FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > C1 (vuosimallit 1953-1962) > C1 Projekti Kertomukset
User Name
Password

C1 Projekti Kertomukset Täältä löytyy Sharkkilaisten autovanhus projekti päivityksiä.

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 14.06.2008, 22:14
Pappatunturi's Avatar
Pappatunturi Pappatunturi is offline
Laihian metalli since1950
 
Join Date: Apr 2005
Location: Pöllönummi
Posts: 8,522
Pappatunturi tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääPappatunturi tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
RBSCEMSSn käynnistymisen ihme

Olen jo useamman kerran koittanut saada vuodesta "80" seisonutta moottoria saada käyntiin. Auto on seisonut ja pitkään se on ihan varma.Tiedä sitten vuodesta 80 - johon ajopäiväkirja ja viimeinen katsastus tarra loppuu- mutta kuitenkin todella pitkään.

Hommelit aloitettiin jo kuukausia sitten.T72 kävi motivoimassa taikomalla pari kuituvammaa kuntoon ,joista suurin,keulan alahelma, oli saatu vetämällä auto jostain syvältä kellarista ulos niin jyrkässä kulmassa että liina painanut etuhelman halki. Samalla kertaa oli sitten takalokareiden alimmaisiin kohtiin tullut nirhaumat kun osuneet maahan. Mahdollisesti renkaat ovat voineet olla tyhjät tms.

Ensiksi pestiin vuosien limakertymät niin hyvin kuin bilhelveten liuotin ja hobbymallin paineellaruiskiva suinkin vain kykeni. Sitten uusi akku. Viitisen litraa teboilin halvinta kuraa moottoriin ja uusi jeesuksen aikainen suodatinpatruuna peltikanisteriin.



Sitten innokkaana starttia - ja pettymysten pettymys - ei mitään. Pienen tutkimisen jälkeen ainoa mitä mieleen juolahti oli vähän ravistella töpseleitä. Virtalukon töpseli irti-kiinni ja johan pyöritti.

Starttasi kovin iloisesti . Mutta ei kipinää. Viimeistä huutoa olevassa yhden kärjen järjestelmä jakajassakin näytti kaikki olevan ihan kunnossa. Pyöriä,kansi,keltaiset reising johdot ja tulpat -kaikki näyttivät aivan terveiltä.

Ei kipinää millään. Oodeelta joku vinkkasi että kauan seisoneessa vessassa kärjet vaan hapettuu virtaa johtamattomiksi. Pakko tunnustaa tässä että kyseessä siis elämäni ensimmäinen auto jossa kärkijakaja .

Kärjille kylmästi viilaa ja vähän bilhelveten santapaperia. Välyksen tarkistus,etuvastuksen ohitus varmuudeksi kun startin solenoidista puuttui kokonaan R nasta joka syöttää kärjille startatessa täydet 12v.

Ja kas kipinä tulee. Hyvä juttu. Armotonta starttaamista ja kaveri holvaa siemen bensaa suoraan kaasariin. Kone pyörii oikein iloisesti ja jopa öljynpaine mittari osoittaa jotain liikettä .Mutta ei mitään, ei sitten millään. Akkua ladataan aina yön verran ja taas uudet yritykset. Ei edes kunnollista lupasta.Kerran kuultiin pieni yskäisy joka kuullosti perin oudolta verrattuna kunnon rökäsyyn jonka tervehenkinen moottori päästää käynnistystalkoissa silloin kun jaka on 180 pielessä. Tähän ei ollut syytä uskoa koska kaikki merkit autossa viittasivat siihen että autolla on joskus ko kokoonpanolla ajettu.

Sitten tulpat irti ja puristuksia mittaamaan. Pyöritti ilman tulppia lähes yhtä iloisesti kuin tulpien kanssa-ettei ois joku copo-military spekstattu startti vaan kiinni

Puristukset vaihtelivat sylintereissä 30lbs - 80 lbs välillä. Outoa että 30 lbs oli sekä seiskassa että kasissa. Myös niiden tulpat starttailuiden jälkeen ruostepölyssä ???

Neuvottelua asiaa tuntevan kaverin kanssa joka totesi suoraan että oli vika mikä tahansa noilla puristuksilla käynnistyminen on täysin mahdotonta. Tässä vaiheessa pääsi iskemään melkoinen masennus ja alkoholia kului hoitotoimenpiteisin viikon illat miettien mitä tehdä.

Onneksi on hienoja ystäviä koko sharkki pullollaan! Poppamies tarjosi asennusapua ja varamoottoria huokeaan kokonaispakettihintaan. Sovittiin tuleva viikonloppu kiinni tarkoituksena vain roiskaista joku mylly sisään että pääsis ajamaan edes kerran pari tänä suvena.

Välihuomautuksena kerrottakoon että tässä vaiheessa oli jo vaihdettu mm uusi jarrupääsylinteri,jarrusylinterit ja hihnat . Pesty,putsattu ja säädetty kuulalaakerit etupyöristä, voideltu 174 rasvanippaa etu"jousituksesta" . Rasvat simpukkaan,vaihteistoon ja perään. Lisä boonuksena myös uudet takalehtijouset puslineen kuoleentuneiden tilalle.

Kun tätä kurjuutta valittelin ainoalle selväjärkiselle naapurilleni. Naapurin jussille -joka on konemies ammatiltaan- hän totesi vain että jos kipinä tulee ja männät suinkin liikkuu on varmaa että lähtee käyntiin. Sovittiin että hankin seuraavaksi päiväksi käynnistysspreitä,kaljaa ja kympin kannun bensaa. Naapurin jussi tuo kuorma-automallin startti buusterin tallille.

Seuraavana päivänä pistetiin vanhan asan kokoisesta koneesta tukevat kaapelit akkuun kiinni ja virrat päälle. Sitten annettiin startin laulaa. Kone pyöri entiseen malliin varsin iloisesti ja samalla kuin pidin läpät auki naapurin Jussi töhotti etteriä kurkkuihin. Mitään vaan ei tapahtunut. Ajoittain hyvin epämääräinen korahdus koneesta vaikka startti antoi kaikkensa ja etteri sumu oli jatkuvaa. Aloin jo hakea naamalle sitä klassista "mitä mä sanoin ei puristuksia riitttävästi " ilmettä kun naapurin jussi vaan kehotti antaa startin laulaa. Ei vaan inahtanutkaan...

Seuraavaksi työnnettiin iso ruuvari kaasariin toisiopuolelle jotta läpät pysyisivät auki. Samalla kuin eetteri sumua tohotettiin koneelle kaadettiin kannusta myös raakaan bensaa... No johan LÄHTI!! Ja samoin tein kiekaisi varmaan nollasta viiteetonniin ************* älämölön saattelemana. Uskomatonta , viikkojen nypläämisen jälkeen se lähti kuin lähtikin vain muutamaa päivää ennen koneen vaihdon!

Aikani pitelin kaasulla jossain kahden-kolmentuhannen kierroksen hujakoilla häkämyrkytyksen uhalla ( tallin kaikki ovet tietenkin auki ) ja sitten kone asettui käymään tyhjäkayntiä omaan rauhalliseen tahtiin.

Kyllä oli hieno fiilis mennä tallin ulkopuolelle ja ottaa kylmät oluet katsellen pukeilla säksättävää ikivanhaa romukasaa joka todellakin oli herännyt kirjaimellisesti kuolleista. Aikansa siinä töhöttäen termostaattikin aukesi ja lämmityslaitekin alkoi puhaltamaan lämmintä. Annettin käydä varmaan reilu tunti. Ei vuotoja ei mitään dramatiikkaa ja samutettaessa lähti kevyin mielin roksottamaan kevyellä startin pyöräytyksellä

Kun sitten homma oli ohi tulin katsoneeksi auton takapäähän... WTF




Kuva ei kerro läheskään totuutta , mustaa nokiruosteryönää OLI PALJON ja sitä oli tullut melkoisella paineella. Luulen että lady manhattan crescent ei ole vieläkään toipunut saamastaan kohtelusta ..




Harjalla kun keräsin niin kokonainen lapiollinen tuota ryönää kertyi. Mutta mitä ihmeen pellettäjä noi vihreät papanat on ????????????????????????




Että semmoista tällä kertaa pöllönummelta.
__________________
..it's not how you drive, it's how you arrive.

Reply With Quote
  #2  
Old 14.06.2008, 22:32
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Back in Black
 
Join Date: May 2006
Location: Kestävää vaparimoottoria etsimässä
Posts: 11,581
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Kiitokset hienosta tarinasta. Hihittelen täällä ääneen asti niin, että emäntä kyselee "Mikä siellä niin hauskaa oikein on?"

Jokainen ymmärtää, miten paljon vitsi latistuu, kun sitä joutuu selittämään...mutta mulla on hauskaa
__________________
6-speed Jetblack 1991 Corvette Coupé

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams

Reply With Quote
  #3  
Old 14.06.2008, 22:38
janiv's Avatar
janiv janiv is offline
LS6
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 5,991
janiv tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Hihittelen miekii Väriliiduilta näyttää kuvassa nuo pelletit ja nyt sit kokokuva C1:stä!
__________________
2002, C5Z06, manual.
Reply With Quote
  #4  
Old 14.06.2008, 22:46
stingray's Avatar
stingray stingray is offline
ZR 3
 
Join Date: Sep 2004
Location: STADI
Posts: 1,451
stingray on oikealla tiellä
gps oli sen verran sekaisin ja eksyin juuri H- hetken jälkeen pöllönummen
kartanolle! kyllä kävi hienosti alkoi oikeen pussihuosut lepattamaan häkä myrkytyksen uhalla


kiitos vielä tiedät kyllä
__________________
...horsepower is like sex-
you`ll always want more... ZR-3 it`s not so hard to build a good racecar for le mans- if you start with a corvette !

"in torque we trust"
Reply With Quote
  #5  
Old 14.06.2008, 22:51
Toxic Flame's Avatar
Toxic Flame Toxic Flame is offline
Oppositional defiant DO
 
Join Date: Sep 2007
Location: Vastaranta 1
Posts: 3,205
Toxic Flame on oikealla tiellä
Substral puikkoja sanoisin, mistä toi ruosteinen metalli on peräisin? Ei kait pakokanavat oo tollasessa kuosissa vai mistä hitosta se noi puhalsi?

Kone irti ja auki vaan!
__________________
The eyes are useless when the mind is blind...
Reply With Quote
Old 14.06.2008, 23:07
Toxic Flame
This message has been deleted by Toxic Flame.
  #6  
Old 14.06.2008, 23:11
Finnshark's Avatar
Finnshark Finnshark is offline
Nysvääjä
 
Join Date: Jan 2004
Location: Montreal
Posts: 4,947
Finnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond repute
Hieno tarina! Eikai nuo kaikki ruostekökötkin tulleet pakoputkesta? Tuskin ainakaan koneen läpi ovat tulleet? Olisivatko varisseet jostain päin alustaa?

Hienoa että taas on yksi Corvette herännyt pitkästä unestaan!
__________________
1975 coupe 350cid ("L48") + 4sp
2006 coupe Z51, LS-2 + 6sp

Ex 1999 FRC Z51, LS-1 + 6sp

Reply With Quote
  #7  
Old 14.06.2008, 23:35
Corvette63's Avatar
Corvette63 Corvette63 is offline
Konkari
 
Join Date: Aug 2004
Location:
Posts: 11,656
Corvette63 tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääCorvette63 tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Hyvä hyvä!

Koko kuvaa nyt vaan esiin salaisesta M/S Sjöpuppe projektista
__________________
1987 Mercedes-Benz SEC 560 | 1991 Mercedes-Benz SEC 560
Reply With Quote
  #8  
Old 14.06.2008, 23:40
en-invest's Avatar
en-invest en-invest is offline
Kipinä matkoilla
 
Join Date: Jun 2007
Location: Just se, mistä herää
Posts: 1,205
en-invest on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by ippe73
Hihittelen miekii Väriliiduilta näyttää kuvassa nuo pelletit ja nyt sit kokokuva C1:stä!

Me vaadimme kuvia koko autosta ja hienoja mopoja ei saa töhriä Vetestä irtoavalla p..skalla
__________________
Käpälämäki 427 as 69
Kakkos os. 350 as 63


http://www.youtube.com/watch?v=CqDirDI0-uM

http://www05.turku.fi/ruissalo/laitu...aankarja.shtml


1a 6b 5a 2b 3a 4b 6a 1b 2a 5b 4a 3b
Reply With Quote
  #9  
Old 15.06.2008, 06:46
Toxic Flame's Avatar
Toxic Flame Toxic Flame is offline
Oppositional defiant DO
 
Join Date: Sep 2007
Location: Vastaranta 1
Posts: 3,205
Toxic Flame on oikealla tiellä
Mitähän toi konehuone tykkäis jos sinne ruiskis vähän liukkarii ja antais painepesurin laulaa?
__________________
The eyes are useless when the mind is blind...
Reply With Quote
  #10  
Old 15.06.2008, 08:28
MS's Avatar
MS MS is offline
Projekti
 
Join Date: Sep 2004
Location: Rundilla
Posts: 1,831
MS on oikealla tiellä
Pöllönummella on oltu ahkeria. Juhannus cruising on turvattu.
__________________
Yes Corvette
Älä yritä väkisin . . .
hanki suurempi vasara
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 01:19.

Sponsored Links
 
 




Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.