|
|
||||
|
||||
|
Quote:
Ei ole tarkoitus yleistää mitään, mutta koska olen viimeaikoina joutunut hankkimaan tietoa Cometecin enemmänkin käytännön toimivuudesta lähinnä yhdessä kilpa-autotyypissä, niin uskalsin kommentoida asiaa. Tässä kilpa-autossa on vakiona venyvät kertakäyttökannenpultit, jotka kiristetään ns. aste menetelmällä. Tiivisteenä on sellainen massatiiviste, jossa liekkirenkaat metallia. Puristus-suhteen noston jälkeen on ollut vähän huolia tiivisteen keston kanssa. Parannuskeinoksi päätettiin hankkia ARP:n pinnapultit lohkoon, ja Cometecin tiiviste, jonka käytöstä jo kerran luovuttiin sen älyttömän hinnan takia. ARP:n pulteilla voi alumiinisen kannen vetää aalloille, jos kiristää ne liian tiukkaan. Sopiva momentti on tiedossa, ja siihen se on nyt sitten vedetty kolmella kireysasteella kiristämällä. Alumiinin ja teräksen erilaisista lämpölaajenemisista johtuen on ensimmäisen kuumaksi käytön jälkeen hyvä vetää pultit uudelleen momenttiin, jolloinka tiiviste asettuu tiiviiksi. Lisäksi ARP ilmoittaa, että heidän pulttinsa venyy uutena tietyn verran, ja venyminen loppuu 5 kiristyskerran jälkeen. Eli meidän pitää kiristellä kansi koneen kasaamisen jälkeen aina jäähtymisen jälkeen vielä 4 kertaa. Tämä on mielestäni selvästi hankalampaa, kun se, että vedetään venyvät ohjeen mukaan kiinni, ja unohdetaan koko juttu siihen.
|
|||||
|
|||||
|
Quote:
Mä näistä mitään tiedä, enkä ilkeyttäni kinaa, mutta olisi näitä asioita kuitenkin mukava ymmärtää. Quote:
Quote:
Tarkoitatko tuossa yllä, että nimenomaan kannenpulttien/studien lämpölaajeneminen (teräs) versus alumiinikansien/lohkon lämpölaajeneminen on olennaista? Vaiko itse teräksisen kannentiivisteen? Quote:
Quote:
On tää monimutkaista.
|
||||
|
||||
|
Quote:
|
||||
|
||||
|
Quote:
Tota meidän kilpurin kantta ei ole suunniteltu kovilla teräspulteilla kiristettäväksi heti alusta pitäen niin kireälle, että kannentiiviste littaantuisi kerrasta muotoonsa. Kannen pohja on tunnetusti niin ohutta tavaraa, että esimerkiksi siitä ei voi koneistaa pois materiaalia puristusten nostamis tarkoituksessa. Me emme siis voi kiristää kannenpultteja vapaasti, vaan kannen sortuminen uhkaa meitä yhtäällä. Toisaalla on taas vuotojen vaara, jos kansi ja sen tiiviste ei ole riittävän tiukalle kiristetty. Kun kone käytetään kuumaksi on lämpölaajenemiset käyneet maksimissaan ja sen jälkeen sen jäähdyttyä ovat pultit venähtäneet vähän sekä kannentiiviste litistynyt vähän lisää. Eikös tämä ole melko ilmeistä? Kun pultit vedetään oikeaan momenttiin tässä vaiheessa, venymät ja muotoutuminen siitä sitten asettuu muutaman kerran jälkeen. Itse olen hyväksynyt ajatuksen tuollaisenaan, vaikka en sitä olekaan itse oivaltanut, vaan kokeneemmat asentajat. On hankala asia, mutta noin toimitaan, koska muutakaan keinoa ei oikeastaan ole.
|
||||
|
||||
|
Quote:
Quote:
Quote:
|
||||
|
||||
|
Quote:
|
||||
|
||||
|
Quote:
Ekojen vuosien Uudenliiton ls moottoreissa ei ollut mls-tiivisteitä. |
|
|
||||
|
||||
|
Quote:
Miten kovaan se kupariliima siellä jämähtää, jos esim. kansi pitää avata uudelleen? Lähteekö ihan pyyhkimällä pois?
|
||||
|
||||
|
Quote:
Ei mitään ongelmia sen poistamisessa. Lähtee jäämät pinnoista ihan normaalein tiivistepintojen puhdistukseen käytetyin toimenpitein. Tuntuisi liukenevan erityisen tehokkaasti jarrujen puhdistukseen tarkoitettuun liuottimeen.
| Thread Tools | |
|
|
| Sponsored Links | |||||
|