FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > C4 (vuosimallit 1984-1996)
User Name
Password

C4 (vuosimallit 1984-1996) Corvette C4 & "King of the Hill" ZR1

Reply

Thread Tools
Old 08.09.2006, 18:42
TomYum's Avatar
TomYum TomYum is offline
Vakiokävijä

TomYum on oikealla tiellä
Aivan totta, tahtoo tuo vuosimalli unohtua laittaa. Pitää värkätä joku sigu.
'89 siis kyseessä. Ongelmasta vielä tarkemmin: virrat päälle laittaissa takaa kuului rapsuntaa, jota ei ennen ole kuulunut. Muutama raps rip rap, kun antennin nousu on enemmän 'hurinan' kuuloista. Kuulosti myöskin 'fyysiseltä', ei kaiuttimien rapsunnalta. Radio jäi kuulumatta, ei ehtinyt kuulua mitään. Kanavahaku toimii, mutta ei tartu kanaviin. Antenni nousee ja laskee yhä ok. Sitten se mielenkiintoinen lisä..kasettipuoli toimi tähän aamuun asti, nyt ei pysy enää kasettikaan sisällä. Ei pysty ymmärtämään, voiko muka olla jotain yhteyttä.
Reply With Quote
Old 08.09.2006, 19:41
morgan_kane's Avatar
morgan_kane morgan_kane is offline
US Marshal

morgan_kane on oikealla tiellä
Siis kuuluuko sulla kaiuttimista yhtään mitään? Edes kasettia kuunnellessa (silloin kun se vielä pysy sisällä se kasetti)?

Eli ekana hävis radio ja seuraavana päivänä kasetti ei pysy sisällä? Jos kasetti kuiteskin soi päivän radion häviämisen jälkeen, vika ei ole vahvistimessa tai kajareissa. Tähän tietysti viittaa jo se, ettei kanavat virity.

Se naksunta vois tulla antennin releestä, se on siellä takana takalistan alla.

Antennijohto sulla varmaan on viallinen, joko antennin sisältä tai muualta poikki. Tehdasmanuaalissa on myös kerrottu antennin irrotus ja purku. Löytyykö sulla sitä?
Old 08.09.2006, 20:05
ToniH's Avatar
ToniH ToniH is offline
Tööt

ToniH tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääToniH tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Quote:
Eli ekana hävis radio ja seuraavana päivänä kasetti ei pysy sisällä? Jos kasetti kuiteskin soi päivän radion häviämisen jälkeen, vika ei ole vahvistimessa tai kajareissa. Tähän tietysti viittaa jo se, ettei kanavat virity.

Tämän perusteella veikkaisin ennemminkin, että se itse control unitti hajosi vaiheittain. Siis se radion näkönen missä on nappeja ja johon kasetti tungetaan mutta joka ei kuitenkaan ole radio

Tuntuu oudolta, että katkennut antennijohto vaikuttaisi kasetin sisällä pysymiseen? Räpsyminen voi tosiaan kuulua siitä releestä, ehkä sen control unitin sähköt on niin sekaisin, että se rele saa jotain satunnaisia virtoja radiolta?
Reply With Quote
Old 08.09.2006, 20:51
morgan_kane's Avatar
US Marshal

Ei kait -89:ssä ole control unittia erikseen. Jos siis on vanhalla sisustuksella.
Enkä myöskään usko, että se voi hajota "vaiheittain", elektroniset laitteet harvemmin tekee niin.

Väittäisimpä, että radiovika ja kasettivika on toisistaan erillisiä vikoja. Ehkäpä nauhuri oli kovemmalla käytöllä kun tavallisesti, kun radio ei toiminut? Jos se veteli viimeisiään jo muutenkin, niin otollinen aika hajota.

Sinuna tekisin niin, (olettaen että kajarit ok, eli kasetti soi), että hankkisin bilteemasta kahen euron antennin, tai jonkun rautalanganpätkän, ja purkaisin radion irti kojelaudasta, lähtee aika helposti. Sitten vaan uusi antenni kiinni antenniliittimeen radion takana, ja sen verran piuhat kiinni, että saat virrat soittimeen. Jos nyt kanavat löytyy, niin vika on antennijohdossa tai antennissa.

Jos ei kuulu, niin uutta radioa kehiin. Samalla vaan uudet piuhat ja kajarit, niin hyvä tulee.
Old 08.09.2006, 20:55
TomYum's Avatar
TomYum TomYum is offline
Vakiokävijä

Kuului kasetti vielä niin kauan kun pysyi sisällä. Alkoi kyllä veenyttämään...ja uudestaan laittaessa soi oikein, kunnes heitti pysymästä sisällä. Eli vois tosiaan viitata johonki ohojausropleemii. Tai sitte vetokumit meni..CD-poksia en ole vielä edes kokeillut, vastahan huhtikuussa lunastin tämän unelman...nyt muute kotikompuutterin kuulokkeekki alako oiristelee. Ei vissiin oo oikia aika planeettoje asentoje suhtee mulle.
Se rapsunta kuului vain sen ainoan kerran, kun ratio mykisty. Ei o mulla vielä manuaaleja, mutta häätynee hommata ainaki Chilton ja Haynes jos meinaa päästä yhtää hajulle ton vehkeen sielunelämästä. Paikkaa ja työkaluja ei vaa kerrostaloasujalla oo, mutta tuttuje paikkoja o kyllä..oisha se kiva itekki vähä osata. Roplaa siinä mitä pystyy ja seuraa ku kaveri vääntää.
Nuita vanahoja japseja o vähä rapannu, kaasari kävi auki 626 Mastasta puolen tusinaa kertaa..ja jotain muuta pientä kytkirrempa apua jne värkänny. Vaihon kerra jakoremminki yhtee kaveri Ooppelii, molemmat yhtä ihimeisää oltii, mutta onnistu se ku rauhasa katteli. Yks tuttu o kans ku ymmärtää nuijje elehroniikkavehkeijje päälle..häätynee nykästä 'ratio'poksi irti ja viiä katottavaksi.
Tää Vettehomma ja varsinki sähköjutut o iha uutta maailimaa mulle..ja muutenkin sähköhän tulee töpselistä ja sattuu jos sitä löytää jostain. Sinistä väittävät olevan väriltään.
Harrasteauto käsitteenä alkaa myös täsmentymään..no aika ongelmitta (laturi, ilmastointi ja nyt poppi) saanut ajaa 4000 mailia ja kohta on uusi kesä, johon on vielä aikaa...

Morgan: Kiitos ohjeista, ptää ruveta tutkimaan. Luulen kummiski notta otan ilimastoinni poksin (vähä oiristelee seki taas) ja ratiopoksi irti ja vien kaverille tutkailuu, sama kattua kerralla läpi..muuten olisin tyytyväinen orggis soittimiin ja haluaisinkin pitää ne, ainakin toistaiseksi. Puukorva kun olen, niin niiden jytinä piisaa ja en osaa vielä ajatella mitään kirkasvalopoppikonetta tilalle..

Last edited by TomYum : 08.09.2006 at 21:02.
Reply With Quote
Old 08.09.2006, 21:33
ToniH's Avatar
ToniH ToniH is offline
Tööt

ToniH tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääToniH tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Quote:
Originally Posted by morgan_kane
Ei kait -89:ssä ole control unittia erikseen. Jos siis on vanhalla sisustuksella.
Enkä myöskään usko, että se voi hajota "vaiheittain", elektroniset laitteet harvemmin tekee niin.

Väittäisimpä, että radiovika ja kasettivika on toisistaan erillisiä vikoja. Ehkäpä nauhuri oli kovemmalla käytöllä kun tavallisesti, kun radio ei toiminut? Jos se veteli viimeisiään jo muutenkin, niin otollinen aika hajota.

Sinuna tekisin niin, (olettaen että kajarit ok, eli kasetti soi), että hankkisin bilteemasta kahen euron antennin, tai jonkun rautalanganpätkän, ja purkaisin radion irti kojelaudasta, lähtee aika helposti. Sitten vaan uusi antenni kiinni antenniliittimeen radion takana, ja sen verran piuhat kiinni, että saat virrat soittimeen. Jos nyt kanavat löytyy, niin vika on antennijohdossa tai antennissa.

Jos ei kuulu, niin uutta radioa kehiin. Samalla vaan uudet piuhat ja kajarit, niin hyvä tulee.

Okei, mutta vaikka ei olis erillisiä yksikköjä niin silti minun 1e panos on itse soittimen hajoamisessa. Toki voivat olla erillisiä vikoja mutta tuntuis vähän liian hyvältä yhteensattumalta, että menevät melkein samaan nippuun rikki eri syistä.

Oma kokemukseni Delcon soittimesta on tosin aika vähäinen.

Oli miten oli: kannatan tota Morganin vikaa ratkaisumallia, riippumatta siitä oisko mahista sitä skeidasoitinta saada toimintaan tai ei

Last edited by ToniH : 08.09.2006 at 21:42.
Reply With Quote
Old 08.09.2006, 22:31
morgan_kane's Avatar
US Marshal

Quote:
Originally Posted by ToniH
Okei, mutta vaikka ei olis erillisiä yksikköjä niin silti minun 1e panos on itse soittimen hajoamisessa. Toki voivat olla erillisiä vikoja mutta tuntuis vähän liian hyvältä yhteensattumalta, että menevät melkein samaan nippuun rikki eri syistä

kiinni veti 1e

Soitin voi tosiaan olla rikki, mutta mun pointti on siinä, että nuo on toisistaan erillään olevia vikoja. 80-luvulla autoradiot oli vielä aika yksinkertaisia vermeitä. Radio-osa ja kasettiosa on käytännössä erillisiä laitteita (samojen kuorien sisällä), vahvistinosa (joka vetessä on kajareissa) on yhteinen. Eli käytännössä toisen osan vika ei voi vaikuttaa toiseen. Toki jotain yhteisiä osia voipi olla, esim jotain jänniteregulointeja, jotka voi teoriassa tehdä tuollaista, mutta erittäin epätodennäköistä. Antennijännitesyöttö menee myös pelkästään radion virtakytkimen kautta releelle, joten oikeastaan mikään radion sisäinen vika ei voi aiheuttaa antennireleen napsumista.

Kannattaa tosiaan se antenni testata jokatapauksessa, koskapa ei ne kanavat kuulu myöskään uudella radiolla, jos antenni on rikki. Jos haluat pitää se orkkisradion, niin se hyvä puoli siinä on, että on melko helppo korjata. Mä oon niitä ropannu ammattihommina kymmenkunta vuotta. Tosin en nyt enää tällä vuosituhannella. Viimeiset 11v on menny atk-järjestelmien kanssa tapellessa.
Old 08.09.2006, 23:03
TomYum's Avatar
TomYum TomYum is offline
Vakiokävijä

No jos vetoja ruvetaan lyömään, ni ma veikkaan 'ison tuopin' notta kasettipuolella on väsyneet vetoremmit. Ku alako venyttää ja loppu. Sen se gummi tekee. Ja tosiaan tuli uutta kuormaa ny.
Muuten sitten...ja-a. Otan mokomat poksit irti ja kiikutan kaverille.
Sähköpuolesta kun ei jummarra. Jos pikku tinauksella paranee nii rok.
Pikkase isompaa tinausta ku ois nii polttasin muutaman puikon (mikillä pätkä lankaa jos ny pakko ois), hörppäisin kalijan ja vetaseisin tupakin. Lupaisin sitte notta 'se kyllä kestää'. Takuut eriksee
Reply With Quote
Old 08.09.2006, 23:04
ToniH's Avatar
ToniH ToniH is offline
Tööt

Niin, mun teoria on, että häiriö on nimenomaan jossain yhteisessä sähköihin liittyvässä komponentissa ja räpsyminen tulee siitä kun härpäke lyö sinne antennille satunnaisesti herätteen.

Quote:
vahvistinosa (joka vetessä on kajareissa)
Tarkennus: vahvistimet ovat kaiuttimissa vain Delco-Bose systeemeissä, perusmallissa eli Delcossa taas se on jossain muualla, soittimessa tai radioyksikössä (keine ahnung).

Joo, kaikki ne romut ovat siellä jo vanhoja ja musavehkeet eivät parane vanhetessaan - varsinkaan kaiuttimet. Ja se vakioantennikin on ihan syvältä. Vaihtoon vain!

EDIT: Morgan, kun oot sähköissä selvästi kätevä niin mees sinne mun L98 nykii- ketjuun esittämään oma arvauksesi siitä mitä mun kantsis kattoa. Tänks.

Last edited by ToniH : 08.09.2006 at 23:11.
Reply With Quote
Old 08.09.2006, 23:19
TomYum's Avatar
TomYum TomYum is offline
Vakiokävijä

Vielä tarkennus...eli Delco-Bose systeemi on mulla. Aktiivikajarisydeemi.
Puukorvalle noiden poppi riittää ihan hyvin, kun vain toimii. Ehkä olen muutenkin vanhaksi tullut kun en enää kestä kauhiaa jumputusta. Paitsi kun kasari soi.
Vaikiaksi o pitäny tehä vehkeet..sinällään.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools

Posting Rules