FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > C5 (vuosimallit 1997-2004)
User Name
Password

C5 (vuosimallit 1997-2004) Corvette C5 & Z06

Reply

Thread Tools
Old 24.06.2006, 13:05
sevy.8's Avatar
sevy.8 sevy.8 is offline
Aktivisti

sevy.8 on oikealla tiellä
VaraRAM air intake

Kukapas näitä myy suomessa?
Olisko joku tilaamassa tai saisiko jonkuin kautta tilattua?

http://www.thelapd.com/Merchant2/mer...e_Code=thelapd
Old 25.06.2006, 21:16
Pekka Berkeles's Avatar
Pekka Berkeles Pekka Berkeles is offline
Kauhavan ruma vallesmanni

Pekka Berkeles has a spectacular aura aboutPekka Berkeles has a spectacular aura aboutPekka Berkeles has a spectacular aura about
Quote:
Originally Posted by sevy.8
Kukapas näitä myy suomessa?
Olisko joku tilaamassa tai saisiko jonkuin kautta tilattua?

Meinaat että about (2x)350 taalaa kannattaa maksaa moisesta? Eli tavara+rahti+alv+mitäsiinänyttuleekin.

Nää Ram Air -jutskat on siitä "mukavia", että niitä ei voi testata normaalissa dynossa. Pitäis olla jotain F1-tyylistä mittauslaitetta/dynoa/tuulitunnelia, että saisi varmasti sellaiset tulokset että tehonlisäys on kiistämätön. Mitä itse olen lueskellut aiheesta, ei Ram Air ole juurikaan vakuuttanut. Toki itse vapaavirtaus-suodatin tai parempi boksi/putket auttaa, mutta ei sentään kymmenillä hevosilla. Ram Air -efekti on kyllä mielestäni pääosin puppua, mutta toisaalta ei myöskään ralliraidat auton kyljessä tai ilman äänenvaimentimia ajelukaan välttämättä tehoa lisää...tosin siltä se kyllä tuntuu...

Itse laittaisin rahat säästöön ja miettisin jotain muita virityksiä LS1:een. Mutta tää on vain mun mielipide. Ja jos jotain kovasti kiinnostaa, niin LS6:n ilmansuodattimen ja boksin voi mahdollisesti lainata allekirjoittaneelta, jos siis haluaa kokeilla miten paljon tehoa irtoaa Z06:n isommalla ilmareiällä (verrattuna LS1:een ja 2001 LS6:een):

http://www.c5registry.com/2k2z06/photos/07l.jpg

http://www.c5registry.com/2k2z06/page3.htm
Reply With Quote
Old 25.06.2006, 22:20
sevy.8's Avatar
sevy.8 sevy.8 is offline
Aktivisti

sevy.8 on oikealla tiellä
Ymmärrän...
Jotain pikkukivaa pitäis kuitennii saada ja turbottamaan ei viitsi alkaa...
Putket on vaihdettu ja mietin että mikäs se seuraava vaihe.Noi "imujutut" lienee liian helpolla vaihdettavia ja siksi niin suosittuja?Eli paljon melua ja vähän tehoa.
Eli nokkaanko ja imusarjaanko tässä pitäisi alata säästämään...
Pitäis saada sellanen TOP5 viritykset.....(pienelle lompakolle)
Olisko raadilla ehdotuksia.....

"räikkä vailla töitä"
Old 25.06.2006, 23:29
cabriolet c5-98's Avatar
cabriolet c5-98 cabriolet c5-98 is offline
Vakiokävijä

cabriolet c5-98 on oikealla tiellä
ainaskaan ls6.n imusarjan tehon lisäystä ei perstuntumalla mun perse tuntenut,olen tullut siihen tulokseen että::::vanha tuttu konsti on varmin ;;;ILMAA KONEELLE PAINEELLA .!!! KYLLÄ TOIMII!!! JA tuntee selkänojassakin.;vai mitä,,,pirre/pekka?
Reply With Quote
Old 26.06.2006, 06:33
pirre's Avatar
pirre pirre is offline
Ajettasko kilpaa?

pirre tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääpirre tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Send a message via MSN to pirre
Quote:
Originally Posted by cabriolet c5-98
ILMAA KONEELLE PAINEELLA .!!! KYLLÄ TOIMII!!! JA tuntee selkänojassakin.;vai mitä,,,pirre/pekka?

Ahtamisen ikäviä puolia on se että siihen uppoaa yllättävän paljon rahaa. Pelkkä ahtimen osto ja asennus ei riitä -> tulee ostoslistalle paljon pienempää ja isomaa kilkettä, riippuu toki loppu tavoitteistakin.
Corvette C3 FIA racer 454cid
Corvette C3 Historic cruiser

Vette Racing
Kilpa-ajot pitää nähdä, kuulla ja haistaa

Reply With Quote
Old 26.06.2006, 18:53
Pekka Berkeles's Avatar

Pekka Berkeles has a spectacular aura aboutPekka Berkeles has a spectacular aura aboutPekka Berkeles has a spectacular aura about
Quote:
Originally Posted by sevy.8
Ymmärrän...

Pitäis saada sellanen TOP5 viritykset.....(pienelle lompakolle)
Olisko raadilla ehdotuksia.....

Piti oikein hetki miettiä, että mitä tähän vastaisikaan.

No, kun nyt ajattelee LS1-moottoria ja vertaa sitä vanhempiin chevyn pikkulohkoihin, niin LS1:n täytyy olla aika hyvin hengittävä kun se vakiona puskee 350 heppaa SAE/DIN apulaitteiden kanssa. En missään nimessä ivaa vanhempia pikkulohkoja vaan haluan tuoda esiin sen, että LS1:ssä on paljon tehoa verrattuna siihen miten vähän nokka-akselissa on asteita.

Vaikka teoriassa lähtisinkin siitä, että stroukkaus esim. 383:ksi uuden nokan kanssa olisi hyvä valinta, niin alakerran uusiminen taitaisi kuitenkin olla aivan liian kallista saavutettuihin etuihin nähden (eli jos esimerkiksi kannet ja pakosarjat jätettäisiin vakioiksi).

Eli mun ehdotus suhteellisen halvaksi mutta vastaavasti myös oikeasti tehoa lisääväksi viritykseksi on nokan vaihto toiseen. Tämän lisäksi vaihtaisin venttiilinjouset (usein tulee nokkasatsin mukana) ja veisin paketin ehdottomasti säädettäväksi dynoon esim. LS1Edit tai EFILive-ohjelmalla. Samalla nostaisin kierrosrajoitinta 6100:sta ehkä juuri alle 6500:n. Liian tiukkaa nokkaa ei kannata valita, kun alakerta ei kuitenkaan kestä 7000+ rpm ja vakiokansilla, imusarjalla ja pakoputkistollakin on rajansa. Aiemmassa "kannet ja nokka" -threadissa on muutama linkki noihin nokka-akseleihin, jenkkilässä satsien hinnat alkaa kait jostain 400 dollarista.

LS1:stä ei tarvitse ottaa kansia veks nokan asennuksen ajaksi, mutta Veten tapauksessa keulaa pitää purkaa varmaan aika paljon. Vaan talvellahan on aikaa...

Ai niin...sitten kun nokan vaihtokaan ei enää tunnu miltään, niin ei muutakuin uudet alukannet, peltisarjat ja muuta tauhkaa peliin. Tässä Edelbrockin esimerkki, eikä ollenkaan hassummin, nimittäin takapyörätehot (jenkkilän hevosia) kasvoivat lähes vakion 306 takapyörähepasta 426 takapyöräheppaan (ilman katalysaattoria tosin):

http://gmhightechperformance.com/tec..._installation/

F-body Finlandin foorumilta vois löytyä hyviä neuvoja LS1:n budjettiviritykselle.
Reply With Quote
Old 26.06.2006, 19:15
Pekka Berkeles's Avatar

Quote:
Originally Posted by cabriolet c5-98
ainaskaan ls6.n imusarjan tehon lisäystä ei perstuntumalla mun perse tuntenut,olen tullut siihen tulokseen että::::vanha tuttu konsti on varmin ;;;ILMAA KONEELLE PAINEELLA .!!! KYLLÄ TOIMII!!! JA tuntee selkänojassakin.;vai mitä,,,pirre/pekka?

Niin, kaikista eniten korpeaa se jos on tunkenut virityksiin pitkän pennin ja sitten ei tehoa olekaan juurikaan enempää. Tai vaikka olisikin, niin sitten vaikkapa voimansiirto pilaa kokonaisuuden (vaikkapa nyt kireä 4000...7500 rpm pikkulohko ja vakio momentinmuunnin, vakion automaatin vaihtoalue + pitkä perävälitys).

Itse ostin ahdinsatsin valmiiksi asennettuna hyvämaineiselta, joskaan ei läheskään yhtä tunnetulta pajalta kuin mistä Pirren auto on. Vaikka toisaalta maksamani hinta oli aika paljon, niin siltikin uskon että saavutettu lopputulos on koko rahan arvoinen. Ahdinsatsissa on lisäksi potentiaalia vielä reilusti pidemmällekin, joten jahka alakertaan vaihtuu toiset männät ja voimansiirto on päivitetty lisätehoja varten niin jo sijoitetulle rahalle tulee vieläkin lisää "arvoa".

Tätä ei toisaalta pidä ymmärtää niin, että kannattaisi ostaa +300-asteinen kisanokka vakioon pikkulohkoon vain siksi että ehkä joskus tulee päivitettyä muut osat vastaamaan tolkuttoman kireää nokkaa. Parempi on pysyä kohtuudessa ja usein pienempi on parempi, vaikka sitten rakentaisi koko moottorin uusiksi. Vastaavasti on jotenkin mukavampaa jos dynamometriajon jälkeen todetaan: "sulla taitaa tuo ilmanputsari vähän ahdistaa, otetaas se hetkeksi veks" kuin että todettaisiin: "ei toi sun kireä nokka-akselisi oikein pääse parhaalle alueelleen kun sekä kannet, valupakosarjat, pakoputkisto että imusarja ahdistaa..niin ja erityisesti tuo ilmanputsari".
Reply With Quote
Old 26.06.2006, 19:27
Juha's Avatar
Juha Juha is offline
Konkari

Juha on oikealla tiellä
Mulla oli aiemmin vaihdettu ilmanputsari ja cat-back putkisto, nyt on alle menossa uusi koko muu putkisto pakosarjoista lähtien. Sen jälkeen EFILiven kanssa dynoon säätöön. Toi oli mun valinta seuraavaksi päivitykseksi. Tosin mulla tähtäimessä nokan ja kansien vaihto, joten tässä ensin vaihtelen näitä helpommin vaihdettavia osia jotka sitten mahdollistaa sen, että kunnon nokasta ja kansista saa kaiken hyödyn irti. Seuraavaksi mulla varmaan menee vaihtoon imusarja.
Old 26.06.2006, 19:30
Juha's Avatar
Juha Juha is offline
Konkari

Juha on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by Pekka Berkeles
LS1Edit tai EFILive-ohjelmalla. Samalla nostaisin kierrosrajoitinta 6100:sta ehkä juuri alle 6500:n. Liian tiukkaa nokkaa ei kannata valita, kun alakerta ei kuitenkaan kestä 7000+ rpm ja vakiokansilla, imusarjalla ja pakoputkistollakin on rajansa.

Onkohan mitään ideaa vakionokalla nostaa kierrosrajoitinta tuonne 6400 tietämille?
Old 26.06.2006, 20:34
Pekka Berkeles's Avatar

Quote:
Originally Posted by Juha
Onkohan mitään ideaa vakionokalla nostaa kierrosrajoitinta tuonne 6400 tietämille?
Vaikea sanoa. Jos dynolapussa tehot nousee silloin kun vakion rajoitin tulee vastaan, niin ehkä sitten (sulla voi näin käydäkin mm. cat-back:in takia). En ole tarkemmin perehtynyt LS1:n kierroskestävyyteen, mutta pelkästään sen takia että "because I can" ei kannata nostaa rajoitinta. Vetessä on kuitenkin aika iso käyttökelpoinen kierroslukualue, eli jos rata-ajossa ei ole tullut vastaan sellaista kohtaa jossa "ylikierrokset" olisivat tarpeellisia niin en ehkä itse nostaisi rajoitinta. Mutta homma riippuu kuitenkin siitä, mitä dyno sanoo uusista palikoista. Ja tarkistaisin "googlaamalla" webistä mitä jenkkilän harrastajat yleensä käyttää vakion ala- ja yläkerran kanssa maksimikierroksina.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools

Posting Rules