FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > Yleistä keskustelua
User Name
Password

Yleistä keskustelua Kaikki harrastukseen yleisesti liittyvät löpinät tänne.

Reply

Thread Tools
Old 13.10.2004, 06:21
Macho's Avatar
Macho Macho is offline
Dr. Crossfire

Macho tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääMacho tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Quote:
Originally Posted by KTM
Tarpeeksi vanhassa autossa takasivuvalot saa olla punaiset. Lainsäätäjillä kävi tässä pieni käpy kun eivät huomanneet vuonna 1968 tapahtunutta hirvittvää uudistusta punaiset takasivuvalot. Asiaan reagoitiin vasta muistaakseni 1971. Tarkka vuosi pitää varmistaa. Kuitenkin alkupään C3-malleissa tämä on ihan laillista.

Poliisit sitä tuskin tietävät, kuis usein ne pysäyttävät noiden sivuvalojen takia?
Old 13.10.2004, 06:28
T72's Avatar
T72 T72 is offline
Konkari

T72 on oikealla tiellä
Mulle ainakin on katsastuksessa muutaman kerran urputettu niistä punaisista takasivuvaloista(-72), eilen vaihdoin niihin vihdoin oranssit linssit niin sai valot palamaan ihan laillisesti! Mä oon nähnyt noita oransseja takasivuvaloja vaihdetun myös -70 mallisiin, tiedä sitten miten hyvin kaikki katsuritkaan noita vuosimallirajoja muistaa...
Reply With Quote
Old 13.10.2004, 06:51
MikkoM's Avatar
MikkoM MikkoM is offline
Konkari

MikkoM on oikealla tiellä
Send a message via MSN to MikkoM
Quote:
Originally Posted by Macho
Quote:
Originally Posted by KTM
Tarpeeksi vanhassa autossa takasivuvalot saa olla punaiset. Lainsäätäjillä kävi tässä pieni käpy kun eivät huomanneet vuonna 1968 tapahtunutta hirvittvää uudistusta punaiset takasivuvalot. Asiaan reagoitiin vasta muistaakseni 1971. Tarkka vuosi pitää varmistaa. Kuitenkin alkupään C3-malleissa tämä on ihan laillista.

Poliisit sitä tuskin tietävät, kuis usein ne pysäyttävät noiden sivuvalojen takia?

Justiin luin vanhoja spinneri-lehtiä jossa oli juttua noista valoista, siinä osanottiin jotenkin että ´84 ja vanhemmissa sais olla myös punaset

C4:ään ei Jaken mukaan saa keltasia ku ite tekemällä

Ei ne valot poliiseja taida kiinnostaa, ennemmin sumareilla ajelu, tosin ei mulle oo niistäkään vielä sanottu
Old 13.10.2004, 07:07
mrfrost's Avatar
mrfrost mrfrost is offline
Aktivisti

mrfrost on oikealla tiellä
Mielestäni kaikki valot pitäisi hyväksyä jos niistä ei ole vaaraa muulle liikenteelle. En myöskään ymmärrä sitä että miksi muutto,tuonti ja suomiauto on eri asemassa. Kaveri toi 97 luminan ja maahantuontikatsastuksessa valitettiin E merkin puutteesta. Auto meni kuitenkin 2 tunnin vääntelyn ja pykälien tutkiskelun ja poikkeuslupahakemusten tutkiskelulla läpi. Tuontimaa belgia. Muuttoautona olis mennyt suoraan läpi. Katsastusinsinöörille kiitos siittä että jaksoi selvittää asian. Katsastusasemilta löytyy kyllä kaikki tarvittava tieto jos ne vain haluaa asian selvittää
Reply With Quote
Old 13.10.2004, 07:13
Sway-bar's Avatar
Sway-bar Sway-bar is offline
Vakiokävijä

Sway-bar on oikealla tiellä
Haluaisin puuttua tuohon itsetekemiseen. Taidan olla todellinen ilonpilaaja, mutta eikös kaikkien valolaitteiden tule olla tyyppihyväksyttyjä, koskien myös aftermarket vilkkuja, taka-, sivu- ja äärivaloja. En lähtisi muuttelemaan tai rakentelemaan ihan ilman huolta uusia valoratkaisuja.
Reply With Quote
Old 13.10.2004, 07:28
MikkoM's Avatar
MikkoM MikkoM is offline
Konkari

MikkoM on oikealla tiellä
Send a message via MSN to MikkoM
Quote:
Originally Posted by Sway-bar
Haluaisin puuttua tuohon itsetekemiseen. Taidan olla todellinen ilonpilaaja, mutta eikös kaikkien valolaitteiden tule olla tyyppihyväksyttyjä, koskien myös aftermarket vilkkuja, taka-, sivu- ja äärivaloja. En lähtisi muuttelemaan tai rakentelemaan ihan ilman huolta uusia valoratkaisuja.

Juu, en mäkään aio muuttaa mitään
Old 13.10.2004, 09:06
T72's Avatar
T72 T72 is offline
Konkari

T72 on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by MIKKOM
Justiin luin vanhoja spinneri-lehtiä jossa oli juttua noista valoista, siinä osanottiin jotenkin että ´84 ja vanhemmissa sais olla myös punaset

C4:ään ei Jaken mukaan saa keltasia ku ite tekemällä

Mä en oikein usko tota -84 rajaa, sen verran moni eri katsuri niistä mullekin kerkesi nipottamaan . Joku katsuri myös neuvoi tekemään oranssin lasin jostain tarvikeosasta leikkaamalla, mutta tohon omaan kinneriin onneksi sopii taakse kumikeula C3:n oranssit etumarkkerit ihan suoraan.
Reply With Quote
Old 13.10.2004, 09:22
T72's Avatar
T72 T72 is offline
Konkari

T72 on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by Sway-bar

Useimmissa C4:ssa on etupyörän takana jälkiasennettu sivuvilkku, yleensä joku pieni nappula jostain vanhasta eurokinneristä. En usko että niistä on yhtäkään tyyppihyväksytty käytettäväksi Corvettessa eli ilmeisesti pelkkä E-hyväksyntä riittää.

Mulla on sellainen käsitys että autoja alettiin EU-tyypittämään joskus -98 ja sitä uudempiin malleihin ei voi esim laittaa alustasarjaa ellei sillä ole EU-tyyppihyväksyntää, koskisiko uudempia autoja sitten tiukemmat säännöt muissakin jutuissa?
Reply With Quote
Old 13.10.2004, 10:07
jumalanruoska's Avatar
jumalanruoska jumalanruoska is offline
Pyrkyri

jumalanruoska on oikealla tiellä
Paikallisen kats.inssin mukaan punainen heijastin/valo saa näkyä ajoneuvossa ainoastaan taaksepäin vuosimallista riippumatta. Itse vietin tossa kuukausi sitten omaani katsastaessa noin tunnin jutellen mukavia ko. herrojen kaa. Valoista ei tullut valittamista tällä kertaa, koska olin poistanut "laittomuudet" (kaikki mahdolliset käytössä ojavalot, äärivalot ym.muuten, kuin katsastuksen aikana). Erehdyin mainitsemaan vuosikatsastusta varatessani, että olen poistanut katalysaattorit ja tarvitsisin myös muutoskatsastuksen ja erityisehdoista poiston otteesta. Tästäkös inssi riemastui:"Ei niitä saa poistaa!", melko tylyllä äänensävyllä ja alkoi tarkastelemaan autoa. No aikaa kului noin vartti jonka jälkeen "asiakaspalvelija" ilmoitti, että joutuu keskeyttämään katsastuksen puuttuvien katalysaattoreiden vuoksi! Yritin hymyillen (en ivallisesti) selittää, että olen kysynyt ko.asiasta AKE:lta ja he ilmoittivat, että mikäli auto on ennen 1.7.1987 käyttöönotettu ja otteessa ei lue mitään vähäpäästöisyydestä----saa ko.muutoskatsastuksen tehdä. No eipä auttanut, jupina muuttui hivenen uhkaavammaksi, mutta loppuviimeksi sain suostuteltua, että jos nyt kuitenkin varmistettaisiin asia sieltä AKE:lta. Soitto ja asia selvä, loppujupinana "No ne säännöt on täytyny muuttua, ei ne mitään sellasesta ilmottele." (sääntä on laadittu muuten joskus -80 luvulla). No sain haluamani kaikesta huolimatta ja nyt laite on virallisesti ja laillisesti ilman katteja. Olen muuten katsastanut pelin jo kaksi kertaa mainitsematta asiasta konttorilla (kun olen unohtanut) ja ei kukaan ole puuttuvista kateista valittanut. Muutoksen vakioon ainakin huomaa, koska putket on molemmilta p-sarjoilta ilman välivaimentajia suorat takapöntäille. No, kaikinpuolin pitkästä aikaa mukava palvelukokemus, juuri kun ehdin muualla puhuessani kehua kuinka palvelu "valtion konttoreilla" on parantunut. Parannuksesta en tiedä, mutta kallistunut se on ainakin reilusti viimeisen 10 vuoden aikana.
Reply With Quote
Old 13.10.2004, 10:41
Macho's Avatar
Macho Macho is offline
Dr. Crossfire

Macho tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääMacho tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Kuinkahan olisi jos poistaisi katit ennen ensirekisteröintiä suomeen, silloinhan ei kai tarvitsisi muutoskatsastella jälkikäteen jos haluaa niistä eroon
Toinen kysymys: Mites ne valot siinä punaisten sivuvalojen vieressä, onko teillä käytössä? Mitäs katsurit siitä sanoneet?

Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools

Posting Rules