FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > C4 (vuosimallit 1984-1996)
User Name
Password

C4 (vuosimallit 1984-1996) Corvette C4 & "King of the Hill" ZR1

Reply

Thread Tools
Old 21.08.2015, 00:08
JayJones-C4's Avatar
JayJones-C4 JayJones-C4 is offline
Tulokas

JayJones-C4 on oikealla tiellä
Smile Service Engine Soon - MAF-koodi ?

No niin... tämä Service Engine Soon vikavalo on tullut varsin tutuksi sen jälkeen kun Veten hankin kuukausi sitten. Kyseessä on C4 -89 avo.
Teetin autoon ihan normihuollon tossa 3 viikkoa sitten. Eli tämä oli ihan suunnitelmissa... öljyt, suodatin ja moniurahihna. Ennen huoltoon vientä tämä vikavalo syttyi tankkauksen jälkeen, ilman mitään varoituksia. Tai no, mielestäni kävi hiukan epätasaisesti kuumana tyhjäkäynnillä.

No huollossa tutkivat vikakoodin ja kertoivat että yksi ruiskusuutin on kokonaan rikki. Muutama muukin suutin näytti heikkoa vastusarvoa mittauksissa. Eivät kuulemma saaneet kuumana käyntiin. Mulla ei tuota käynnistysongelmaa ollut kyllä. No sitten pienen kiroamisen jälkeen päätin että pistetään suuttimet vaihtoon, jotta päästään liikenteeseen.

Huollon jälkeen tuntui käyvän paremmin ja fiilis muutenkin hyvä, kun Hankoon lähdin ajelemaan. Reissu olikin jees ajofiiliksen suhteen. Tuli ajettua aika lailla putkeen Espoo-Hanko-Stadi-Espoo, eli sellaset 350km päivän ja illan aikana kohtuu lyhkäsillä stopeilla. No sitten illalla kaupan pihassa tuttu Service Engine Soon syttyi uudelleen... eikun auto pajalle testeriin uudelleen.

Nyt sitten sain kuulla että tietsikka eli MCU olisi rikki....
Parin päivän mietinnän jälkeen sekin sitten vaihdettiin. Nyt iloa kesti pari päivää taas ilman vikakoodia. Viime lauantaina kun tein reissun Porkkalanniemeen mutkatietä pitkin, niin ylläri pylläri, tuttu varoitusvalo syttyi taas ruutuun kun autoa Porkkalanniemessä käynnistin kotimatkaa varten. Taas oli muuten samaa luokkaa eli about 300km MCU:n vaihdosta vikakoodin syttymiseen.

Nyt pojat pajalla sanoivat että vikakoodi herjaa MAFfia. Olivat katsoneet että kaikki langat on ehjiä ja itse purkkikin näyttää joskus vaihdetulta, eli tuskin on alkuperäinen. Nyt ei sitten MAFfia tilattu. Kävin kyllä US Partsista hakemassa uuden ilmansuodattimen, kun sitä ei lienee muutamaan vuoteen vaihdettu. Ei tosin sekään mitenkään tukossa ole tai kovin törkyinen.

Sori kun tuli uudelta jäseneltä pitkä vuodatus, mutta apu olis nyt tarpeen. Ajattelin jos joku tuosta selityksestä keksisi missä se todellinen vika on tai mitä kannattais tehdä että siitä pääsisi lopulta eroon. Kiitti etukäteen !

T.Jii
Reply With Quote
Old 21.08.2015, 05:31
seenelijä's Avatar
seenelijä seenelijä is offline
Satunnainen kävijä

seenelijä on oikealla tiellä
ses valo

Ko.valo tulee sinulle tutuksi corveten omistajana vuosien myötä.Varsinaista vastausta tuohon kysymykseen ei minulla ole mutta,sen verran aihetta sivuten voisin muutaman Corveten ja muutaman Trans Amin sekä Camaron omistaneena todeta seuraavaa....SES valo on ilmoitus että järjestelmä on havainnut jonkun epäkohdan auton toiminnassa.Kyseessä ei siis ole varoitusvalo vaan ilmoitusvalo....eli näiden gm autojen kohdalla ominaisuus eikä vika.Yleensä valon syttymisen aiheuttaa poistetut saastevermeet,viallinen EGR eli pakokaasujen kierrätys systeemi tai muu alipaine/ilmavuoto,vika polttoaine järjestelmässä....lamda anturi jne.Ensimmäisenä opettele itse lukemaan ja tulkkaamaan vikakoodit hyppyjohdolla auton aldl töpselistä...hommaa koodin purkutaulukko jne.Unohda autokorjaamot.Kyseessä ei ole vikavalo joka aiheuttaisi hylyn katsastuksessa.Aiheesta löytyy paljon tietoa myös f-body club finlandin sivuilta.Ensimmäisenä kiinnitin käyttämässäsi autokorjaamossa huomion tuohon että jos suuttimet on vaihdettu ja todettu jonkun suuttimen kusevan niin olisi ehdottomasti pitänyt vaihtaa myös lamda,koska todennäkoisesti myös paskana...kun on käynyt niinkin rikkaalla...myös EGR venttiili tulisi aina uusia tai ainakin pestä suutinrempassa koska,pleniumin alla eikä pääse käsiksi muuten....viritetyt moottorit tuo myös lisänsä tähän aiheeseen...syy valon syttymiseen voi olla todella helppo tai vaikea löytää...kerran esim toisen puolen pakosarja oli sisältä primäärien liitoskohdasta halki sisäpuolelta...ei vuotanut ulospäin mutta vetti pakokaasun mukaan ilmaa lamda anturille joka kertoi ecm:lle koneen käyvän laihalla ECM rikasti seosta ja soppa oli valmis...kasteli ja hajoitti lamdan.Älä siis ole huolissasi valosta vaan harrasta meneen...ymmärrän kyllä että vituttaa katella tuota valoa....vähän niinku rengaspaineen anturin varoitusvalo ei haittaa mutta vituttaa katella ku kiiluu kojetaulussa.Voit siis korjauttaa autoasi turhaan noilla korjaamoilla tai perehtyä itse järjestelmään käymällä sen letku letkulta ja anturi anturilta läpi samalla kun ajelet meneen...täältä saat vinkkejä IAC tyhjäkäynnin solennoidin vaihtoon,resetointiin,puhdistukseen....TPS anturin vaihtoon ja alueen säätöön yleismittarilla...muutaman kympin antureita....siinä sitä oppii.Myös termit "open loop" ja "closed loop" kannattaa googlettaa.Se mitä tällä kaikella tarkoitin on että tulee myös huomattavasti halvemmaksi kun itse etsii vikaa muutaman kuukauden tai jopa puoli vuota kuin että autokorjaamo etsii syytä valon palamiselle.Vaikka saisit valon sammumaan niin ensi keväänä seisonnan jälkeen käyntihäiriöiden ja vaihdettujen sytytysmoduulien ym kermana valo voi syttyä jonkun muun seikan takia uudelleen.Laita yv jos kaipaat apua antureiden vaihdossa tai säädöissä...autan mielellään minkä voin...C4 on silti vikoineen päivineen hinta/laatusuhteeltaan sekä ajettavuudeltaan yksi hienoimpia harrastepelejä.

Last edited by seenelijä : 21.08.2015 at 06:02.
Reply With Quote
Old 21.08.2015, 06:48
Harba's Avatar
Harba Harba is offline
Vakiokävijä

Harba on oikealla tiellä
Lue mikä/mitkä vikakoodit on muistissa (saat luettua itse, älä vie tämän takia pajalle). Näiden ei kuulu polttaa SES valoa ja tehtaan huoltomanuaalissa on vianhakutaulukot eri vikakoodeja varten (ja kerrottu ehdot milloin koodi asetetaan).

Minulla on viiden vuoden aikana SES syttynyt kaksi kertaa ja molemmat aiheesta. Ensimmäisellä kerralla EGR:n lämpöanturin johto oli irti ja siitä EGR vikakoodi. Korjaantui johdon kytkemisellä.

Toisen kerran MAF:n vikakoodi viritysten jälkeen. Tämä korjaantui muuttamalla lastulle raja-arvot missä välissä MAF:n arvon kuuluu olla milläkin kierrosluvulla.

Last edited by Harba : 21.08.2015 at 06:57.
Reply With Quote
Old 21.08.2015, 07:51
Yly's Avatar
Yly Yly is offline
Vitolla päähän

Yly tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Mulla ei ole kuin 21 vuotta kokemusta vuosimallin -88 Corvetesta.

SES valon ei kuulu palaa !!

Valo syttyy, kun autossa on joku vika. Vika voi olla isompi tai pienempi.

Koodit voi lukea tosiaan itse ja siitä aloittaa haarukoimaan missä vika on.

Jos omat taidot ei aina riitä ( kuten minulla ) niin apu löytyy Finnvetestä Janakkalasta. Soittamalla saat sieltä jo ensiapua !

Ja ai niin...Tervetuloa joukkoon
Mulsanne Blue Corvette Convertible LT-1 -71
Reply With Quote
Old 21.08.2015, 13:19
Harba's Avatar
Harba Harba is offline
Vakiokävijä

Harba on oikealla tiellä
Vikakoodit saa ulos esim. rautalangalla. Ulkomuistista (kannattanee vielä varmistaa) yhdistämällä A ja B pinnin ALDL liittimestä, alkaa vilkuttamaan vikakoodeja. Esim. maffista tulee minulle heti mieleen ainakin kolme mahdollista eri koodia...

Laittasin ohjeita, mutta puhelimella liian hankala etsiä linkkejä.

Ja kun saat koodit ulos, laitan sulle kopiot service manualin sivuista. Tai sitten koko manualin jos siinä ei ole tietoa kelle se on myyty
Old 21.08.2015, 14:05
JayJones-C4's Avatar
JayJones-C4 JayJones-C4 is offline
Tulokas

JayJones-C4 on oikealla tiellä
Joo.... olin mä tohon asiaan hieman perehtynytkin ja mulla on se vikakooditaulukko printattuna. En vaan jaksanut ruveta laskemaan niin vilkkukoodeja, ja kun auto kävi muutenkin huollossa, niin ajattelin antaa poikien katsoa vikakoodin samalla. Ihan ei omat taidot tohon ruiskuremppaan riittänyt, niin hampaita kiristellen maksoin suolaisen hinnan. Ihan asiantunteva jenkkipaja oli kyseessä, joten en epäillyt diagnoosia ruiskusuuttimista. Tuon tietsikan sitten vaihdatin Finnvetessä ja sieltä sain vahvistuksen että noita ruiskusuuttimia saattaa hajota.

Nyt täytyy kyllä vielä selvittää mitä puhdistivat tuo ruiskurempan yhteydessä. Tuon MAFin puhdistusta ajattelin ainakin kokeilla.
Reply With Quote
Old 25.08.2015, 22:15
Wellu's Avatar
Wellu Wellu is offline
Tulokas

Wellu on oikealla tiellä
Itsellä -86 sytytteli MAF takia vikavaloa. En tiedä tuleeko 89 vuosimallissa MAF ohjaus releiden kautta kuten 86 tulee. Itsellä MAF oli ehjä mutta rele rikki. Suosittelen tarkastamaan releiden toiminnan tai vaihtamaan releet, mikäli ovat sinun vuosimallissa. Sijainti, akun takana. Kannattaa vaihtaa kummatkin releet, toinen ohjaa tuota MAFin langan puhdistuksen polttoa
Reply With Quote
Old 29.08.2015, 15:16
LegendaryCorvette's Avatar
LegendaryCorvette LegendaryCorvette is offline
Vakiokävijä

LegendaryCorvette on oikealla tiellä
Valon ei todellakaan kuulu palaa, mutta turhan ärhäkästi se syttyy kyllä, ja usein ilman minkäänsortin logiikkaa.

Mikäli auto mielestäsi toimii täysin moitteetta siitä ei kuitenkaan liikaa kannata huolestua, perusautoja nämä on niinkuin muutkin... ja kyllä se kaveri siellä ratin takana tietää missä mennään, paremmin kuin tuota valoa käskyttävä virtapiiri.
Reply With Quote
Old 29.08.2015, 19:30
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Orange is the new Black

Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Quote:
Originally Posted by LegendaryCorvette
ja kyllä se kaveri siellä ratin takana tietää missä mennään, paremmin kuin tuota valoa käskyttävä virtapiiri.

Aikamoisen usein ei... Mutta kokemus tuo varmuutta

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams

Reply With Quote
Old 29.08.2015, 21:01
TomYum's Avatar
TomYum TomYum is offline
Vakiokävijä

TomYum on oikealla tiellä
Oon ajanu menemää vaa ku EGR kummitteli ja SESsiä sytytteli...mutta kandee se kattua mitä koodit sanoo. Jokku o pahojaki.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools

Posting Rules