FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > C6 (vuosimallit 2005-2013)
User Name
Password

C6 (vuosimallit 2005-2013) Corvette C6 & Z06 & ZR1 tarinat

Reply

Thread Tools
Old 31.08.2024, 07:52
Vette78SA's Avatar
Vette78SA Vette78SA is offline
Vakiokävijä

Vette78SA on oikealla tiellä
Rengaspaineista

Pari päivää sitten laitatin uudet takakumit ja rengasliike esitti, että laitetaan ilmaa 3 bar (oviaukon ohjekyltissä on 2,1). No, laitettiin 3 bar ja vetteä ulosajaessa ajotietokone varotti liian korkeista paineista ja max nopeus olisi 89 km/h. Ei muuta kuin vette takaisin sisälle ja paineiden lasku suositusten mukaiseksi, auto ulos ja nyt ei mitään varoituksia näytössä. Onko muilla kokemuksia moisesta ja minkälaisia paineita käytätte? Edessä 245/35-19 ja takana 285/30-20.
2000 Yamaha Drag Star
1978 Corvette, L-48, 4-speed manual, Silver Anniversary paint (Ex)
1987 Camaro RS 305 cid (Ex)
1978 ElCamino SS (Ex)

Ikiaikainen turaaja
Reply With Quote
Old 31.08.2024, 10:38
C4vettester's Avatar
C4vettester C4vettester is offline
Karkotettu

C4vettester voi vain toivoa parantuvansa pahoista tavoistaan
Quote:
Originally Posted by Vette78SA
Pari päivää sitten laitatin uudet takakumit ja rengasliike esitti, että laitetaan ilmaa 3 bar (oviaukon ohjekyltissä on 2,1). No, laitettiin 3 bar ja vetteä ulosajaessa ajotietokone varotti liian korkeista paineista ja max nopeus olisi 89 km/h. Ei muuta kuin vette takaisin sisälle ja paineiden lasku suositusten mukaiseksi, auto ulos ja nyt ei mitään varoituksia näytössä. Onko muilla kokemuksia moisesta ja minkälaisia paineita käytätte? Edessä 245/35-19 ja takana 285/30-20.
Vastaukseni on vastaus. Tosin Mr_MilleR:in vastaus:

Quote:
Originally Posted by Mr_MilleR
...
Itse touhuan kotimaisen rengasvalmistajan tuotekehityksessä, joten renkaat ovat työn kautta tuttuja. Keskimäärin kaikki renkaat toimivat niissä tilanteissa, joihin keskimääräinen kuljettaja joutuu. Renkaiden erot tulevat esiin sellaisissa tilanteissa, joihin harva normi kuski uskaltaa autoaan viedä (siis kesärenkaiden). Talvirenkaiden pito-ominaisuuksia on sitten helpompi jokaisen vertailla. Tällä hetkellä neljässä omassa autossa on viiden eri valmistajan renkaita (kaksi autoa ajossa myös talvella).
Työssäni olen käynyt rengastehtailla mm. kolmessa Aasian maassa, myös Kiinassa. Aika pahasti olivat silloin kaikilla osa-alueilla jäljessä ”merkki valmistajia”. Rahalla on tosin sinnekin osaamista saatu lännestä ostettua.
Eli toivottavasti Mr_MilleR on kuulolla. Hän voinee oikeasti rinkuloista jotain syvällisemmin tietävänä spesialistina opastaa meitä myös rengaspaineiden saloihin .

(Itse käytän C4:ssä tehtaan suosittelemia rengaspaineita. Tehtaan spekseillä mennään, renkaiden ilmanpaineissakin, ja ei sentään hifistellen millään typpikaasutäytöllä )

Last edited by C4vettester : 31.08.2024 at 10:46.
Reply With Quote
Old 31.08.2024, 11:02
Skorppi's Avatar
Skorppi Skorppi is offline
Vakiokävijä

Skorppi on oikealla tiellä
Rengaspaineena käytetään sitä mitä auton valmistaja sanoo. En ole ikinä ymmärtänyt tätä monen rengasliikkeen tarvetta laittaa älyttömiä paineita renkaisiin.
Old 31.08.2024, 11:28
TommiT's Avatar
TommiT TommiT is offline
Vakiokävijä

TommiT on oikealla tiellä
Minusta taas on täysin väärin tuijottaa sokeana auton valmistajan alkuperäisiä painesuosituksia. Varsinkin vanhempien autojen kohdalla on renkaat muuttuneet ja kehittyneet niistä ajoista. Renkaan koko, profiili, auton paino jne. vaikuttavat huomattavan paljon vaadittuun paineeseen. Myös renkaan runkorakenteella on tosi iso vaikutus. Otetaan vertailuun esimerkiksi vaikka joku matala ja leveä rengas jossa normaali paine on luokaa 2,7-3,0bar sekä saman kokoinen ns. katuslicksi taas saattaa vaatia 1,7-1,9bar. Melko iso ero paineissa. Näihin kun laittaa ne 20-30v vanhan auton oven karmista OEM renkaalle olevat suositukset ollaan melko pahasti metsässä. Renkaat kuluvat epätasaisesti eikä rengas toimi kuten rengasvalmistaja on sen tarkoittanut toimivaksi.
Reply With Quote
Old 31.08.2024, 11:56
LT-1's Avatar
LT-1 LT-1 is offline
Konkari

LT-1 on oikealla tiellä
Aika paljon tullut seurattua lämpötilan vaikutusta paineisiin. Tämä asia helposti unohtuu. Jos pistät esim 25 asteen lämpötilassa 2.1 bar ja sitten syksyaamuna ulkona 5 astetta lämpöä niin aika lusuna on kumit. Sitten ihan normiajossa paineet nousee helposti 0,3 bar lähtötilanteesta. Katuajossa 3 bar paineelle ei ole tarvetta eikä sitä tarvitse rengaskaan. C4 mallissa oli tehtaan ohje ensin 2,4 mutta late mallissa soft alustalla vain 2.05 bar. Veikkaan että syy on mukavuustekijä. 2010 Camaro ss mallissa tehtaan ohje 2,5 bar joka tarkoittaa ajossa 2,7-2,8 bar. Camaro painaa yli 1800 kg joka vaikuttanee asiaan.
Camaro SS 2010, 376 LS3+Tremec TR-6060
Pontiac Trans Am 1973, 440 BBC+Tremec TKO-600
Kawasaki Ninja 2000, ZX12R
Reply With Quote
Old 31.08.2024, 12:58
Skorppi's Avatar
Vakiokävijä

Quote:
Originally Posted by TommiT
Minusta taas on täysin väärin tuijottaa sokeana auton valmistajan alkuperäisiä painesuosituksia. Varsinkin vanhempien autojen kohdalla on renkaat muuttuneet ja kehittyneet niistä ajoista. Renkaan koko, profiili, auton paino jne. vaikuttavat huomattavan paljon vaadittuun paineeseen. Myös renkaan runkorakenteella on tosi iso vaikutus. Otetaan vertailuun esimerkiksi vaikka joku matala ja leveä rengas jossa normaali paine on luokaa 2,7-3,0bar sekä saman kokoinen ns. katuslicksi taas saattaa vaatia 1,7-1,9bar. Melko iso ero paineissa. Näihin kun laittaa ne 20-30v vanhan auton oven karmista OEM renkaalle olevat suositukset ollaan melko pahasti metsässä. Renkaat kuluvat epätasaisesti eikä rengas toimi kuten rengasvalmistaja on sen tarkoittanut toimivaksi.

Leveässä ja matalassa renkaassa ei missään nimessä aina pidä olla 2,7 – 3,0 bar painetta kuten sinä ja rengasliikkeet kuvittelette. C6 Corveten tehtaan määrittelemä rengaspaine on 2,1bar (kylmänä) oli kyseessä sitten basen 245/40/18 eturengas tai ZR1 335/25/20 takarengas mukaan lukien kaikki muut koot siinä välissä. Kun mennään suunnilleen alkuperäisen kokoisilla renkailla (leveä tai leveähkö matalaprofiilirengas), ei katukäyttöön varmasti ole tarvetta tätä painetta muuttaa. Tilanne on tietysti eri jos ajellaan 35” maastorenkaalla, drag radialilla jne. Myös se semisliksi toimii kadulla 2,1bar paineella loistavasti.
Old 31.08.2024, 14:51
Macho's Avatar
Macho Macho is offline
Dr. Crossfire

Macho tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääMacho tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Nyrkkisääntö lienee, että mielummin hiukan enemmän painetta kuin liian vähän. Mutta tottakai optimi on laittaa juuri oikea määrä.

Apropoo, tuttu tuli uuden matkailuautonsa kanssa käymään ja valitteli kun se pompotti ja tuntui kovalta takapäästä. Edessä ja takana oli kyllä tarkalleen auton suosituspaine laitettuna. Huomasin että takana ei ollut akselilla juuri mitään painoa vs edessä missä on moottori ym. Silti painesuositus oli sama kuin edessä.. No, sehän selittää ongelman, joten mittasin eturenkaan kumin korkeuden maasta vanteeseen ja samoin myös takaa missä oli identtinen rengas ja vanne. Huomasin että takavanne oli paljon korkeammalla maasta. Laskin takana painetta kunnes etu sekä takavanteet olivat lähes yhtä korkealla maasta ja ongelma poistui. Samaa kikkaa olen käyttänyt myös joissain muissa autoissa missä on vaikea määrittää juuri oikeaa painetta sille vähemmän kuormatulle akselille. Lisäksi niin saavutetaan aivan optimi matkustusmukavuus, henkilöautoissakin.

Tuo keksimäni kikka toimii vain jos edessä ja takana on samanlaiset renkaat ja toki jos kuormausta säädön jälkeen muuttaa radikaalisti, esim. kolme isoa äijää istahtaa takapenkille, on syytä korottaa takana painetta.

Last edited by Macho : 31.08.2024 at 14:58.
Reply With Quote
Old 31.08.2024, 14:52
TommiT's Avatar
TommiT TommiT is offline
Vakiokävijä

TommiT on oikealla tiellä
Minähän nimen omaan sanoin että ei aina ole yhtä ja oikeaa rengaspainetta kuten nyt tuossa väitit minun sanoneen. Itse sanoit että aina se autonvalmistajan kertoma paine on oikea. Jollekkin renkaalle se reilu 2bar on oikea ja toiselle taas se 3bar. Myös rengaskulmat vaikuttavat asiaan. Esimerkiksi suuri camper tekee sen että matalalla rengaspaineella renkaan sisäsyrjä saattaa kuumentua liikaa ja runko vaurioitua. Liian korkealla taas rengas kuluu epätasaisesti. Toki myös liian matala paine kuluttaa renkaan väärin. Tuosta renkaan kuumentumisesta hyvänä esimerkkinä vaikkapa jotkut bemarit joissa on jo tehtaalta takana huomattavasti enempi campperia kuin edessä. Siihen sitten leveämpi rengas, matala paine, paljon painoa autoon ja motarille vetämään +120km/h. Tiedän useampiakin tapauksia joissa edellä mainitulla tavalla on rengas räjähtänyt kun on lähdetty mökille perheen kanssa ja vedetty motarilla liian matalalla paineella.

Itse olen tutkinut omissa autoissa sopivaa rengaspainetta niin että olen seurannut renkaan lämpöä eri kohdista rengasta suoraan ajosta pysähtymällä. Toki olen myös seurannut renkaan kulumista sekä tunnustellut ajotuntumaa. Eli ihan samaan tapaan mitä aikoinaan tehtiin ratahommissa. Näillä eväillä on joskus päädytty samaan mitä autonvalmistaja suosittaa ja joskus reilusti enemmän ja joskus huomattavasti vähemmän. Haitari on ollut 1,6-3,0bar.

Corveten kohdalla on typerä että niitä valvonnan painerajoja ei voi itse määrittää. Tai ainakaan en tiedä miten sen voisi vaikkapa C5 vetessä tehdä. UUdemmista ei omakohtaista kokemusta. KimmoT:n autossakin kylmällä kelillä herjailee ekat kilometrit liian matalasta paineesta vaikka paineet ovat niille renkaille juuri oikeat.
Reply With Quote
Old 31.08.2024, 15:24
C4vettester's Avatar
C4vettester C4vettester is offline
Karkotettu

C4vettester voi vain toivoa parantuvansa pahoista tavoistaan
Wink

Minä olen käyttänyt C4:ssä tehtaan suosittelemaa 240 kPa painetta ("cold tire pressure"):

Näillä tehtaan spekseillä ei ole ilmennyt rengasdraamaa. Ei rengasongelmia. Ei painetulkintoja. Pelkkää nautintoa vettellä ajamisesta .

(HUOM! Esim. C4:ssä tehdas suosittelee lisäämään rengaspaineeseen 4 psi:tä eli 28 kPa jos renkaat ovat "hot".)
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	c4vettester_tire_pressure_example.jpg
Views:	275
Size:	380.2 KB
ID:	18437  

Last edited by C4vettester : 31.08.2024 at 15:33.
Reply With Quote
Old 31.08.2024, 15:54
Skorppi's Avatar
Vakiokävijä

Quote:
Originally Posted by TommiT
Minähän nimen omaan sanoin että ei aina ole yhtä ja oikeaa rengaspainetta kuten nyt tuossa väitit minun sanoneen. Itse sanoit että aina se autonvalmistajan kertoma paine on oikea. Jollekkin renkaalle se reilu 2bar on oikea ja toiselle taas se 3bar. Myös rengaskulmat vaikuttavat asiaan. Esimerkiksi suuri camper tekee sen että matalalla rengaspaineella renkaan sisäsyrjä saattaa kuumentua liikaa ja runko vaurioitua. Liian korkealla taas rengas kuluu epätasaisesti. Toki myös liian matala paine kuluttaa renkaan väärin. Tuosta renkaan kuumentumisesta hyvänä esimerkkinä vaikkapa jotkut bemarit joissa on jo tehtaalta takana huomattavasti enempi campperia kuin edessä. Siihen sitten leveämpi rengas, matala paine, paljon painoa autoon ja motarille vetämään +120km/h. Tiedän useampiakin tapauksia joissa edellä mainitulla tavalla on rengas räjähtänyt kun on lähdetty mökille perheen kanssa ja vedetty motarilla liian matalalla paineella.

Itse olen tutkinut omissa autoissa sopivaa rengaspainetta niin että olen seurannut renkaan lämpöä eri kohdista rengasta suoraan ajosta pysähtymällä. Toki olen myös seurannut renkaan kulumista sekä tunnustellut ajotuntumaa. Eli ihan samaan tapaan mitä aikoinaan tehtiin ratahommissa. Näillä eväillä on joskus päädytty samaan mitä autonvalmistaja suosittaa ja joskus reilusti enemmän ja joskus huomattavasti vähemmän. Haitari on ollut 1,6-3,0bar.

Corveten kohdalla on typerä että niitä valvonnan painerajoja ei voi itse määrittää. Tai ainakaan en tiedä miten sen voisi vaikkapa C5 vetessä tehdä. UUdemmista ei omakohtaista kokemusta. KimmoT:n autossakin kylmällä kelillä herjailee ekat kilometrit liian matalasta paineesta vaikka paineet ovat niille renkaille juuri oikeat.

No nyt kun päästiin hyvään juupas eipäs kuka sanoi mitä ja miksi -moodiin, niin aluksi voisi olla paikallaan kiinnittää huomiota, että ollaan Corvette C6 spesifisessä keskusteluosiossa. Näin ollen lähtökohtaisesti puhutaan siis ko. automalliin liittyvistä asioista, jos ei toisin mainita. Aloittaja kysyi suunnilleen alkuperäiskokoisien C6 renkaiden paineista, jotka katsotaan sieltä autovalmistajan taulukosta, edelleen. Sana aina puuttuu tästä postauksestani, mutta myönnettäköön, että olisin silti voinut olla heti kärkeen tarkempi ja poissulkea eriävät tilanteet kilpa-autoista naapurin pullingtraktoriin jne. Vaikka niistä ei varsinaisesti kysytty. Mutta ei myöskään ole olemassa mitään normaalia 3bar painetta leveälle renkaalle, kuten Corveten tapauksesta näkee.

Jos sitten valutaan sinne offtopikin puolelle niin _yleensä_ henkilöautoissa kuten niissä BMW on jo valmistaja määritellyt eri paineita eri kokoisille renkaille ja myös eri kuormille. En ole nähnyt yhdessäkään touring tai SUV Bemarissa kovinkaan matalaa painesuositusta leveälle matalaprofiilirenkaalle auto täyteen kuormattuna. En toki ole jokaisen mallin painesuosituksia katsonut, mutta aika monen. Väärällä rengaspaineella ajaminen voi tietysti rikkoa renkaan, se on selvä.

Matkailuautoista ei ole mitään kokemusta. En tiedä lukeeko siellä autovalmistajan suositus jollain tietyllä päälirakenteella vai ko. liiterin päälirakentajan fiilis taas kerran liian korkeasta rengaspaineesta

Palataan vielä lopuksi asiaan, eli katsoo sen tehtaan määrittelemän (2,1bar) rengaspaineen sieltä oven pielestä ja oikein menee tässä tapauksessa, kuten 99% muissakin tapauksissa, mutta ei aina.

Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools

Posting Rules