FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > C4 (vuosimallit 1984-1996)
User Name
Password

C4 (vuosimallit 1984-1996) Corvette C4 & "King of the Hill" ZR1

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 20.01.2005, 14:47
mastodontti's Avatar
mastodontti mastodontti is offline
Satunnainen kävijä
 
Join Date: Dec 2004
Location: Espoo
Posts: 19
mastodontti on oikealla tiellä
Kysymyksiä

Moi, saisko esittää pari kysymystä -87 c4:ään liittyen.

Eli mulle tää on ensimmäinen tpi-vehje, liittyykö huono käynnistyvyys lämpimänä ennemmin suuttimiin vai esim. tulppiin, joskus toki lähtee laakista mutta useimmiten sahaa vaan ja joutuu painamaan kaasua että lähtee, tulpista ei oo kyllä mitään tietoa, että ne olis hyvä jokatapauksessa vaihtaa.
Sitten on sellanen pieni nakutusääni joka tuntuis tulevan enemmän vasemmalta puolelta, kuuluu hyvin tasakaasulla suht matalilla jengoilla ennenkuin imuäänet peittävät sen. Mä oon kyllä vainoharhainen aina koneen ääniin joka vehkeessä, mut tää ei varmaan oo mikään veten ominaisääni . Paikallaan pumpatessa en tota ääntä kuule joten oon aika varma ettei kyseessä oo mikään veivin laakeri, ja on tää ollut jo jonkin aikaa, kyllä se vähän nostajalta kuulostaa, mutta onko näissä mahdollista että suuttimet pitäis jotain noinkin voimakasta ääntä? Kovin kova soundi ei ole kyseessä.
Vaihdoin kyllä 0w40 öljyt sinne kun luulin että tulee talvi, ja nyt on paha sanoa oisko ääni kasvanut vai korva oppinut erottelemaan paremmin sen jälkeen, mutta vanhoillakin öljyillä sen kuulin.
Ei tällä pitäis olla kuin 120tkm ajettu ja kuntokin on kyllä sitä vastaava.
Tää oli kolarikorjauksessa Finvetessä ja kun kysyin tosta äänestä jakelta niin väitti ettei ollut kuullut mitään.

Kiitos
Tuukka
Reply With Quote
  #2  
Old 20.01.2005, 15:20
akema's Avatar
akema akema is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Apr 2004
Location: Ii / Oulu
Posts: 361
akema on oikealla tiellä
Minun vakaa käsitykseni asiasta on että suuttimiin liittyy. Oma kulkineeni (-86) lähtee laakista käyntiin kaasuun koskematta kelillä kuin kelillä ja lämpötiloista riippumatta ja niin sen pitää lähteäkkin. Ja tulpat kannattaa vaihtaa joka tapauksessa, itselläkin vaihto edessä öljyjen sun muiden vaihdon yhteydessä. Perhana kun ei ole tallia ja nosturia että vois itte tehdä, pitää teettää jossain muualla...
Reply With Quote
  #3  
Old 20.01.2005, 15:27
Mala's Avatar
Mala Mala is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Feb 2004
Location: Tuusula
Posts: 377
Mala on oikealla tiellä
kyllähän ne suuttimetkin naputusta pitää
Reply With Quote
  #4  
Old 20.01.2005, 15:50
coupe74's Avatar
coupe74 coupe74 is offline
Kielletään kaikki!
 
Join Date: Jan 2004
Location: Hankasalmi
Posts: 1,545
coupe74 on oikealla tiellä
ettei kuulu vena nostimesta=ettei ole ajettu likasilla öljyillä

ei ne suuttimet hirveetä mekkalaa pidä, ääntä kylläkin
Reply With Quote
  #5  
Old 20.01.2005, 17:37
Anonymous's Avatar
Anonymous
 
Posts: n/a
Sitten on sellanen pieni nakutusääni
Reply With Quote
  #6  
Old 20.01.2005, 19:44
MikkoM's Avatar
MikkoM MikkoM is offline
Konkari
 
Join Date: Feb 2004
Location: Keski-pohjanmaa
Posts: 6,503
MikkoM on oikealla tiellä
Send a message via MSN to MikkoM
Jos naputus ääni kuuluu vasemmalta niin epäilisin että kuuluu tuosta huohotusventtiilistä joka on siinä vasemmassa venakopassa

Se kuula liikkuu siel sisällä ja pitää pikku kierroksilla vähän ääntä...
Älä huolestu

Mullakin tulppien vaihdosta pitkä aika joten vaihdoin nyt ja oli aikakin,
johdot jakajankansi ja pyörrin myös listalla ennen kesää
__________________
1985 Corvette
Reply With Quote
  #7  
Old 20.01.2005, 20:09
mastodontti's Avatar
mastodontti mastodontti is offline
Satunnainen kävijä
 
Join Date: Dec 2004
Location: Espoo
Posts: 19
mastodontti on oikealla tiellä
Kiitos vastauksista,

Eipä niistä öljyistä tiedä millon ne oli edellinen vaihtanu, mut näytti siltä ettei ihan vähään aikaan, mut helpostihan ne näyttää, jos siellä nostajassa nyt olis jotain paskaa niin eikös jonkinlaista ääntä pitäis tyhjänä kierrättäessä kuulua?
Pitää vähän katella sitä huohotinjuttua, toi suutinten ääni ilmeisesti aika pehmeä kuitenkin on?
Monesti kyllä pakovuoto sopivassa kohdassa voi kuulostaa ihmeen metalliselta, pitää niitäkin varmaan tutkia.
Reply With Quote
  #8  
Old 20.01.2005, 23:24
Teemu's Avatar
Teemu Teemu is offline
Konkari
 
Join Date: Oct 2004
Location: Vantaa
Posts: 1,417
Teemu on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by mastodontti
Kiitos vastauksista,

Eipä niistä öljyistä tiedä millon ne oli edellinen vaihtanu, mut näytti siltä ettei ihan vähään aikaan, mut helpostihan ne näyttää, jos siellä nostajassa nyt olis jotain paskaa niin eikös jonkinlaista ääntä pitäis tyhjänä kierrättäessä kuulua?
Pitää vähän katella sitä huohotinjuttua, toi suutinten ääni ilmeisesti aika pehmeä kuitenkin on?
Monesti kyllä pakovuoto sopivassa kohdassa voi kuulostaa ihmeen metalliselta, pitää niitäkin varmaan tutkia.

Muutama kommentti, ei tosin (vielä) Vette -spesifiä tietoa, vään lähinnä bemareiden ja rivikutosten kanssa puljattua kokemusta

Jos "naputtava" ääni häviää muutaman sekunnin kuluessa käynnistämisestä, on kyseessä suurella todennäköisyydellä nostajat (hydrauliset). Kun öljynpaine nousee koneessa ja öljy lämpiää, pääsee jumittavat/vuotavat nostajat liikkeelle ja välykset menee kiinni. Tätä voi tehostaa polkaisemalla pari kertaa kierroksia starttaamisen jälkeen... ja naputus häviää.

Suuttimet pitää selvää "tikitystä" tasaisella tyhjäkäynnillä, eikä se yleensä vaihtele suuresti koneen tai öljyjen lämpöjen mukaan. Vuotavat suuttimet aiheuttaa usein juuri sen tarpeen "sahaamiseen" kun imusarjaan päässyt bensa sekoittaa seoksen. Aika usein vuotavasuuttiminen mylly lähtee hyvin käyntiin kylmänä (ylimääräinen bensa on haihtunut imusarjasta) mutta ongelmat on puolilämpimänä startattaessa... Suutinnakutusta voi kuunnella esim. letkunpätkä -"stetoskoopilla" fuel-railista tai suuttimen rungosta...

Pako- ja imuvuodot kuulee usein selvänä sihinänä kaasua nopeasti höllättäessä kun paine/alipaine pako- ja imusarjassa vaihtuu nopeasti... Vuotava pakosarjan tiiviste kuuluu usein myös ajaessa selvänä "säksätyksenä". Aja tunneliin tai seinän vieressä sivulasi auki ja tuo pakovuoto kuuluu hyvin

my 2 cents,
Reply With Quote
  #9  
Old 21.01.2005, 09:05
Vet's Avatar
Vet Vet is offline
Hot Rod
 
Join Date: Nov 2004
Location: Hiilijalanjälki
Posts: 1,218
Vet on oikealla tiellä
http://www.f-bodyfinland.com/yabbse/...;threadid=1362

Tuossa on keskusteltu hieman aiheeseen liittyen. Voi antaa osviittaa tai
sitten ei.
Reply With Quote
  #10  
Old 23.01.2005, 16:40
mastodontti's Avatar
mastodontti mastodontti is offline
Satunnainen kävijä
 
Join Date: Dec 2004
Location: Espoo
Posts: 19
mastodontti on oikealla tiellä
Joo aika selvästi toi käynnistyvyys on suuttimista johtuvaa, meinaan jos suoraan sammutuksen jälkeen pyöräyttää niin lähtee laakista, mut vähän myöhemmin saa jo sahata ja lähtee yleensä vasta kun kaasua antaa. Mitäs tollanen suutinsetti maksaa vai kannattaako vanhat kunnostuttaa ja mitähän se taas maksaa, en oo oikeen näiden suutinjuttujen kanssa tuttu. Kylmänähän tää tosiaan hörähtää ihan suoraan tulille.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 07:00.

Sponsored Links
 
 




Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.