Quote:
|
Originally Posted by Teemu
Pitää myöntää, että itselläkin meni hetki yrittäessä hahmottaa VP:n vastausta.
Summa summarum, eli pyöräpainoa pystyy säätämään ainoastaan 'jousituskorkeutta' säätämällä. C3:ssa takajousipultin korkeus ja edessä rälläkkää jouselle?
Vois kuvitella, että jos C3 runko on hiukankin potkurilla, se vaikuttaa aika rajusti noihin kulmapainoihin. Mitenkähän moni näistä jeesuksenaikaisista katiskoista on täysin suora rungoltaan?
|
Ei pysty muuten säätämään mun ymmärtääkseni.
Etupään jousen lyhentäminen toki vaikuttaa kulmittain vastaavan takapään kulmapainoa vähentävästi sekä muita kulmapainoja lisäävästi. Kokonaismassahan pysyy vakiona. Elikkä kun yhdestä kulmasta paino vähenee, niin paino siirtyy jonnekin muualle.
Ja vielä ton takapään säädöistä, että niillä ei todellakaan voi eikä kannata isoja heittoja säätää, vaan etujouset on se primääri paikka.
Mun auto on kuskin ( 100kg ) kanssa 48kg "vasemmistolainen" eli vasemmanpuoleisten pyörien summa on 48 kg suurempi kun oikeanpuoleisten. Asia, joka pitää vaan hyväksyä.
Josta päästään siihen, että sekä taka- että etu pyöräparien painoero (vas./oik.) pitäisi olla n. 24 kg.kun painojakautuma on 50/50. Siis vas. etup. on 24kg painavampi kuin oik. etup. ja vas. takap. 24 kg. painavampi kuin oik. takap.
Kandee ottaa huomioon, jos joku vaikka innostuisi noita painoja entrailemaan.
Kannatta ehdottomasti säätää on mun mielipiteeni!