FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > C4 (vuosimallit 1984-1996) > C4 Projekti Kertomukset
User Name
Password

C4 Projekti Kertomukset Vikakoodeja ja Ruiskumoottoreita, vahvaa ja informatiivista C4 projekti kerrontaa.

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 27.03.2021, 13:49
Tuiske's Avatar
Tuiske Tuiske is offline
Pyrkyri
 
Join Date: Jun 2018
Location: Lempäälä
Posts: 60
Tuiske on oikealla tiellä
Tuiskeen C4 LT4 Turbo



Taitaa olla hyvä aika jo vähän kertoilla omastakin projektista mikä tuli aloitettua 2020 syksyn pimenevinä iltoina. Kohteena on varmaan joillekin klubilaisille ennestään tuttu C4 LT4 1996. Itse olen auton omistanut nyt vajaa kolme vuotta. Koneena ollut Lunatin 383 alakerralla oleva moottori, josta perus vapari virityksillä irtosi ihan kohtuullisesti tehoa viimekesänä dynossa. Radalla ja vartilla tuli kerran käytyä viime kesänä ja auto toimi moitteitta. Etenkin rata ajossa auton käyttäytymiseen olin varsin tyytyväinen. Teho ja alustan toiminta oli oikein mukavasti tasapainossa, renkaat vaan olisi pitänyt olla pitävämmät. Alustaltaan auto on vakio, säädettäviä QA1 iskareita ja muutamia uretaanipuslia lukuunottamatta, toki vähän madallettu.

No, tehoahan ei sanonnan mukaan koskaan ole liikaa, ja olen pitkään haaveillut jonkin turbotus projektin tekemisestä. Miksi en siis ottaisi tätä kohteeksi, kun se näyttää vielä pykälienkin mukaan olevan mahdollista. Toisaalta tämä auto olisi nyt hyvin orkkishenkinen ja hellällä kädellä rakenneltu ja sen säilyttäminen tällaisenaan olisi ihan järkevää myös. ..mutta toisaalta itsellehän näitä tehdään.

Lopullisen kimmokkeen taisin saada kun löysin ruotsalaisen Jonas Bylundin projektisivut netistä (http://www.joby.se/corvette/). JoBy projektissaan on saanut sovitettua melko ison ahtimen konehuoneeseen ja muutenkin projekti yksityiskohtiaan myöten vaikutti erittäin mielenkiintoiselta ja ennenkaikkea mahdolliselta toteutettavalta itsellenikin.

Muutaman päivän asiaa pureskeltuani laitoin Summitilta kyseiselle firmalle brändätyn S475 turbon tilaukseen. Samalla tilailin pakosarjojen laipat ja putket sekä välijäähdyttimen Suomesta ja ajattelin että näillä pääsisi alkuun.

Tarkoitus on tehdä mahdollisimman paljon itse. Heti alkuun piti hommata myös tig hitsi pakosarjojen ja ahtoputkien hitsailua varten. En ollut koskaan koskenutkaan tiggiin mutta kyllä sekin jo alkaa pikkuhiljaa sujumaan ja youtubesta saa hyvin opeteltua perus jutut.

Mutta mitäs tällä hetkellä on jo tapahtunut:

-Ilmastointi purettu pois että downpipen mahtuu asentamaan.

-Ilmastoinnin kennon kotelo silputtu ja modattu (pienesti vielä kesken). Kuivain ja kylmäaineputket oli myös pahasti tiellä samoin kuin ohjaustehostimen säiliö.

-Jäähdytin oli aika pahasti ahtimen tiellä. Tein jäähdyttimelle uudet kannakkeet ja laskin sitä hieman alemmas ja kallistin yläreunaa eteenpäin.

-Myös jäähdyttimen puhaltimien kotelointia joutui muokkaamaan että ahtimelle mahtuu tekemään imuputken. Ahdinhan on isohko, riittänee yli 1000hp tehoihin, mutta aina sen saa helpommin pienempään vaihdettua, kuin pienen ahtimen isompaan.

-Välijäähdyttimeksi tuli 600x300x100mm kennokoolla oleva kiinalaisten tuote. Kiinnikkeet sille myös jo tehtynä.

-Ilmansuodattimeksi löytyi jokin iso kartiosuodatin, minkä mahtui hieman kasaan puristamalla työntämään välijäähdyttimen etupuolelle.

-Ahtimen ja ilmansuodattimen väliin olen rakennellut laskikuidusta putkistoa, se on vielä viimeistelyä vaille valmiina.

-Ahtimelle löytyi viimein kohtalaisen hyvä paikka vaikka ahdasta on, pakosarja on tehtynä pakopaineen mittaus liitäntää lukuunottamatta. Teen jarruputkelle litännän mihin voi tarvittaessa liittää painemittarin.

-Kuskinpuolen pakosarjaksi hommasin LT1/LT4 vakio pakosarjan, jos sen kanssa ilmenee ongelmia niin tarvikkeet on myös sen rakentamiseksi putkesta ja mutkista hitsaamalla.

-Yhdysputki pakosarjojen väliin 2,5" mustasta putkesta jousto-osalla varustettuna.

-Downpipen tein 4" mustasta putkesta. Ahtimen lähdön joutui supistamaan 5"->4" mutta ei haittaa kun ei ole tarkoitus ahtimestakaan ottaa kaikkea irti.

-Downpipe jakautuu auton alla kahdeksi 3" putkeksi joissa on aika vapaasti hengittävän näköiset "kisakatit". Nämä hyödynsin auton vanhasta putkistosta. Kattien jälkeen putkisto jatkuu 2x3" takapöntöille saakka, takapöntöt on simonsin rst pöntöt.


Tekemättömiä töitä taas olisi vielä ainakin:
-Bensalinjojen vaihto isompiin, voi olla että kokeilen ensin kuinka toimii vakioden kanssa, ja vaihdan isompiin kun tarve tulee. Vakio koko on "AN6" vastaava koko, putket ~9,5mm. Paluulinjassa on tosin paineensäätimeltä lähtevä putki pienempää pieneltä matkalta.
-Bensapumpun/pumppujen asentaminen tankkiin tai erilliseen kerääjäsäiliöön
-Mahdollisesti suutinkiskojen modaus ja b-paineensäätimen vaihto virtaavampaan.
-Turbon öljynpaluun rakentelu, varmaankin öljypohjaan AN10 nippa hitsaten kiinni <-TEHTY
-Öljyn meno turbolle. Ajattelin tehdä 1/8 npt kierteen nykyiseen ö-paineanturin välipalikkaan ja vetää siitä AN4 letkulla turbolle, letku onkin jo hommattuna.
-Hukkaportin poistoputki tehtävä downpipen ja hukkiksen väliin. <-TEHTY
-Moottorinohjaus miettimättä, ehkä MaxxEcu race tai MS3. Molemmissa saa säädettyä erikseen suuttimien virtausta kahdeksalle suuttimelle. Ajatun on jättää vakio ECM rinnalle ohjaamaan lähinnä mittaristoa.
-Suuttimien hankinta, varmaankin Boschin tuotteet, ehkä 800-1000cc kokoluokkaa.
-Turbon imuputken viimeistely ja mahdollisesti jonkinlaisten kiinikkeiden teko.
-Ahtoputkien teko, materiaalit hankittuna, tulee 3" aluputkesta ja silikoniletkuista T-pultti klemmareilla.<-TEHTY
-Sisätilan lämmittimen letkujen reititys vesipumpulle. Letkujen reitti kulki ahtimen paikan läpi.<-TEHTY
-Sisätilanpuhaltimen ilmakotelon (entinen ilmastoinnin kennon kotelo) viimeistely.
-Ilmastoinnin kompuran tilalle jokin hihnapyörä ja sille teline.<-TEHTY
-Lämpösuojien miettimistä, mihin tarvitsee, ainakin startille ja downpipelle, ehkä myös pakosarjaan ja yhdysputkeen jotakin.
-Huohottimen kerääjäsäiliön teko/hankinta ja letkutukset sille.
-Downpipen ja pakosarjan puhallus ja pinnoitus, ei välttämätöntä mutta olis paremman näkönen.

-Ja isona ja tärkeänä asiana männänrengasvälyksen kasvattaminen. Tästä moottorista on tarkat speksit ylhäällä ja välykset on tehty selvästi vapaastihengittävään koneeseen ja niitä pitää ahdettuun moottoriin kasvattaa. Samalla puristusten lasku, ajattelin tehdä paksuilla Cometicin MLS kannentiivisteillä. Moottorissa on männät joissa 20cc poterot, mutta kansia taas on laskettu niin että kannen palotilat on aika pienet, puristukset nykyisellään 10,4:1. En ole vielä päättänyt tuleeko tämä toimiaan viinalla vai bensalla, mutta viinallekin puristuksia on aika paljon ja joka tapauksessa kone pitäis avata jolloin kannentiivisteillä voi valita sopivan puristussuhteen.

Varmasti monta tehtyä ja tekemätöntä asiaa unohtui listata mutta ei voi mitään. Kommentit ovat tervetulleita. Ja kyllä, lähinnä satunnaiseen katukäyttöön tämä olisi tulossa. Aika vähän kilometrejä kertynyt parina viimekesänä.

Ja sitten kuvia:

Ahtimen tuleva paikka on tässä:


Välijäähdyttimen ja jäähdyttimen sovittelua:







Pakosarjan suunnittelua ja valmistusta:












..jatkoa seuraavassa viestissä..
__________________
C4 LT4 TURBO

Last edited by Tuiske : 09.08.2022 at 10:05.
Reply With Quote
  #2  
Old 27.03.2021, 13:49
Tuiske's Avatar
Tuiske Tuiske is offline
Pyrkyri
 
Join Date: Jun 2018
Location: Lempäälä
Posts: 60
Tuiske on oikealla tiellä
Pakosarjojen välinen putki:


S475 ja käyttöauton virkaa hoitavan VW T4 1.9td transportterin turbot vierekkäin


Tämmönen 50mm HKS GTII KOPIO kiinan hukkaportti, aito olis toki kiva mutta en ole niin rikas.


Turbon imupuolen rakentelua:









Hieman joutui konemuovia leikkaamaan että ahdin mahtuu. Pitänee kuiduttaa joskus tuo reikä umpeen.


Sinne se menee kuitenkin muovin alle.


Pakoputkiston rakentelua:










Vanhasta putkistosta käytän takaosan:


Siinä se on jotakuinkin tämän hetken tilanteessa:
__________________
C4 LT4 TURBO

Last edited by Tuiske : 27.03.2021 at 14:02.
Reply With Quote
  #3  
Old 27.03.2021, 14:04
KimmoT's Avatar
KimmoT KimmoT is online now
Vakiokävijä
 
Join Date: Nov 2013
Location: Lohja
Posts: 420
KimmoT on oikealla tiellä
Mielenkiintoinen projekti. Puristus-suhde ei ole liikaa ainakaan jos meinaa käyttää e85. MaxxEcu on varmaan hyvä vaihtoehto moottorinohjaukselle. Siihenhän saa tarvittaessa flexfuel ominaisuudenkin.
__________________
Corvette C5 Coupe -99 Supercharged
Reply With Quote
  #4  
Old 27.03.2021, 14:09
Tuiske's Avatar
Tuiske Tuiske is offline
Pyrkyri
 
Join Date: Jun 2018
Location: Lempäälä
Posts: 60
Tuiske on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by KimmoT
Mielenkiintoinen projekti. Puristus-suhde ei ole liikaa ainakaan jos meinaa käyttää e85. MaxxEcu on varmaan hyvä vaihtoehto moottorinohjaukselle. Siihenhän saa tarvittaessa flexfuel ominaisuudenkin.

Flexfuel ominaisuus kiinnostas kyllä erityisesti sen vuoksi, että sitten vois helposti laittaa 98:ia tankkiin talvisäilytyksen ajaksi, kun olen ymmärtänyt että E85 saattaa alkaa hapettamaan esim tankkia ja sitten on suodattimet tukossa jne. Korkeempi puristussuhde olis hyvä myös siksi ettei alakierrosalueesta tulis hengetön. Bensalle sais valittua puristuksiksi Cometicin paksuimmalla tiivisteellä muistaakseni ~8,8:1.
__________________
C4 LT4 TURBO
Reply With Quote
  #5  
Old 27.03.2021, 15:16
barum's Avatar
barum barum is offline
Konkari
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 3,965
barum on oikealla tiellä
Ääni Maxxeculle.

Kuuman puolen suojaaminen kompaktisti ja kestävästi:



Audin 3.0 TDI (biturbo) tehtaan jäljiltä:

ja asuu siis "muovikannen" alla varsin ahtaassa tilassa ilman että kaikki sulaa ympäriltä:



Edit: Tässä toinen, speksien mukaan soveltuva ja inconelia edullisempi ratkaisu.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Heat shield.jpg
Views:	1577
Size:	792.2 KB
ID:	15959  
__________________
"The world has gotten it into its head that wind power is the solution to everything, and I just don't think it is. Wind is just annoying, internal combustion is good."

Last edited by barum : 28.03.2021 at 16:35.
Reply With Quote
  #6  
Old 27.03.2021, 16:05
LT-1's Avatar
LT-1 LT-1 is offline
Konkari
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,710
LT-1 on oikealla tiellä
Muistitko öljynjäähdyttimen ? Vakiona noissa ei ole ja jos aiot radallakin revitellä niin tarpeeseen tulee. Paljon on tullut seurattua öljyn lämpöä Vettessä ja Camarossa, kyllä se vaan pirusti nousee kun aletaan tosissaan kuormittamaan konetta.
Reply With Quote
  #7  
Old 27.03.2021, 16:31
kipi79's Avatar
kipi79 kipi79 is offline
White Dwarf
 
Join Date: Sep 2009
Location: Kotona
Posts: 2,782
kipi79 tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääkipi79 tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Meneekö kansissa venajouset vaihtoon?
Miten kannet isommilla palotiloilla toimisi puristusten laskuun vai onko yli budjetin?
__________________
AC induction + PMSRM
Reply With Quote
  #8  
Old 27.03.2021, 18:04
Tuiske's Avatar
Tuiske Tuiske is offline
Pyrkyri
 
Join Date: Jun 2018
Location: Lempäälä
Posts: 60
Tuiske on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by LT-1
Muistitko öljynjäähdyttimen ? Vakiona noissa ei ole ja jos aiot radallakin revitellä niin tarpeeseen tulee. Paljon on tullut seurattua öljyn lämpöä Vettessä ja Camarossa, kyllä se vaan pirusti nousee kun aletaan tosissaan kuormittamaan konetta.

Kyllä öljynjäähdytin on ollut mielessä. Ajattelin että laitan sitten jos tuntuu että tarvitsee. Se ei ole kuitenkaan iso projekti tän muun kokonaisuuden seassa. Sitä tarvii myös Suomen olosuhteissa käytännössä vain rata-ajossa. Öljynlämmöt on tässä pysynyt hyvin kurissa. Radalla toki nousi kun Alastarolla ajoi monta kierrosta putkeen niin paljon kun taidot riitti ja autosta tuli kyllä hyödynnettyä kaikki käytettävissä oleva teho.

Quote:
Originally Posted by kipi79
Meneekö kansissa venajouset vaihtoon?
Miten kannet isommilla palotiloilla toimisi puristusten laskuun vai onko yli budjetin?
Kansissa on jo jäykemmät venajouset. Rajotin on nyt ollut 6500, mutta ajattelin laskea ahdettuna varmuuden vuoksi lähemmät 6000. Nokka on CC503 224/230 mutta 114 LSA:lla. Keinut CC ultra pro magnumit 1.6 vipusuhteella. Ajattelin pitää tuon nokan, sopii hyvin ahdettuunkin.

Kannet isommilla palotiloilla olis toki paras vaihtoehto mutta ei oikeen anna nyt budjetti myöten. Ei tosin ihan ilmaset ole ne Cometicin paksut tiivisteetkään Suomeen tilattuna yli 200e/kpl. Niiden paksuus 0,120".
__________________
C4 LT4 TURBO
Reply With Quote
  #9  
Old 27.03.2021, 20:17
kipi79's Avatar
kipi79 kipi79 is offline
White Dwarf
 
Join Date: Sep 2009
Location: Kotona
Posts: 2,782
kipi79 tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääkipi79 tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Ja noilla tarvinnet myös paksummat imutiivisteet, jotta kanavien linjaus pysyy mallissaan. Ne ei tosin montaa kymppiä ole kalliimmat kuin normitiivisteet. Ja tietty tönärit voi mennä vaihtoon, riippuu kuinka optimoitu oli ennen ja kuinka hyvän kosketuksen haluaa.

Jos pakopaineet pysyy aisoissa, niin pakopuolen venajouset ei tarvinne tiukennusta, jos paine nousee pitänee venajousia tiukentaa.
__________________
AC induction + PMSRM
Reply With Quote
  #10  
Old 27.03.2021, 20:31
Tuiske's Avatar
Tuiske Tuiske is offline
Pyrkyri
 
Join Date: Jun 2018
Location: Lempäälä
Posts: 60
Tuiske on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by kipi79
Ja noilla tarvinnet myös paksummat imutiivisteet, jotta kanavien linjaus pysyy mallissaan. Ne ei tosin montaa kymppiä ole kalliimmat kuin normitiivisteet. Ja tietty tönärit voi mennä vaihtoon, riippuu kuinka optimoitu oli ennen ja kuinka hyvän kosketuksen haluaa.

Jos pakopaineet pysyy aisoissa, niin pakopuolen venajouset ei tarvinne tiukennusta, jos paine nousee pitänee venajousia tiukentaa.

Imutiivisteet toki ei istuis ihan optimaalisesti. Pitää miettiä vielä. Tönärit oli tarkotus vaihtaa/tarkastaa sitten kun olis paksut kannentiivisteet paikallaan. Pakopainetta toki aina vähän tulee ja pitääkin tulla, mutta tuolla ahtimella ja 1.32 AR:llä en usko että voi mitenkään kovin isoksi ongelmaksi tulla, ainakaan jos ei ihan kaikkea koita kakistaa ahtimesta ulos ja sitä en tee kun muu kokoonpano ei varmasti sitä kestä.

Yksi mikä unohtui mainia on kytkin. Nykyään kytkimenä on Centerforcen Dual Friction ja kova vauhtipyörä, mutta epäilen ettei tuo kytkin tule riittämään. Onko muita vaihtoehtoja kun Speciltä joku riittävän pitävä vaihtoehto?
__________________
C4 LT4 TURBO
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 17:17.

Sponsored Links
 
 




Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2022, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.