|
|
||||
|
||||
|
Pallonivelien vaihto
Tarviiko alapallonivelien vaihtamiseen jotain erikoiskalua, vai meneekö ihan näppärästi lauantaipäiväpuhteena? Step by step ohjeetkin aiheesta olisi mukava saada.
Muistin nimittäin vasta juuri että katsastussetä mainitsi edellisellä kerralla että toisessa nivelessä taitaa olla orastavaa kypsymistä. Pitäisi kuun loppuun mennessä käydä konttuurilla. |
|
|
||||
|
||||
|
Jousipuristin ja murtohaarukka tarvitaan...
1) Iskari pois 2) Jousi (ja alatukivarsi*) puristuksiin 3) Alapallon 'yläpultti' pois ja pallo murtohaarukalla irti olka-akselista 4) Pallo irti alatukivarresta pulteilla 5) Uusi tilalle ja takaperin nippuun (*)Oman jousipuristimen improvisoin seuraavasti; Kierretankoa, pari isoa koriprikkaa, pultteja ja järeä lankunpalanen, jossa kierretangon mentävä reikä. Lankunpalanen alatukivarren alle ja kierretanko läpi lankusta ja yläpäässä läpi iskarin kiinnitysreiästä. Päihin prikat ja pultit ja pultteja kiertämällä saa vedettyä paketin nippuun. Sinänsä suoraviivainen jobi, mutta ei kaiken hauskinta hommaa... Kunnon jousipuristimella olis varmasti ollut helpompaa kuin virityksillä (yllätys). Lisäksi pallonivelen irtitakominen tuosta olka-akselista otti aika ison lekan... Orggis pallonivelet taitaa olla niitattu tukivarsiin, eli menee poraamiseksi jos alkuperäiset tai nihilistisesti restauroitu
|
||||
|
||||
|
Jos alapallo on alkuperäinen, on se kiinni niiteillä. Irrotukseen tarvitset kulmahiomakoneen, ison vasaran ja tuurnan. Muuten ei pitäis olla mitään ihmeellistä...
|
|
|
||||
|
||||
|
Ja ison murtoharuukan joka mahtuu alapallon nivelen väliin saat tarvittessa multa( ja sen bisse korin jonka olin velkaa voisin tuoda samalla) ..
|
|
|
||||
|
||||
|
Jees thanks.
Pitää jossainvaiheessa ottaa työn alle. Tuollainen murtohaarukka mulla tosin taitaa olla mun ex rangeroverin jäämistössä jos se vain on sopivan kokoinen? En sitä koskaan käyttänyt, täytyypä sovittaa josko se kävisi. Montako milliä sen haarukkavälin pitää olla jotta mahtuu vetten nivelen ympäri? |
|
|
||||
|
||||
|
Quote:
20mm |
|
|
||||
|
||||
|
Biltemasta löytyvä haarukka on ihan jees.
Haarukkaväli on 19mm. Bilteman osanumero on 191240 |
|
|
||||
|
||||
|
Joo. taitaa tuo rangevainaan työkaluboxissa ollut haarukka riittää mikä
mulla jo on. Nipa79 huhuu!!! jos näet tämän viestin. onko hyllyssä vielä palloniveliä? |
![]() |
| Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests) | |
| Thread Tools | |
|
|
| Sponsored Links |
|
|