|
|
||||
|
||||
|
NPT-kierteen tiiviys
Benziini linjoissa käytettävissä AN liittimissä on yleisesti toisessa päässä NPT-kierre. Kierre on kartio mutta onko se itsetiivistyvä vai vaatiiko liiman tai teipin? Millä metodilla ootte näitä AN-bensalinjoja kasailleet?
Koekasasin pari liitosta teflon-teipillä mutta teippi pyörii mukana ja näyttää leikkaantuvan aika herkästi. Hydrauliikkatiiviste yleensä on aika varma tiivistäjä mutta mutta..... Äkäine googlaus antaa vastauksen kaikkeen mutta millä kokemuksella kirjoittajat niitä rustaileen niin onkin toinen kysymys.
|
||||
|
||||
|
No itse en ole laittanut mitään väliin, en bensa enkä öljy linjoihin, ja hyvin on tavarat pysyneet sisällä
|
||||
|
||||
|
Quote:
Niin tämän kanssa tuossa vuosi sitten itse kompuroin. NPT- oli hyvin lähellä mm kierrettä ja siinä on muistaakseni 2-3 kierrosta "tarttuu" kiinni. Itse kasasin hydrauliikkaliimalla varmuuden vuoksi. Myöhemmin tilasin sitten ihan NPT-adapterin, kun tuo liitos jäi arveluttamaan. Teipillä ei tee minusta mitään tässä tapauksessa. |
|
|
||||
|
||||
|
NTP:ssä on kait yksi kierre enemmän tuumalla kuin putki kierteissä.
Taas viisastuin googlaamalla sen verran, että on olemassa myös NTPF-kierre, joka on itestiivistyvä. Yritin löytää ruostumattomia AN molukuroita, joissa olis Rp -(sisä)kierre. En löytäny, joten teetin niitä muutamia ja niissähän kierteen tiukkuus ei oo aina niin just, vaikka cnc:llä muka tekevät, joten niihin ainakin joudun teipin tai liiman lurauttaan. Saahan ne liitokset auki jos vuotavat mutta aika hankalassa paikassa ovat perskuleet. Taidan sitten ottaa teipit pois ja paineistaa vaikka paineilmalla 10 bar aluksi.
|
||||
|
||||
|
Quote:
|
|
|
||||
|
||||
|
Mua kiusaa ne teipinriekaleet visuaalisesti ja olen käyttänyt hydrauliikkalukitetta tai ihan silikonia kohteen mukaan.
|
|
|
||||
|
||||
|
Wurth 4205 PTFE, toimii myös 80 bar NOS paineella.
|
||||
|
||||
|
Quote:
|
||||
|
||||
|
Quote:
Mulla on Chesterton 800 gold end teippiä, joka on 100 % PTFE eli siis puhdasta teflonia ?? Varmaan ajaa saman asian ja ajattelin teipata nuo rosteriliittimet tällä ja liimata alumiiniset hydliimalla. Ruostumattomiin ja haponkestäviin, jota nämäkin on, on laitettava jotain väliin muuten ne leikkaa kiinni varmasti ja ei aukea kuin rontelilla.
|
||||
|
||||
|
Jeps,
NPT on kartiokierra joka tiivistyy sitä enemmän mitä tiukemalle kiertää. Teflon ei käy kuin väljän persereiän tiivistämiseen eli sitä ei pitäisi käyttää missään. Locktitellaon valkoinen putkikierretiiviste joka on öljyn ja bensan kestävä, ei liukene eikä sotke venttiilejä kuten teflon sotkee. Br. pikku-eetu |
![]() |
| Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests) | |
| Thread Tools | |
|
|
| Sponsored Links | |||||
|