|
|
||||
|
||||
|
Re: mitä mitä??
Quote:
Lujuusopin kirjan otin kätköistä esiin ja aloin opintoja muistella... Olen samaa mieltä, että suurempi halkaisijainen akseli kestää vääntöä enemmän, tietysti seinämäpaksuuden ollessa suunnileen saman suuruiset. Kriittinen asiahan on kun akselilla ei ole suurta pyörintänopeutta, esim. lähdöt. Nyt poijjaat pitää muistaa pari asiaa. Kun puhutte maastofillarin runkoputkesta ja vetoakselista. Fillarin runkoputkeen ei aiheudu vääntöä, vaan taivutusta. Vetoakselia taas vääntö rasittaa. Nämä on eri asioita kun rakenteita mitoitetaan. En tuota lujaria ole opiskeluaikojen jälkeen "harrastellut", joten tämä vain mun käsitys asioista... |
|
|
||||
|
||||
|
Quote:
Pari vuotta on ollut taukoa mutta antiikkinen (n 10v vanha) Cannondale löytyy tallista |
|
|
||||
|
||||
|
Re: mitä mitä??
Quote:
Se seinämäpaksuus varmaan on noissa 3" akseleissa jonkun verran pienempi jos ne kerran on painoltaan kevyemmät kuin kaksi ja puolituumaiset. Itse uskon että GM on hakenut tuolla muutoksella mahdollisimman suurta painon/raaka-aineen/rahan säästöä. En oikein keksi minkä takia tuossa 70-luvun puolessavälissä olisi haluttu vahventaa osia kun moottoreiden tehot oli minimissään. Ehkä ne 3" vetarit ei ole heikommatkaan, jos GM speksasi ne yhtä vahvoiksi kuin vanhemmat 2,5":t, niin silloin niitä on voinut käyttää varaosana myös kaikissa vanhemmissa autoissa? |
|
|
||||
|
||||
|
Mielenkiintoista pohdintaa... Olen aika lähellä T72:n arveluja. 3" akseli voi hyvinkin olla vain kehitetty versio 2,5" joka on vain paino-optimoitu. Mutta, jostain pitäisi saada seinämävahvuudet näissä vetareissa niin vääntöjäykkyyshän on sen jälkeen kohtuullisen helppo laskea. Olettaen että materiaali on pysynyt samana...
|
|
|
||||
|
||||
|
"Mutta, jostain pitäisi saada seinämävahvuudet näissä vetareissa niin vääntöjäykkyyshän on sen jälkeen kohtuullisen helppo laskea."
Etkös sä Finnshark voisi illalla porata omaasi 10 mm reijän ja mitata vahvuuden, kerro sitten meille... :dance: :dance: :dance: :dance: |
|
|
||||
|
||||
|
Quote:
Juu, ja sullahan taitaa olla ne toiset vetarit, joten sähän voisit porata niihin reiän niin päästään sitten vertailemaan tuloksia... |
|
|
||||
|
||||
|
Ok. Näin uhraamme maallisen omaisuutemme tieteen alttarille muiden harrastajien hyväksi.
Mutta asiaan liittyen, eihän itse vetari ole corvetten voimansiirron heikoin lenkki. |
|
|
||||
|
||||
|
Taitaa noi kolmituumaiset kuiteski olla paremmat/vahvemmat...
John Greenwood's Vette Improvement Program: "The '75 through '79 Vettes have larger prop shafts than the '68's through '75's. Zora Duntov and other GM engineers were very much aware of competition racing experience. In technical discussions on drive shafts and U joints I'll explain why the prop shafts became larger and how to use these heavier parts in the older cars" GM Power book: "Use the current production 3" diameter axle driveshafts. These units came in production in 1975 and are serviced for all previous Corvettes." |
|
|
||||
|
||||
|
Quote:
Menee entistä mielenkiintoisemmaksi... Tämän mukaan 3" olisivat painavammat kuin vanhemmat! Olisiko jollain vetareita irtonaisina ja vaakaa lähellä? Jospa saisi jostain massat paksummalle ja ohuemmalle. Ja jos jollain on irtonaisia rikkoontuneita vetareita niin putken seinämävahvuus kiinnostaa edelleenkin, ei tarvitsisi minun ja WBBC:n uhrata ehjiä tähän tarkoitukseen... |
|
|
||||
|
||||
|
Greenwood puhuu prop shaftista joka on kardaani, vetoakseli on half shaft. Mulla on itselläkin toi artikkelisarja, jostain syystä noista asioista mainitaan vain esipuheessa mutta ei itse artikkeleissa. Sääli, olisi ollut mielenkiintoista lukea vähän tarkemmin mitä mies tarkoitti... Aika erikoista kyllä jos kardaani on vaihtunut painavampaan ja vetarit kevyempiin???
|
![]() |
| Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests) | |
| Thread Tools | |
|
|
| Sponsored Links |
|
|