FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > C3 (vuosimallit 1968-1982)
User Name
Password

C3 (vuosimallit 1968-1982) Corvette C3 - "Shark Body"

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 22.11.2012, 10:24
J75's Avatar
J75 J75 is offline
Pyrkyri
 
Join Date: Jan 2010
Location: Virrat
Posts: 82
J75 on oikealla tiellä
Jarrut hukkumassa

Viime kesän aikana alkoi aika ajoin jopa pelottamaan ajella, kun jarruista hiljalleen omia aikojaan tehot hiipuivat.
Käytännössä poljin menee lähes pohjaan ja pyöriä ei saa lukkoon kuin hädin tuskin hiekkatiella. Tehostin tuntuisi ilmeisesti toimivan, kun poljin palautuu hyvin takaisin. Viime talvena aukaisin ja puhdistin kaikki satulat, kun jarrut oli vähän heikot jo sitä ennenkin.
Onkohan nyt vikana huono pääsylinteri eli voiko se jarruttaessa vuotaa nesteet jarrulinjoista takaisin säiliöön, kun jarrujärjestelmä ei ainakaan ulospäin vuoda mistään eikä ilmaakaan järjestelmään tunnu tulevan?

No, asiaa mietittyäni olen tullut sille kannalle, että uusisin jarruja samalla vähän enempi.
Autossa on tällä hetkellä 18 tuuman vanteet, mutta kriteerinä on saada vielä tarvittaessa rallye wheelsit sopimaan jarrulevyjen ympärille eli se rajaa uusien jarrulevyjen kokoa.

Katselin Ecklersin sivuilta noita satuloita ja levyjä.

http://www.ecklerscorvette.com/corve...1965-1982.html

http://www.ecklerscorvette.com/corve...1965-1982.html


Olisiko kenelläkään kokemuksia noistä tai ehdotuksia joistakin muista asiallisista. Hintaluokkahan noissa tuntuisi olevan aika maltilllinen moniin muihin verrattuna, siksi ne kiinnostavatkin.
Pääsylinterin ajattelin uusia ihan orkkismallisen eli ainakaan vielä ei lähdetä hydroboost linjalle.
__________________
Corvette 1977.
El Camino 1973 BB. Galaxie 1964 Custom
Reply With Quote
  #2  
Old 22.11.2012, 10:46
TVS's Avatar
TVS TVS is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Sep 2011
Location: Orivesi City
Posts: 250
TVS on oikealla tiellä
Kokeiles ilmata satulat, jos tulee ilmaa on vika pyöränlaakereissa tai kieroissa levyissä (tai siis oikeasti sysipaskoissa satuloissa, mutta levyn täydellisellä suoruudella vika ei ilmene). Iteltä hävis alun tyhjä polkimesta takapyöränlaakerijumpalla, samaten alun puolto jarrutuksessa väheni reilusti.

Edit: vai eikö tule yhtään ilmaa?

edit2: paikallaan koneet tulille ja pidät jarrua painettuna, painuuko koko ajan syvemmälle ja syvemmälle? Entäs jos pumppaat hiukan ja jatkat testiä, painuuko aina vaan pohjaan? Jos näin, eikä vuotoja ulospäin niin pääsylinteri.
__________________
Romuja nurkissa ihan liikaakin. Useammalla voi jopa ajaakin

Last edited by TVS : 22.11.2012 at 10:53.
Reply With Quote
  #3  
Old 22.11.2012, 11:05
J75's Avatar
J75 J75 is offline
Pyrkyri
 
Join Date: Jan 2010
Location: Virrat
Posts: 82
J75 on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by TVS
Kokeiles ilmata satulat, jos tulee ilmaa on vika pyöränlaakereissa tai kieroissa levyissä (tai siis oikeasti sysipaskoissa satuloissa, mutta levyn täydellisellä suoruudella vika ei ilmene). Iteltä hävis alun tyhjä polkimesta takapyöränlaakerijumpalla, samaten alun puolto jarrutuksessa väheni reilusti.

Edit: vai eikö tule yhtään ilmaa?

edit2: paikallaan koneet tulille ja pidät jarrua painettuna, painuuko koko ajan syvemmälle ja syvemmälle? Entäs jos pumppaat hiukan ja jatkat testiä, painuuko aina vaan pohjaan? Jos näin, eikä vuotoja ulospäin niin pääsylinteri.


Ei tule ilmaa ei.

Levyjen kierous voi olla mahdollista, mutta ei ne jarrut kuitekaan yhtään jumputa, niin kuin selvästi kieroilla levyillä on tapana tehdä.

Takapyörän laakerit on edellinen omistaja vaihtanut joku vuosi sitten ja sen jälkeen autolla ei ole ajettu varmaan kuin n.5000km eli siihenkään vikaan en usko.

Paikallaan käydessä jarru menee tosiaankin pikkuhiljaa lähes pohjaan. Pumppaamalla saa ensin hieman tuntoa, mutta painuu kuitenkin taas lopuksi lähes pohjaan.
Ajaessa homma toimii niin, että kun ei vähään aikaan ole joutunut jarruttamaan, niin sitten jarruttaessa löytyy jonkun verran tehoja, mutta esim. taajama-ajossa kun joutuu jarruttelemaan usein, niin johan alkaa jänskättämään, että mitenkäs pysähtyy. Eli jarrut vaatii palautumisaikaa, että jaksaa taas vähän toimia. Siksi epäilin pääsylinterin ohivuotoa.
__________________
Corvette 1977.
El Camino 1973 BB. Galaxie 1964 Custom
Reply With Quote
  #4  
Old 22.11.2012, 11:14
Sörsselssön's Avatar
Sörsselssön Sörsselssön is offline
Konkari
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 1,679
Sörsselssön on oikealla tiellä
Pääsylinteri finito, jarruneste tiensä päässä, jarruletkut haperat, palat loppu - perusvaivoja ensi alkuun.
__________________
"Leave the gun. Take the cannoli."
Reply With Quote
  #5  
Old 22.11.2012, 11:23
TVS's Avatar
TVS TVS is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Sep 2011
Location: Orivesi City
Posts: 250
TVS on oikealla tiellä
Jos se poljin painuu ns jatkuvasti eikä tietyn "tyhjän" ohi ja muutu jämäkäksi, on kyllä pääsylinterivika melko lailla varma diagnoosi, siis jos oikeasti ei vuoda mistään liemiä lattialle niinkon nuo lipseal-tyyppiset satulat hyvin mielellään tekee. Helppo vielä vaihtaakin tuo pääsylkkä niin eikun uusiks vaan, muistaakseni sehän on geneerinen GM-osa eli maksaakin about ei mitään.
__________________
Romuja nurkissa ihan liikaakin. Useammalla voi jopa ajaakin
Reply With Quote
  #6  
Old 22.11.2012, 14:06
J75's Avatar
J75 J75 is offline
Pyrkyri
 
Join Date: Jan 2010
Location: Virrat
Posts: 82
J75 on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by TVS
Jos se poljin painuu ns jatkuvasti eikä tietyn "tyhjän" ohi ja muutu jämäkäksi, on kyllä pääsylinterivika melko lailla varma diagnoosi, siis jos oikeasti ei vuoda mistään liemiä lattialle niinkon nuo lipseal-tyyppiset satulat hyvin mielellään tekee. Helppo vielä vaihtaakin tuo pääsylkkä niin eikun uusiks vaan, muistaakseni sehän on geneerinen GM-osa eli maksaakin about ei mitään.

Joo, noin se menee eli tasaisesti pohjaan, eikä välissä ole mitään tyjää kohtaa eli uskomme vahvasti pääsylinterin väsähtämiseen.
Nestettä ei tule mistään lattialle, sitä kyllä tuli viime talvena kuskin puolen takasatulasta, jonka jälkeen aukaisin kaikki satulat. Sylinterien pinnat ei enää olleet parhaimmasta päästä, joten osin siksi ajattelin satuloiden uusimista.

Orggis pääsylinteri ei tosiaan ole hinnan kiroissa, näyttäisi olevan hinnat 100-150$
__________________
Corvette 1977.
El Camino 1973 BB. Galaxie 1964 Custom
Reply With Quote
  #7  
Old 22.11.2012, 15:59
lane's Avatar
lane lane is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 264
lane on oikealla tiellä
Ja korjaussarja maksaa muutaman kympin
__________________
'ex - 96 C4 LT4 383 6spd '77 C3 383 TH350
Reply With Quote
  #8  
Old 22.11.2012, 19:02
TVS's Avatar
TVS TVS is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Sep 2011
Location: Orivesi City
Posts: 250
TVS on oikealla tiellä
Jos tahdot, voisin saada ruovedelle asti huomena iltapäivällä yhden ehjän käytetyn pääsylkän jos haluat testata? Se on muistaakseni -73:sta...
__________________
Romuja nurkissa ihan liikaakin. Useammalla voi jopa ajaakin
Reply With Quote
  #9  
Old 22.11.2012, 19:27
J75's Avatar
J75 J75 is offline
Pyrkyri
 
Join Date: Jan 2010
Location: Virrat
Posts: 82
J75 on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by TVS
Jos tahdot, voisin saada ruovedelle asti huomena iltapäivällä yhden ehjän käytetyn pääsylkän jos haluat testata? Se on muistaakseni -73:sta...


Kiitokset ystävällisestä tarjouksesta, mutta taidan hankkia kerrasta uuden pääsylkän muiden jarruroippeiden kanssa, kun usko pääsylinterin vuotoon on nyt niin vahvistunut.
__________________
Corvette 1977.
El Camino 1973 BB. Galaxie 1964 Custom
Reply With Quote
  #10  
Old 23.11.2012, 08:41
J75's Avatar
J75 J75 is offline
Pyrkyri
 
Join Date: Jan 2010
Location: Virrat
Posts: 82
J75 on oikealla tiellä
Kiitokset Jorma Haloselle vinkistä ao. Vettebrakesin sarjan suhteen.

Tuota sarjaa kaupataan tällä hetkellä varsin edullisella -25% hinnalla, joka on noin 740$.
Olisiko kenelläkään mitään kokemuksia noiden laadusta?

http://www.vbandp.com/C2-C3-Corvette...t-1963-82.html
__________________
Corvette 1977.
El Camino 1973 BB. Galaxie 1964 Custom
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 10:30.

Sponsored Links




Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.