C4 Projekti Kertomukset Vikakoodeja ja Ruiskumoottoreita, vahvaa ja informatiivista C4 projekti kerrontaa. |
|
Thread Tools | Search this Thread |
#1
|
||||
|
||||
Juhiksen C4 restaurointia
Kirjoitellaanpas projektipäiväkirjaa vaikka omaksi iloksi, ja joskos vähän muillekkin keskustelua, pohdintaa ja apuja aiheesta löytyisi.
Kun tuo '68 projekti on selkeästi vähän pidempi (jonkunverran osapuutteita), ja väliin tuli vielä tuo samanvuotinen Mustangi ja 50-luvun moottoripyörä, niin ajattelin että joskos löytyisi sopivasti suht ajokuntoinen puukiila, niin voisi kesäisin vähän fiilistellä veekasilla. No, Californiastahan löytyi sitten alkuvuodesta tuollainen '89 Coupe. Auto konttiin ja aikanaan kärrättiin kotipihaan asti. Ei siis ajettu, alkuperäisestä ajokuntoisuudesta tuli (taas) vähän tingittyä. Syyläri oli takapaksissa, tarina ei kertonut miksi. No, tuntui pidemmän päälle varmimmalta tilata uusi, samalla tilaukseen vesipumppu, termari, serpenttiinihihna ja ilman- ja öljynsuodattimet. Auto vaikutti aika orggiskuntoiselta, sisusta aitoa Californiaa, eli palanut, ulkokuori varmaan maalattu jossain vaiheessa, kun ei ole ihan palanut. Alla näytti olevan takalasin tarran mukaiset Magnaflown pöntöt, muuten aika tehtaan asussaan. Putkien vaihto oli jopa mainittu huoltokirjassa merkinnällä "Magnaflow exhaust +15 hp"....no, uskoo ken tahtoo. Siirretään talliin ja jatketaan tutkintaa....
__________________
Harrasteina 911 (993 Gemballa) & MB R129 & C123 & C124 Ex: Corvette '89 Coupe Ex: Corvette '68 Convertible Ex: Corvette '79 Coupe |
#2
|
||||
|
||||
Arvatenkin harrastettavaa löytyy tästäkin. Maalipinta saanee kelvata tämän kesän, konekuidun etukulmassa pieni pala lohjennut, samaten etupalan kulmassa pieni halkeama ja etupalasta maalia lähtenyt vähäsen.
Sisusta näytti niin "ajetulle" että purkasin sen kokonaisuudessaan pois... ...ja kun ei ihan harjaamalla putaaksi lähteneet, niin pesin mäntysuovalla, juuriharjalla ja painepesurilla: Samalla tuli uusittua äänieristysmattoja lattialle. Osia odotellessa tuli kokeiltua mitä avaimenkäännöllä tapahtuisi. Eipä mitään, vaikka akkukin oli täynnä. Security-valo muistutteli VATS:in olemassaolosta...Onneksi sattui silmään Machon hienot ohjeet VATS:in eliminoinnista, joten parit vastukset väliin, niin johan alkoi kone pyöriä edes. Näistä ei kuvia tullut räpsittyä, mutta eihän tässä muuta tehtykkään kun tehty valmiiden ohjeiden mukaan. Kiitokset Macholle. Sisustastakin tuli pesun jälkeen ihan siisti: Penkeissä ainoa hyvä kohta on kuskin istuma-osa, muut aika kovettuneita, jätettäneen ensi talveksi verhoiluun. Minkälaista akkua olette muuten näissä käyttänyt? Ei mielellään sivunapa-mallisia, kun sopivat niin huonosti yhteen noiden muiden kulkuneuvojen kanssa. Nyt kokeilussa ollut tallista löytynyt "normaali" akku, mutta + -napa on suht lähellä akun yläpuolella olevaa tukipalkkia. Muita havaittuja vikoja, jos jollain on suoraan todennäköisiä vian aiheuttajia mielessä, niin saa toki vinkata: - Sisävalot palavat aina kun akku on kiinni - ehkä joku ovikytkin rikki? - Toinen ajovalo ei nouse - sähköjohtovikoja? En vielä ennättänyt tutkia. Tälläistä tällä kertaa, raportoidaan taas kun askartelu etenee.
__________________
Harrasteina 911 (993 Gemballa) & MB R129 & C123 & C124 Ex: Corvette '89 Coupe Ex: Corvette '68 Convertible Ex: Corvette '79 Coupe |
#3
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
Corvette C4 -84 Megasquirt, Procharger D1SC, ZF-6, E85 Camaro 2010 2SS RS IOM LS3, TR.6060 "ZL1 Conversion" |
#4
|
||||
|
||||
Quote:
Kannattaa tietty katsoa johtojen kunto ja vaihtaa vaikka ne identtisten releitten paikkaa päikseen niin näkee heti onko vika releessä. Jos siis -89:ssä nuo on vielä ohjattu releillä.
__________________
1995 5.0 GT 5-speed |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
84-87 on tuo releratkaisu. 88:sta alkaen on sellainen control module siellä kuskinpuoleisen pyöräkotelon etupuolella. Se lamppumoottorin mekaniikkakin on uudemmissa erilainen, siellä ei ole mitään rajakytkimiä vaan tuo mainittu boxi mittaa virtaa ja tulkitsee siitä milloin luukut on kiinni. Lamppumoottorin diagnosoimiseksi. - Pyöriikö moottori normaalisti? (Siis kuuluuko moottorista ääntä) - Kääntyykö lamppu ruuvaamalla käsin lamppumoottorin ruuvista? - Jos ei niin kannattaa mitata siitä kääntömoottorilta sähköt lamppujen "liikkuessa" kumpaankin suuntaan. - Jos lampun avaa ruuvista manuaalisesti niin meneekä se kiinni valot sammutettaessa? Yleensä noissa uudemmissa kuluu sellaiset muovipelletit (3 kpl) sieltä lamppumoottorin rattaan sisältä loppuun, niiden tarkoitus on kaiketi toimia myös mekaanisena sulakkeena, eli vikaa ei kannata "korjata" vaihtamalla niitä metallisiin vaan uudet muoviset tilalle.
__________________
AC induction + PMSRM |
#6
|
||||
|
||||
Pikkunypräys jatkui taasen tänään. Outo ilmiö näissä Vetteissä, tuossa C3:ssa oli sama, ilmeisesti kyyti ollut jossain historian vaiheessa niin hurjaa että repsikka on pusertanut itseään penkkiä vastaan niin kovasti että lattiakin oli antanut periksi liitoksistaan:
No, ehkä asiassa oli edesauttanut jonkunlainen maakosketus. Karhennusta hiekkapaperilla ja puhdistusta tärpätillä, ja muutama kerros lasikuitumattoa halkeamien päälle, josko ei enää lattiamattokaan kastuisi ainakaan tästä suunnasta, kuhan vielä tekee samat toimet alapuolelle. Valomysteeriäkin sain vähän tutkailtua: Valot tosiaan menevät molemmat kiinni jos ne ruuvaa käsin auki. Kun kone"pelti" oli auki, oikea valo ei flipannut ympäri, kun laitoin pellin kiinni, vasen valo ei flipannut... Availin kaikki liittimet ja ruiskuttelin puhdistusspraytä, sen jälkeen näyttivät toimivan molemmat puolet, eli ehkä tästä korjauksesta päästiinkin helpolla. Teknisempi ongelma on vielä työn alla, startti siis pyörittää, mutta ei starttaa, en kyllä ollut erottavinani ainakaan kovin selkeänä bensapumpun ääntäkään kun laittoi virrat päälle, kaihan sen luulisi kuuluvan. Eli mahdollisesti bensapumppu olisi rikki, tai siten se kolmas osa VATS:ista, eli ECM, joka vatssucks.com -sivuston mukaan taitanee ohjata bensapumppua. Ehkäpä senkin eliminoinnilla pääsisi eroon yhdestä potentiaalisesta vikakohteesta...
__________________
Harrasteina 911 (993 Gemballa) & MB R129 & C123 & C124 Ex: Corvette '89 Coupe Ex: Corvette '68 Convertible Ex: Corvette '79 Coupe |
#7
|
||||
|
||||
onko tuttuahuttua / auttaisiko vian metsästystä:
http://www.corvetteactioncenter.com/...0/016/article/
__________________
Elämä on kovaa, mutta ilman kovaa ei ole elämää. C -06 Z06 H -99 tomaatti H -87 tomaatti H -87 manuaali |
#8
|
||||
|
||||
eipä tuosta -91 kuulu bensapumpun ääntä juuri ollenkaan ja silti tuli lauantaina 400km cruisailtua..
Ja tätä en mene allekirjoittaan mutta taitaa kytkeä pumpun päälle vasta kun starttaa ei pelkillä sytytysvirroilla....?
__________________
1991 Triple Black Six Speed Corvette Coupe (ex) 2008 Triple Black LS3 SC Z51 3LT Corvette Coupe 2015 Triple Black Gmc Sierra Denali 4x4 2500HD 6.6 CC. 2012 Triple Black Chevrolet Silverado 2500HD 6.6 Duramax 4x4 Crew Cab Rocky Mountain. (ex) 1995 Chevrolet Silverado 2500 4x4 6.5L Detroit Diesel 1989 Black Mercedes Benz G-Wagon W460 250GDT. (Ex) 2006 Black Jeep Grand Cherokee Limited 5.7L HEMI (ex) 2006 Black Chevrolet Silverado 6.6 Duramax Crew Cab 4x4 (ex) |
#9
|
||||
|
||||
Taitaa tuossakin vuosimallissa tulla lyhyt sekunnin-parin pulssi pumpulle kun laittaa virrat päälle. Muuten on päällä vaan kun tulee jakajalta triggerpulssia.
ALDL lukijalla näkisi startatessa mitä tietoa ECM oikeasti näkee ja mitä ei.
__________________
AC induction + PMSRM |
#10
|
||||
|
||||
Hyvälle näyttää kun tietää mitä tekee. Hommaa toki riittää.
__________________
Corvetet: Ex C4 85 Now C4 94 |
Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests) | |
Thread Tools | Search this Thread |
|
|
Sponsored Links |
|