|
|
||||
|
||||
|
Quote:
No niinpä tietysti, mutta onko jotain muuta mitä siinä voi säätää kuin jousen korkeutta?
|
||||
|
||||
|
Quote:
|
||||
|
||||
|
Quote:
Ja noi siis vaikuttaa myös siihen kulmapainoon?
|
||||
|
||||
|
Quote:
No ei millään. Mä en varmaankaan tajua sun kysymystäsi. Niillä pitkillä pulteilla voidaan vaikuttaa piste painoon muutamia kiloja, mutta ei kovinkaan paljoa. Mielestäni ei ole tarkoituksenmukaista vetää esim toinen puoli kireälle ja toinen aivan löysäksi. Silleen saadaan vaaàn numerot toki paremmiksi, mutta ei ajettavuutta. Sitäpaitsi jousi on kyllä ihan samassa muodossa koko ajan. Korin korkeutta tolla säädetään. Toki jousenkin korkeus maahan nähden muuttuu, kun kori on alempana tai ylempänä. Jousen muoto ei muutu miksikään, kun koria nostetaan tai lasketaan symmetrisesti molemmin puolin ja kun auton paino sitten on jousen varassa. Että pitikin alkaa selittelemään.
Nobody is perfect, except captain. Last edited by V-P : 11.10.2007 at 13:04. |
|
|
||||
|
||||
|
Quote:
Sori mä vaan kysyin epäselvästi, mun moka, mutta sain silti sulta vastauksen
|
||||
|
||||
|
Pitää myöntää, että itselläkin meni hetki yrittäessä hahmottaa VP:n vastausta.
Summa summarum, eli pyöräpainoa pystyy säätämään ainoastaan 'jousituskorkeutta' säätämällä. C3:ssa takajousipultin korkeus ja edessä rälläkkää jouselle? Vois kuvitella, että jos C3 runko on hiukankin potkurilla, se vaikuttaa aika rajusti noihin kulmapainoihin. Mitenkähän moni näistä jeesuksenaikaisista katiskoista on täysin suora rungoltaan?
|
||||
|
||||
|
Quote:
Ei pysty muuten säätämään mun ymmärtääkseni. Etupään jousen lyhentäminen toki vaikuttaa kulmittain vastaavan takapään kulmapainoa vähentävästi sekä muita kulmapainoja lisäävästi. Kokonaismassahan pysyy vakiona. Elikkä kun yhdestä kulmasta paino vähenee, niin paino siirtyy jonnekin muualle. Ja vielä ton takapään säädöistä, että niillä ei todellakaan voi eikä kannata isoja heittoja säätää, vaan etujouset on se primääri paikka. Mun auto on kuskin ( 100kg ) kanssa 48kg "vasemmistolainen" eli vasemmanpuoleisten pyörien summa on 48 kg suurempi kun oikeanpuoleisten. Asia, joka pitää vaan hyväksyä. Josta päästään siihen, että sekä taka- että etu pyöräparien painoero (vas./oik.) pitäisi olla n. 24 kg.kun painojakautuma on 50/50. Siis vas. etup. on 24kg painavampi kuin oik. etup. ja vas. takap. 24 kg. painavampi kuin oik. takap. Kandee ottaa huomioon, jos joku vaikka innostuisi noita painoja entrailemaan. Kannatta ehdottomasti säätää on mun mielipiteeni!
Nobody is perfect, except captain. Last edited by V-P : 11.10.2007 at 19:38. |
|
|
||||
|
||||
|
Mistähän löytyis tollasia vaakoja lainaan, millä sais mitattua kulmapainot?
|
||||
|
||||
|
Quote:
|
||||
|
||||
|
Quote:
Sarlin racing mittaa sulle varmasti -toki korvausta vastaan. http://www.sarlinraceteam.fi/ Meinasin jo aiemmin kommentoida mutta Teemu sen jo sanoi. Noi paino "ongelmat" koskee 99% vaan vanhoja vessoja joissa on kaikki alustan mitat ja rungot potkurilla. Sun autossa -jos ei kolairoitu- on jo ihan eri tarkkuus korin / rungon mitoissa . |
![]() |
| Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests) | |
| Thread Tools | |
|
|
| Sponsored Links | |||||
|