FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > C4 (vuosimallit 1984-1996) > C4 Projekti Kertomukset
User Name
Password

C4 Projekti Kertomukset Vikakoodeja ja Ruiskumoottoreita, vahvaa ja informatiivista C4 projekti kerrontaa.

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 30.07.2013, 22:49
Lare's Avatar
Lare Lare is offline
Satunnainen kävijä
 
Join Date: Aug 2012
Location: SIP
Posts: 20
Lare on oikealla tiellä
Moottoriko rikki?

No ei sentään

Ok.. Veten moottorista alkoi viime syksynä kuulumaan pientä epämääräistä meteliä, joka kokoajan voimistui. Tuolloin asiaa ei keritty paljoa tutkimaan ja auto pistettiin talviteloille sellaisenaan.

Tänä kesänä loma alkoi rattoisasti vette rempalla, kuten mm. lämppärin kennon vaihdolla. Samalla tutkittiin myös ylimääräisen äänen aiheuttajaa. Ääni kuulosta hieman kuin venttiileissä olisi liikaa välystä, mutta vain voimakkaampi.
Joten tuumasta toimeen ja säädetäänpä venttiilit. No eipä auttanut ja ääni vain voimistuu ja tarkemmin tutkittua ääni tulee jostain auton alta, joten käydään peltisarjojen liitokset läpi. Kiristellään vähän pultteja ja toivotaan parasta. Eipäs auttanut.

Vihdoin saatiin autoa sen verran ylös, että pääsee auton alle kuulostelemaan. Letku öljypohjan etuosaan kiinni ja toinen letku korvaan ja tutkimaan mistä ääni tulee. Letkua kytkimen suuntaan siirrettäessä ääni voimistuu ja on voimakas moottorin ja kytkinkopan liitoksessa. Liikutetaan letkua rajaa pitkin molempiin suuntiin. Startin luona ääni on voimakkaimmillaan ja siinä hetken jo säikähdin, että onko startissa jotain häikkää.

Eipä hätää. Vauhtipyörän suojana toimivasta pellin palasesta puuttui sitten pultti. Eipä tarvinnut olla iso ongelma mistä aiheutuu huomattavan paljon päänvaivaa.

Nyt sitten jostain pitäis löytää uusi pultti ja viedä auto leimalle.

Onkohan muilla ollut vastaavia tilanteita, että jonkin p*****an pienen asian takia pengotaan ja säädetään kaikki mahdollinen?
Reply With Quote
  #2  
Old 31.07.2013, 00:06
janiv's Avatar
janiv janiv is offline
Konkari
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 5,866
janiv tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Quote:
Originally Posted by Lare
Onkohan muilla ollut vastaavia tilanteita, että jonkin p*****an pienen asian takia pengotaan ja säädetään kaikki mahdollinen?
Joo. Tukossa olevan pakoputken takia tutkin vaikka sun mitä, muttakun kaikki näytti toimivan kaikilla testeillä ja mittareilla. Meinasin upottaa koko romun suohon, kun ei kuitenkaan käynyt kuin tyhjäkäynnillä vaikka oli muka ehjä.

Oishan totakii tutkiessa voinu purkaa puolet moottorista, irrottaa, vaihtaa ja testata melkeen kaikki osat moottorista ja viimisenä sit sen pakoputken.

Laiska kun oon, niin mitään en kuitenkaan viitsinyt purkaa paitsi sitten sen pakoputken, kun viikkojen mittailujen, pähkäilyiden ja ihmettelyn jälkeen ei oikein muuta vaihtoehtoa jäljelle jäänyt.
Reply With Quote
  #3  
Old 31.07.2013, 13:31
Lare's Avatar
Lare Lare is offline
Satunnainen kävijä
 
Join Date: Aug 2012
Location: SIP
Posts: 20
Lare on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by janiv
Joo. Tukossa olevan pakoputken takia tutkin vaikka sun mitä, muttakun kaikki näytti toimivan kaikilla testeillä ja mittareilla. Meinasin upottaa koko romun suohon, kun ei kuitenkaan käynyt kuin tyhjäkäynnillä vaikka oli muka ehjä.

Oishan totakii tutkiessa voinu purkaa puolet moottorista, irrottaa, vaihtaa ja testata melkeen kaikki osat moottorista ja viimisenä sit sen pakoputken.

Laiska kun oon, niin mitään en kuitenkaan viitsinyt purkaa paitsi sitten sen pakoputken, kun viikkojen mittailujen, pähkäilyiden ja ihmettelyn jälkeen ei oikein muuta vaihtoehtoa jäljelle jäänyt.

Uteliaana voisin kysyä, että mikä oli pakoputken tukkinut?
Reply With Quote
  #4  
Old 31.07.2013, 13:35
Lare's Avatar
Lare Lare is offline
Satunnainen kävijä
 
Join Date: Aug 2012
Location: SIP
Posts: 20
Lare on oikealla tiellä
Eipä auttanut uuden pultin asentaminen. Vielä sama meteli jatkuu. Nyt tosin huomasin, että jos kytkimen painaa pohjaan niin meteli loppuu.

Kumma kun eilen kokeillessa meteli loppui sillä, että painoi sitä kytkinkopan alapuolista suojapeltiä. Tutkin hieman lisää asiaa ja meteli tosiaan kuuluu startin luota. Jostain syystä painelin levyä puukiilalla ja ajattelinpa sitten kokeilla kiilata sen startin kiinnityksen ja levyn väliin. --> Enemmän meteliä ja aivan kuin joku vauhtipyörässä vastaisi peltiin.

Ja mitäs seuraavaksi? Varmaan otetaan pelti irti ja katsotaan mitä sen alta löytyy.
Reply With Quote
  #5  
Old 31.07.2013, 14:08
janiv's Avatar
janiv janiv is offline
Konkari
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 5,866
janiv tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Quote:
Originally Posted by Lare
Uteliaana voisin kysyä, että mikä oli pakoputken tukkinut?
Etukateista irronneeet palaset jotka oli jääny keskikattiin kiinni. Tyhjäkäynnillä kävi siis ihan OK, mutta kaasua painettaessa sammui.


Laren kolina saattaa johtua kaksoismassavauhtipyörästä. Loppuuko kolina, jos nostaa kierroksia esim. 1200 RPM:ään?

Last edited by janiv : 31.07.2013 at 14:19.
Reply With Quote
  #6  
Old 31.07.2013, 16:26
Lare's Avatar
Lare Lare is offline
Satunnainen kävijä
 
Join Date: Aug 2012
Location: SIP
Posts: 20
Lare on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by janiv
Etukateista irronneeet palaset jotka oli jääny keskikattiin kiinni. Tyhjäkäynnillä kävi siis ihan OK, mutta kaasua painettaessa sammui.


Laren kolina saattaa johtua kaksoismassavauhtipyörästä. Loppuuko kolina, jos nostaa kierroksia esim. 1200 RPM:ään?

Taivuttelin suojapeltiä hieman ja meteli loppui täysin. Aika omituista. Mikähän lie aiheuttanut suojapellin taipumisen niin, että se vastaa vauhtipyörään. Jotain pientä osumaa se on ennenkin ottanut joten olisko siinä ja auringonpilkuissa syy?
Saas nähdä miten kauan tuo korjaus pelittää.
Reply With Quote
  #7  
Old 31.07.2013, 16:52
hateju's Avatar
hateju hateju is offline
Teräsmies
 
Join Date: Aug 2008
Location: Tornio
Posts: 3,543
hateju tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Mulla ainakin oli tuplamassa tiensä päässä alkoi kuumana ensin tyhjäkäynnillä pikkasen kolahteleen epäsäännöllisesti ja pikkuhiljaa paheni....
__________________
1991 Triple Black Six Speed Corvette Coupe (ex)
2008 Triple Black LS3 SC Z51 3LT Corvette Coupe
2015 Triple Black Gmc Sierra Denali 4x4 2500HD 6.6 CC.
2012 Triple Black Chevrolet Silverado 2500HD 6.6 Duramax 4x4 Crew Cab Rocky Mountain. (ex)
1995 Chevrolet Silverado 2500 4x4 6.5L Detroit Diesel
1989 Black Mercedes Benz G-Wagon W460 250GDT. (Ex)
2006 Black Jeep Grand Cherokee Limited 5.7L HEMI (ex)
2006 Black Chevrolet Silverado 6.6 Duramax Crew Cab 4x4 (ex)
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 21:14.

Sponsored Links




Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.