|
|
||||
|
||||
|
Nyt on yön aikana tullut lisää mielenkiintoisia ajatuksia tuonne CF:lle...
|
||||
|
||||
|
Eikös ton sais äkkiä jollain Cosmosworksilla tms. mallinnettua? Eka pitäs tietty esim. SolidWorksilla mallintaa perä, tukivarret ja vetarit toimivaks kokonaisuudeks. Harmi kun en osaa juurikaan käyttää kumpaakaan ohjelmaa
|
|
|
||||
|
||||
|
Quote:
Jep. Tosiaan pitäähän siinä ottaa tuo maan ylöspäin kohdistava voima myös huomioon Quote:
Ja uus vapaakappalekuva: Suoraan ajettaessa nuo vetoakselit ovat niin suuren puristusvoiman alaisena, ettei edes 1G:n kurvia ajettaessa vasemmanpuoleinen vetoakseli pääse vetojännityksen puolelle. Toki se puristusjännitys siinä vetoakselissa pienenee.
|
||||
|
||||
|
Mä kannatan tota vektoreilla helpoiten kuvattavaa voimien jakautumaa.
Eli oikein paljon yksinkertaistettuna voitaisiin ajatella vetariin kohdistuvia voimia siten, että kun auto on paikallaan, ja vips....vetari otetaan pois, niin siitä varmaankin kaikki ovat yksimielisiä, että pyörä lässähtäisi yläosaltaan sisäänpäin koska sen ylätukivartena toimiva vetari siis poistui. Kaarreajossa kaarron ulkopuoliseen vetoakseliin kohdistuva puristusvoima pienenee sitä pienemmäksi, mitä suurempi hitausvoima horisonttaalitasossa (g) kaartamisesta saavutetaan. Kun kaarron hitausvoima saavuttaa sellaisen suuruuden, että se kumoaa täysin vetariin kohdistuvan puristusvoiman, niin silloin tämä voimatasapaino aiheuttaa tilanteen, jossa vetari ei pyri sisään perää kohti eikä liioin ulos perästä. Toi amerikanmies on oikein laskenutkin noita voimia, ja todennut että vaikka kaarrossa saavutettaisiin yli 1g voimia, niin siltikin vetariin kohdistuu vielä puristava voima, joka siis koittaa pitää vetarin tiukasti perää kohti. Niin että vaikka se lukkorengas sieltä perästä tippuukin pois, niin ei se vetari sieltä pois pullahda. Mutta jos harrastetaan korkeita hyppyjä kornetilla, niin sitten kannattaa katsoa että ne lukkorenkaat on paikoillaan. P.S. Näin hatarilla tiedoilla olevaa ei kyllä yleensä sanota guruksi.
Nobody is perfect, except captain. Last edited by V-P : 25.12.2009 at 09:46. |
|
|
||||
|
||||
|
Quote:
Hep! Nyt mä olen sun kanssa samaa mieltä! Näin sen täytyypi mennä!
|
||||
|
||||
|
No niin teoriagurut miten nyt suu pannaan
http://www.youtube.com/watch?v=FIFZMa1pyX0 Noin 1:22 kohdasta eteenpäin ja tarkkaile vasenta perän yokea...
|
||||
|
||||
|
No voi jehna, just kun mä olin saavuttanut mielenrauhan noitten vektoreiden suhteen...
Vakavasti puhuen olen kyllä kuullut jonkun sanovan että kuluneet joukit uusiin vaihtamalla perän käytös on rauhoittunut (ei muita muutoksia), joten kyllä noi sisäpäästään kuluneet joukit varmaan jotain vaikuttaa.
-79 Li'l Red Express Truck Last edited by T72 : 23.07.2010 at 21:26. |
|
|
||||
|
||||
|
Quote:
Tuossa on pakko olla sokka irti, ei tuo noin paljoa voi muuten liikkua. Olisiko tuossa jo yli 1g voimat kyseessä ja repisi yokeakin ulospäin? Mutta kyllähän tuo perän rakenne kaipaa oikeasti kunnollista yläpuolen tuentaakin kun nyt pelkkä vetari hoitaa tuennan. Jahas, se onkin sitten joskus tulevaisuudessa mietinnän alle joutuva homma.. |
|
|
||||
|
||||
|
Joo varmaankin on sokka irti, mutta pointti on se että ei se kunnon kurvissa siellä sisällä pysy ilman sokkaa.
|
||||
|
||||
|
Quote:
Jep, ja sokkaankin kohdistuu aika suuret voimat. edit: Siis silloin kun se sokka on paikoillaan.. Ei tuo jätä paljoa jossittelun varaa. Aika karmean paljon kulma muuttuu.. Last edited by ukormi : 23.07.2010 at 21:00. |
![]() |
| Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests) | |
| Thread Tools | |
|
|
| Sponsored Links |
|
|