FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > Yleistä keskustelua
User Name
Password

Yleistä keskustelua Kaikki harrastukseen yleisesti liittyvät löpinät tänne.

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 14.08.2018, 00:15
Juke's Avatar
Juke Juke is offline
Konkari
 
Join Date: Aug 2009
Location: Ilmajoki, Finland
Posts: 4,087
Juke tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Nord-Lock aluslevyt

Enpä ole varma, vaikka aihe olisi täällä ollut aikaisemminkin esillä, mutta en löytänyt.

Kyse siis Nord-Lock aluslevyistä;
http://tuotteet.etra.fi/fi/g20811586...t-din-25201-a4

Itselläni ongelmana pakosarjanpulttien löystyminen AFR;n alumiinikansissa niin, että uudet Felpro tiivisteet olivat entiset muutama kymmenen kilometrin ajon jälkeen.

Nyt on uudet tiivisteet tulossa ja samalla tilasin uudet pultit kuusiokolo-kannalla, niin että ne saa oikeasti kireällekin.

Löystymisongelmaa uudet pultit eivät kuitenkaan poista. Ruuvilukitetta en uskalla alumiinikansiin laittaa, eikä se välttämättä toimisi oikein kuumassa olosuhteessa, joten tuo Nord-Lock tuli mieleeni.

Mitä kommentteja, toimisiko pakosarjan pulteissa ?
__________________
Juke

Corvette C3 Coupe -71 427 "Widebody Race-Edition"
Corvette C5 Coupe -97
Audi A5 Coupe 3,0 Tdi Quattro -08
Mitsubishi Outlander 2,2 Hdi -09
Opel Manta 2,4 Cih "400 Replica"
Opel Manta 2,1 gr.F , Rally Car
Opel Manta 2,7 gr.SS , long project
Opel Manta 400 -81 street , parts FOR SALE !
Volvo PV 544 -62 , waiting project
Reply With Quote
  #2  
Old 14.08.2018, 06:51
MPÄ's Avatar
MPÄ MPÄ is offline
Konkari
 
Join Date: Jan 2010
Location: Jyväskylä (Tikkakoski)
Posts: 2,009
MPÄ on oikealla tiellä
Minä olen käyttänyt noita runsaasti kriittisissä paikoissa. Tuskin parempaa mekaanista lukitusta löytyykään, jos ei varmistuslankaa lasketa.... Mutta pakosarjan kuusiokolopultiti ovat pysyneet alukansissa ihan normaaleilla jousiprikoillakin.
__________________
MPA@cfc.fi
http://www.vettepeikko.fi

1969 C3 cabriolet, C31, C60, M20, J50, N37, U69, 973/zQ4 1 out of 6, daily driver
1968 C3 coupe 427 L71, F41, M21, N40, U79, A01, 978/Black restoration
1987 C4 coupe 350 autom black since 1995
1984 Jaguar XJS V12 projekti for sale!
1967 Shelby projekti
1971 Honda Monkey Z50A suomi projekti
Reply With Quote
  #3  
Old 14.08.2018, 07:15
Jaakon faija's Avatar
Jaakon faija Jaakon faija is offline
Aktivisti
 
Join Date: Aug 2008
Location: Puuppola. 821m from Rita.
Posts: 556
Jaakon faija on tuntematon tekijä tässä vaiheessa
Toimii normi lukkoprikoilla kun kiristää kuumaksikäytön jälkeen.
__________________
Jos hyvän haluaa niin kaikki pitäs itte tehä.
Reply With Quote
  #4  
Old 14.08.2018, 07:15
TommiT's Avatar
TommiT TommiT is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Nov 2013
Location: Äänekoski
Posts: 326
TommiT on oikealla tiellä
Nord-lock on kyllä loistava keksintö. Meillä oli aiemmin kilpurissa ongelmia että pitkissä kisoissa (jopa 24h) aina jotain karisi irti. Varsinkin turbo oli usein löysällä pakosarjasta. Nord-lock ratkaisi kaikki nämä ongelmat. Myös töissä tulee niitä käytettyä kaikissa kriittissä kohteissa.

Wurthilta saa nord-lockin suoraa kopiota joka toimii yhtä hyvin mutta huomattavasti halvempia.
Reply With Quote
  #5  
Old 14.08.2018, 07:47
Pappatunturi's Avatar
Pappatunturi Pappatunturi is offline
Laihian metalli since1950
 
Join Date: Apr 2005
Location: Pöllönummi
Posts: 8,515
Pappatunturi tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääPappatunturi tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Arp:n 12 kantaiset kun jälkikiristää pari kertaa niin pysyy kyllä pitkään kiinni.
__________________
..it's not how you drive, it's how you arrive.

Reply With Quote
  #6  
Old 14.08.2018, 10:54
Macho's Avatar
Macho Macho is offline
Dr. Crossfire
 
Join Date: Apr 2004
Location: Deep south
Posts: 7,393
Macho tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=6759

http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=20433

Googlen haulla löysin nuo, foorumin omalla olisi varmaan jäänyt löytymättä.
...Tai nyt kun kokeilin, niin "nordlock" hakusanalla löytyi silläkin ihan hyvin.
__________________
can you count suckas? I say the future is ours, if you.. can count
Reply With Quote
  #7  
Old 14.08.2018, 19:09
LT-1's Avatar
LT-1 LT-1 is offline
H-kaavio rules
 
Join Date: Feb 2004
Location: Porometsä
Posts: 1,751
LT-1 on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by Juke
Enpä ole varma, vaikka aihe olisi täällä ollut aikaisemminkin esillä, mutta en löytänyt.

Kyse siis Nord-Lock aluslevyistä;
http://tuotteet.etra.fi/fi/g20811586...t-din-25201-a4

Itselläni ongelmana pakosarjanpulttien löystyminen AFR;n alumiinikansissa niin, että uudet Felpro tiivisteet olivat entiset muutama kymmenen kilometrin ajon jälkeen.

Nyt on uudet tiivisteet tulossa ja samalla tilasin uudet pultit kuusiokolo-kannalla, niin että ne saa oikeasti kireällekin.

Löystymisongelmaa uudet pultit eivät kuitenkaan poista. Ruuvilukitetta en uskalla alumiinikansiin laittaa, eikä se välttämättä toimisi oikein kuumassa olosuhteessa, joten tuo Nord-Lock tuli mieleeni.

Mitä kommentteja, toimisiko pakosarjan pulteissa ?

Minusta ongelma ei ole tuo, vaan se että pultit pitää kiristää pari kertaa vähintään lämpiämisen/ jäähtymisen jälkeen. Mulla on myös AFR kannet ja Fel-Pro tiivisteet ja peltisarjat. Tuota ongelmaa ei ole ollut sen jälkeen kun jälkikiristin niin monta kertaa koneen jäähdyttyä että löysää ei enää ollut. Ja kierteissä on lukitetta myös. Se ensimmäinen jälkikiristys pitää tehdä heti ensimmäisen ajon jälkeen, eikä ajo kestä olla pitkä. Mulla ei ole prikkoja ollenkaan eikä niitä tarvi, muttei tietysti haittaakaan. Mullakin aiemmin oli kuusiokolo kannalla, mutta nykyinen on parempi eli normaali kuusiokanta, pystyy vääntään tavallisella lenkkiavaimella, erona se että kanta on normaalin levyinen mutta kuusio-osa johon avain tulee, onkin normaalia kaposampi. Etuna se että avaimelle on enemmän tilaa ja pienemmällä avaimella enemmän tilaa vääntää. 3/8 avain (9,5 mm). Tämän malliset:
https://www.summitracing.com/int/par...4543/overview/
__________________
Road&Track 1987:GM V8:"You want torque, you get it".

Vain paskahuusissa pytyt on pystyssä.

Last edited by LT-1 : 14.08.2018 at 19:37.
Reply With Quote
  #8  
Old 14.08.2018, 22:21
Juke's Avatar
Juke Juke is offline
Konkari
 
Join Date: Aug 2009
Location: Ilmajoki, Finland
Posts: 4,087
Juke tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Noita Nord-Lock prikkojen mittoja katselin, niin eipä ne oikein noissa Hookerin sarjoissa mahdu paikalleen. Kaverilla oli jäänyt käyttämättä tosijäykät perinteiset lukkoprikat, joten laitan varmaan ne noiden kuusiokolopulttien kanssa.

Sellaisen neuvon sain kiihdytystiimissä toimivalta kaverilta, että kannattaisi katkaista peltisarjojen laipat kolmeen osaan ja vielä niin, että osien väliin jää selkeä 1-2 cm rako.
Tuo kuulemma lopettaa löystymisongelmat.

Varmaankin toimii, kun mahdollisesti vääntynyt lippa ei sitten enää kampea eri suuntiin.
Mutta toisaalta tulee mieleen, että repeääkö pakosarja sitten ajan kanssa jostain putkien hitsaussaumoista?

Tuota ruuvulukitteen käyttöä vähän kummastelen. Eikös lukite pidä vain siihen saakka, kunnes pulttia joko kiristetään tai löysätään. Liikuttelun jälkeen tarvitaan kierteen puhdistus ja uusi annos lukitetta. Voiko lukite siis toimia kohteessa jossa tarvitaan jälki kiristystä?
__________________
Juke

Corvette C3 Coupe -71 427 "Widebody Race-Edition"
Corvette C5 Coupe -97
Audi A5 Coupe 3,0 Tdi Quattro -08
Mitsubishi Outlander 2,2 Hdi -09
Opel Manta 2,4 Cih "400 Replica"
Opel Manta 2,1 gr.F , Rally Car
Opel Manta 2,7 gr.SS , long project
Opel Manta 400 -81 street , parts FOR SALE !
Volvo PV 544 -62 , waiting project
Reply With Quote
  #9  
Old 15.08.2018, 05:41
Juhatee's Avatar
Juhatee Juhatee is offline
Aina joku C5 kaupan..
 
Join Date: Mar 2008
Location: Keski-Suomi
Posts: 2,638
Juhatee on oikealla tiellä
Joo, lukite antautuu muutamassa sadassa asteessa. Jälkikiristettävässä luonnollisesti ihan turhaa tavaraa. Myös jousiprikka menettää jännityksensä kun se hehkutetaan ja annetaan jäähtyä.

Ei se katkottu laippa aiheuta putkien repeilyä mikäli se on kunnolla kiinni koska silloin se on sama kuin olisi yhtenäinen.

Minä hoitaisin tuon monikerroksisella metallitiivisteellä ja kiristämällä pultteja kuumana useaan otteeseen alkuvaiheessa. Vaikka Nordlock mahtuisikin niin silti useampi kiristys jos epäilet laipan olevan kiero.
__________________
Vettelöitä ja muita vehkeitä rassauksen kohteina: www.tapanen.net
Reply With Quote
  #10  
Old 15.08.2018, 05:55
Juke's Avatar
Juke Juke is offline
Konkari
 
Join Date: Aug 2009
Location: Ilmajoki, Finland
Posts: 4,087
Juke tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Quote:
Originally Posted by Juhatee
Joo, lukite antautuu muutamassa sadassa asteessa. Jälkikiristettävässä luonnollisesti ihan turhaa tavaraa. Myös jousiprikka menettää jännityksensä kun se hehkutetaan ja annetaan jäähtyä.

Ei se katkottu laippa aiheuta putkien repeilyä mikäli se on kunnolla kiinni koska silloin se on sama kuin olisi yhtenäinen.

Minä hoitaisin tuon monikerroksisella metallitiivisteellä ja kiristämällä pultteja kuumana useaan otteeseen alkuvaiheessa. Vaikka Nordlock mahtuisikin niin silti useampi kiristys jos epäilet laipan olevan kiero.

Eli jättäisit laipan yhtenäiseksi ja jättäisit jousiprikat pois?

Ajattelin jokatapauksessa tarkistaa laipan suoruuden ennen kuin alan sitä muokata.
__________________
Juke

Corvette C3 Coupe -71 427 "Widebody Race-Edition"
Corvette C5 Coupe -97
Audi A5 Coupe 3,0 Tdi Quattro -08
Mitsubishi Outlander 2,2 Hdi -09
Opel Manta 2,4 Cih "400 Replica"
Opel Manta 2,1 gr.F , Rally Car
Opel Manta 2,7 gr.SS , long project
Opel Manta 400 -81 street , parts FOR SALE !
Volvo PV 544 -62 , waiting project
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 00:18.

Sponsored Links
 
 




Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.