26.11.2006 19:35

Quote:

Mulla siis ongelma on sellainen, et mä kyllä ymmärrän noita jenkkipalstojen tekstejä hyvin, mutta en sitten tiedä erinäisille autotermeille suomenkielistä vastinetta, kuten tuossa mun projekti topicissa oli tuo end-link. Tiedän, että se on engl. end-link ja tiedän mitä sillä tehdään, mutta en sen suomenkielistä termiä. Samaten meni jonkun aikaa ennenkuin mulle selvisi, että throttle body on suomeksi läppärunko. Noita termejä ei tavallisesta sanakirjasta löydy :-(

Suomenkielisiä kovin kattavia autotermi sanastoita ei taida olla netissä, ja aika vähissä ovat kirjallisenakin.. Voin alkaa kyllä olemaan ihan kannattava duuni tekemään suomenkielistä Corvette-kirjaa ja erilaisia sanastoja. Tässä alkaa kuitenkin olemaan näitä harrastelijoitakin niin paljon.

janiv 26.11.2006 20:10

Pitää kattoo mitä miun tekniikan CD-sanakirjasta löytyy kuhan kotio pääsen. Muistelen, että siinä oli ainaski "intake manifold" joka oli miulle just tommonen sana, että tiiän mikä osa, mutten tiiä suomenkielistä sanaa.

throttle bodyä ja end-linkiä ei löydy, mutta esim. näitä löytyy

throttle = kuristusläppä
intake manifold = imusarja
exhaust catalyst = pakokaasukatalysaattori
exhaust gas supercharger = pakokaasuahdin
exhaust manifold = pakosarja

venttiilin ohjain = valve guide
venttiilivuoto = valve leakage
mäntä = piston
männäntappi = gudgeon pin, piston pin, wrist pin
tasauspyörästö = differential, differential gear
ruiskutusmoottori = fuel injection engine, fuel-injection motor

ja tärkeimpänä tietysti ruiskupuristus = injection moulding :)

Se on Euro Translator premium ja siinä on vain Suomi-Englanti-Suomi. En tiiä onko tää sinnepäinkään. Ei oo ainakaan hinnalla pilattu, mut laajuudesta ei mitään tietoa.

Juha 28.11.2006 13:58

Oukei. Jos joku tietää mitä kallistuksenvakaajien "end-link" on suomeksi niin saa kertoa :-)

poppamies 28.11.2006 14:07

koiranluuna se tunnetaan, no oisko päätylinkki/linkit virallisempi

All times are GMT +3. The time now is 08:03.