|
|
||||
|
||||
|
Kuluminen
Jussi, kun levy kuluu, niin asetelman "lautanen" siirtyy vauhtipyörään päin ja siitä johtuen "sormet" siirtyy laakeriin päin, joten kyllä sen painelaakerin pitää pystyä pakenemaan alta pois. Kun sylinteri on täysin lyhimmillään, niin sinun täytyy jättää pieni välys. Paljonko, sen voisi mitata asentamalla täysin kuluneen levyn paikalleen mittausta varten.
|
|
|
||||
|
||||
|
Quote:
Tuota... mehän testataan tuo, että jätetään millin tai puolen millin shimmit asetelman ja vauhtipyörän väliin ja mitataan sormien sijainti suhteessa asetelman pintaan ja sitten ilman. Tämähän kylläkin on sen verta vaativa mittaus tapahtuma että joudut tuleen kaveriksi Sehän on varmaan tuossa ratkaseva ja ison väksen kans varman puolella. Peikkona tieten, että välystä ei tule liikaa ja kytkin irroittaa kunnolla
|
||||
|
||||
|
Taas on päästy vähän etiäpäin, testasin tuon asetelman keskustan "perääntymisen" levyn kuluessa. Eli testihän menee niin, että jätetään asetelman ja vauhtipyörän väliin sopivat shimmit kun asetelma kiristetään paikalleen. Tämähän kuvastaa että välissä ois kään kuin ohkasempi levy. Ja toden totta, asetelman keskusta työntyy vaihdelaatikkoon päin. Eli kymppi millin holkit laitoin kopan ja laatikon väliin, ja sitten vielä 0,75 peltilevyn kopan ja motin väliin. Välystä on nyt millin verran. Vähän aikaa kun olen ajellut tarkistan haarujan reiästä tuon välyksen ja mulla on mahdollisuus prikottaa laatikkoa vielä taaksepäin jos välys katoaa, näin suunnitelin.
Tuo laatikon laitto tallin lattialla auto puol metriä tunkattuna oli ihan huippuhomma, tai edelleenhän se on kesken... Moottoriin ensin vauhtipyörä ja kytkin, sitten kytkinkoppa paikalleen. Kytkinkopan takareiästä irrotin sylinteri kopan sisään ja letkujen kytkentä. Tässä vaiheessa ilmasin kytkimen kun laatikkoa ei ollut haittoina, erillinen kolkytsenttiä pitkä ilmausletkuhan tuossa on koska muutenhan tuota ei voi ilmata. Sitten laatikkoa työntään paikoilleen ja kytkinakselia sihtaan. Olin varovainen ja varoin, etten työnnä kytkinakselilla letkuja vasten. Mutta kun kytkinakseli meni sylinterin läpi ja letkut vääntää sitä pikkusen vinoon syntyi pikkusen kahnausta niin kytkinnesteet alkoi valuun lattialle sieltä kytkinkopasta. Oikasin sylinterin suoraan ja työnsin laatikkoa etiäpäin, vuoto loppu kuin seinään. Tieten jäi mietityttään että mitä hel... siinä tapahtui. Tuuditin tieten itteä ettei mitään koska olin niin varovainen. Arvelin, että mäntä kävi vinossa ja heti vuoti... No, ilmaus ei enää sitten onnistunut, eli säiliöstä lisäämällä ja ilmausletkusta ilmaamalla tuosta ei tullut mitää. Tänään aamusta hi-lexille, ostin ilmausletkun päähän liittimet johon saa ilmauspropun jotta pääsen syöttään jarrunestettä alakautta. No sehän ilmaantui heti ja polkimeen tuli tunto. Sain vielä pikkupojan kaveriksi polkeen kytkintä ja totesin kytkimen irrotuksen laatikon hännästä pyörittämällä ja sehän toimi. Elämä hymyili. Sitten ilmailin vielä lisää, että varmaan ilmat lähtee. Lopuksi kun tuntui valmiilta, polin polinta oikein nopsaa monta kertaa peräkkäin. Kuului sihahdus ja polin tuntuma katos, myös nesteet tuli pihalle, joo sieltä kytkinkopasta. Nyt pääsin näkeen, että neste valuukytkinakselin juuresta eli sieltä männän juuresta. Se kuinka näin tuonne oli se että koko sylinteri oli liikkunut etiäpäin ja hypännyt sen 15mm korkean holkin päälle vinoon joka estää irrotussylinterin pyörähtämisen. Ja kun vinossa niin nesteet pihalle... Näinhän toki, että alkuperäinen pyörähdyksenesto tappi oli noin 35mm pitkä, mutta kun minulla oli vähän tuota ahtautta tuolla tienoolla niin ajattelin että 15mm korkea holkki estää tuon pyörähtämisen. Tirkistysreiästä totesin tuon vinouden ja isolla meisselillä väännäytin tuon takas paikalleen koska asetelmahan painoi tuota aika kovasti. Kuinka se voikaan lähtee tuolta laatikon suunnasta nouseen kun vastassahan on kuiten jäykkä asetelma? Korjaukseksi pitemmät holkit, niinhän ?
|
||||
|
||||
|
Pitemmät holkit laitoin pyörähtämistä estämään, nyt näyttäis kytkin toimivan.
|
||||
|
||||
|
Ja kauanhan sitä herkkua kestikin. Maanantaina otin vakuutukset ja muuan päivän sain ajella. Isojen, pitkien peltisarjojen myötä(hooker super competition) moottorin seoskartta pitää tehdä uusiksi kokonaan. Motti hengittää niin paljon paremmin, että seokset on toivottaman laihalla, paukkuu vain. Seos karttaa aloinkin jo tekeen ja testaileen kunnes...
Perjantaina tallista lähtiessä kytkinpolin "keveni" ja pukkas mehut lattialle. Harmitti suunnattomasti kun tiesi minkämoinen työmaa edessä... Pakoputket, kardaani,ceepalkki ja laatikko pois. Keräsin voimia pari päivää, välillä kaivoin pihalle kaivoa, samalla miettien mikä meni pieleen. Tänään sitte itteä niskasta kiinni ja kolme tuntia niin laatikko lattialla. Irrotussylinterihän mulla on se ceeviis tyyppinen joka on kytkinakselin ympärillä, tiivistystä hoitavat O-renkaat kummatkin aivan silppuna, leikkaantuneet. Näyttää ja arveltiin/pääteltiin että mäntä on mennyt joka kerta liian pitkälle ja alkanut leikkaamaan o-rengasta. Polinsylinterihän mulla on vakio c4 -94. Pitänee huomenna käydä kysyyn hi-flexistä uudet o-renkaat. Kytkinpolkimen liikkeellehän näissä ei ole säätöä joten se täytynee tehdä polkimen ja lattian väliin jotta kytkinsylinterin liikkeen saa lyhyemmäksi. Voiskohan tuon liikematkan testata ilman asetelman vastusta, eli laittasin vaan nesteet järjestelmään ja polkemalla havannois koska mittaaminen hankalaa kun paketti kasassa. Vähän harmittaa tämmönen turha remontti mutta näinhän siinä helposti käy kun ei huomannut tuota iskua tarkistaa...
|
||||
|
||||
|
Moro laitan oman korteni kekoon laita se kytkin syllkkä sinne akselille jo ennen kun rupeet sitä laatikkoa laittaan ujutat vaan ne letkut sinne koppaan niin mä ton tei Harisella kun jouduin levyn vaihtaan kun rupes penkityksessä luistaan.
|
|
|
||||
|
||||
|
Moro
Joo, asennus on oma luku sinänsä. Mun pitää laittaa tuo sylkkä kytkinkopan sisälle ennen laatikon asennusta koska letkut on mulla sellaiset, että niitä ei voi yhdistää. Yritin mittailla sylinteristä nuo o-renkaat ja kävin tilaan paikallisesta liikkeestä. Tilasin 47 X 2 ja 38X 2 EPDM Nuo olivat lähimpänä mitä oli saatavilla. Materiaali oli EPDM. Mistähän nuo "oikeat" mitat vois tarkistaa jos nämä ei käykään niin menee taas tehokasta ajoaikaa suteen... Lähetin kylläkin southwestillew kyselyä... Painelaakerihan oli tämä. http://southwestspeed.com/?sec=view_part&id=3214
|
||||
|
||||
|
juuri sen takia aikoinaan laitettiin letkut sillain että ne saa poikki sen kopan jälkeen ja toiseen se ilmaus roppu niin helpotta tota asennusta eikä mee ne o renkaat rikki!
|
|
|
||||
|
||||
|
Valmistajalta tuli vastaus o-renkaiden mitoista saman tien... Hienoa palvelua!
1 that is 1.500" Inside diameter x 1.625" Outside diameter x .0625" thick 1 that is 1.875" Inside diameter x 2.000" Outside diameter x .0625" thick Tuollaiset pitäis saada, materiaali EPDM. Oisko vinkkiä mistä nuo saisin, paikallinen liike tutkii asiaa mutta ainakaan suoriltaan emme löytäneet moisia kokoja jotta ois päässyt tilaileen... t.Jussi
|
||||
|
||||
|
Fiddu, vakiokytkin kesti n. vuoden ja taas lipsuu... Nyt ei tule enää vakiokytkintä. Jotain tarttis kuitenkin tehdä vielä ennen ratapäiviä, jos vaan ehtii. Jos ei ehdi, niin sitten menee myöhemmäksi.
Vaihtoehtoina olen pohtinut Centerforcen Dual Frictionia http://www.centerforce.com/product_d...b er=DF000100 jossa hinta vähän notkauttaa polvia, mutta tämähän oli Callawayn tuplaturboissa tehtaalta kytkimenä, joten luulisi kestävän tuota melkein vakiota vaparia maailman tappiin asti ja pitäisi olla ihan käyttöystävällinen. Tästä varmaan löytyy käyttökokemuksiakin? Spec:ltä olis paljonkin vaihtoehtoja http://www.specclutch.com/cars/Chevy...te/1991/Single mutta jotenkin olen antanut itselleni luvan luulla, että noi kevlar-kytkimet olisivat hieman kranttuja luistatuksen suhteen (pinta lasittuu helposti?) Tuolla on tarkempaa kuvausta Specin kytkimistä: http://www.specclutch.com/products Onko noista Stage 1 tai 2 kytkimistä käyttökokemuksia kellään? Alkaa vituttamaan jää jokavuotiset kytkinrempat. Ai niin, vauhtipyörä vaihtuu toki samalla ja siinä olen päättänyt siirtyä yksimassaiseen, joka on painoltaan lähellä orggis-tuplamassaa. Näin pitäisi välttyä laatikon ylettömältä elämöinniltä. Mitäs kombinaatiota raati suosittelisi? Käyttö ympärivuotista ja varmaankin hieman keskivertoa raaempaa, talvella on välillä pakko hieman luistatella kytkintä ja kesäaikaan annetaan monoa ihan huolella stripillä ja radalla. No, onhan sitä joskus lipsahtanut vähän reilumpaa käyttöä tuolla normiajossakin...
Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams
|
![]() |
| Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests) | |
| Thread Tools | |
|
|
| Sponsored Links |
|