#1
|
||||
|
||||
Lastuista
Kuinka selvittäisin auton mukana tulleen lastun (tpis specialties) ominaisuuksia.Yritin saada maililla tietoja lastun tilauksesta valmistaneelta , mutta sieltä noin vanhat tiedot puuttuvat.Autoni (Vette -89) edellinen omistaja oli piristänyt autoa jo kymmenen vuotta sitten.
Asentaessani lastun eilen paikalleen, huomasin kyllä tasoittuneen käynnin ja muuttuneet puhaltimen käynnistymiset aikaisemmaksi. |
#2
|
||||
|
||||
Oma kokemukseni on lastuun nimeltä hyperchip, ja kalliiksi tuli.Vapari koneessa EI tee lastulla mitään.Omastani lopputuloksena oli rikkoontunut ilmamäärämittari ja molemmat lambda anturit ja hinaus jaken verstaalle.Lastutekniikalla saa ihmeitä aikaan jos on turbo auto,kokemuksen syvällä rinta äänellä
|
#3
|
||||
|
||||
Ajattelin ensin asentaessani vain tyhjäkäyntikierrosten noustessa paranevaa tyhjäkäyntiä ja muuttuvaa puhaltimen käynnistymistä.Myös seokset dynossa oli syksyllä mitattaessa vakiona turbomoottorin tasoja.Tämä TPIS-lastu oli silloin aikanaan tilattu vastaamaan nokkaa ja muita heepeleitä joten kyselen josko tätä lastun koodia joku voisi nykytekniikalla tulkita.
|
#4
|
||||
|
||||
Ajattelin että sanon asian näin ettei kenenkään muun kaverin kohtalo olisi sama kun minulla.Asiasta pitkään keskusteltuani jaken kanssa lopputuloksena oli ei lastuja.Jos haluaa että koneeseen saa tehoja elektroniikalla, niin laita sitten kokonaan uusi moottorin ohjaus yksikkö. Mm http://www.sci.fi/~hestec2/hestec/tietoa.htm tai toinen http://www.tmuukkonen.fi/frames_startvy_fi.htm ja sieltä kohta DTA ruiskut
|
#5
|
||||
|
||||
Kiitos kommenteista.Saman suuntaisia olen kyllä kuullut muualtakin.
Kaikki kylläkin vaan puhuu tehoista mutta yritän selvittää itselleni mitä muita asioita softalla hoidetaan.Eikös ohjelmistolla hoideta myös saastelaitteiden valvontaa ym. Ohjelmistolla ymmärtääkseni sytytetään se valokin siihen tauluun häiritsemään seuraavan yön unta.Korjaa jos olen pahasti väärässä.Megaruutat ja muut koen tässä alkuvaiheessa vielä ennenaikaiseksi.Autossani oli kahdet apulaitteet kun sen ostin ja laitoinpahan talven aikana vain ne pikkusen kireemmät takaisin paikoilleen. |
#6
|
||||
|
||||
Pelkkä lastu ei vapaastihengittävään koneeseen juuri tehoja tuo lisää, mutta mahdollistaa esim. flektejen aikaisemman käynnistämisen ja manuaalin 1->4 CAGS vaihteenvaihdon poistamisen. Molemmat on mahdollista toteuttaa myös muilla keinoin, mutta alunperinhän tietokone ohjaa noita toimintoja.
Jos koneeseen on tehty muutoksia, mahdollistaa lastunvaihto täyden hyödyn saamisen näistä muutoksista. Sama onnistuu myös tietokoneboxin vaihdolla, mutta hintaa kertyy huomattavasti enemmän. Eli ihan pienten muutosten takia boxia ei välttämättä kannata lähteä vaihtamaan. Lastun kanssa painaa enemmän se, kuka lastun on polttanut ja mitä tietoja siihen on muutettu, kun lastun merkki. Parametrejä joihin voidaan vaikuttaa on useita. Kaupanhyllyltä ostetusta yleisluonteisesta lastusta on harvoin muuta hyötyä, kun flektejen aikaisempi käynnistyminen. Lisätään vielä, että tehdaskin on tarjonnut eri versioita lastuista, joissa on korjattu erilaisia esim. tyhjäkäynnissä olleita ongelmia. (ZR1) |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Esim. (OBD1/2) 1. Idle Speed Tables RPM limit By Gear RPM Limit by Temperature RPM Limit Delay Fuel Air Ratio Table Volumetric Efficiency Table MAF calibration Table Fuel Pressure versus voltage Fuel Injector flow rate Manifold vacuum Fuel injector Offset Table Power Enrichment vs. Temp Table Power enrichment versus RPM Table Wide Open Throttle Hot & Cold Tables Closed Loop Enable vs. Temperature High and Low Octane Spark Adv. vs. RPM vs. Load Base Spark Advance in Gear, and In neutral Tables Knock retard Tables 2. Misfire Tables Torque Management tables Knock Learn Parameters Maximum Torque Parameter A4 Shift Speed Normal Mode Shift Speed vs. Throttle position for each Up and Down Shift Performance Mode Shift Speed vs. Throttle position for each Up and Down Shift Wide Open Throttle Shift Parameters A4 Shift Firmness 3. Injector Pulse Width and Offset Voltage Force Motor Current vs. Temperature vs. Throttle Position Desired Shift time vs. Torque for each Up and Down Shift Torque Reduction vs. RPM TCC lock tables Normal Mode TCC lock speed for each gear by Throttle Position Performance Mode TCC lock speed for each gear by Throttle Position Cruise Mode TCC lock speed for each gear by Throttle Position Normal Mode TCC release speed for each gear by Throttle Position Performance Mode TCC release speed for each gear by Throttle Position Cruise Mode TCC release speed for each gear by Throttle Position 4. Turn Error codes off or turn EPA Smog Tests off M6 CAGS Fan Temperature low and high speeds VATS disable Speedometer Gear and Tire size scaling Speed Limiters |
#8
|
||||
|
||||
Joo kokemusta lastusta myös, omassani oli ostaessani joku superchips tai vastaava kiinni. Ihmettelin silloin et mikä on ku flekti lähti pyöriin aika alhaisilla lämmöillä ja surrasi koko kesän jatkuvasti (ihme ku moottori kesti) ennenkuin alkoi tulemaan ongelmia, käyntihäiriöt jne...
Tuuria oli sen verran et ekan kerran teki temppuja Finnvetten pihassa ku olin hakemassa laitetta huollosta. Syytä ei tarvinnut etsiä kauan ku Jake pisti tegin kiinni, vikaa ei näky siinä koska ko. shipsi oli ns. ei alkuperäinen, ei siis onnistunut koodien purkaminen. Toi lastu ei tuonut lisätehoa käytännössä mitään, osakaasulla ajaessa auto oli hivenen "herkempi" mutta maisemanvaihto asennossa ruutta antaa saman määrän kakkua kuin alkuperäinenkin, oli shipsi mikä tai kenen tahansa.
__________________
...pienet hevosvoimalisäykset piristää aina....... |
#9
|
||||
|
||||
Onko kukaan ollut yhteydessä tai jopa kokeillut Jyväskylän lähellä olevaa KS-Autosäätö nimistä pajaa? Ajavat auton rullille ja rupeavat tekemään ohjelmaa autoon sopivaksi. Saavat käsittääkseni suurimman osan moottorinohjauksista auki ja tekevät räätälintyönä uuden ohjelman. Kiinnostava vaihtoehto ja muistaakseni ei edes hirmun hintainen.
__________________
Yes Corvette
Älä yritä väkisin . . .
hanki suurempi vasara
|
#10
|
||||
|
||||
Näinhän se menee että kun "teho"lastu on paikallaan niin se estää vikakoodien ilmaantumisen.Eli käytännössä olet onnellisen tietämätön siitä että jotain olisi menossa rikki,kuten moppe90 totesi.Onneksi olit jo jaken pihassa.Chip:in tarkoitus on "valehdella" tiettyjä arvoja softalle,mutta ei ne toimi vaparissa vaikka kuka mitä tahansa väittäisi.
|
Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests) | |
Thread Tools | Search this Thread |
|
|
Sponsored Links |
|