FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > C4 (vuosimallit 1984-1996) > C4 Projekti Kertomukset
User Name
Password

C4 Projekti Kertomukset Vikakoodeja ja Ruiskumoottoreita, vahvaa ja informatiivista C4 projekti kerrontaa.

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 05.05.2011, 19:19
Wessi's Avatar
Wessi Wessi is offline
Värkin värkkäilijä
 
Join Date: Jan 2006
Location: Kouvola, Jaalan kaupunginosa
Posts: 1,018
Wessi on oikealla tiellä
Wessin värkkäilyt: Eturipustuksien remppa.

Nämä C4:set alkavat olla jo siinä iässä, että alkaa tulla tarvetta etupään nivelten ja puslien uusimiseen. Seuraavassa yksi tapa hoitaa homma.

Ja tästähän se lähtee. Auto nosturille ja irti lattiasta. Korkea polviasento -korkeus on se mistä itse pidän. Voi istua jakkaralla vieressä ja pääsee kurkkimaan alta ja päältä ajelematta koko ajan nosturilla ylös alas. Kuvat on räpsitty puhelimella, joten sitä se laatukin sitten on...



Pyörä pois ja kaikkihan sen tietää, että kuraa ja moskaa riittää.





Raidetangon pää lähti aika helposti irti vaikkei mulla ollutkaan käytössä mitään ulosvetäjiä. Eipä niiden uusimisestakaan ole kuin pari kesää. Ensin sokka pois, sitten mutteri auki sen verran, että mutterin yläreuna on keskitapin kanssa tasan. Alumiinisen korvakkeen alle raskaansarjan leka tukemaan ja mutteriin vasaralla napakka lyönti. Sillä se irtosi.




Sitten ahkeraa rapsuttelua jotta saa jarrusatulan kiinnityspultit näkyviin. Laitoin sinisen pyyhkeen lattialle suojaksi. Se imee mukavasti pesuaineet ja sen kanssa on helppo roudata kurat roskiin tai pihan perälle. Kun viimein satula on irti, laitoin sen kevin varaan roikkumaan pois tieltä.



Nyt mahtuukin rakennelma kääntymään paremmin ja voikin alkaa jarrulevyn naputtelun. Sehän ei ole kiinni millään, paitsi ehkä ruostunut reijästään melkoisen tiukkaan.



Sitten pääseekin jo paljon paremmin pesuhommiin. Tästä on hyvä jatkaa...


Last edited by Wessi : 28.12.2015 at 22:24.
Reply With Quote
  #2  
Old 05.05.2011, 19:48
hateju's Avatar
hateju hateju is offline
Teräsmies
 
Join Date: Aug 2008
Location: Tornio
Posts: 3,543
hateju tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
mulla oli vastaavanlainen puhdistusoperaatio toissa talvena mutta totesin kaikki nivelet niin hyväkuntoisiksi että en vaihtanut mitään,
liekö joskus uusittu sitten jo..
ainakin luulisin että ristikot on joskus vaihdettu kun oli niin hieno punainen maalipinta kardaanissa ja vetareissa
laitatko vakio osilla vai jotain "jytkympää"
__________________
1991 Triple Black Six Speed Corvette Coupe (ex)
2008 Triple Black LS3 SC Z51 3LT Corvette Coupe
2015 Triple Black Gmc Sierra Denali 4x4 2500HD 6.6 CC.
2012 Triple Black Chevrolet Silverado 2500HD 6.6 Duramax 4x4 Crew Cab Rocky Mountain. (ex)
1995 Chevrolet Silverado 2500 4x4 6.5L Detroit Diesel
1989 Black Mercedes Benz G-Wagon W460 250GDT. (Ex)
2006 Black Jeep Grand Cherokee Limited 5.7L HEMI (ex)
2006 Black Chevrolet Silverado 6.6 Duramax Crew Cab 4x4 (ex)
Reply With Quote
  #3  
Old 05.05.2011, 19:54
Sörsselssön's Avatar
Sörsselssön Sörsselssön is offline
Konkari
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 1,659
Sörsselssön on oikealla tiellä
Wessi, minkä vuotinen sun auto on? Viittiks kirjata ylös noitten Bilsteinien numerot? Mielellään myös takapään, kun aikanaan sinne ehdit, pliis.
__________________
1995 5.0 GT 5-speed
Reply With Quote
  #4  
Old 05.05.2011, 22:02
Wessi's Avatar
Wessi Wessi is offline
Värkin värkkäilijä
 
Join Date: Jan 2006
Location: Kouvola, Jaalan kaupunginosa
Posts: 1,018
Wessi on oikealla tiellä
Melkoinen "vuoleminen" on, että saa sen kiinteimmänkin massan irti. Etenkin tuosta... mikä ihme sen nimi voisi olla. Siis tuosta jossa tuo etupyörän laakeri ym on kiinni. Pakkohan sitä on putsata jo tuossa paikallaan jotta saa pyörintäanturin irti. Se onkin irroiteltava varovaisesti kun pienet ruuvit on suoraan alumiiniin kierteytetty.



Sitten onkin viimeinen kuva ennen irroitusta. Harmi etten innoissani älynnyt ottaa irrotusvaiheesta kuvia. Ensin iskari alapäästä irti. Ala- ja yläpallonivelten sokat irti ja mutterit sopivasti löysälle, mutta ei irti asti. Sitten kakkosnelonen pystyyn tukemaan pyörän laakeripesän alta. Tukeva pyöröterästanko mutteria vasten ja isolla vasaralla päälle. Yllättävän helposti irtosivat. Sen jälkeen tunkki alle kannattelemaan alatukivartta ja jousen jännitystä. Mutterit auki ja hitaasti tunkki alas.





Kallistuksen vakaajan linkitykset irti sekä kolme läpipulttia ja iskarin alapäästä lähteekin alumiinilevy irti. Sen jälkeen alatukivarsi pääsee kääntymään vapaasti alas eikä olekaan enää kuin kaksi pitkää pulttia avattavana ja alatukivarsi voidaan vetää ulos kolostaan.



Iskarin yläpäästä täytyy ottaa lokasuojan keskiosa irti. Siinä ei ole mitään kummallista. Samoin ylätukivarren kiinnityksen irroitus on helppo juttu, etenkin jos on pitkiä hylsyjä. Kannattaa laittaa shimmipalat huolella talteen ja siten, että osaa laittaa ne samoille paikoille kuin missä olivatkin. Kulmien säätäminen helpottuu kummasti.



Sitten osat joutavatkin pesukoneeseen.



Ja pesukoneen huuhtelujakson jälkeen paineilmaa ja kuivattelua mukavan pyyhkeen päällä.


Last edited by Wessi : 28.12.2015 at 22:24.
Reply With Quote
  #5  
Old 05.05.2011, 22:03
Wessi's Avatar
Wessi Wessi is offline
Värkin värkkäilijä
 
Join Date: Jan 2006
Location: Kouvola, Jaalan kaupunginosa
Posts: 1,018
Wessi on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by Finn
Wessi, minkä vuotinen sun auto on? Viittiks kirjata ylös noitten Bilsteinien numerot? Mielellään myös takapään, kun aikanaan sinne ehdit, pliis.

-87 tuo on. Voin laitella nummeroita kunhan vain muistaisin kirjailla ylös.
Reply With Quote
  #6  
Old 05.05.2011, 22:21
KooJii's Avatar
KooJii KooJii is offline
Aktivitsi
 
Join Date: Dec 2009
Location: Klaukkala
Posts: 1,111
KooJii on oikealla tiellä
Kylläpä on kerrassaan siistin oloista näpertelyä, ja vieläpä dokumentoituna. Kunnioitettavaa!
Reply With Quote
  #7  
Old 06.05.2011, 00:21
H3nKaK's Avatar
H3nKaK H3nKaK is offline
Aktivisti
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 669
H3nKaK on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by Wessi
mikä ihme sen nimi voisi olla. Siis tuosta jossa tuo etupyörän laakeri ym on kiinni.

isot pojat on kertoneet että voi kutsua nimellä "hubi" ainaski.
Reply With Quote
  #8  
Old 06.05.2011, 00:35
kipi79's Avatar
kipi79 kipi79 is offline
White Dwarf
 
Join Date: Sep 2009
Location: Kotona
Posts: 2,785
kipi79 tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääkipi79 tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Quote:
Originally Posted by H3nKaK
isot pojat on kertoneet että voi kutsua nimellä "hubi" ainaski.
Yleisemmin kai hubilla tarkoitetaan sitä laakeripakettia.

En tiedä onko olka-akseli sen oikeampi termi kun sillä akselilla yleensä kai viitataan osaan joka veten tapauksessa on osa sitä laakeria...
__________________
AC induction + PMSRM
Reply With Quote
  #9  
Old 06.05.2011, 11:27
Wessi's Avatar
Wessi Wessi is offline
Värkin värkkäilijä
 
Join Date: Jan 2006
Location: Kouvola, Jaalan kaupunginosa
Posts: 1,018
Wessi on oikealla tiellä
Tämä löytyi aivan yllättäen ja pyytämättä. Koskaan ei katsuri valitellut eikä ajossakaan mitään tuntunut. Kumi on ainakin parista kohtaa tohjona.



Alapallon irroituksessa voima oli tarpeen. Tapin päästä prässillä painamalla nivelkotelo antoi lopulta periksi ja tappi tuli läpi alakautta. Tukivarren alle piti tietysti ensin tehdä sopivasta putkesta tukikappale.



Kun tappi oli poissa tieltä, oli helppo painaa pallonivelen runko pois paikaltaan sopivalla työkalulla.



Prässi, jota pääsin käyttämään, on sellainen piltemamotonethonkkari -tason pöytäprässi. Sen tehot riittivät juuri ja juuri. Mutta isompia juttuja niin teholtaan kuin kooltaan tuolla värkillä ei pysty tekemään.

Last edited by Wessi : 28.12.2015 at 22:25.
Reply With Quote
  #10  
Old 06.05.2011, 12:47
H3nKaK's Avatar
H3nKaK H3nKaK is offline
Aktivisti
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 669
H3nKaK on oikealla tiellä
noissa pallonivelten irroituksessa yks huippu taikatemppu on lämmittäminen. kerran testattiin miten se lämpölaajeneminen vaikuttaa pallonivelten irroituksessa. ilman lämpöä prässin viisari pompsahti yli puolen välin asteikossaan. sitten tohoa esiin ja alumiinia hetken lämmitettyä, prässin viisari ei edes liikahtanut. tipahti melekeen ku itteksee, mut ei ihan kuitenkaa.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 05:23.

Sponsored Links
 
 




Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.