|
|
||||
|
||||
|
Neuvoa kaivataan muutoskatsastuspulmissa
Kiitos jo etukäteen jos jollain on hyvää vinkkiä!
Juttu siis koskee "kakkosautoa" (eiku nelos, eiku vitos, no kuitenkin... ei siis vetteä) mutta varmaan samanlaisia pulmia on ehkä tullut vastaan jollain muullakin vettepiireissä! Kysymys siis yksinkertaisuudessaan on: mitä minun tulisi tehdä ja millä perusteella? Keväällä ostin liikkeestä ahdetun auton , johon oli tehty muitakin merkittäviä kulkua parantavia muutoksia. Tehon lisäys oli varsin merkittävä ja osat ja työ huippuluokkaa. Päästötkin oli mitattu ja kaikki ok myyjän mukaan kun tarkastin häneltä, mitä vuosikatsastuksessa mahtaa tulla eteen. Auto tuli minulle statuksella "kaikki muutokset katsastettu ja hyväksytty, Suomen ainoa laillinen näillä tehoilla nykyään uuden lakikäytännön mukaisesti". Nyt kun auto meni kiertoon vaihdokkina, kävikin ilmi että kyseistä autoa ei sittenkään oltu enää hyväksytty vanhan liiton malliin noilla tehoilla vaan tarvitsi poikkeusluvan, jonka autoliike lupasi lähettää postissa perässä; asia oli kuulemma jo hoidettu. Paperia ei kuitenkaan ole tullut minulle eivätkä kyselyt tuota tulosta sen osalta, että mikä mahtaa olla muutoskatsastuksen / poikkeusluvan tila. 1. Voinko mielestänne vaatia alkuperäisen kaupan purkua täydestä hinnasta, sillä autoahan ei voi edes vuosikatsastaa ilman ahtimen purkamista saati sitten ahtimella joka ei ole muutoskatsastettu tehojen puolesta (jos tilanne siis on näin, myyjän väite on että kyse on vain poikkeuslupapaperien hankkimisesta jostain). Käsittääkseni olen ajanut koko kesän laittomalla autolla joten tavara ei ole siis sittenkään sitä, mitä on annettu ymmärtää. 2. Voinko mielestänne vaatia korvausta kauppahinnasta esimerkiksi kaavalla ahdetun erikoisauton hinta miinus vakioauto? 3. Voinko mielestänne jättää asian auton uuden omistajan (autoliike) ja myyjäliikkeen väliseksi riita-asiaksi? Uusi omistaja ei ole rekisteröinyt autoa omiin nimiinsä vielä eikä tee sitä ennenkuin asia on selvinnyt poikkeusluvan osalta. 4. Muita hyviä ideoita Kiitti henkisestä tuesta |
|
|
||||
|
||||
|
Kärryn merkki ja malli auttais kummasti?
|
|
|
||||
|
||||
|
Eikö ko. muutoksia ole merkitty otteeseen?
Onko tuosta olemassa jossain mustaa valkoisella että autoliike on luvannut auton olevan katsastettu tuolla ao. tekniikalla? Jos on niin joko kaupan purkua taikka ao. muutoksista johtuvaa hinnan alennusta, jos ei muu ei auta niin vaikka raastuvan kautta. Muussa tapauksessa joudut osoittamaan toteen että myyjäliike on kusettanut lupaamalla liikoja katsastamattomista osista jotka merkittävästi vaikuttavat auton arvoon.
|
||||
|
||||
|
En kehtaa ainakaan vielä merkkiä kertoa... Alkuperäiset myynti-ilmoitukset ja sähköpostit onneksi ovat tallessa, niistä ilmenee tosiaan että kyseessä pitäisi olla muutoskatsastettu peli. Ja toki perusoletus kai on, että auto on laillinen ja katsastuskelpoinen ellei toisin ilmoiteta ja näin ei tässä tapauksessa ole tehty.
|
|
|
||||
|
||||
|
Mutta oliko siinä otteessa mainintaa muutoksista?
|
||||
|
||||
|
Mielestäni se on tässä kohtaa liikkeen ja nykyisen omistajan välinen ongelma. En käyttäisi turhaan itse aikaa selvittelyyn. Eri asia tietysti mitä liikkeessä asiasta tuumaavat, riita tapaus tuosta herkästi syntyy.
|
|
|
||||
|
||||
|
Otteessa on maininta muutoksista "vaihdettujen osien määrä 4%" mutta se lienee tarkoittaakin laseja, vilkkuja jne. jenkki-euro muutoksia eikä noita rakenteluja. Tätä en ostaessa tajunnut kun myyjä näytti otetta jossa tosiaan oli maininta vaihdetuista osista mutta ei erikseen lueteltu noita vaihdettuja osia.
|
|
|
||||
|
||||
|
Kaikki selviää siitä otteesta. Jos auto on muutoskatsastettu, muutokset on siinä mainittuna. Jos otteessa on vain jotain prosentteja se ei ainakaan salli ahtimen asentamista. Jos "vahinko" on lähtenyt jo kiertoon se menee ostajan kontolle, koska ei ole ymmärtänyt mitä on ostanut. Pelkkiin "puheisiin" ei voi vedota, jos et voi niitä todentaa. Ja ostajan vastuu on kuitenkin tarkistaa auto ja sen dokumentit.
|
||||
|
||||
|
Mä ymmärsin ton niin, että sua olis kyllä kusetettu ton sulle myyneen firman toimesta, jos kerran oot laillisen pelin ostanut heidän myyntipuheitten mukaan. Se että otteessa lukee jotain ja autolle on tehty jotain muuta, ei muuta sitä tosiseikkaa, että olet ostanut katsastetun pelin, tai siis sulle on myyty sellanen. Ei ostajan tartte tietää kaikkia muutos ym. sääntöjä / lakeja autoa ostaessaan. Siis siinä tapauksessa, että ostaa auton liikkeestä.
Tästä päästään tohon seuraavaan caseen, että sä olet yksitysihenkilönä myynyt auton eteenpäin toiseen autoliikkeeseen. Sulla ei ole mitään vastuita, koska kuluttajasuoja ei ylety yksitysen myymään tavaraan. Sillä ei ole mitään merkitystä onko nyt auton ostanut liike rekisteröinyt sen nimiinsä vai ei, JOS kauppa on jo syntynyt, eli paprut tehty. Mun mielestä saavat noi liikkeet voi vääntää kättä keskenään. Sä voit suunnata katseen kohti uusia seikkailuita. Mutta jos toi nykyinen kauppa ei ole vielä selvä, niin sitten homma on hankalampi, i quess ![]()
|
||||
|
||||
|
Kiitos hyvistä näkemyksistä, olkoot opetuksena muillekin
Kauppa tosiaan on tapahtunut jo eteenpäin, kauppakirjat on tehty ja allekirjoitettu ja kaikki mulla olleet dokumentit autosta on siirtyneet eteenpäin ostajaliikkeelle, joka on ne kaupantekotilanteessa itse tarkastanut. Ja kyllä, keväällä minulle tehdyssä tarjouksessa lukee erikseen autoon tehdyt muutokset, joten auto on todella myyty rekisteröitynä ja noilla muutoksilla minulle. Mietin tätä kuviota aikanaan yhden ahdetun veten kohdallakin... Ei taida enää olla ihan helppoa saada 100% varmuudella katsastuksesta läpi menevää jälkeenpäin rakenneltuna oikeasti tehokasta autoa?! |
![]() |
| Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests) | |
| Thread Tools | |
|
|
| Sponsored Links |
|
|