FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > C4 (vuosimallit 1984-1996) > C4 Projekti Kertomukset
User Name
Password

C4 Projekti Kertomukset Vikakoodeja ja Ruiskumoottoreita, vahvaa ja informatiivista C4 projekti kerrontaa.

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 07.05.2011, 21:21
Juhis.'s Avatar
Juhis. Juhis. is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Jan 2008
Location: Kouvola
Posts: 109
Juhis. on oikealla tiellä
Send a message via MSN to Juhis.
Juhiksen C4 restaurointia

Kirjoitellaanpas projektipäiväkirjaa vaikka omaksi iloksi, ja joskos vähän muillekkin keskustelua, pohdintaa ja apuja aiheesta löytyisi.

Kun tuo '68 projekti on selkeästi vähän pidempi (jonkunverran osapuutteita), ja väliin tuli vielä tuo samanvuotinen Mustangi ja 50-luvun moottoripyörä, niin ajattelin että joskos löytyisi sopivasti suht ajokuntoinen puukiila, niin voisi kesäisin vähän fiilistellä veekasilla.

No, Californiastahan löytyi sitten alkuvuodesta tuollainen '89 Coupe. Auto konttiin ja aikanaan kärrättiin kotipihaan asti.







Ei siis ajettu, alkuperäisestä ajokuntoisuudesta tuli (taas) vähän tingittyä. Syyläri oli takapaksissa, tarina ei kertonut miksi. No, tuntui pidemmän päälle varmimmalta tilata uusi, samalla tilaukseen vesipumppu, termari, serpenttiinihihna ja ilman- ja öljynsuodattimet.

Auto vaikutti aika orggiskuntoiselta, sisusta aitoa Californiaa, eli palanut, ulkokuori varmaan maalattu jossain vaiheessa, kun ei ole ihan palanut.
Alla näytti olevan takalasin tarran mukaiset Magnaflown pöntöt, muuten aika tehtaan asussaan. Putkien vaihto oli jopa mainittu huoltokirjassa merkinnällä "Magnaflow exhaust +15 hp"....no, uskoo ken tahtoo. Siirretään talliin ja jatketaan tutkintaa....
__________________

Harrasteina 911 (993 Gemballa) & MB R129 & C123 & C124
Ex: Corvette '89 Coupe
Ex: Corvette '68 Convertible
Ex: Corvette '79 Coupe

Reply With Quote
  #2  
Old 07.05.2011, 21:51
Juhis.'s Avatar
Juhis. Juhis. is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Jan 2008
Location: Kouvola
Posts: 109
Juhis. on oikealla tiellä
Send a message via MSN to Juhis.
Arvatenkin harrastettavaa löytyy tästäkin. Maalipinta saanee kelvata tämän kesän, konekuidun etukulmassa pieni pala lohjennut, samaten etupalan kulmassa pieni halkeama ja etupalasta maalia lähtenyt vähäsen.

Sisusta näytti niin "ajetulle" että purkasin sen kokonaisuudessaan pois...



...ja kun ei ihan harjaamalla putaaksi lähteneet, niin pesin mäntysuovalla, juuriharjalla ja painepesurilla:



Samalla tuli uusittua äänieristysmattoja lattialle.

Osia odotellessa tuli kokeiltua mitä avaimenkäännöllä tapahtuisi. Eipä mitään, vaikka akkukin oli täynnä. Security-valo muistutteli VATS:in olemassaolosta...Onneksi sattui silmään Machon hienot ohjeet VATS:in eliminoinnista, joten parit vastukset väliin, niin johan alkoi kone pyöriä edes. Näistä ei kuvia tullut räpsittyä, mutta eihän tässä muuta tehtykkään kun tehty valmiiden ohjeiden mukaan. Kiitokset Macholle.

Sisustastakin tuli pesun jälkeen ihan siisti:

Penkeissä ainoa hyvä kohta on kuskin istuma-osa, muut aika kovettuneita, jätettäneen ensi talveksi verhoiluun.

Minkälaista akkua olette muuten näissä käyttänyt? Ei mielellään sivunapa-mallisia, kun sopivat niin huonosti yhteen noiden muiden kulkuneuvojen kanssa. Nyt kokeilussa ollut tallista löytynyt "normaali" akku, mutta + -napa on suht lähellä akun yläpuolella olevaa tukipalkkia.

Muita havaittuja vikoja, jos jollain on suoraan todennäköisiä vian aiheuttajia mielessä, niin saa toki vinkata:
- Sisävalot palavat aina kun akku on kiinni - ehkä joku ovikytkin rikki?
- Toinen ajovalo ei nouse - sähköjohtovikoja? En vielä ennättänyt tutkia.

Tälläistä tällä kertaa, raportoidaan taas kun askartelu etenee.
__________________

Harrasteina 911 (993 Gemballa) & MB R129 & C123 & C124
Ex: Corvette '89 Coupe
Ex: Corvette '68 Convertible
Ex: Corvette '79 Coupe

Reply With Quote
  #3  
Old 07.05.2011, 22:11
jussi70's Avatar
jussi70 jussi70 is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Jun 2006
Location: Rovaniemi
Posts: 471
jussi70 on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by Juhis.
- Sisävalot palavat aina kun akku on kiinni - ehkä joku ovikytkin rikki?
Minulla oli myös aikoinaan sama "ominaisuus". Apukuskin jalkatilan yläpuolella pikku boxi joka ohjaa sisävalojen viivettä. Sen uusimalla sisävalot alkoi minulla toimiin normaalisti. Alkujaan minulla tuo oireili sateella kun ilmankostus suuri niin sisävalot alkoi vilkkumaan...
__________________
Corvette C4 -84
Megasquirt, Procharger D1SC, ZF-6, E85

Camaro 2010 2SS RS IOM LS3, TR.6060
"ZL1 Conversion"
Reply With Quote
  #4  
Old 07.05.2011, 22:39
Sörsselssön's Avatar
Sörsselssön Sörsselssön is offline
Konkari
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 1,659
Sörsselssön on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by Juhis.
- Toinen ajovalo ei nouse - sähköjohtovikoja? En vielä ennättänyt tutkia.
Mulla -86:ssa oli toista ajovaloa ohjaava rele kaputt. Niitä löytyy konehuoneen vasemmasta etukulmasta eturenkaan etupuolelta kolmen kappaleen rykelmä, jossa kaksi samanlaista ja kolmas erilainen (isolation relay tjsp.)

Kannattaa tietty katsoa johtojen kunto ja vaihtaa vaikka ne identtisten releitten paikkaa päikseen niin näkee heti onko vika releessä.

Jos siis -89:ssä nuo on vielä ohjattu releillä.
__________________
1995 5.0 GT 5-speed
Reply With Quote
  #5  
Old 07.05.2011, 22:48
kipi79's Avatar
kipi79 kipi79 is offline
White Dwarf
 
Join Date: Sep 2009
Location: Kotona
Posts: 2,785
kipi79 tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääkipi79 tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Quote:
Originally Posted by Finn
Mulla -86:ssa oli toista ajovaloa ohjaava rele kaputt. Niitä löytyy konehuoneen vasemmasta etukulmasta eturenkaan etupuolelta kolmen kappaleen rykelmä, jossa kaksi samanlaista ja kolmas erilainen (isolation relay tjsp.)

Kannattaa tietty katsoa johtojen kunto ja vaihtaa vaikka ne identtisten releitten paikkaa päikseen niin näkee heti onko vika releessä.

Jos siis -89:ssä nuo on vielä ohjattu releillä.

84-87 on tuo releratkaisu.

88:sta alkaen on sellainen control module siellä kuskinpuoleisen pyöräkotelon etupuolella. Se lamppumoottorin mekaniikkakin on uudemmissa erilainen, siellä ei ole mitään rajakytkimiä vaan tuo mainittu boxi mittaa virtaa ja tulkitsee siitä milloin luukut on kiinni.

Lamppumoottorin diagnosoimiseksi.
- Pyöriikö moottori normaalisti? (Siis kuuluuko moottorista ääntä)
- Kääntyykö lamppu ruuvaamalla käsin lamppumoottorin ruuvista?
- Jos ei niin kannattaa mitata siitä kääntömoottorilta sähköt lamppujen "liikkuessa" kumpaankin suuntaan.
- Jos lampun avaa ruuvista manuaalisesti niin meneekä se kiinni valot sammutettaessa?
Yleensä noissa uudemmissa kuluu sellaiset muovipelletit (3 kpl) sieltä lamppumoottorin rattaan sisältä loppuun, niiden tarkoitus on kaiketi toimia myös mekaanisena sulakkeena, eli vikaa ei kannata "korjata" vaihtamalla niitä metallisiin vaan uudet muoviset tilalle.
__________________
AC induction + PMSRM
Reply With Quote
  #6  
Old 09.05.2011, 21:17
Juhis.'s Avatar
Juhis. Juhis. is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Jan 2008
Location: Kouvola
Posts: 109
Juhis. on oikealla tiellä
Send a message via MSN to Juhis.
Pikkunypräys jatkui taasen tänään. Outo ilmiö näissä Vetteissä, tuossa C3:ssa oli sama, ilmeisesti kyyti ollut jossain historian vaiheessa niin hurjaa että repsikka on pusertanut itseään penkkiä vastaan niin kovasti että lattiakin oli antanut periksi liitoksistaan:



No, ehkä asiassa oli edesauttanut jonkunlainen maakosketus.

Karhennusta hiekkapaperilla ja puhdistusta tärpätillä, ja muutama kerros lasikuitumattoa halkeamien päälle, josko ei enää lattiamattokaan kastuisi ainakaan tästä suunnasta, kuhan vielä tekee samat toimet alapuolelle.



Valomysteeriäkin sain vähän tutkailtua: Valot tosiaan menevät molemmat kiinni jos ne ruuvaa käsin auki. Kun kone"pelti" oli auki, oikea valo ei flipannut ympäri, kun laitoin pellin kiinni, vasen valo ei flipannut... Availin kaikki liittimet ja ruiskuttelin puhdistusspraytä, sen jälkeen näyttivät toimivan molemmat puolet, eli ehkä tästä korjauksesta päästiinkin helpolla.

Teknisempi ongelma on vielä työn alla, startti siis pyörittää, mutta ei starttaa, en kyllä ollut erottavinani ainakaan kovin selkeänä bensapumpun ääntäkään kun laittoi virrat päälle, kaihan sen luulisi kuuluvan. Eli mahdollisesti bensapumppu olisi rikki, tai siten se kolmas osa VATS:ista, eli ECM, joka vatssucks.com -sivuston mukaan taitanee ohjata bensapumppua. Ehkäpä senkin eliminoinnilla pääsisi eroon yhdestä potentiaalisesta vikakohteesta...
__________________

Harrasteina 911 (993 Gemballa) & MB R129 & C123 & C124
Ex: Corvette '89 Coupe
Ex: Corvette '68 Convertible
Ex: Corvette '79 Coupe

Reply With Quote
  #7  
Old 09.05.2011, 21:53
Rocckk's Avatar
Rocckk Rocckk is offline
Aktivisti
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oulu
Posts: 530
Rocckk on oikealla tiellä
onko tuttuahuttua / auttaisiko vian metsästystä:
http://www.corvetteactioncenter.com/...0/016/article/
__________________
Elämä on kovaa, mutta ilman kovaa ei ole elämää.
C -06 Z06
H -99 tomaatti
H -87 tomaatti
H -87 manuaali
Reply With Quote
  #8  
Old 09.05.2011, 21:59
hateju's Avatar
hateju hateju is offline
Teräsmies
 
Join Date: Aug 2008
Location: Tornio
Posts: 3,543
hateju tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
eipä tuosta -91 kuulu bensapumpun ääntä juuri ollenkaan ja silti tuli lauantaina 400km cruisailtua..
Ja tätä en mene allekirjoittaan mutta taitaa kytkeä pumpun päälle vasta kun starttaa ei pelkillä sytytysvirroilla....?
__________________
1991 Triple Black Six Speed Corvette Coupe (ex)
2008 Triple Black LS3 SC Z51 3LT Corvette Coupe
2015 Triple Black Gmc Sierra Denali 4x4 2500HD 6.6 CC.
2012 Triple Black Chevrolet Silverado 2500HD 6.6 Duramax 4x4 Crew Cab Rocky Mountain. (ex)
1995 Chevrolet Silverado 2500 4x4 6.5L Detroit Diesel
1989 Black Mercedes Benz G-Wagon W460 250GDT. (Ex)
2006 Black Jeep Grand Cherokee Limited 5.7L HEMI (ex)
2006 Black Chevrolet Silverado 6.6 Duramax Crew Cab 4x4 (ex)
Reply With Quote
  #9  
Old 09.05.2011, 22:11
kipi79's Avatar
kipi79 kipi79 is offline
White Dwarf
 
Join Date: Sep 2009
Location: Kotona
Posts: 2,785
kipi79 tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääkipi79 tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Taitaa tuossakin vuosimallissa tulla lyhyt sekunnin-parin pulssi pumpulle kun laittaa virrat päälle. Muuten on päällä vaan kun tulee jakajalta triggerpulssia.

ALDL lukijalla näkisi startatessa mitä tietoa ECM oikeasti näkee ja mitä ei.
__________________
AC induction + PMSRM
Reply With Quote
  #10  
Old 09.05.2011, 22:38
korvetti's Avatar
korvetti korvetti is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Sep 2009
Location: Turku
Posts: 142
korvetti on oikealla tiellä
Hyvälle näyttää kun tietää mitä tekee. Hommaa toki riittää.
__________________
Corvetet:
Ex C4 85
Now C4 94
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 20:07.

Sponsored Links




Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.