#1
|
||||
|
||||
Airbag:istä
Muistelen joskus lukeneeni, että Airbagillä on jokin "vanhentumisaika"? Onko kenelläkään kokemusta asiasta, Metrosta en viitsi asiaa kysyä, koska vastaus taitaa olla: Vaihdetaan kaikki osat -> Paljon euroja. Muistaakseni artikkelissa puhuttiin n. 10 vuodesta ja itsellä on 15 vuotta takana. Poistaako vai ei poistaa käytöstä?
__________________
Corvette Convertible 1990 "Don't fear risks, ride them" |
#2
|
||||
|
||||
Eikö autossa ole jonkinlainen tarra(esim. pikkuveljen volvossa ovipilarissa) joka kertoo tarkastus ajankohdan, muistaakseni siinä jotain >15v.
__________________
1985 Corvette |
#3
|
||||
|
||||
Tämä on asia, josta ei IMO paljon kannata murhetta kantaa. Katsastusmies tarttuu siihen kun on aika - jos tarttuu.
Kysymykseesi, "poistaako vai ei poistaa käytöstä?": ei voi poistaa jos haluaa auton katsastaa.
__________________
1970 Coupe LS5 *** 1991 Coupe L98 *** 1995 Mustang GT 5.0 |
#4
|
||||
|
||||
Quote:
Näin se taitaa olla, enpä ole kuullut että kenelläkään olis tuohon tartuttu katsastuksessa
__________________
1985 Corvette |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
Jos airbagin vikavalo palaa katsastuksessa saattavat kiinnostua. Onneksi inf rest herja poistuu ilman, että airbagia tarvitsee vaihtaa. |
#6
|
||||
|
||||
> enpä ole kuullut että kenelläkään olis tuohon tartuttu katsastuksessa
En minäkään mutta airbagit tulivat yleisesti markkinoille vasta noin 15 vuotta sitten joten ei ole vielä ollut aikakaan. Takaan kuitenkin, että jossain kohtaa seuraavan 10 vuoden aikana joku oivaltaa, että tätäkin pitää ruveta tarkastelemaan ja sitten alkaa aikamoinen rumba. > Jos airbagin vikavalo palaa katsastuksessa saattavat kiinnostua. Jos bagin valo palaa, ei katsastus mene läpi. Se on yksi tarkastettavista kohteista. Katsastusmiesten ohjeistuksessa käsketään myös tarkkailla valoa autoa käynnistettäessä eli sen pitää ensin syttyä ja sitten sammua. Tämä siksi, että yleisin tapa Suomessa korjata airbag-viat on poistaa polttimo vikavalosta - siis merkkihuoltojen ulkopuolella operoitaessa. |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Sama koskee myös ABS:ää... eli tarttee vetää joku aikarele niin että valot vilahtaa kun pistää virrat päälle no, eivaa....
__________________
Hurley Andersson 74cid '55 (+ few else)
Ducati 749R factory race bike
Flat track racer Harley 74cid Corvette C3 FIA racer 454cid Vette Racing
Kilpa-ajot pitää nähdä, kuulla ja haistaa |
#8
|
||||
|
||||
Itseasiassa yleisin tapa on kytkeä varoitusvalo ö-painevaloon mutta tämäkin on katsastusmiesten tiedossa ja tuota myös tarkkaillaan. Eli jos on tasan synkronoitu keskenään niin voi kiinnostus herätä tarkempaan tutkimiseen.
|
#9
|
||||
|
||||
Otinpa pois sen edellisestä autostani eikä siihen kukaan katsastus mies puuttunut,lieneekö edes huomannut että sellainen on alunperin.Toisaalta jos ky:auto mallia on tuotu ilman bägiä,saa sen ottaa pois mallista jossa se esim on ollut lisävaruste listalla.Siihen kerran eräs katsastus mies totesi ettet kai hullu ole että poistat turvallisuus tekijän pois.Vanheminen bägillä on tuo maaginen 15v jonka jälkeen se "oman" turvallisuuden kannalta pitäisi uusia.
|
#10
|
||||
|
||||
Joo, eihän ne puutu jos eivät tajua, pääsee sieltä läpi välillä vaikka mitä. Poiston saa suorittaa merkkihuolto ja tästä vaaditaan kirj. todistus. Taas menee läpi ilmankin jos eivät tajua. Mutta, tuurin on vähän paha luottaa.
Ja Vetteähän ei ole saanut ilman bagia sen jälkeen kun bagi tuli kuvioihin, joten sitä ei virallisesti saa siitä poistaa. |
Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests) | |
Thread Tools | Search this Thread |
|
|
Sponsored Links |
|