|
|
||||
|
||||
|
Heat riser
Moikka
Vanhaa putkistoa purkaessa löytyi tuollainen heat raiser, jonka tarkoituksena kaiketi olla kiinni kun kone kylmä ja avautua kun kone on lämmin(korjatkaa jos oon väärässä). Kyseinen vehje oli kuitenkin letkuklemmarin ja amerikan Joen avustuksella asennettu olemaan aina aukisennossa. Kun nyt sitten uuden putken sinne laitan, niin otanko tuon heat riserin kokonaan pois vai kannattaako se laittaa toimimaan? Ja mikä on muuten ton vehkeen toimintaperiaate, meneekö kiinni ja auki pakokaasujen lämmön mukaan vai onko siellä joskus ollut joku sivistynyt vaijeriviritys vai mikä? ainakin tuolla kuva heat riserista http://www.google.fi/imgres?q=heat+riser+chevy&hl=fi&client=firefox-a&hs=eYk&sa=X&rls=org.mozilla:fi |
|
|
||||
|
||||
|
Kuvasta voisi päätellä että tuo toimisi bi-metalli jousella, eli ltuo litteäprofiilinen vieteri tuossa kuvassa, sen jännitys muuttuu lämpötilan mukaan.
Sama toimintaperiaate siis kuin useassa kaasarin automaattiryypyssä. Ei tuollaisesta ainakaan kesäautossa mitään isompaa hyötyä ole...
|
||||
|
||||
|
Jos et paljoa alle 10 asteen lämmössä ajele, niin ota pois vaan.
Ton ideahan on se, että se on kylmänä kiinni jollon pakokaasut menee imusarjan läpi kaasarin allapuolelta toisen puolen pakoputkesta ja se kaasarin ali menevä pakokaasu lämmittää kaasaria, niin bensa höyrystyy paremiin ja lähtee käyntiin/käy kylmänä paremmin ja tarttee vähemmän ryyppyä. Voihan se olla, että moottoriin on vaihettu imusarja tai kannet jossa ei oo niitä heat riserin reikiä ja sen takia toi heat riser venttiili sit vaan pakotettu auki. Tosin siinä vaiheessa, jos mie vaihtasin kannet ottasin koko heat riser venttiilinkin pois ihan kokonaan. |
|
|
||||
|
||||
|
Jos heat riserin ottaa pois, niin tilalle on asennettava samankokoinen välikappale, jotta pakoputken saa paikalleen samaan kohtaan. Niitä on saatavissa vauhtikaupasta.
|
|
|
||||
|
||||
|
Corveteissa on monia mielenkiintoisia / erikoisia / harvinaisia osia ja toimintoja.
Mielestäni noi osat ikään kuin "kuuluvat" autoon. Tästä syystä yritän itse pitää ne toiminnassa, jos se vain on jotenkin järkevästi mahdollista. Tietenkin jokainen tekee autolleen juuri niin kuin itse haluaa.
|
||||
|
||||
|
Quote:
Tämmösen spacerinhan siihen heat riserin kohalle toki saa, mutta jos on vaihtamassa pakoputkia, niin eiköhän ne putket kannata valita suoraan sellaset jotka saa ilman tollasta paikoilleen. Edit: Itseasiassa tuo seat belt interlock tais olla kaikissa amerikkalaisissa autoissa vuonna 1974 pakollisena varusteena. Last edited by janiv : 19.11.2011 at 20:38. |
|
|
||||
|
||||
|
Quote:
Toi on paha ! Ompäs ollut tuosta kuullutkaan... Minä lähinnä tarkoitin -71:n valokuituja yms tarpeellisia ominaisuuksia
|
||||
|
||||
|
Quote:
Tää belt-interlock ja heat riser on ihan eri asioita keskenään. Heat riser kuitenkin auttaa moottoria lämpenemään. Belt-interlock on taas byrokratiaa, eikä missään nimessä minkään insinöörin innovaation tuotos. Mä pitäisin heat riserin autossa, jos sen saa järkevästi autossa pidettyä (eli se on ehjä jne jne), mutta esim ex '74:ssä oli ko palikka revitty rikki jonkun edellisen omistajan toimesta.
| Thread Tools | |
|
|
| Sponsored Links | |||||
|