FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > C4 (vuosimallit 1984-1996)
User Name
Password

C4 (vuosimallit 1984-1996) Corvette C4 & "King of the Hill" ZR1

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 03.04.2004, 20:38
ToniH's Avatar
ToniH ToniH is offline
Tööt
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,666
ToniH tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääToniH tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Empiirinen testi: imuilman lämpö

Olen katsellut katalogien cool air kittejä sillä silmällä jo pitkään. Niiden logiikkahan on järkevän oloinen: Vetten imuilman otto on vakiona konehuoneen sisältä joten kone saa kuumaa ilmaa joka ei, kuten kaikki tietävät, ole tehojen kannalta hyvä juttu (kylmä ilma on tiheämpää eli sen happipitoisuus on suurempi = palaa paremmin = enemmän tehoa).

Kittejä on monia erilaisia. Useimmissa on joku lärpäke joka ohjaa raitista ilmaa konehuoneeseen ja ilmanputsarille. Joidenkin asennuksen yhteydessä pitää syylarin koteloon sahailla reikiä ja raitista ilmaa saadaan sitä kautta. Useimmissa on uudelleen suunniteltu putsarinkotelo joka erinäisillä tavoilla ohjaa kylmää ulkoilmaa putsariin.

Yhteistä kaikilla kiteillä on se, että ne maksavat maltaita ollakseen vain jonkinmoinen muovipurkki. Hinnat vaihtelevat useimmin 200-500 USD välissä.

Cool Air Kitin hankinta on siis ollut mielessä. Hinnat ovat jarrutaneet ostointoa. Ajattelin, että jos mittaan kuinka kuumaa se ilma todella on putsarille mennessään niin tulee ostopakko ja homma etenee.

Itselläni on tässä testissä auki leikattu vakio putsarinkansi + K&N pestävä suodatin. Testin kannalta siis vakiosysteemi.

Tuumasta toimeen: asensin lämpömittarin anturin keskelle ilmanputsaria. Siitä piuha ja näyttö ohjaamoon. Voin siis seurata lämpötilaa tosiaikaisena ajaessani.

Eikun ajamaan. Yllätys on melkoinen: lämpötila ei nouse ajaessa koskaan yli ulkolämpötilan!!! Eikai mainosmiehet ole puhuneet omiaan?! Kun auto on parkissa 15min niin lämpötila nousee +35C asteeseen (ilma ei kierrä), kun lähden ajamaan niin kilsan jälkeen 30knh vauhdilla ilmanlämpötila putsarin pinnassa on taas +4C! Vauhdin ei siis tarvitse olla kovaa jotta ilma kiertää.

Johtopäätös: GM inssit ovat tehneet loistavaa duunia, ilma kiertää vakiona niin hyvin ettei koneen ja varsinkin pakosarjojen kuuma hehku vaikuta ollenkaan imuilman lämpötilaan putsarin tasalla. Vaikka se paikka mistä raitisilma johdetaan putsarille ei olekaan täysin ilmiselvä niin selkeästi se siellä on ja toimii!

Testin tulosten johdosta en näe mitään tarvetta minkäänlaiselle cool air kitille - ongelmaa jonka ko. keksintö ratkaisee ei Vettessä ole (ainakaan 1990-96). 1985-1989 Vetteissä on vähän erilainen putsarin kotelo joten sama testi lienee paikallaan ennen kuin pistää rahat menemään johonkin jota ei välttämättä tarvitse.

Hmmm... mitenköhän testais, että onko siitä puskurin läpi tulevasta RAM-air -systeemistä jotain todellista hyötyä? Pitäis varmaan tukankuivaajalla puhaltaa ilmanputsariin ja katsoa, että hulmuaako tukka kun seisoo toisella puolella. Voipi olla, että patopaine menee polvilleen sekin
__________________
1970 Coupe LS5 *** 1991 Coupe L98 *** 1995 Mustang GT 5.0
Reply With Quote
  #2  
Old 04.04.2004, 08:40
Anonymous's Avatar
Anonymous
 
Posts: n/a
Jep, jep, asiaa.
Itselläni on ollut lämpömittari asennettu "haitariputkessa" filtterin puolella jo viime kesästä. Imuilman lämpötila pysyy maantieajossa noin pari astetta ulkolämpötilaa ylempänä. Kaupunkiajossa nousee aika huimasti kun ilma ei kierrä tarpeeksi.
Voihan se olla faktaa että joku RAM air tuottaisi enemmän tuoretta ilmaa koneseen, varsinkin kaupunkiajossa, mutta hinta on kyllä aika huima.
Asiaa voidaan kyllä ratkaista toisella tavalla, esim. ilmastointiputkella!!
Tärkeää on muistaa katsoa että kaikki konepellin tiivisteet ovat ehjät ja ettei ilma pääse väärästä kohdasta konehuoneseen.
Reply With Quote
  #3  
Old 04.04.2004, 08:43
Danne's Avatar
Danne Danne is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Feb 2004
Location: Törky
Posts: 184
Danne on oikealla tiellä
Send a message via MSN to Danne
Quote:
Originally Posted by Anonymous
Jep, jep, asiaa.
Itselläni on ollut lämpömittari asennettu "haitariputkessa" filtterin puolella jo viime kesästä. Imuilman lämpötila pysyy maantieajossa noin pari astetta ulkolämpötilaa ylempänä. Kaupunkiajossa nousee aika huimasti kun ilma ei kierrä tarpeeksi.
Voihan se olla faktaa että joku RAM air tuottaisi enemmän tuoretta ilmaa koneseen, varsinkin kaupunkiajossa, mutta hinta on kyllä aika huima.
Asiaa voidaan kyllä ratkaista toisella tavalla, esim. ilmastointiputkella!!
Tärkeää on muistaa katsoa että kaikki konepellin tiivisteet ovat ehjät ja ettei ilma pääse väärästä kohdasta konehuoneseen.

Sori unohtui login
Reply With Quote
  #4  
Old 04.04.2004, 12:04
ToniH's Avatar
ToniH ToniH is offline
Tööt
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,666
ToniH tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääToniH tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Huomasin just tossa testatessa, että se ilmankierto pelaa hyvin kunhan auto vaan liikkuu, vauhdilla ei oo niin väliä. Joten tämä huomioon ottaen en usko, että mikään kaupallinen tötterö kierrättää sen paremmin.

Katalogeista tuttu puskurin läpi RAM-Air tois kyllä kaupunkiajoon isomman (?) reiän muttei tietty vielä niissä nopeuksissa toimi RAM-Airina vaan vaatii kunnolla vauhtia.
Reply With Quote
  #5  
Old 05.04.2004, 06:45
Finnshark's Avatar
Finnshark Finnshark is offline
Nysvääjä
 
Join Date: Jan 2004
Location: Madrid
Posts: 4,906
Finnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond repute
Samankaltaista testiä olen itsekin ajatellut suoritettavaksi, tosin C3:ssa sattuneesta syystä... Veikkaisin että siinä testin tulos ei ole yhtä positiivinen kuin sinulla. Kannattanee kuitenkin jatkaa testiä myös kesälämpöisille yli 20 asteen päivälämpötiloihin ja tarkistaa että silloinkin tulee samat tulokset.

Kuulostaa kyllä kuitenkin siltä että inssit ovat hyvää työtä tehneet!
Reply With Quote
  #6  
Old 05.04.2004, 08:07
T72's Avatar
T72 T72 is offline
Konkari
 
Join Date: Jan 2004
Location: Tuusula
Posts: 2,873
T72 on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by Finnshark
Samankaltaista testiä olen itsekin ajatellut suoritettavaksi, tosin C3:ssa sattuneesta syystä...


Tossa empiirisiä testituloksia C3:ssa kokeiltuna, tosin vertaitavana on takaosasta auki oleva konepeitto vs sama toimivalla airboxilla. Erot takaosasta suljettuun peittoon olisivat varmaan suuremmat.

http://forums.corvetteforum.com/zerothread?id=640217
Reply With Quote
  #7  
Old 05.04.2004, 08:28
ToniH's Avatar
ToniH ToniH is offline
Tööt
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,666
ToniH tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääToniH tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Quote:
Originally Posted by Finnshark
Kannattanee kuitenkin jatkaa testiä myös kesälämpöisille yli 20 asteen päivälämpötiloihin ja tarkistaa että silloinkin tulee samat tulokset.

Samalla lailla se ilmankierto toimii oli ulkolämpötila mikä tahansa - sitä ulkoilmaahan koneeseen pyritään imemään. Se on sitten vaan yli 20 asteista eikä sitä oikein millään voi kylmemmäksi muuttaa (tuulen vaikutushan ei oikeasti muuta ilman lämpötilaa vaikka siltä iholla tuntuukin)

Peruskonstruktio näyttää pelaavan hyvin eli se kuuma ilma ei pääse sinne nokkaan (suodatinkotelo on arviolta 50-70cm koneen edessä) kun ajoviima tuulettaa sinne tehokkaasti.

Tottakai kaupunkiajossa, jos seisoo liikenteessä, imuilma ei juuri kierrä ja lämpenee mutta sille ei voi paljoa tehdä. Tulee mieleen vain luoversit konepeltiin kuuman ilman ulospäästämiseksi tai tuulettimet jotka tunkevat kuumaa ilmaa ulos poskiritilöiden kautta tyyliin tietokoneen kotelotuulettimet. Mutta, en taida moisiin ryhtyä, kerran olen hyvän näköisen louversit nähnyt mutta ikinä ei selvinnyt mistä niitä saa.
Reply With Quote
  #8  
Old 05.04.2004, 19:11
groovyjay's Avatar
groovyjay
 
Posts: n/a
Tosi hyvä topic Tonih!!! eace: Täytyy itselläkin suorittaa kyseiset toimenpiteet kesän aikana! Jengilt säästyy selvaa rahaa, kun toiset viitsii kokeilla, että toimiiko vai eikö toimi!
Reply With Quote
  #9  
Old 06.04.2004, 08:46
juzzi's Avatar
juzzi juzzi is offline
Konkari
 
Join Date: Mar 2004
Location: Turku
Posts: 1,337
juzzi on oikealla tiellä
Hyvä mittaus Toni.

Muutama huomio tosin...autossasi on vakio pakosarjat eikö?
Ja moottorisi suht vakio?

Viritetympi moottori peltisarjoilla tuottaa jonkinverran enemmän lämpöä ja voi nostaa konehuoneen lämpötilaa.

Lisäksi ulkolämpötila vaikuttaa kyllä myös mittaustulokseen koska jäähdyttimen läpi virtaa silloin kylmempää ilmaa tehostaen sen toimintaa, isompi lämpötilaero -> tehokkaampi jäähdytysteho ja toki viileä ilma jäähdyttää moottoria muutenkin. En usko tämän tosin oleellisesti muuttavan tuloksia.

Moottoritilan kuumuuden voi jokainen huomata esim Stadin crusingissa... jonoköröttelyä kaivarissa ja Ursulaan parkkiin, konepeitto ylös ja makkarat sarjojen päälle paistumaan

Tämä ei kumoa sitä tosiasiaa että tehtaan ilmanotto toimii suhteellisen hyvin ja vakiokuntoisessa autossa ei ole ns. suorituskyvyllistä tarvetta ilmanoton muuttamiseen, viritetyssä asiaa kannattaa harkita myös alkuperäisen suodatinkotelon virtauskyvyn kannalta.

Itselläni TPIS Racing air intake, joka imee ilman syylarin edestä mutta yhtä tärkeä pointti hankinnassa oli kotelon isompi virtauskyky.

Jussi
__________________
Counting all the assholes in the room...I'm definitely not alone.
Reply With Quote
  #10  
Old 06.04.2004, 09:08
ZL1's Avatar
ZL1 ZL1 is offline
Konkari
 
Join Date: Jan 2004
Location: Finland, Espoo
Posts: 4,980
ZL1 on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by juzzi
Hyvä mittaus Toni.

Muutama huomio tosin...autossasi on vakio pakosarjat eikö?
Ja moottorisi suht vakio?

Viritetympi moottori peltisarjoilla tuottaa jonkinverran enemmän lämpöä ja voi nostaa konehuoneen lämpötilaa.

Lisäksi ulkolämpötila vaikuttaa kyllä myös mittaustulokseen koska jäähdyttimen läpi virtaa silloin kylmempää ilmaa tehostaen sen toimintaa, isompi lämpötilaero -> tehokkaampi jäähdytysteho ja toki viileä ilma jäähdyttää moottoria muutenkin. En usko tämän tosin oleellisesti muuttavan tuloksia.

Moottoritilan kuumuuden voi jokainen huomata esim Stadin crusingissa... jonoköröttelyä kaivarissa ja Ursulaan parkkiin, konepeitto ylös ja makkarat sarjojen päälle paistumaan

Tämä ei kumoa sitä tosiasiaa että tehtaan ilmanotto toimii suhteellisen hyvin ja vakiokuntoisessa autossa ei ole ns. suorituskyvyllistä tarvetta ilmanoton muuttamiseen, viritetyssä asiaa kannattaa harkita myös alkuperäisen suodatinkotelon virtauskyvyn kannalta.

Itselläni TPIS Racing air intake, joka imee ilman syylarin edestä mutta yhtä tärkeä pointti hankinnassa oli kotelon isompi virtauskyky.

Jussi

Samoilla linjoilla! Melko varmaa on että vaihtelua löytyy huomattavasti riippuen moottorin ja moottoritilan vakioasetuksista ja tehdyistä muutoksista. Jokaisen kannattaa tutkia ennenkuin luopuu. Joskus oli puhetta että Jake vertaili oman 400hp C3 pikkulohkonsa tehoja ottaen ilman konetilasta pelti kiinni ja vaihtoehtoisesti konetilan ulkopuolelta - eroa tuli 40 hp dynossa. Dynotestissähän auto ei liiku ja ero kuvaa hidasta cruisailutilannetta tai ensimmäisiä kymmeniä metrejä varttimaililla.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 00:27.

Sponsored Links




Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.